AnonymBruker Skrevet 14. august 2021 #1 Skrevet 14. august 2021 Vi har en godt voksen katt, vi bor et område med mange eneboliger med hager. Katten liker å streife i nabolaget, men vet hvor han hører hjemme. Om han blir klappet på bestemte steder på kroppen, reagerer han av og til med å bite. Det har noen i nabolaget fått merke. Vet ikke helt hva vi skal gjøre med ham. Det er ikke mulig å holde ham innendørs. Anonymkode: d68f1...b05
AnonymBruker Skrevet 14. august 2021 #2 Skrevet 14. august 2021 Så ikke klapp katten på disse stedene? Han får jo ikke sagt ifra på en annen måte, men han vil at dere skal slutte Anonymkode: b5054...8fc 6
AnonymBruker Skrevet 14. august 2021 #3 Skrevet 14. august 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Så ikke klapp katten på disse stedene? Han får jo ikke sagt ifra på en annen måte, men han vil at dere skal slutte Anonymkode: b5054...8fc VI klapper ham ikke på disse stedene, men andre som ikke kjenner han gjør det. Det er de som blir bitt. Anonymkode: d68f1...b05 1
so_what Skrevet 14. august 2021 #4 Skrevet 14. august 2021 Din katt er langt fra den eneste som er sånn. Folk som klapper fremmede katter kan egentlig bare lære seg det først som sist, om det så må læres den tungvinne måten. 7
AnonymBruker Skrevet 14. august 2021 #5 Skrevet 14. august 2021 so_what skrev (Akkurat nå): Din katt er langt fra den eneste som er sånn. Folk som klapper fremmede katter kan egentlig bare lære seg det først som sist, om det så må læres den tungvinne måten. Jeg er redd det kommer krav om at han skal «omskoleres» til innekatter eller avlives. Han har også bitt barn. Anonymkode: d68f1...b05
AnonymBruker Skrevet 14. august 2021 #6 Skrevet 14. august 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): VI klapper ham ikke på disse stedene, men andre som ikke kjenner han gjør det. Det er de som blir bitt. Anonymkode: d68f1...b05 Ok. Hva er problemet da egentlig? Man skal ikke klappe på tilfeldige dyr. Da må man i alle fall regne med at sånt kan skje… Anonymkode: b5054...8fc 2
so_what Skrevet 14. august 2021 #7 Skrevet 14. august 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg er redd det kommer krav om at han skal «omskoleres» til innekatter eller avlives. Han har også bitt barn. Anonymkode: d68f1...b05 Min erfaring med slike katter er at de ikke biter til blods. De biter for å markere at nå rekker det, og når beskjeden er mottatt er det som om ingenting har skjedd. Barn og voksne likebehandles. Jeg har selv blitt bitt av slike katter som barn, og det lærte meg at katter har vel så mye variasjon i personlighet som folk. Denne katten kan koses og knøs og dras i halen og er from som et lam, mens den andre der kan jeg klappe litt forsiktig og så er det nok. Første gang man blir bitt som barn får man seg nok en liten støkk, skal sies, men det oppleves helt sikkert mer dramatisk enn det egentlig er. Snakk gjerne med foreldrene til naboungene om dette, og naboungene selv. Katten er ikke farlig så lenge man respekterer grensene dens. Barn er ikke alltid så flinke på slikt. En katt som roughhouses av en overivrig unge skal ikke avlives bare fordi den gir beskjed at grensen er nådd. Om ikke deres katt lærer naboungen at også katter har grenser, så vil en annen katt gjøre det isteden. 5
AnonymBruker Skrevet 14. august 2021 #8 Skrevet 14. august 2021 so_what skrev (39 minutter siden): Min erfaring med slike katter er at de ikke biter til blods. De biter for å markere at nå rekker det, og når beskjeden er mottatt er det som om ingenting har skjedd. Barn og voksne likebehandles. Jeg har selv blitt bitt av slike katter som barn, og det lærte meg at katter har vel så mye variasjon i personlighet som folk. Denne katten kan koses og knøs og dras i halen og er from som et lam, mens den andre der kan jeg klappe litt forsiktig og så er det nok. Første gang man blir bitt som barn får man seg nok en liten støkk, skal sies, men det oppleves helt sikkert mer dramatisk enn det egentlig er. Snakk gjerne med foreldrene til naboungene om dette, og naboungene selv. Katten er ikke farlig så lenge man respekterer grensene dens. Barn er ikke alltid så flinke på slikt. En katt som roughhouses av en overivrig unge skal ikke avlives bare fordi den gir beskjed at grensen er nådd. Om ikke deres katt lærer naboungen at også katter har grenser, så vil en annen katt gjøre det isteden. Dette. TS, katten din oppfører seg helt normalt. Mange katter har steder på kroppen som de ikke liker å bli berørt på. Snakk med naboene og be dem slutte å "tvangskose" katten din. Den hopper jo ikke på folk og biter. Den biter fordi noen "tvangskoser" den på steder den ikke liker å bli tatt på. Anonymkode: 06bfa...cdb 5
AnonymBruker Skrevet 14. august 2021 #9 Skrevet 14. august 2021 Glemte å si, TS: Be moderatorene om å flytte tråden din til "Kjæledyr" (nå ligger den på "hobby og fritid"). På "Kjæledyr" er det mange som vet mye om katter. Anonymkode: 06bfa...cdb
AnonymBruker Skrevet 14. august 2021 #10 Skrevet 14. august 2021 Enig med alle over. Min egen katt setter tennene i meg når hun er ferdig med kos - ikke slik at det er vondt, det er bare måten hun sier fra på om at nå holder det. Man ville jo ikke klappet en tilfeldig hund på gata, hvorfor skal man gjøre det med en katt? Det er jo bare å la den være i fred, problem løst. Anonymkode: 4a246...9ac 3
AnonymBruker Skrevet 14. august 2021 #11 Skrevet 14. august 2021 Men har dere sjekket at det ikke ligger noe mer bak? Katten kan jo reagere sånn pga smerter, har dere vært i kontakt med veterinær? Anonymkode: 9d33b...d01 2
MiaHI Skrevet 14. august 2021 #12 Skrevet 14. august 2021 (endret) Jeg har også en sånn katt, som biter og klorer hvis den blir tvangskoset. Observerte en gang at katten «klappet til» et lite barn som løftet han opp, midt i fleisen🤷♀️ Tipper barnet ikke løfter opp en fremmed katt igjen. Aldri hørt om at noen blir pålagt avliving av humørsyk katt. Tror dette bare gjelder hunder. Katter lar folk være i fred, så sant de selv får være i fred. Endret 14. august 2021 av MiaHI 2
AnonymBruker Skrevet 14. august 2021 #13 Skrevet 14. august 2021 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Men har dere sjekket at det ikke ligger noe mer bak? Katten kan jo reagere sånn pga smerter, har dere vært i kontakt med veterinær? Anonymkode: 9d33b...d01 Han har i grunnen alltid vært sånn. Ikke lenge siden sist veterinærbesøk, har ingen grunn til å tro at det ligger mer bak enn at han er en grinebiter. Anonymkode: d68f1...b05 2
AnonymBruker Skrevet 14. august 2021 #14 Skrevet 14. august 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg er redd det kommer krav om at han skal «omskoleres» til innekatter eller avlives. Han har også bitt barn. Anonymkode: d68f1...b05 Biter han noen til blods, eller bare markerer han at nå er det nok? Dersom han biter barn såpass hardt at de blør, hadde jeg nok holdt katten inne. Avlivning er siste utvei. Har du forresten sjekket ham hos veterinær? Er dette noe han alltid har gjort, eller noe han har begynt med nylig pga at har vondt noe sted? Anonymkode: c0e6e...7ec
AnonymBruker Skrevet 14. august 2021 #15 Skrevet 14. august 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Har du forresten sjekket ham hos veterinær? Er dette noe han alltid har gjort, eller noe han har begynt med nylig pga at har vondt noe sted? Anonymkode: c0e6e...7ec Så at du svarte på dette mens jegs krev innlegg. Anonymkode: c0e6e...7ec
AnonymBruker Skrevet 14. august 2021 #16 Skrevet 14. august 2021 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Han har i grunnen alltid vært sånn. Ikke lenge siden sist veterinærbesøk, har ingen grunn til å tro at det ligger mer bak enn at han er en grinebiter. Anonymkode: d68f1...b05 Ingen er en grinebiter bare fordi dem har steder de ikke liker bli tatt på. Er slik med mange mennesker også Anonymkode: 718f7...7bb 2
Tabris Skrevet 14. august 2021 #17 Skrevet 14. august 2021 Det er en bra anledning til å lære folk å respektere et dyrs grenser. Katten er ikke et leketøy som vi kan klappe slik det passer oss. Han er et eget individ som bruker språket sitt til å si fra når han blir tatt på steder han ikke liker. Men hvis det kun er bestemte steder på kroppen som får ham til å reagere slik, så ville jeg også revurdert om han kan ha vondt. Du skriver at han nettopp har vært hos veterinæren, men det er ikke gitt at de har fått sjekket ekstra på akkurat de områdene hvis du ikke har nevnt det. 2
AnonymBruker Skrevet 14. august 2021 #18 Skrevet 14. august 2021 Tabris skrev (1 minutt siden): Det er en bra anledning til å lære folk å respektere et dyrs grenser. Katten er ikke et leketøy som vi kan klappe slik det passer oss. Han er et eget individ som bruker språket sitt til å si fra når han blir tatt på steder han ikke liker. Men hvis det kun er bestemte steder på kroppen som får ham til å reagere slik, så ville jeg også revurdert om han kan ha vondt. Du skriver at han nettopp har vært hos veterinæren, men det er ikke gitt at de har fått sjekket ekstra på akkurat de områdene hvis du ikke har nevnt det. Han har alltid vært sånn, fra han var liten. Nå er han 9 år. Anonymkode: d68f1...b05 1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2021 #19 Skrevet 14. august 2021 Jeg er enig med de som skriver at da har de kanskje lært at de ikke skal klappe fremmede katter. Men - siden en del foreldre har en tendens til å overreagere når det kommer til egne barn, og det er kjipt om det blir naboopprør som krever at det blir innekatt eller avlivning, så kan man kanskje informere naboene om katten? Eks på en FB-side for nabolaget om det finnes noe slikt? Anonymkode: 1c4a9...1b9 2
AnonymBruker Skrevet 14. august 2021 #20 Skrevet 14. august 2021 Husker da jeg var rundt 8-9 år. Jeg satt meg ned på huk for å kose med nabokatten og han satt klørne i meg med en gang. Jeg var ikke truende på noen måte. Noen katter trenger faktisk trening. Anonymkode: 89672...15a
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå