Gå til innhold

Typisk takeaway mat med minst mulig kalorier

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nådd vekt målet mitt og nå starter den livsvarige reisen med å holde vekten! 😊 Men det skal være mulig og kose seg en sjelden gang med takeaway. 

Hvilken takeaway mat er verstingene, og hva er kanskje sunnere enn hva man tror? Kanskje noe man tror er sunt, som er skikkelig ille? 

Funnet ut at pizza bankerens italienske porsjons pizza er på ca 1000 kalorier. Og da blir man mett også! Mcdonnals har jeg funnet ut er utelukket.. 

hva med thai mat?  Kebab?

Anonymkode: 39688...0ae

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Thai mat og kinesisk er vel de beste, tror jeg. 

Anonymkode: 132fc...77b

• Liker 2
Skrevet

Kebab har masse dressing og kaloririkt kjøtt. Og når du bestiller thai/kinesisk, unngå friterte retter. Wokretter er best. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Thai mat og kinesisk er vel de beste, tror jeg. 

Tenker det jeg også, men er sikkert noen ekstreme fallgruver der også! 😅 

ts

• Liker 1
Skrevet

Thai mat anbefales. Kebab er en av verstingene 

Anonymkode: 40361...41a

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kebab har masse dressing og kaloririkt kjøtt. Og når du bestiller thai/kinesisk, unngå friterte retter. Wokretter er best. 

Hva med kebab uten dressing? Fritert burde man unngå ja! Men ang wok, har ikke sausene ganske mye kalorier? 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Thai mat anbefales. Kebab er en av verstingene 

Noe spesiell thai mat som «anbefales» og hva burde man unngå? Foruten det som er nevnt, fritert mat

At kebab er en av verstingene er nytt for meg 😳 godt å vite! Men hva med kebab rull uten saus?

• Liker 1
Gjest TheCatLady
Skrevet

Sushi kan være sunt hvis du velger sashimi. Ellers er det jo litt ris i de andre typene sushi, men det er ikke direkte usunt akkurat. Så lenge man ikke velger de som er fritert. 

Men tenker at når man bestiller take away en gang iblant så kan man vel unna seg litt :) Trenger ikke å ta helt av, men å spise kaloririkt en gang iblant gjør ikke særlig stor skade. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Noe spesiell thai mat som «anbefales» og hva burde man unngå? Foruten det som er nevnt, fritert mat

At kebab er en av verstingene er nytt for meg 😳 godt å vite! Men hva med kebab rull uten saus?

Jeg har gått ned masse i vekt og spiser enda fritert 😅

Uten saus er bedre, er dressingen som inneholder mye kalorier 

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Dropp i hvertfall de kremete suppene/grytene. Der brukes det fet kokosmelk som blir som Kremfløte i kalorier. 

Åååå.. Nå fikk jeg skikkelig lyst på en ekte pad thai med tykke risnudler, kylling og bønnespirer 🤤🤤🤤🤤🤤

• Liker 4
Skrevet

Kinesisk mat er verre enn folk flest tror. Masse grønnsaker, men de bruker hinsides mye oljer og dressinger. Kebab inneholder også en god del kalorier, samme med McDonalds, Burger King, Pizzabakeren, Peppes Pizza ol. Sushi er ganske sunt om du ikke velger de friterte rullene og dropper chilimayo. Spesielt sashimi er sunt - det er jo bare rå fisk. 

Jeg holder på å gå ned i vekt og pleier personlig å velge en av kjedene (som regel McDonalds, Burger King eller Pizzabakeren) rett og slett fordi de har næringsinnhold tilgjengelig på nettet - så selv om kaloriene i måltidet er en del så har jeg i det minste kontroll på det. Jeg tilpasser rett og slett bare resten av dagen slik at kaloriene i totalt ikke overskriver det jeg ønsker.

Ellers tenker jeg at når du først skal unne deg noe, så burde du unne deg noe du har lyst på. Det er lite vits å kose seg med take away om du ikke får tilfredsstilt fristelsene dine engang. Dette burde ikke påvirke vekten din så lenge det bare er en sjelden gang i blant. 

• Liker 16
Gjest Hvemsomhelst
Skrevet

Jeg er veldig glad i sashimi og litt sushi, men ikke fritert, og velger det om det er mulig. Ellers kjøper jeg kanskje en wrap eller pitabrød med noe. Det forekommer veldig sjelden. Det eneste man kan få tilkjørt her er pizza fra Pizzabakeren.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men hva med kebab rull uten saus?

Kebabkjøtt er veldig kaloririkt, siden det er farse/deig med innblandet fett, ikke rent kjøtt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Synes å huske å ha lest om en britisk studie som konkluderte med at den gjennomsnittlige (britiske) kebaben inneholdt rundt 1000 kalorier. Her jeg bor er det i hvert fall ganske varierende størrelser på kebabene og noen er ganske digre, så jeg hadde ikke blitt sjokkert om noen hadde vært nærmere 1500 kalorier per. Uten dressing vil den selvsagt inneholde litt mindre, men brødet inneholder en god del, og kjøttet er nok verstingen. Hadde nok vært lurere å heller bestilt med falafel for eksempel. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tenker det jeg også, men er sikkert noen ekstreme fallgruver der også! 😅 

ts

Ja! Jeg trodde også thaimat var utelukkende lettere mat. Helt til,jeg fikk ei venninne som jobbet på thai-restaurant. De fleste stekte rettene bades i fett, mange sauser inneholder kval verstingen kokosmelk! Mye er frityrstekt og inneholder ofte mye sukker. Jeg er nesten glad vi ikke får oppgitt kcal innholdet når bi bestiller en rett😅

Chop Suey retter er ganske safe. Men også disse inneholder mer olje/fett og sukker på restaurant ift om du lager det selv hjemme.

Anonymkode: 19209...1ba

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja! Jeg trodde også thaimat var utelukkende lettere mat. Helt til,jeg fikk ei venninne som jobbet på thai-restaurant. De fleste stekte rettene bades i fett, mange sauser inneholder kval verstingen kokosmelk! Mye er frityrstekt og inneholder ofte mye sukker. Jeg er nesten glad vi ikke får oppgitt kcal innholdet når bi bestiller en rett😅

Chop Suey retter er ganske safe. Men også disse inneholder mer olje/fett og sukker på restaurant ift om du lager det selv hjemme.

*kval=kcal🙃

Skrevet

Wok med typ biff/skalldyr (ikke fritert) i østerssaus eller chip suey saus. Ikke spis mer av sausen enn det som kommer med automatisk.

Unngå alt med «tykke» sauser, inkl sursøt, kokosmelk og fløte. 

Anonymkode: b4646...384

• Liker 1
Skrevet

kebab har i gj snitt 1000 kcal i seg

Anonymkode: f2845...fd1

• Liker 1
Skrevet

Jeg tilpasser kaloriinntaket ila dagen og spiser som regel det jeg har lyst på. 

Burger king og mc Donalds kan jeg gjerne velge, siden de har flotte oversikter på nett over hva de forskjellige rettene har av kalorier. 

Det er bare å Google Burger king kalorier så får du full oversikt. 

Ellers er vi glad i kinamat. Dropper da innbakt/fritert og spiser heller ikke hele porsjonen med ris. Men det er også fordi det er så veldig mye! 

Alt med måte! Vi også liker å ha takeaway innimellom 🤩

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...