Silva Pluvialis Skrevet 13. august 2021 #1 Skrevet 13. august 2021 Jeg la denne tråden inn på generell debatt, men jeg tror den ble slettet. Jeg er usikker på hva jeg skal stemme. Jeg har tatt valgomat og havnet på MDG eller KRF. Jeg vurderer likevel å stemme blankt, ettersom de begge har saker jeg ikke kan stå inne for. Jeg er FOR - Fjerne foreldelsesfristen for seksuallovbrudd. - Øke maksgrensen for straff. - Samtykkelov. - Rettigheter til homofile og transpersoner. - Avkriminalisering av illegale rusmidler. Hjelp fremfor straff. - Bedre psykiatri, et bedre helsevesen og mer ressurser. - Tannlege på frikort. - Økning i uføretrygd. - Bedre dyrevelferd. - For kristne privatskoler og kristne verdier. - For utjevning av sosiale forskjeller. Jeg er IMOT - Abort. Ønsker totalforbud med mindre det er voldtekt eller fare for mors liv. - Imot forbud av kjønnskorrigerende behandlinger for de under 18 år. - Imot å fjerne vigselsretten til kirken. - Imot konverteringsterapi. - Imot pakkeforløp i psykiatrien (ettersom det er lite effektivt). Hva stemmer jeg? MDG har veldig bra helsepolitikk, men vil øke abortgrensen og fjerne vigselsretten til kirken. KRF vil gjøre det vanskeligere for homofile og transpersoner. Argh.. Stemmer jeg blankt? Etter som hjertesaker krasjer?
CAPS LOCK Skrevet 13. august 2021 #2 Skrevet 13. august 2021 Du har innflytelse på hvem som blir valgt, bare hvis du stemmer på et av partiene. Det er bedre å stemme på et parti man er delvis enig i enn å ikke stemme i det hele tatt eller å stemme blankt. Du finner ikke et parti du er helt enig med alt i. 1
visp Skrevet 13. august 2021 #4 Skrevet 13. august 2021 Du får nesten starte eget parti tror jeg:) Totalforbud abort?? Den er drøy🤣 19
Brunello Skrevet 13. august 2021 #5 Skrevet 13. august 2021 Listene du har satt opp er sterkt motstridende for flere av punktene og aktuelle partier. Du bør stemme Høyre eller Arbeiderpartiet. Alle andre partier er små interesse-partier uten helhetlig program. 3
CAPS LOCK Skrevet 13. august 2021 #6 Skrevet 13. august 2021 Det er ikke så nøye om du stemmer på MDG eller KrF. Det som betyr noe, er at du bruker stemmeretten, for bare da har du innflytelse. Uten å stemme har du ingen innflytelse 1
Zooey Skrevet 13. august 2021 #7 Skrevet 13. august 2021 Det er ingen parti som vil passe perfekt. Man veier ting opp mot hverandre og ser på hvilke saker som er viktigst. Jeg har vært medlem av det samme partiet i nesten 20 år nå, men er så klart ikke enig i all politikk som vedtas nettopp fordi det er det demokratiske flertallet som bestemmer. Det høres ut som MdG og KrF begge er aktuelle parti ut ifra kriteriene du nevner. Hvis jeg hadde stått imellom to parti på den måten og ikke følt at ett lå meg nærmere så hadde jeg sett på regjeringsalternativene. KrF er en stemme til nåværende regjering. MdG er muligens et støtteparti til en ny regjering. 3
Silva Pluvialis Skrevet 14. august 2021 Forfatter #8 Skrevet 14. august 2021 (endret) . Endret 3. oktober 2022 av Tvillingsjel 2
ErGlad Skrevet 14. august 2021 #9 Skrevet 14. august 2021 (endret) Hva tenker du om ikke-vestlige innvandrere? Lettere å gi deg svar da. Endret 14. august 2021 av Visum 3
Hannah80 Skrevet 14. august 2021 #10 Skrevet 14. august 2021 Som andre har skrevet, det går ikke an å være enig med alt det et parti står for. De fleste stemmer jo på partiet de er mest enig i:) 1
Silva Pluvialis Skrevet 14. august 2021 Forfatter #11 Skrevet 14. august 2021 Visum skrev (2 minutter siden): Hva tenker du på om ikke-vestlige innvandrere? Lettere å gi deg svar da. Jeg er for innvandring. 2
Silva Pluvialis Skrevet 14. august 2021 Forfatter #12 Skrevet 14. august 2021 Hannah80 skrev (1 minutt siden): Som andre har skrevet, det går ikke an å være enig med alt det et parti står for. De fleste stemmer jo på partiet de er mest enig i:) Men hva gjør man når de viktigste hjertesakene kolliderer?
Hannah80 Skrevet 14. august 2021 #13 Skrevet 14. august 2021 Gjenferdet skrev (Akkurat nå): Men hva gjør man når de viktigste hjertesakene kolliderer? Tja. Totalforbud av abort er jo fullstendig uaktuelt. Kommer aldri til å skje. Så hadde droppet det som hjertesak. 8
Silva Pluvialis Skrevet 14. august 2021 Forfatter #14 Skrevet 14. august 2021 (endret) . Endret 3. oktober 2022 av Tvillingsjel 2
ErGlad Skrevet 14. august 2021 #15 Skrevet 14. august 2021 (endret) Gjenferdet skrev (8 minutter siden): Jeg er for innvandring. Siden du er for innvandring, da kan vi fjerne bort alle partiene på ytre høyreside. Jeg ser at du er for rettighet for homofile og transpersoner og det er bra. Jeg vil tro KRF er det rette partiet, desto mindre rettighetene for homofile og transpersoner er meget viktig sak for deg. Om rettighetene for homofile og transpersonene er en viktig sak for deg, da kan du vel sjekke ut Senterpartiet. Men det er vel ikke for totalforbud mot abort... Endret 15. august 2021 av Visum 1
Zooey Skrevet 15. august 2021 #16 Skrevet 15. august 2021 Teknisk sett så vil et forbud mot abort også skrenke inn rettighetene til LGBTQ-personer. Jeg tenker det finnes bedre måter å minske antall aborter på enn å forby det. F.eks. ved å forbedre seksualundervisning eller gjøre prevensjonsmidler gratis. Du kan jo personlig være imot abort men fremdeles se hvordan det vil være et onde å totalforby det da det ender opp i mange flere farlige hjemmeaborter. 6
Hannah80 Skrevet 15. august 2021 #17 Skrevet 15. august 2021 Gjenferdet skrev (5 minutter siden): Jeg vet det ikke kommer til å skje, men det er helt umulig for meg å støtte et parti som tillater abort da jeg anser det for å være barnedrap. Jeg klarer rett og slett ikke å støtte det, og da er det bare PDK og KRF igjen. Det første partiet er for ekstremt, og det andre vil også innskrenke LGBT personers rettigheter, noe jeg er imot. Imot abort, men for homofili og transseksualisme. Og ingen partier støtter den kombinasjonen. Da står jeg helt fast og vurderer å stemme blankt. Finner det vanskelig å støtte noen som helst. Tror jeg må lese litt mer om hva KrF mener om transpersoners rettigheter. Går helt i surr. Men hvor eksakt står de hen? 1
altflyter Skrevet 15. august 2021 #18 Skrevet 15. august 2021 Ut fra listen din er du vel både enig og uenig med samtlige partier. Du er nødt til å korte ned listen din med hjertesaker. Er abort det viktigste, så er KRF veien å gå. Mer penger til helsevesenet og gratis tannlege, da heller du mot Rødt og SV. Økning i uføretrygd er vel mange av partiene på venstresiden. samlet sett er du nok mest enig med noen litt til Venstre, men du har noen Høyrevridde saker du brenner for også, da særlig KRF. Hva er det aller viktigste for deg? Du vil aldri kunne få alt. 2
petterm Skrevet 15. august 2021 #19 Skrevet 15. august 2021 En av valgforskerne sa en gang at hvis man lar være å stemme, så gir man en halv stemme til det partiet man er mest uenig i. 2
Brunello Skrevet 15. august 2021 #20 Skrevet 15. august 2021 Gjenferdet skrev (7 timer siden): Jeg klarer ikke å støtte et parti som støtter abort, rett og slett. Derfor har egentlig KRF vært eneste mulighet. Etter landsmøtet hvor de vedtok at de ønsket å forby kjønnskorrigerende behandlinger for transpersoner under 18 år ble partiet noe jeg ikke lenger kunne støtte - selv om jeg er enig i mye annet. Egentlig, ja, men jeg har litt opp i halsen det at de ønsker å gjøre det vanskeligere for transpersoner å være seg selv. Ja, du sier noe der. Hjertesaker kolliderer. Hva stemmer man da? Veldig motstridende og alle sakene er hjertesaker for meg. Jeg ønsker alt det overnevnte. Begge partiene er aktuelle. Som sagt er det uaktuelt å stemme på et parti som støtter abort. Men det er like uaktuelt å stemne på et parti som vil innskrenke rettigheter til LGBT-personer. Da står ingen partier igjen - fordi jeg er kristen - imot noe og for noe annet, der det i partiene er enten eller. Så da blir det å velge hva som veier tyngst. Slik jeg ser det nå føler jeg ikke at det er noen jeg kan støtte. Dersom det er abort-motstand og homo-saken som teller mest, er det Høyre som er riktig for deg. De er pro homofile og relativt restriktive i abortspørsmålet sammenlignet med partiene til Venstre for seg. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå