Example Skrevet 15. august 2021 #201 Skrevet 15. august 2021 Robert Koch skrev (3 timer siden): Jeg merker meg at du mener det. Og at du glatt hopper bukk over at tall for alvorlig sykdom og dødelighet neppe er lineære ved stor smitteøkning. Det du skriver er dine personlige meninger. Det er greit, men det er ikke mer enn det. Hun tok feil, bommet grovt på flere områder. Dette er ingen personlig mening, det er fakta. At jeg synes det gjør henne til rimelig irrelevant i diskusjon rundt korona er en personlig mening. Så må du gjerne argumentere for hvorfor vi skal stole på Nyborg. 1
Example Skrevet 15. august 2021 #202 Skrevet 15. august 2021 J.E skrev (3 timer siden): Mange av disse har forslag til godt smittevern. Hadde vi hørt mer på f. Eks Bjørg Marit Andersen ( ingen har vel lenger erfaring på smittevern i Norge enn henne) så kan det hende Norge hadde sluppet noen nedstengninger. Hennes forslag har som oftest dreid seg om hva vi kan gjøre bedre for og leve i åpent samfunn. FHI foreslo i vinter og stenge butikksentre og de ble stengt i Oslo / Viken. Hadde vi hørt mer på Andersen hadde vi kanskje kunnet holdt de åpne med nok avstand , påbud om munnbind og kundebegrensinger. Mange dømmer disse ekspertene som hysterikere og gale . Hadde man satt seg godt inn i hva de mener så kommer de med gode forslag på og begrense smitten i utgangspunktet så nedstengning ikke blir nødvendig. Ikke døm disse på bakgrunn av kun kronikk. Finn ut hva de står for også. Det er misforståelse at alle disse ønsker kun nedstengning av Norge. Om de er hysteriske eller ikke får være en annen diskusjon, ikke min påstand. Samtidig må de tas for det de er, eksperter på snevre områder. Det betyr at de gjerne kun tar hensyn til sitt område. Politikere må vekte flere forhold opp mot hverandre. For eksempel skolegang, psykisk helse og økonomi. Hadde vi hørt på Spurkland i vinter og stengt skolene igjen, ville vi stått i akkurat samme situasjon nå, bare at det hadde gått enda mer utover barna.
Robert Koch Skrevet 15. august 2021 #203 Skrevet 15. august 2021 7 minutter siden, Example said: Hun tok feil, bommet grovt på flere områder. Dette er ingen personlig mening, det er fakta. At jeg synes det gjør henne til rimelig irrelevant i diskusjon rundt korona er en personlig mening. Så må du gjerne argumentere for hvorfor vi skal stole på Nyborg. Dette har du ikke klart å argumentere for. Mer er det ikke å si. 2
Example Skrevet 15. august 2021 #204 Skrevet 15. august 2021 Robert Koch skrev (59 minutter siden): Dette har du ikke klart å argumentere for. Mer er det ikke å si. Det er din oppfatning. Jeg er neppe alene om å ikke ta Nyborg seriøst. Hvis du mener man skal det, må du gjerne argumentere for hvorfor. 2
Robert Koch Skrevet 15. august 2021 #205 Skrevet 15. august 2021 13 minutter siden, Example said: Det er din oppfatning. Jeg er neppe alene om å ikke ta Nyborg seriøst. Hvis du mener man skal det, må du gjerne argumentere for hvorfor. Har du lest hva jeg har skrevet? 1
Example Skrevet 15. august 2021 #206 Skrevet 15. august 2021 Robert Koch skrev (11 minutter siden): Har du lest hva jeg har skrevet? Ja. Du argumenterer egentlig ikke for noe som helst. Siden du er uenig med meg, antar jeg at du har full tillit til Nyborg. Om du har det, må du gjerne forklare hvorfor. 4
Lomvi Skrevet 15. august 2021 #207 Skrevet 15. august 2021 Ryddet for antivaksineinnlegg og brukerdebatt. Lomvi, mod. 1
Robert Koch Skrevet 15. august 2021 #208 Skrevet 15. august 2021 Just now, Example said: Ja. Du argumenterer egentlig ikke for noe som helst. Siden du er uenig med meg, antar jeg at du har full tillit til Nyborg. Om du har det, må du gjerne forklare hvorfor. Jeg forklarer deg at Dr. Nyborg gjorde et estimat ut fra den datoens informasjon, basert på hva som ville skje om det ikke var smitteverntiltak. Vi har hatt smitteverntiltak. Tidvis nokså strenge. Du sier at disse estimatene var gale, og eliminerer henes kompetanse og troverdighet. Bevisbyrden ligger hos deg. Nei, jeg har ikke full tillit til henne - men jeg anerkjenner hennes kompetanse, og ser tydelig hva hun ville illustrere. Det gjør ikke du. 4
J.E Skrevet 15. august 2021 Forfatter #209 Skrevet 15. august 2021 (endret) Example skrev (1 time siden): Om de er hysteriske eller ikke får være en annen diskusjon, ikke min påstand. Samtidig må de tas for det de er, eksperter på snevre områder. Det betyr at de gjerne kun tar hensyn til sitt område. Politikere må vekte flere forhold opp mot hverandre. For eksempel skolegang, psykisk helse og økonomi. Hadde vi hørt på Spurkland i vinter og stengt skolene igjen, ville vi stått i akkurat samme situasjon nå, bare at det hadde gått enda mer utover barna. Tenker du egentlig på Andersen nå? Kan ikke huske at Spurkland har uttalt seg noe om tiltak overhodet, kun om vaksinasjonen. Hun er jo spesialist i immunologi. Men Andersen er professor i smittevern, og har skrevet kronikker om forslag til tiltak. (Med forbehold om at jeg har glemt eller ikke fått dette med meg.) Endret 15. august 2021 av J.E 2
Example Skrevet 15. august 2021 #210 Skrevet 15. august 2021 Robert Koch skrev (18 minutter siden): Jeg forklarer deg at Dr. Nyborg gjorde et estimat ut fra den datoens informasjon, basert på hva som ville skje om det ikke var smitteverntiltak. Vi har hatt smitteverntiltak. Tidvis nokså strenge. Du sier at disse estimatene var gale, og eliminerer henes kompetanse og troverdighet. Bevisbyrden ligger hos deg. Nei, jeg har ikke full tillit til henne - men jeg anerkjenner hennes kompetanse, og ser tydelig hva hun ville illustrere. Det gjør ikke du. Vi hadde tiltak da Nyborg var på debatten. De strengeste vi har hatt omtrent, om ser bort i fra en liten periode i Oslo i vinter. Estimatene var gale. Hun avfeide FHIs beregning av dødsrate blant smittede. Disse tallene ble konfrontert med, men var ikke enig. Solvang trakk frem tall fra Kina, som viste dødelighet på ca. 1%. Så kom tallene fra Italia på 6,7 %, og Nyborg trodde det kunne bli enda verre I Norge. 150 000 + døde i Norge. Det er ikke for ingenting at hun møtte kritikk den gangen. Dette er ikke etterpåklokskapens lys, men kritikken var like reell i sin samtid. Det er ingen land i verden som er i nærheten av ha mistet 6,7% prosent av sin befolkning. Selv ikke der helsevesenet har kollapset over tid. Selv det hardest rammede landet i verden, Peru, må gange dødstallene med over 10 for å nærme seg noe lignende. 6
Gjeste mann Skrevet 16. august 2021 #211 Skrevet 16. august 2021 Så godt som alle som har skrevet under denne er jo kjente alarmister som med jevne mellomrom har kritisert myndighetens hånderting av pandemien og krevd strengere tiltak. Jeg følger flere på FB og grupper de er i der. Så at denne kronikken kom fra disse nå er jo bare som forventet. 2
Fremhevede innlegg