Gå til innhold

Hvorfor er kommunepsykiatrien gratis?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Syns det er urettferdig at når man går til dps så må man betale nesten 400kr hver gang, mens de som går til kommunepsykiatrien får gå dit gratis. Burde ikke dps også være gratis da? Eller er det fordi de som går til kommunepsykiatrien som regel er sykere, at de liksom skal være for også de som er for dårlige til å møte opp? Jeg er i jobb så går jo greit økonomisk, men tenker på andre som kanskje ikke har like god råd. 

Anonymkode: 87c8d...56c

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Syns det er urettferdig at når man går til dps så må man betale nesten 400kr hver gang, mens de som går til kommunepsykiatrien får gå dit gratis. Burde ikke dps også være gratis da? Eller er det fordi de som går til kommunepsykiatrien som regel er sykere, at de liksom skal være for også de som er for dårlige til å møte opp? Jeg er i jobb så går jo greit økonomisk, men tenker på andre som kanskje ikke har like god råd. 

Fordi det er to forskjellige tjenester og kommunetjenesten er lavterskel. Og nei de på dps er sykere. Så vært glad for at du får hjelp i stedet for å surte 

Anonymkode: 8010d...13d

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Fordi det er to forskjellige tjenester og kommunetjenesten er lavterskel. Og nei de på dps er sykere. Så vært glad for at du får hjelp i stedet for å surte 

Jeg spurte først fastlegen om hen kunne henvise til kommunepsykiatrien, men hen sa at det var mer for de som var for syke til å greie å gå i behandling. Jeg var også på den tiden i full jobb, men var utbrent og hadde angst. Dps skulle brukes for å få folk ut i arbeid eller unngå at dem faller ut.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg spurte først fastlegen om hen kunne henvise til kommunepsykiatrien, men hen sa at det var mer for de som var for syke til å greie å gå i behandling. Jeg var også på den tiden i full jobb, men var utbrent og hadde angst. Dps skulle brukes for å få folk ut i arbeid eller unngå at dem faller ut.

Det er tøv! Jeg har vært tilknytte begge deler samtidig og dps var terapi og kommunen var støtte og praktisk hjelp

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er tøv! Jeg har vært tilknytte begge deler samtidig og dps var terapi og kommunen var støtte og praktisk hjelp

Tror kanskje du misforstår. Det jeg mente var jo at vi som går på dps klarer å gå i behandling/terapi. Det er det mange av de aller sykeste som ikke klarer, de trenger likevel hjelp. 

Skrevet

Jeg kjenner ikke tilbudet i kommunepsykiatrien, men DPS er en del av frikortordningen, så når du har nådd grensen for frikort blir det gratis, det også. Husk at hvis du har mer enn 10 km til DPS, så har du rett på å få reisen dekket via Pasientreiser. Også det er en del av frikortordningen. 

• Liker 1
Skrevet

Kommunens psykiatritjeneste er lavterskeltilbud. Folk går der for alt mulig. Her er det en psykiatrisk sykepleier og en sosionom som er det tilbudet. Jeg gikk dit da jeg var for syk til å komme meg til dps kontoret. Fullstendig ubrukelig tilbud som eneste behandling til veldig syke mennesker som trenger hardere skyts, men det gjør at man har noen som holder et øye med en. Men som det det faktisk er, et lavterskeltilbud, så fungerer det bra. 

Anonymkode: 277e6...813

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Tror kanskje du misforstår. Det jeg mente var jo at vi som går på dps klarer å gå i behandling/terapi. Det er det mange av de aller sykeste som ikke klarer, de trenger likevel hjelp. 

Misforsto ingenting nei. Og man mister plassen hos den kommunale psykiatritjenesten også om man ikke møter opp.Men det sagt kan man være veldig syk,men alikevel gå til dps. Jeg er en av de. Jeg kommer meg stor sett til dps for dette er noe jeg prioriter og i perioder hvor jeg er lenket til senga tar vi timene via skjerm eller telefon 

Og kommuen er førstelinjetjeneste mens så er andrelinjetjeneste(spesialisthelsetjenesten )

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Samme her. Har gått i behandling på DPS, også har jeg to som kommer hjem til meg fra kommunen en gang hver, hver uke. I perioder har jeg dog ikke klart å forholde meg til DPS, og da har kommunen og akuttpsykiatrien vært eneste behandling. Slik er det nå for tiden. 

Det er for øvrig forskjell på lavterskel-tilbudet rask psykisk helsehjelp og den kommunale psykiatritjenesten hvor man får et vedtak fra tildelingskontoret med fast oppfølging hvor de kan komme hjem til personen. Regner med det var det tilbudet legen tenkte på. Men kommunen skal ha et tilbud man ikke trenger et slikt vedtak som blir vurdert hvert år om det fortsatt er en rettighet man har. Og de kan henvise videre til DPS hvis det er behov for det.

Endret av Purple_Pixiedust
  • Liker 1
Skrevet
Purple_Pixiedust skrev (53 minutter siden):

Samme her. Har gått i behandling på DPS, også har jeg to som kommer hjem til meg fra kommunen en gang hver, hver uke. I perioder har jeg dog ikke klart å forholde meg til DPS, og da har kommunen og akuttpsykiatrien vært eneste behandling. Slik er det nå for tiden. 

Det er for øvrig forskjell på lavterskel-tilbudet rask psykisk helsehjelp og den kommunale psykiatritjenesten hvor man får et vedtak fra tildelingskontoret med fast oppfølging hvor de kan komme hjem til personen. Regner med det var det tilbudet legen tenkte på. Men kommunen skal ha et tilbud man ikke trenger et slikt vedtak som blir vurdert hvert år om det fortsatt er en rettighet man har. Og de kan henvise videre til DPS hvis det er behov for det.

Selv med vedtak så faller den tjenesten innunder førstelinjetjenesten :)

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Selv med vedtak så faller den tjenesten innunder førstelinjetjenesten :)

Ja, det kan være. Det vet jeg ikke noe om. :)

Skrevet
Purple_Pixiedust skrev (2 minutter siden):

Ja, det kan være. Det vet jeg ikke noe om. :)

Jeg har hatt fast psykiatrisk sykepleier med vedtak og dps i flere år fordi det et to forskjellige tjenester :)

Skrevet

Jeg har vedtak på x antall timer i uka + daglig medisinutlevering fra den kommunale psykiatritjenesten. 

Jeg har også ukentlig samtale på DPS. 

Psykiatritjenesten og DPS er to ulike tjenester med ulike fokusområder. Hvor stort vedtak du får hos psykiatritjenesten, kommer helt an på behovet og funksjonsnivå. 

Anonymkode: 21bca...725

Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Jeg har hatt fast psykiatrisk sykepleier med vedtak og dps i flere år fordi det et to forskjellige tjenester :)

Ja, det har jeg også hatt. Vet at det er to forskjellige tjenester. 

Skrevet
Ullvott skrev (5 timer siden):

Jeg kjenner ikke tilbudet i kommunepsykiatrien, men DPS er en del av frikortordningen, så når du har nådd grensen for frikort blir det gratis, det også. Husk at hvis du har mer enn 10 km til DPS, så har du rett på å få reisen dekket via Pasientreiser. Også det er en del av frikortordningen. 

Hæ har jeg rett på å få rekket reisen? Jeg har betalt masse for å ta buss til dps :( 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...