AnonymBruker Skrevet 12. august 2021 #1 Del Skrevet 12. august 2021 Det er noe spesielt med hun, uten at jeg helt klarer sette fingeren på det. Virker som det er noe i autist spekteret, men like vell vel fungerende Jeg flyttet hit for 1 år siden. Er i en blokk. Jeg eier. Jeg bor nederst og har ganske mye større veranda enn de over. Jeg røyker og har hund, er en mann på 35 år. Første klagen kom på døren, hvor hun hadde med seg faren sin. Det var bare faren som pratet, mens hun sto bak som en unge. Hun er på samme alder som meg, men det var da jeg skjønte at naboen min kanskje er litt... annerledes. Faren var veldig sint, og kjeftet på meg pga røyken. De sa at røyken siger inn fra min veranda inn til leiligheten hennes. Faren sa at hun hadde stadig hodepine, da det luktet konstant røyk i leiligheten. Jeg røyker bare ca 4 røyk om dagen hjemme... De mente jeg måtte røyke ved inngangen i blokka. Jeg liker ikke konflikter, og sa det var greit. Så kjøpte jeg meg en hund, som er nå er halvt år gammel. Er en Shetland sheepdog tispe. I starten hadde jeg hjemmekontor pga korona, og jeg fikk fortsette med hjemmekontor til valpen var klar til å være alene hjemme. Trente mye på selvstendighets trening før dette også altså. Kommet såpass langt i treningen, at hunden er hjemme 3 timer alene om gangen. Jeg har kamera, og følger nøye med på hunden. Det har blitt litt vanskeligere i det siste, fordi det er veiarbeid ved veien like ved, de bråker... så hunden bjeffer og uler på borring lyder. Hva gjør naboen...? Klager. Klager. Klager. Jeg har sagt ifra flere ganger at vi øver på hjemmetrening, og at hunden blir flinkere og flinkere! Men naboen skal ikke ha noe av det. Null forståelse. Fikk nylig en sms fra hun, hvor hun igjen klager på røyking, at hunden bråker, at jeg har fest ofte. Naboen sier det er så ille at hun har sykemeldt seg fra jobb, og er bare hjemme og blir enda sykere. Jeg får laaange brev på sms, og jeg begynner bli ganske lei av at naboen skal bestemme så mye over meg. Mine andre naboer er kjempe hyggelige og sier jeg ikke bråker når jeg spør. Jeg syntes også det er urettferdig at jeg ikke kan røyke på min egen veranda, når typ 6-7 andre i blokka gjør det. Jeg tror ikke på at det siger så fryktelig mye inn i leiligheten over til naboen. Hunden min blir flinkere og flinkere. Jeg føler naboen blåser det hele opp. I dag så lekte jeg med hunden på verandaen, og hunden sa ett boff. Da demonstrerte naboen over og smelte igjen verandadøren og vinduene sine. Og når det kommer til fest, så feiret jeg 35 års dag i sommer med familie (altså ikke fyll og bråk), hadde 3 gjester med 2 barn. Ja barna bråkte litt, men alt var helt stille kl 23. Om naboen er så følsom, burde hun heller ikke flytte til en hytte i skogen?? Ikke bo i blokk? Hva skal jeg gjøre med dette? Kontakte styret? Får de gjort noe i det hele tatt? Anonymkode: eb19a...229 34 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. august 2021 #2 Del Skrevet 12. august 2021 Dette med røyking kan ikke naboen få gjort så mye med, all den tid det faktisk er lov å røyke på sin egen veranda her i landet. Men hunden... jeg har selv en hund av samme rase som deg, og de har SKARP bjeffing. Den skjærer i ørene. Det skal ikke mer enn et minutt til før det begynner å bli uutholdelig, og den rasen kan bjeffe ekstremt mye og ofte. De er kjent for det. Den rasen er også kjent for å være ekstremt selskapssyke og avhengige av eieren sin, og lider ofte av separasjonsangst, dessverre. Du har oddsene i mot deg mht å få den vant til å være hjemme alene over flere timer. Jeg har lest en del vedtekter i borettslag og sameier for blokkleiligheter, og i dem alle er det felles at kjæledyr er greit, bare så lenge "de ikke er til sjenanse for andre". Og det er dessverre hunden din, når den bjeffer gjennom dagen mens du er borte. Du spør om du skal kontakte styret, men de er nok på naboens side når det kommer til hundens bråk. Røykingen får de som sagt ikke gjort noe med, annet enn å appellere til din nabovennlige side og røyke lenger unna, så røyken ikke driver opp til naboen. Har lest mange innlegg her på KG der folk klager over naboer som røyker, og lukten siver inn oppe. Så det kan du fint tro på (du skriver at du ikke tror på det) for det er tilfelle. Det er sjenerende for andre. Anonymkode: 70a15...d20 40 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. august 2021 #3 Del Skrevet 12. august 2021 Du kan be henne om å klage til styret neste gang. Skjønner godt at du er lei av mas og meldinger fra den dama. Anonymkode: 6addf...80b 33 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. august 2021 #4 Del Skrevet 12. august 2021 Og blokker for all del nummeret hennes! Anonymkode: 6addf...80b 24 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. august 2021 #5 Del Skrevet 12. august 2021 Du er en dårlig nabo Anonymkode: 2a846...1d5 25 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. august 2021 #6 Del Skrevet 12. august 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Dette med røyking kan ikke naboen få gjort så mye med, all den tid det faktisk er lov å røyke på sin egen veranda her i landet. Men hunden... jeg har selv en hund av samme rase som deg, og de har SKARP bjeffing. Den skjærer i ørene. Det skal ikke mer enn et minutt til før det begynner å bli uutholdelig, og den rasen kan bjeffe ekstremt mye og ofte. De er kjent for det. Den rasen er også kjent for å være ekstremt selskapssyke og avhengige av eieren sin, og lider ofte av separasjonsangst, dessverre. Du har oddsene i mot deg mht å få den vant til å være hjemme alene over flere timer. Jeg har lest en del vedtekter i borettslag og sameier for blokkleiligheter, og i dem alle er det felles at kjæledyr er greit, bare så lenge "de ikke er til sjenanse for andre". Og det er dessverre hunden din, når den bjeffer gjennom dagen mens du er borte. Du spør om du skal kontakte styret, men de er nok på naboens side når det kommer til hundens bråk. Røykingen får de som sagt ikke gjort noe med, annet enn å appellere til din nabovennlige side og røyke lenger unna, så røyken ikke driver opp til naboen. Har lest mange innlegg her på KG der folk klager over naboer som røyker, og lukten siver inn oppe. Så det kan du fint tro på (du skriver at du ikke tror på det) for det er tilfelle. Det er sjenerende for andre. Anonymkode: 70a15...d20 Men hvordan skal de evt få gjort noe med hunden min? De kan jo ikke tvinge jeg til å selge den.... eller? Ja hunden bjeffer skarpt. Men de andre naboene er jo ikke plaget i det hele tatt. Jeg har jo kamera og hører hvor lenge hunden bjeffer. Det er litt bjeffing i ca 15 min etter jeg har gått, så legger hunden seg til å sove. Men hører den ukjente lyder, så kan den begynne igjen, i 15 min. Boringen den hører, uler hun til... men det er jo veldig spesielt akkurat nå som de driver med det veiarbeidet Nei jeg tror fortsatt ikke helt på at røyken siger inn i leiligheten 😅 Jeg har en 3 meter dyp veranda, og satt før helt ytterst. I tillegg har naboen en veranda oppe også, så totalt sitter jeg vell 4 meter unna veggen hennes. Vi har begge gjennomgående leiligheter gjennom hele blokka, så når jeg står ved ytterdøra til blokka, så står jeg jo nærmere veggen hennes, og jeg forstår egentlig ikke hvorfor det er bedre... men får jo fortsatt klager ts Anonymkode: eb19a...229 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. august 2021 #7 Del Skrevet 12. august 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Du er en dårlig nabo Anonymkode: 2a846...1d5 Hvorfor det? Jeg har jo prøvd å tilpasse meg, men naboen er jo aldri fornøyd ts Anonymkode: eb19a...229 31 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. august 2021 #8 Del Skrevet 12. august 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Du er en dårlig nabo Anonymkode: 2a846...1d5 Nei, jeg synes ikke han virker som en dårlig nabo. Jeg bor i blokk, har ikke dyr og røyker ikke. I mitt nabolag ville han ha blitt ansett som en god nabo. Jeg har selv en nabo fra helvete. Anonymkode: 6e0bf...2f2 33 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. august 2021 #9 Del Skrevet 12. august 2021 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Det er noe spesielt med hun, uten at jeg helt klarer sette fingeren på det. Virker som det er noe i autist spekteret, men like vell vel fungerende Jeg flyttet hit for 1 år siden. Er i en blokk. Jeg eier. Jeg bor nederst og har ganske mye større veranda enn de over. Jeg Anonymkode: eb19a...229 Henne! Anonymkode: 56a30...d09 36 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 12. august 2021 #10 Del Skrevet 12. august 2021 Røykinga har du lov til. Du er nok ikke alene om å få et kjempeproblem med hunden din når det ikke er hjemmekontor hver dag lenger. Ser for meg full krig både i boligselskap og på arbeidsplasser når alle korona-hundene skal være alene eller blir tatt med på jobben. 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 12. august 2021 #11 Del Skrevet 12. august 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Men hvordan skal de evt få gjort noe med hunden min? De kan jo ikke tvinge jeg til å selge den.... eller? Ja hunden bjeffer skarpt. Men de andre naboene er jo ikke plaget i det hele tatt. Jeg har jo kamera og hører hvor lenge hunden bjeffer. Det er litt bjeffing i ca 15 min etter jeg har gått, så legger hunden seg til å sove. Men hører den ukjente lyder, så kan den begynne igjen, i 15 min. Boringen den hører, uler hun til... men det er jo veldig spesielt akkurat nå som de driver med det veiarbeidet Nei jeg tror fortsatt ikke helt på at røyken siger inn i leiligheten 😅 Jeg har en 3 meter dyp veranda, og satt før helt ytterst. I tillegg har naboen en veranda oppe også, så totalt sitter jeg vell 4 meter unna veggen hennes. Vi har begge gjennomgående leiligheter gjennom hele blokka, så når jeg står ved ytterdøra til blokka, så står jeg jo nærmere veggen hennes, og jeg forstår egentlig ikke hvorfor det er bedre... men får jo fortsatt klager ts Anonymkode: eb19a...229 Jo, de kan tvinge deg til å selge hunden eller leiligheten om hunden er til sjenanse for de andre. 26 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. august 2021 #12 Del Skrevet 12. august 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Nei, jeg synes ikke han virker som en dårlig nabo. Jeg bor i blokk, har ikke dyr og røyker ikke. I mitt nabolag ville han ha blitt ansett som en god nabo. Jeg har selv en nabo fra helvete. Anonymkode: 6e0bf...2f2 Takk 😅 ts Anonymkode: eb19a...229 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. august 2021 #13 Del Skrevet 12. august 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Henne! Anonymkode: 56a30...d09 Beklager 😳 får ikke endret det, da jeg postet som anonym ts Anonymkode: eb19a...229 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. august 2021 #14 Del Skrevet 12. august 2021 Hei Kjære Styre Jeg røyker på balkongen til sjenanse for naboen over og har i tillegg kjøpt ei gneldre bikkje. Naboen har etterhvert vist seg å være et problem. Hvordan løser jeg problemet naboen? Anonymkode: d6dab...b8a 31 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. august 2021 #15 Del Skrevet 12. august 2021 Brunello skrev (2 minutter siden): Røykinga har du lov til. Du er nok ikke alene om å få et kjempeproblem med hunden din når det ikke er hjemmekontor hver dag lenger. Ser for meg full krig både i boligselskap og på arbeidsplasser når alle korona-hundene skal være alene eller blir tatt med på jobben. Jeg må si jeg er helt enig, særlig folk som er eiere for første gang! Men jeg er godt hunde vandt altså 😊 Dette er min tredje hund ts Anonymkode: eb19a...229 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. august 2021 #16 Del Skrevet 12. august 2021 Svarer du på alle disse meldingene? Hva sier du? Jeg synes du kan blokkere nummeret hennes. Du kan godt si at du gjør det også, og at hun må ta det med styret hvis hun har flere klager. Eventuelt kan du legge til at alle disse meldingene nå har gjort deg syk av stress så du må sykemelde deg. 🤪 Anonymkode: 4eccb...ee7 16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. august 2021 #17 Del Skrevet 12. august 2021 Jeg ville sagt at du har fått med deg klagene hennes, at du gjør så godt du kan. Utover det kan hun heretter klage til styret om det er noe, så får de eventuelt ta det med deg. Du kan si at du også vurderer å ta hennes klager til styret, fordi du er så lei av dem og de ødelegger gleden din av å bo der. Anonymkode: 83a8d...f6c 16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. august 2021 #18 Del Skrevet 12. august 2021 Her er det naboen din som er problemet, ikke du. Jeg bor i bygård og de i naboleiligheten står på gesimsen og røyker. Jeg får dette rett inn i leiligheten min dersom jeg har vindu eller dør åpen, noe jeg har hvertfall halve året, men det hadde aldri falt meg inn å klage på at de røyker på egen uteplass. Anonymkode: 6bff8...7e8 20 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest laPistola Skrevet 12. august 2021 #19 Del Skrevet 12. august 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Svarer du på alle disse meldingene? Hva sier du? Jeg synes du kan blokkere nummeret hennes. Du kan godt si at du gjør det også, og at hun må ta det med styret hvis hun har flere klager. Eventuelt kan du legge til at alle disse meldingene nå har gjort deg syk av stress så du må sykemelde deg. 🤪 Anonymkode: 4eccb...ee7 Ja, det er jo supert , så kan han være hjemme og passe på hunden 🤔 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. august 2021 #20 Del Skrevet 12. august 2021 Brunello skrev (2 minutter siden): Jo, de kan tvinge deg til å selge hunden eller leiligheten om hunden er til sjenanse for de andre. Men det skal vell gå ganske langt før det blir slik? Mine to naboer på hver side av meg er ikke plaget i det hele tatt. Nabo dama over får sjekke lydnivået da 🙈 Men det er vell regler på hvor kontinuerlig støyen er? Er snakk om bare 15 min om gangen. På 3 timer, så har vell hunden ca 2 runder med bjeffing, dvs en halvtime pr dag. Det kan hende det blir mer når jeg blir lenger borte i fremtiden, men vi øver på dette og hunden blir flinkere og flinkere. Hunden bjeffer om det er noen i blokka som for eksempel slenger igjen ytterdøra. Men det er vell forståelig at hunden bjeffer da? 😕 ts Anonymkode: eb19a...229 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå