Gjest Ballong! Skrevet 20. september 2005 #1 Skrevet 20. september 2005 Jeg har så utrolig mye luft i magen og magen føles ofte(særlig om morgenen) veldig stor og oppblåst! Er det noe som hjelper mot dette? Noe jeg bør spise/unngå å spise osv? Plager meg veldig,så håper på råd!
Tusseline Skrevet 20. september 2005 #2 Skrevet 20. september 2005 Bruker du hormonell prevansjon? Det kan være èn grunn. Etter min erfaring er store mengder med druer og plommer med på å fremme oppblåshet, det samme med for mye fiber, erter osv.
Grooo Skrevet 20. september 2005 #3 Skrevet 20. september 2005 Spørr på apoteket så får du noe som hjelper der. Og se på kostholdet ditt... For det er jo en grunn til at det er sånn. Har ingen konkrete forslag, men jo sunnere og mer variert man spiser, jo mindre "fare" er det for slike plager
Brunhilde Skrevet 20. september 2005 #4 Skrevet 20. september 2005 Et kjerringråd, som faktisk hjelper, er å tygge og svelge en teskje med karvefrø. Du kan også lage karvete, det har omtrent samme effekt.
Gjest Gjest Skrevet 20. september 2005 #5 Skrevet 20. september 2005 Prøv å unngå alt med melk, inkludert sjokolade!
Gjest Brunetten_ Skrevet 20. september 2005 #6 Skrevet 20. september 2005 Vet ikke, for jeg vet jo ikke hva du spiser (uten at jeg er lege av den grunn). Spiser du mye fiber...da kan det være derfor. Spiser du lite fiber... da kan det være pga det også. Er du stresset? Det kan komme av stress. Myyye rart som kan forårsake mageplager.
Pussicat Skrevet 20. september 2005 #7 Skrevet 20. september 2005 Hvis du spiser mye fiber, så må du få i deg rikelig med vann også. Hvis ikke så får du luft i magen.
Sniglå Skrevet 20. september 2005 #8 Skrevet 20. september 2005 Dersom du tygger mye tyggis kan også det være en årsak til luft i magen
Gjest gjest 0 Skrevet 20. september 2005 #9 Skrevet 20. september 2005 Jeg får mye luft i magen av lyst brød og sukker. Eller kanskje karbohydrater generelt. Jeg merket det veldig da jeg gikk på atkins en liten periode, for da hadde jeg aldri luft i magen! Prompet kanskje 1-2 ganger om dagen. Men det er mange grunner til luft i magen da.... Kan jo hende du kan prøve å kutte ut noe og se om det hjelper.
Gjest Gjest Skrevet 20. september 2005 #10 Skrevet 20. september 2005 Løk gir også mye luft i magen (noe som kan føre til grufulle løkfiser). Og belgvekster som bønner er også greit å styre unna.
Gjest Gjest Skrevet 20. september 2005 #11 Skrevet 20. september 2005 Vær obs på å ikke spise for rakst. Lett å svelge mye luft hvis man sluker maten. Lett å kaste i seg maten raskt hvis man er stresset og sulten, men dette bør altså unngås
Gjest gjest1 Skrevet 20. september 2005 #12 Skrevet 20. september 2005 Prøv miniform som du får kjøpt på apoteket, det bruker jeg i de periodene hvor magen min har slike anfall. Hjelper ikke det ville jeg tatt en tur til legen eller kostholdsekspert, der kan de hjelpe deg med hvilke matvarer du skal utelukke og hvor lenge for å finne ut om det har noe med det å gjøre.
aowi Skrevet 22. september 2005 #13 Skrevet 22. september 2005 Jeg har i noen år vært plaga med luft i magen.... Tok en allergitest i vår der det kom fram at jeg ikke tålte soya. Dette mente legen kunne være en avv årsakene til luft i magen (og litt nupper i fjeset som jeg oxo fikk av og til) Etter dette har jeg styrt unna alt som har soya og soyalecitin i seg. Har blitt myemye bedre og er nesten ikke plaga i det hele!!! Verdt et forsøk! Må bare få sagt at det er MYE som inneholder soya :evil: Brukte karve før jeg fant ut dette. Funka greit det oxo bare du husker å ta det hver dag
Gjest Gjest_TRÅDSTARTER_* Skrevet 23. september 2005 #14 Skrevet 23. september 2005 Ja,jeg tenker også at den kan være noe matallergi...Brødrene mine har cøliaki,men jeg har tatt blodprøver og hadde det ikke! Det er noen år siden...jeg kan vel ikke ha fått det nå da?! Når man skal testes for matalleri som soya,melk,egg alt sånt...Hvor mange forskjellige prøver må man ta da? Hva mente du med nupper i ansiktet? Miler? Kan du for eks nevne noe som inneholder soya? Kan jo prøve litt på egenhånd også med å kutte ut på visse matvarer i en periode. Håper ikke jeg har matallergi,det snur jo livet litt på hodet! Blir endel forandringer!!
aowi Skrevet 2. oktober 2005 #15 Skrevet 2. oktober 2005 Lenge siden jeg har vært her men nå kommer svar ja..... Med nupper i ansiktet mener jeg et slags utslett... små røde prikker som klør litt. Er som regel borte dagen etterpå.. Jeg tok endel blodprøver men vet ikke hvor mange av de som var til allergi, sjekket stoffskifte, jern og medisinserum i blodet samtidig. Blodprøvene ga svar på matallergien og andre allergier som bjørk,gress og sånt. Jeg tok den på våren men tror du kan ta den nårsomhelst. Varer som inneholder soya : noen gryteretter (sånne ferdigposer) noe potetgull og godteri, endel av smør, noen kjeksslag og kaker. Når en lager middag og sånn må en unngå soyaolje og heller bruke oliven-, raps- eller solsikkeolje. Dette er bare en liten del av alt men gir deg en pekepinn, er bare å se på innholdslisten
tommeline Skrevet 2. oktober 2005 #16 Skrevet 2. oktober 2005 Etter å ha hatt et lite helvete med min egen mage vil jeg bare anbefale deg å ta kontakt med spesialist på fordøyelse. Om ikke annet kan du få bekreftet at det ikke er noe galt, men er det noe som ikke er som det skal er det viktig å få gjort noe med!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå