AnonymBruker Skrevet 12. august 2021 #1 Skrevet 12. august 2021 Hei ladies! Jeg har gått igjennom litt vanskelige ting i det siste.. Hunden vår fikk konstatert kreft i overarmen, som ble fjernet. Torsdag forrige uke, natt til fredag, sov jeg dårlig fordi han skulle opereres fredag. De har sendt inn svulsten til histologi, da får vi vite om det er stadig 1,2 eller 3. Han er i fin form, går turer og spiser som vanlig. Problemet er.. Jeg synes det var traumatisk opplevelse å miste hunden vår for 1 år siden. Jeg sliter litt med det enda. Jeg fikk flashbacks nå når han var inne til operasjon, ordentlig ekkelt. For ca 1 år siden mistet vi hunden vår av kreft. Jeg synes det var innmari vanskelig å se hunden vår denne gangen gå inn i narkose, fordi det var slik vår forrige hund ble avlivet. Fikk først innsovningsmedisin, deretter medisin som stoppet hjertet hans. Gjennom helgen har jeg derfor sovet dårlig. Samtidig prøver jeg og samboer å få barn. Det har nå gått et år og vi har fortsatt ikke lykkes. Jeg jobber turnus. Jeg har lagt meg sammen med samboer alt mellom kl. 22 og 23. Kroppen slapper av, men ikke hodet. Jeg er ikke trøtt. Er det flere enn meg som har vært plaget med søvnlidelser over en periode som gikk over av seg selv? Jeg tror også at ferien spiller en viktig rolle her. Siste uken av ferien (forrige uke) var preget av vonde tanker mtp hunden vår som har fått kreft. Dagene var passive og jeg var veldig mye rolig. Jeg har sovet alt fra 2-5 timer per natt. Natt til tirsdag sov jeg ingenting. I natt sov jeg 2 timer og sov ca 2-3 timer på morgenen. Jeg blir helt gal og leser om helt syke sykdommer, som en sjelden prionsykdom, fatal familiær Insomnia. Som gjør at man ikke får sove helt til slutt og dør av dette. Har noen andre vært innom sånne tanker da de har gått i noen perioder med dårlig nattesøvn?? At de har en lidelse som gjør at de dør av dette osv. Jeg legger meg og tenker at jeg MÅ SOVE. Jeg kan ikke helt kjenne at jeg tenker på dette med hunden og at vi er ufrivillige barnløse. Enkelt er det ikke. Nå har jeg nesten fått angst for å ikke sove. "Tenk om jeg ikke får sove hele natten osv". ALLE erfaringer og tips mottas! Hilsen ei litt søvnløs dame i 30-årene. =) Anonymkode: ac3f4...cdf
AnonymBruker Skrevet 12. august 2021 #2 Skrevet 12. august 2021 Situasjonen du står i er vanskelig og du er stresset. Det er derfor du har litt vansker med å sovne akkurat nå. Man må ha problemer i mye lenger tid før det kan kalles en søvnlidelse. Selv om du har sovet lite, så har du fremdeles sovet. 2+2-3 timer i natt blir jo 4-5 timer til sammen. 4-5 timer er helt ok og absolutt ingenting som er sykelig eller farlig. Jeg forstår absolutt at du ikke har det noe godt, men farlig er det ikke. Du sier at du legger deg og tenker at du MÅ SOVE. Det er egentlig det verste man kan gjøre, for da blir man mer stresset og oppgiret. Prøv heller å tenk at: "Nå skal jeg ligge her og bare slappe av med øynene igjen helt til morgenen. Hvis jeg sovner så er det fint og hvis ikke så har jeg likevel fått hvilt meg masse." Pass på at du følger råd for god søvnhygiene. Ikke bruk skjerm noen timer før leggetid, ikke drikk kaffe, cola eller alkohol om kvelden og ikke legg deg sulten. Stå opp og legg deg til samme tider som alltid. Ikke se på klokka mens du ligger i senga, du har ikke noe behov for å vite hvor mye klokka er og det vil bare gjøre deg mer stresset. Ikke google sykdommer! Det vil også bidra til mer stress. Bestill deg heller en time hos fastlegen hvis du er redd for at du kan være syk. La legen få bære ansvaret for din helse akkurat nå, du har mer enn nok med andre ting. Har du snakket med legen om barnløsheten? Det er jo på tide å gjøre det også, hvis det er gått et år. Jeg krysser fingrene for et godt prøveresultat og håper det går bra med hunden din! Anonymkode: 94b19...7d2
AnonymBruker Skrevet 12. august 2021 #3 Skrevet 12. august 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Hei ladies! Jeg har gått igjennom litt vanskelige ting i det siste.. Hunden vår fikk konstatert kreft i overarmen, som ble fjernet. Torsdag forrige uke, natt til fredag, sov jeg dårlig fordi han skulle opereres fredag. De har sendt inn svulsten til histologi, da får vi vite om det er stadig 1,2 eller 3. Han er i fin form, går turer og spiser som vanlig. Problemet er.. Jeg synes det var traumatisk opplevelse å miste hunden vår for 1 år siden. Jeg sliter litt med det enda. Jeg fikk flashbacks nå når han var inne til operasjon, ordentlig ekkelt. For ca 1 år siden mistet vi hunden vår av kreft. Jeg synes det var innmari vanskelig å se hunden vår denne gangen gå inn i narkose, fordi det var slik vår forrige hund ble avlivet. Fikk først innsovningsmedisin, deretter medisin som stoppet hjertet hans. Gjennom helgen har jeg derfor sovet dårlig. Samtidig prøver jeg og samboer å få barn. Det har nå gått et år og vi har fortsatt ikke lykkes. Jeg jobber turnus. Jeg har lagt meg sammen med samboer alt mellom kl. 22 og 23. Kroppen slapper av, men ikke hodet. Jeg er ikke trøtt. Er det flere enn meg som har vært plaget med søvnlidelser over en periode som gikk over av seg selv? Jeg tror også at ferien spiller en viktig rolle her. Siste uken av ferien (forrige uke) var preget av vonde tanker mtp hunden vår som har fått kreft. Dagene var passive og jeg var veldig mye rolig. Jeg har sovet alt fra 2-5 timer per natt. Natt til tirsdag sov jeg ingenting. I natt sov jeg 2 timer og sov ca 2-3 timer på morgenen. Jeg blir helt gal og leser om helt syke sykdommer, som en sjelden prionsykdom, fatal familiær Insomnia. Som gjør at man ikke får sove helt til slutt og dør av dette. Har noen andre vært innom sånne tanker da de har gått i noen perioder med dårlig nattesøvn?? At de har en lidelse som gjør at de dør av dette osv. Jeg legger meg og tenker at jeg MÅ SOVE. Jeg kan ikke helt kjenne at jeg tenker på dette med hunden og at vi er ufrivillige barnløse. Enkelt er det ikke. Nå har jeg nesten fått angst for å ikke sove. "Tenk om jeg ikke får sove hele natten osv". ALLE erfaringer og tips mottas! Hilsen ei litt søvnløs dame i 30-årene. 😃 Anonymkode: ac3f4...cdf Å ha søvnproblemer som skyldes konkret stressfaktorer er IKKE det samme som å ha søvnlidelse Anonymkode: 0a341...5c8
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå