AnonymBruker Skrevet 12. august 2021 #1 Skrevet 12. august 2021 Hei! Jeg kjenner jeg er ganske opprørt nå.. mannen var i jobbintervju i dag, og det gikk kjempebra inntil de begynte å snakke om arbeidstid. Han er forventet å møte på jobb i 6-7 tiden, ingen mulighet for å forhandle på dette. Det vil da ikke gå for oss fordi jeg jobber nattevakter og er ikke hjemme før 07.45 hvis jeg jobber. Siden jeg jobber natt har jeg ofte fri i mange dager hvor han kan møte opp så tidlig som de krever. Men er jeg på jobb kan han jo ikke være det før 08.15 tidligst. Det kvelte visst hele intervjuet og det virker usannsynlig at han får jobben fortalte han selv. Nå har vi ikke fått endelig svar på om han får jobben enda, men hvordan kan man forvente at dette fungerer for folk? Skal kvinnen alltid levere i barnehagen og være den som får tilrettelegging i jobben pågrunn av levering i barnehage? Barnehagen åpner ikke før 0700 og har aldri hørt om noen barnehager som åpner før det. Det ville jo også være skikkelig dritt gjort mot barna å skulle levere de klokken 06 liksom. Rævva likestilling as!! Anonymkode: 0d3b8...f62 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2021 #2 Skrevet 12. august 2021 Hvis jobben krever at arbeidstaker møter på jobb klokken 6, så blir det jo slik at den andre parten må levere i barnehagen. Man må jo tilpasse jobben sin etter situasjonen man er i, arbeidsgiver kan kun tilrettelegge til en viss grad. Anonymkode: a2f32...c7d 16
AnonymBruker Skrevet 12. august 2021 #3 Skrevet 12. august 2021 Vi har 3 barnehager rundt her som åpner 6.30, så sjekk litt rundt. Her er det alltid mannen som må levere når jeg jobber formiddag, fordi jeg begynner kl. 7 kunne ikke kommet 7.30 fordi jeg skal levere Anonymkode: c0622...c9c 3
Enterprises Skrevet 12. august 2021 #4 Skrevet 12. august 2021 Vår barnehage åpner kl 6 og vi har levert kl 6 og hentet 16:45-17:15 frem til vi begge fikk ny jobb som passet bedre med barn (lang pedlevei på begge) Det er mange jobber som krever presist oppmøte til spesifikke tider som man ikke kan tilrettelegge. Og da er ikke den arbeidsplassen noe for deg/dere. Skal ikke si at det ikke finnes, men jeg tenker at selvfølgelig er det ikke en selvfølge at kvinnen skal justere ned arbeidstiden pga barn. Dette kan også mannen gjøre. Men nå er det ofte slik at menn har bedre betalte jobber. Så for at ting skal gå rundt, er det ofte logisk at den med dårligst lønn er den som jobber litt mindre for å ta seg av barna 1
Gidavmeg Skrevet 12. august 2021 #5 Skrevet 12. august 2021 (endret) Er foreldrepar kan ikke begge ha jobb der man er på jobb kl 06 når barnehagen åpner 7. jobber tilrettelegger om man under arbeidsforholdet får problemer med å levere i bhg og møte på jobb (samlivsbrudd, ektefelle dør), men har man andre kandidater ansetter man ikke en man må tilrettelegge for. Din mann må nok se seg om etter en jobb med senere oppmøte så lenge du jobber natt. Endret 12. august 2021 av Gidavmeg 5
AnonymBruker Skrevet 12. august 2021 #6 Skrevet 12. august 2021 Ikke alle jobber er aktuelle når man har barn, dessverre. Jeg takka selv nei til et bra jobbtilbud i sommer fordi jeg er alenepappa og det er umulig å rekke henting/levering om ikke arbeidsstedet ligger gunstig til. Heldigvis går det buss her, med toget til og fra jobb ville jeg endt opp med minst 10000 i bøter hvert år. Anonymkode: b6f38...e23 7
Splittbinders Skrevet 12. august 2021 #7 Skrevet 12. august 2021 Dersom det ikke er en praktisk grunn til at man MÅ være på jobb på et spesielt klokkeslett, tror jeg at de arbeidsplassene som krever fast arbeidstid for alle uansett hva som skjer taper kampen om de beste folka. Det begynner vel å bli relativt utdatert å ha fast arbeidstid bare fordi. Nå fremkommer det ikke helt hva slags arbeidsplass og jobb dette er, men det høres ikke ut som en type jobb hvor man MÅ forvente oppstart klokka 07:00? 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2021 #8 Skrevet 12. august 2021 Ikke alle jobber er aktuelle når man har barn. Sånn er det bare. Anonymkode: 9d2ec...e87 6
Strange Doll Skrevet 12. august 2021 #9 Skrevet 12. august 2021 (endret) Om det er slik at denne jobben krever at man må være på jobb før bhg starter og du ikke kan levere så kan man jo ikke ta den jobben. Om det er mulig for tilrettelagt arbeidstid er jo det en annen sak, men om det ikke er praktisk mulig er det jo sånn det er. Du nevner ikke hvilken type jobb det er, men i min jobb er man avhengig av å være på jobb på faste tidspunkt fordi oppgavene er lagt opp til å gjøres på faste tidspunkt. Og nei, det er ikke alltid kvinnen som skal levere i barnehagen. Her begynner jeg ofte slik at jeg ikke rekker det, og da leverer mannen. Det er helt sikkert mange kvinner som begynner på ugunstige tidspunkt også. Om mannen kan være på jobb 8.15 er jo det 1-2 timer etter han skulle begynt. Om det skulle fungert måtte jo den tiden jobbes inn igjen også, hadde du blitt irritert fordi mannen er sent hjemme på ettermiddagen da? Endret 12. august 2021 av Strange Doll 2
Fen Skrevet 12. august 2021 #10 Skrevet 12. august 2021 Enterprises skrev (17 minutter siden): Vår barnehage åpner kl 6 og vi har levert kl 6 og hentet 16:45-17:15 frem til vi begge fikk ny jobb som passet bedre med barn (lang pedlevei på begge) Det er mange jobber som krever presist oppmøte til spesifikke tider som man ikke kan tilrettelegge. Og da er ikke den arbeidsplassen noe for deg/dere. Skal ikke si at det ikke finnes, men jeg tenker at selvfølgelig er det ikke en selvfølge at kvinnen skal justere ned arbeidstiden pga barn. Dette kan også mannen gjøre. Men nå er det ofte slik at menn har bedre betalte jobber. Så for at ting skal gå rundt, er det ofte logisk at den med dårligst lønn er den som jobber litt mindre for å ta seg av barna I barnehagen fra kl 06.00 til 17.15? 😱😱 Jammen godt for barna at dere fikk nye jobber! 10
tangent Skrevet 12. august 2021 #11 Skrevet 12. august 2021 Mine foreldre jobbet på fabrikk og måtte være på jobb kl sju hver dag. De måtte derfor betale for at en nabo passet oss barna i et par timer hver morgen før vi ble sendt til barnehage/park. Hadde ikke det vært mulig måtte en av dem sluttet i jobben. Sånn er det dessverre med noen jobber. 2
AnonymBruker Skrevet 12. august 2021 #12 Skrevet 12. august 2021 Hva med å betale noen for å hjelpe de dagene det dreier seg om? Elev på VGs, f.eks, kommer og spiser frokost med barnet og leverer i barnehagen. Mange av de eldste elevene har sertifikat, dersom det ikke er gangavstand. Anonymkode: 5ff72...963 1
Enterprises Skrevet 12. august 2021 #13 Skrevet 12. august 2021 5 hours ago, Fen said: I barnehagen fra kl 06.00 til 17.15? 😱😱 Jammen godt for barna at dere fikk nye jobber! Jepp. NSB kuttet ut to ruter til bygda. Da ble valget begynne å ta bil eller bytte jobb 2
AnonymBruker Skrevet 12. august 2021 #14 Skrevet 12. august 2021 Den siste barnehagen vi brukte åpnet kl 6.30. Men vet veldig godt at det ikke er slik alle steder. Det er jo slik at man har enkelte ting man må forholde seg til. Noen ganger er det vanskelig, noen få ganger umulig. Men sånn er det bare. For dere så kan dere kanskje skaffe barnevakt i en halvtime? En nabo eller noen som har barn i barnehagen deres. Anonymkode: 21c10...fd3
AnonymBruker Skrevet 12. august 2021 #15 Skrevet 12. august 2021 Her måtte vi kun søke barnehager som åpnet 06.30 fordi jeg ikke får levert når jeg har tidligvakt og min samboer begynner på jobb kl.7. Har dere heller ikke noe familie dere kan høre om kan levere/passe noen morgener? Anonymkode: 249e0...4cd
AnonymBruker Skrevet 12. august 2021 #16 Skrevet 12. august 2021 Fen skrev (7 timer siden): I barnehagen fra kl 06.00 til 17.15? 😱😱 Jammen godt for barna at dere fikk nye jobber! Og du følte du bare måtte pisse mer på disse foreldrene, som i en periode måtte løse det slik før de fikk nye jobber? Fikk du det bedre med deg selv når du skrev dette? Anonymkode: 3d3a3...ded 11
AnonymBruker Skrevet 12. august 2021 #17 Skrevet 12. august 2021 Hvorfor kan han ikke levere klokken 7, selv om du er på jobb? 🤷♀️ Anonymkode: dfc76...595 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2021 #18 Skrevet 12. august 2021 Da jeg søkte jobb nå, så var jo arbeidstiden en av de tingene som var viktig for at stillingen i det hele tatt skulle være aktuell å søke på. Selv er jeg ganske avhengig at mulighet for fleksitid, da jeg er alene med barna over halvparten av tiden og ikke har bil enda. Ikke alle arbeidsplasser kan tilrettelegge arbeidstid. Anonymkode: df881...08b 1
Marvelous Skrevet 13. august 2021 #19 Skrevet 13. august 2021 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Hei! Jeg kjenner jeg er ganske opprørt nå.. mannen var i jobbintervju i dag, og det gikk kjempebra inntil de begynte å snakke om arbeidstid. Han er forventet å møte på jobb i 6-7 tiden, ingen mulighet for å forhandle på dette. Det vil da ikke gå for oss fordi jeg jobber nattevakter og er ikke hjemme før 07.45 hvis jeg jobber. Siden jeg jobber natt har jeg ofte fri i mange dager hvor han kan møte opp så tidlig som de krever. Men er jeg på jobb kan han jo ikke være det før 08.15 tidligst. Det kvelte visst hele intervjuet og det virker usannsynlig at han får jobben fortalte han selv. Nå har vi ikke fått endelig svar på om han får jobben enda, men hvordan kan man forvente at dette fungerer for folk? Skal kvinnen alltid levere i barnehagen og være den som får tilrettelegging i jobben pågrunn av levering i barnehage? Barnehagen åpner ikke før 0700 og har aldri hørt om noen barnehager som åpner før det. Det ville jo også være skikkelig dritt gjort mot barna å skulle levere de klokken 06 liksom. Rævva likestilling as!! Anonymkode: 0d3b8...f62 Hadde jeg vært dere så hadde jeg byttet barnehage. Barnehagen vår åpner kl. 06:45 så det er ikke umulig at det finnes flere barnehager som åpner tidligere.
AnonymBruker Skrevet 13. august 2021 #20 Skrevet 13. august 2021 Vi har begge to hatt turnusjobber i alle år med barn. Det fungerer bare dersom både jeg og mannen har klart å bytte vakter når alt kolliderer. Dersom denne bedriften ikke kan være fleksibel på arbeidstiden, fungerer det ikke å jobbe der for mannen din når du går tirnus. Anonymkode: eca9b...92c 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå