Gå til innhold

Hvor mye er mummikopper egentlig verdt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

En vare er verdt det noen er villig til å betale for den.

Anonymkode: 6ceda...2a6

• Liker 12
Gjest laPistola
Skrevet

Vel, googlet og ser de koster 152 i butikken. Antar dette er et samleobjekt , og akkurat de hun selger ikke fåes kjøpt nå. Da tenker jeg de er verdt over tusen kroner for den rette kjøperen. 

Skrevet

De er, som alt annet, verdt det folk vil betale for dem.

Det er ingen økonomisk forskjell på mumikopper og et maleri av Munch. Begge deler er en gjenstand uten egenverdi som har steget i pris fordi det finnes i begrensede mengder og har en mengde folk som er villige til å kjøpe det skulle du selge dem igjen. Det siste er det viktigste av de to - noe som finnes i en versjon som ingen vil kjøpe fra deg har null verdi. 

Anonymkode: 70eca...274

• Liker 8
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Dette. Og disse limited edition-koppene koster derfor fort mer, så lenge det er flere som vil kjøpe enn markedet har. 

Det er jo ikke akkurat en bunnsolid investering. Hvis mummikopper plutselig blir helt ut kan verdien bli 0. Disse har en verdi kun fordi folk ønsker dem. 🤷‍♀️

Skrevet

Den hun selger er den nyeste, men var i ekstremt begrenset opplag. Så den er nok verdt gidt over tusen allerede samme dag. Så reagerer ikke på at hun legger ut til den prisen.

Reageree derimot mer på at de løp inn og grabbet til seg 12 stykker 😳 Det er så griskt og egoistisk at jeg ikke skjønner at butikken tillot det.

Selv har jeg en eneste mummi kopp, koppen fra 100års-jubileumet i 2014 med brille på insiden. Hadde anledning til å ta mange, men holdt meg til en.

Anonymkode: 4575d...925

• Liker 5
Skrevet

Å selge mummikopper er alltid en ubehagelig affære, av en eller annen grunn finner folk det utrolig provoserende at noen selger mummikopper til 200+ kr.

Anonymkode: 238b8...229

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Den hun selger er den nyeste, men var i ekstremt begrenset opplag. Så den er nok verdt gidt over tusen allerede samme dag. Så reagerer ikke på at hun legger ut til den prisen.

Reageree derimot mer på at de løp inn og grabbet til seg 12 stykker 😳 Det er så griskt og egoistisk at jeg ikke skjønner at butikken tillot det.

Selv har jeg en eneste mummi kopp, koppen fra 100års-jubileumet i 2014 med brille på insiden. Hadde anledning til å ta mange, men holdt meg til en.

Sto det ikke at hun skulle selge 3 stk? Kanskje hun kjøpte for noen andre? Eller så har hun 9 stk hjemme🤷‍♀️

Anonymkode: 509c9...465

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Stemmer det. 

Anonymkode: 7c52e...db4

Skrevet

Jeg jobber i en butikk som selger Mummi-kopper. Førstkommende mandag, 16/8, lanseres "På fjellet" koppen, som er et samarbeid med Redd Barna Norge og det er første gang det lanseres en Mummi-kopp eksklusivt for det norske markedet.

Vi merker en enorm etterspørsel fra samlere. Den siste uka har vi hatt flere kunder innom hver dag som spør etter den og mange ønsker å reservere kopper for å være sikre på at de får tak i den. Regner med det blir en del kunder mandag morgen, så mot normalt skal vi være to på jobb fra vi åpner.

Den vil koste 299,- i butikk og jeg regner med at de 72 koppene vi har fått inn forsvinner raskt, og at det utover ettermiddagen/kvelden vil dukke opp kopper til langt høyere pris på Finn etc.

Mummi-kopper er samleobjekter og prisen på de mer sjeldne variantene er deretter.

Anonymkode: e2dfe...f71

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg jobber i en butikk som selger Mummi-kopper. Førstkommende mandag, 16/8, lanseres "På fjellet" koppen, som er et samarbeid med Redd Barna Norge og det er første gang det lanseres en Mummi-kopp eksklusivt for det norske markedet.

Vi merker en enorm etterspørsel fra samlere. Den siste uka har vi hatt flere kunder innom hver dag som spør etter den og mange ønsker å reservere kopper for å være sikre på at de får tak i den. Regner med det blir en del kunder mandag morgen, så mot normalt skal vi være to på jobb fra vi åpner.

Den vil koste 299,- i butikk og jeg regner med at de 72 koppene vi har fått inn forsvinner raskt, og at det utover ettermiddagen/kvelden vil dukke opp kopper til langt høyere pris på Finn etc.

Mummi-kopper er samleobjekter og prisen på de mer sjeldne variantene er deretter.

Da håper jeg dere setter "Kun 1 pr kunde" slik at flest mulig får sjanse til å få en. Ikke bare de som kjøper for å tjene.

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Er det sånn som hos kitchn at det går an å forhåndsbestille? (vet det sikkert er for sent nå da, men bare lurer i tilfelle man ikke skulle komme seg i butikk tidlig nok)

Anonymkode: 9aaa9...32e

Gjest laPistola
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Har dere noen regler om antall? Kan første kunde i køen kjøpe 72 kopper og gå hjem og legge de ut på Finn? 

Skrevet
Anonyminist skrev (4 minutter siden):

Har dere noen regler om antall? Kan første kunde i køen kjøpe 72 kopper og gå hjem og legge de ut på Finn? 

Det håper jeg virkelig.

Jeg syns det er greit å kunne kjøpe et par stykker, men at noen kan komme først og grafse til seg 50-60 kopper burde ikke vært tillatt. Da kan man jo forhåndsbestille alle de har på lager slik at ingen andre får.

Jeg har forhåndsbestilt 2 stykker av fjellkoppen fordi jeg vil ha en ekstra i tilfelle den knuser, men det kunne ikke falt meg inn å kjøpe opp flere titalls for å selge videre. Selv om det er fullt lovlig så er det smålig..

Anonymkode: ba5ae...a23

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Da håper jeg dere setter "Kun 1 pr kunde" slik at flest mulig får sjanse til å få en. Ikke bare de som kjøper for å tjene.

Maks 2 per kunde har sjefen sagt.

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Er det sånn som hos kitchn at det går an å forhåndsbestille? (vet det sikkert er for sent nå da, men bare lurer i tilfelle man ikke skulle komme seg i butikk tidlig nok)

Anonymkode: 9aaa9...32e

Nei, det har vi ikke mulighet for.

Anonyminist skrev (9 minutter siden):

Maks 2 per kunde er beskjeden fra sjefen.

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det håper jeg virkelig.

Jeg syns det er greit å kunne kjøpe et par stykker, men at noen kan komme først og grafse til seg 50-60 kopper burde ikke vært tillatt. Da kan man jo forhåndsbestille alle de har på lager slik at ingen andre får.

Jeg har forhåndsbestilt 2 stykker av fjellkoppen fordi jeg vil ha en ekstra i tilfelle den knuser, men det kunne ikke falt meg inn å kjøpe opp flere titalls for å selge videre. Selv om det er fullt lovlig så er det smålig..

Vi skal ha maks 2 per kunde har sjefen sagt. Helt enig i at det er en uting å kjøpe flere titalls for å profitere på videresalg. Fremstår som grådig og smålig spør du meg.

• Liker 3
Annonse
Gjest laPistola
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Det håper jeg virkelig.

Ja enig. Samler ikke på disse selv så skal ikke ha, men samler på andre ting. Noen er jo gribber. Vet om en som lever av dette, altså kjøpe ting for og selge på Finn. Fint at butikkene har satt Max 2 . 

Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Å selge mummikopper er alltid en ubehagelig affære, av en eller annen grunn finner folk det utrolig provoserende at noen selger mummikopper til 200+ kr.

Anonymkode: 238b8...229

Jøss 😳Så mye rart folk lar seg provosere av. Virker som en litt egen verden rundt samling av de her koppene.

Anonymkode: ec21f...82e

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jøss 😳Så mye rart folk lar seg provosere av. Virker som en litt egen verden rundt samling av de her koppene.

Anonymkode: ec21f...82e

De som blir provosert er sannsynligvis ikke klar over at Mummi-kopper faktisk er et samleobjekt og at enkelte kopper er verdt mye. Da fremstår det nok som veldig merkelig at noen selger en kopp de tror man kan kjøpe på Kitch'n eller lignende for en drøy 200-lapp koster det dobbelte eller mer.

Jeg har opplevd det samme med planter/stiklinger.  La f.eks. ut en stor toppstikling av Monstera Variegata med mye hvitt på til 2500 kr og fikk flere kommentarer på at man fikk en hel plante på Plantasjen for 300 kr etc. At det dreier seg om en sjelden variant, ikke den standard grønne, forstod ikke folk. Jeg var frekk og grådig. Ferdig snakka.

Skrevet

I 2018 fikk jeg kloa i 6 stk jubileums krus fra butikk i Finland. På nettet ble de utsolgt i løpet av 2 minutter. Solgte 3 av dem like etterpå for 1500.- og 2 til den nette sum til 2000,- i fjor på EBay. Den siste beholder jeg til odel og eie til den øker i verdi. Har også 2 stk av de nye på vei da en venn skaffet dem på butikk for €25 pr stk. En skal selges og den andre beholdes sammen med den andre.

Dette er business for noen og spekulasjoner for oss andre. Bryr med lite om sure kommentarer og synes uke synd på dem som ikke får bare fordi jeg får tak i mer enn 1. 

Anonymkode: f7682...79c

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...