Gå til innhold

Venteliste på valp

Fremhevede innlegg

Skrevet

Ok, så jeg har satt familien min på venteliste hos et kull. Jeg lurte på om det er lov å ha second thoughts og trekke seg ut etter man har møtt valpene eller om man er NØTT å kjøpe uansett siden man er på venteliste nr10?

Anonymkode: 9e8c8...680

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei. Det er bare å trekke seg om det føles feil. Eneste er at du evt ikke får tilbake depositum om du har betalt det. 

• Liker 4
Skrevet

Etter min mening bør ikke en oppdretter ta depositum eller "binde" noen til et kjøp før kjøpere har møtt valpene.

Det er jo helt feil å bare velge valp ut i fra et bilde, eller få tildelt en tilfeldig valp? En seriøs oppdretter vil matche riktig valp til riktig kjøper, og da må valpene ha blitt noen uker gamle, så man får en aning om personlighet og gemytt. 

Selvsagt bør kjøpere ha anledning til å ombestemme seg, om de ikke føler det er en riktig valp for dem i kullet. Men en del "oppdrettere" driver ganske kynisk og tenker mest på penger, krever depositum med en gang valpene er født, og gir ikke kjøper noen innspill på valg annet enn "førstemann til mølla".

Så det kommer an på hva slags oppdretter du står på liste hos...

• Liker 7
Skrevet

🥜

Anonymkode: 3ff92...559

• Liker 1
Skrevet

Da vi satte oss på ventelisten på kullet vi fikk valp ifra, var vi en av rundt 80 interesserte. Vi måtte skrive om oss selv og hva vi kunne tilby hunden, selge oss inn, svare på en rekke spørsmål osv. Dette for at oppdretter skulle være sikker på at hun fant riktige eiere til valpene sine. Noen tilbød til og med å betale dobbelt/trippel pris, uten at det spilte noen rolle for henne - de var likevel uaktuelle. 

Så - om du står på venteliste hos en seriøs oppdretter, så vil nok slike som deg (altså ikke veldig motiverte for å faktisk få valp) bli luket ut ganske raskt. De færreste seriøse oppdrettere operer med køsystemer/førstemann til mølla, men vil faktisk finne passende eiere for valpene de skal selge. 

Anonymkode: d0747...394

• Liker 4
Skrevet

Men for å svare på det du spør om: Det er så klart lov å ombestemme seg, så lenge det ikke er inngått noen bindende avtaler.

Anonymkode: d0747...394

• Liker 3
Skrevet

Du står helt fritt til å ombestemme deg 😊 

Styr derimot unna "oppdrettere" som krever depositum føøøør man får tildelt valp. 

Ingen seriøs oppdretter tar betalt for slikt, selv om man legger merke til at noen tar betalt før kullet overhode er planlagt /født 🙄

Hilsen oppdretter 

Anonymkode: d1e08...c42

• Liker 3
Skrevet

Det er helt normalt at oppdretter tar depositum før valpene leveres, mange som gjør det men kommer kanskje an på hvilken rase.

Jeg har border collie etter dna/helsetestede foreldre som er sosiale og har gjeterprøve. Vi betalte depositum for kjønnet vi ville ha etter vi ble «godkjent». Og med maaange personer interesserte i kullet så var det en trygghet for oss og en måte for oppdretter å vite om folk var seriøse. Det er vanlig for de fleste å tenke seg om både 2 og 3 ganger før kjøp hvis man må betale depositum først.

Det er uansett helt greit å ombestemme seg. Jeg ser ofte +- 6mnd gamle valper på finn.no som eier ikke kan/vil ha lenger, og da tenker jeg det er bedre å trekke seg mens valpen ennå er hos oppdretter hvis man har tvil. Det er tros alt et stort ansvar de neste 10+ årene.

Anonymkode: 1cf3d...5af

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2021-8-12 den 19.15):

Det er helt normalt at oppdretter tar depositum før valpene leveres, mange som gjør det men kommer kanskje an på hvilken rase.

Jeg har border collie etter dna/helsetestede foreldre som er sosiale og har gjeterprøve. Vi betalte depositum for kjønnet vi ville ha etter vi ble «godkjent». Og med maaange personer interesserte i kullet så var det en trygghet for oss og en måte for oppdretter å vite om folk var seriøse. Det er vanlig for de fleste å tenke seg om både 2 og 3 ganger før kjøp hvis man må betale depositum først.

Det er uansett helt greit å ombestemme seg. Jeg ser ofte +- 6mnd gamle valper på finn.no som eier ikke kan/vil ha lenger, og da tenker jeg det er bedre å trekke seg mens valpen ennå er hos oppdretter hvis man har tvil. Det er tros alt et stort ansvar de neste 10+ årene.

Anonymkode: 1cf3d...5af

Ja det er normalt med depositum om man har fått tildelt valp.. Men noen tar før parringen har skjedd også, uten garanti for at man overhode får valp engang 🙄

Anonymkode: d1e08...c42

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...