AnonymBruker Skrevet 12. august 2021 #1 Skrevet 12. august 2021 Jeg er deprimert. Jeg vil gjerne ha råd fra andre som er deprimerte og/eller har angst om hvordan man kan tilrettelegge jobb på best mulig måte. Jeg er lærer, så jeg vasser i folk hele dagen - liten mulighet for å gå for meg selv eller ta en time-out. Ei heller gjøre oppgavene mine i redusert tempo. Anonymkode: 04c5d...430
Gjest Trøst Skrevet 12. august 2021 #2 Skrevet 12. august 2021 (endret) . Endret 12. august 2021 av Trøst
AnonymBruker Skrevet 12. august 2021 #3 Skrevet 12. august 2021 Er du kontaktlærer? Har inntrykk av at det mer hektisk for dem enn andre, er det mulig å bare være faglærer en stund? Mulig arbeidsgiver kan tilrettelegge for deg på noe vis? Anonymkode: cf293...e94
AnonymBruker Skrevet 12. august 2021 #4 Skrevet 12. august 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Er du kontaktlærer? Har inntrykk av at det mer hektisk for dem enn andre, er det mulig å bare være faglærer en stund? Mulig arbeidsgiver kan tilrettelegge for deg på noe vis? Anonymkode: cf293...e94 Ja, er kontaktlærer. Nei, ikke mindre jobb som faglærer i min situasjon. Hva kan jeg be om av tilpasninger? Jeg må ha en plan klar før den samtalen, ellers blir det bare grining, og det orker jeg ikke. Anonymkode: 04c5d...430
AnonymBruker Skrevet 12. august 2021 #5 Skrevet 12. august 2021 Jeg ble diagnostisert med depresjon tidligere i år, for meg så hjelper det å bryte hverdagsrutiner. Reise på hytta, dra på besøk til familie langt unna og gå på spontane gåturer til rare tider, som tidlig på morgenen eller veldig sent på kvelden. For meg har det også hjelpet å bare la være å gjøre ting som gjør meg stressa, jeg lar meg ikke presse til å gjøre noe og bare svarer "synd, trist, leit, jeg gjør det ikke" dette gjelder både på jobb og privat. Anonymkode: e706a...b6b 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2021 #6 Skrevet 12. august 2021 Mer tid til forberedelser i arbeidsdagen? Mindre undervisning. Dette vil jeg tro er den beste tilretteleggingen du kan få. Selv om det er en eller to timer mindre. Jeg forstår at dette er vanskelig å spørre om som lærer, men her er det faktisk snakk om forebygging så det ikke eskalerer. I verste fall ender man jo opp med å måtte ta ut sykemelding og det tipper jeg arbeidsgiver vil prøve å forhindre. En skole jeg jobbet på hadde et stillerom for lærere som man kunne booke. Det var mest for en lærer som hadde ryggproblemer og det stod en massasjestol inne på rommet. Heldigvis kunne vi alle booke rommet og som lærer med depresjon var dette rommet gull for min del. En måte å ta time-out på. Går du til psykolog? I såfall burde du kunne gjøre det en gang i uka. Det er også noe arbeidsgiver burde tilrettelegge for. Anonymkode: bdd46...313
AnonymBruker Skrevet 12. august 2021 #7 Skrevet 12. august 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Går du til psykolog? Ja, en til to ganger i uka. Jeg går såpass ofte siden jeg er lettere suicidal. Anonymkode: 04c5d...430
AnonymBruker Skrevet 12. august 2021 #8 Skrevet 12. august 2021 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Ja, en til to ganger i uka. Jeg går såpass ofte siden jeg er lettere suicidal. Anonymkode: 04c5d...430 Hva med delvis sykmelding? Kan det gi deg noen pusterom? Anonymkode: cf293...e94
AnonymBruker Skrevet 12. august 2021 #9 Skrevet 12. august 2021 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Hva med delvis sykmelding? Kan det gi deg noen pusterom? Anonymkode: cf293...e94 Nå har jeg jo hatt mye pusterom hele sommeren og er ikke det minste bedre, så jeg håpte vel det var mulig å hjelpe meg slik at jeg kunne være på jobb, men kanskje uten å ha like mye ansvar som før. Anonymkode: 04c5d...430
AnonymBruker Skrevet 12. august 2021 #10 Skrevet 12. august 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nå har jeg jo hatt mye pusterom hele sommeren og er ikke det minste bedre, så jeg håpte vel det var mulig å hjelpe meg slik at jeg kunne være på jobb, men kanskje uten å ha like mye ansvar som før. Anonymkode: 04c5d...430 Det var derfor jeg foreslo å ikke være kontaktlærer, ettersom de lærerne jeg kjenner mener det er mye mer belastende enn å ikke være kontaktlærer. Men det er tydeligvis ikke det på din arbeidsplass. Hm, det er vanskelig å si for oss som ikke er lærere, og som ikke vet hvordan arbeidsdagen din er lagt opp og hva arbeidsoppgavene dine er (sånn unntatt å undervise, forberede undervisning og retting av prøver), og da blir det vanskelig å se hvor arbeidsgiver kan gi deg litt slækk. Delvis sykmelding kan jo legges opp slik at du er på jobb, men har færre arbeidsoppgaver. Du trenger ikke være tilstede mindre enn 100 %, men være der hele arbeidsdagen og slippe visse oppgaver. Men om det fungerer for en lærer, det vet jeg dessverre ikke. Men det er kanskje noe å diskutere med arbeidsgiver? Anonymkode: cf293...e94
AnonymBruker Skrevet 12. august 2021 #11 Skrevet 12. august 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Men det er tydeligvis ikke det på din arbeidsplass. Nei, i alle fall ikke i min situasjon. Jeg underviser kun en (min egen) klasse. Som faglærer ville jeg hatt de samme timene, men måttet undervise mer i andre klasser i tillegg. Tusen takk for alle innspillene dine, jeg setter stor pris på det. Anonymkode: 04c5d...430
AnonymBruker Skrevet 12. august 2021 #12 Skrevet 12. august 2021 Det er vel egentlig ofte vanskelig å tilpasse uten sykmelding som lærer, for alt som du da skal slippe/kutte ut/kutte ned må jo gjøres av noen. Og den «noen» koster penger. Hva sier legen din? Enig med den over som foreslår (om legen er enig da) en delvis sykmelding som går på færre arbeidsoppgaver men ikke mindre tid på jobb. Da kan du jobbe i et lavere tempo (ha noen fritimer, luftehull, evt kutte fag som er ekstra stressende?), samtidig som skolen faktisk kan sette inn vikar. Og du er like mye tilstede på jobb, om det da funker for deg, med alt det bærer med seg av kollegakontakt og andre positive ting. Anonymkode: de053...c09
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå