AnonymBruker Skrevet 11. august 2021 #1 Skrevet 11. august 2021 Noen som lever minimalistisk her? Til høsten skal jeg flytte for å studere. I den anledning tenker jeg å leve mer miljøvennlig, enkelt og økonomisk. Handler det stort sett om å unngå overforbruk og ikke kjøpe noe med mindre det er strengt nødvendig? Hvordan har du gått fram? Anonymkode: 529e7...a5d 2
AnonymBruker Skrevet 11. august 2021 #2 Skrevet 11. august 2021 Jeg lager egne såper, omdanner matavfall til jord. Kjøper mye brukt, og selger eller gir bort like mye. Dette gjelder alt fra klær til møbler etc. Jeg leser en bok en gang, før jeg gir den til noen eller til fretex. Dersom jeg kam fikse noe i stedet for å kaste og kjøpe nytt gjør jeg heller det. Og jeg tenker over om jeg trenger og vil ha alle innkjøp som jeg ikke normalt forbruker mye av. Og så reiser jeg lite, og prioriterer bort fly, og begrenser flyvninger. Melk og egg er alltid økologisk, og jeg begrenser animalske proteiner, og unngår det mest uetiske kjøttet. Men jeg har rikelig med svin på skogen likevel. Det er ikke en tvangstrøye, og jeg liker veldig mye tiltakene, og de faller meg naturlig. Anonymkode: f2e94...7cd 3
AnonymBruker Skrevet 12. august 2021 #3 Skrevet 12. august 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Noen som lever minimalistisk her? Til høsten skal jeg flytte for å studere. I den anledning tenker jeg å leve mer miljøvennlig, enkelt og økonomisk. Handler det stort sett om å unngå overforbruk og ikke kjøpe noe med mindre det er strengt nødvendig? Hvordan har du gått fram? Anonymkode: 529e7...a5d Du kjøper alt som først price! Anonymkode: c7e48...c00 2
AnonymBruker Skrevet 12. august 2021 #4 Skrevet 12. august 2021 For vår del ble det blant annet å ikke kjøpe hus selv om vi har råd, men en leilighet på 70m2. Mindre å vaske, rydde, vedlikeholde, og slipper å fylle den opp med dilldall. Vil heller bruke tid, energi og penger på opplevelser, fremfor alt som hører med enebolig/tomannsbolig. Vi har også én bil i stedet for to, for miljøet og helsen sin del. Prøver så hardt jeg kan å stå i mot kjøpepress på spsiale medier og generelt i samfunnet, men skal innrømme at det ikke alltid er like enkelt. Tenker at å gjøre litt for miljøet er bedre enn ingenting! Ta det gradvis og ikke gap over for mye eller tenk at du skal gjøre det «perfekt» fra dag 1. Det er en modningsprosess. "Use it up, wear it out, make it do or do without”. Anonymkode: 21074...840 3
Knirke Skrevet 12. august 2021 #5 Skrevet 12. august 2021 Det er forskjell på "fattig student" og minimalisme. Å være fattig student har de fleste av oss vært igjennom, og det er en midlertidig tilstand. Si en utdannelse tar 3-5 år. Det er ikke nok tid til at alle klærne og møblene dine blir utslitt, og du har sannsynligvis ikke plass til å anlegge kjøkkenhage e.l. For de fleste består studenttilværelsen av j** mye First Price mat, og det er hverken miljøvennlig eller sunt. Men som sagt... Midlertidig. Hvis du virkelig vil leve minimalistisk og miljøvennlig som et langsiktig prosjekt bør du investere i en hytte langt ute i skogen, lære deg å dyrke egen mat (supplert med dumpster diving) , hugg din egen ved og sy dine egne klær. 4
Fuglen Skrevet 12. august 2021 #6 Skrevet 12. august 2021 -Handler veldig lite ting, kun det jeg trenger -Kjøper kun brukte klær, møbler, sykler, bil -Får innimellom ting og klær gratis av venner som pusser opp eller skifter ut garderoben sin -Kjøper håndsåpe, rengjøringsartikler, klesåpe osv i komposterbar forpakning, komposterbare svamper, tannbørster, oppvaskbørster osv, og komposterer det i hagen min sammen med matavfall -Bruker shampoo, balsam og dusjsåpe i fast form med komposterbar forpakning -Bruker barberhøvel med blader uten plast -Handler på steder man kan ta med egen beholder og fylle på feks havregryn, ris, bønner, nøtter osv -Har egen grønnsakshage -Bruker gjenbrukbare bomullsposer når jeg handler frukt og grønt istedenfor plastposer -Bruker handlenett, glass-sugerør, egen take away-kaffekopp, tar med egen boks når jeg er ute og spiser for å ta med rester hjem Sikkert mer også, men synes jeg begynner å høres litt fanatisk ut 😅 Men alt dette er en del av rutinen min nå
AnonymBruker Skrevet 12. august 2021 #7 Skrevet 12. august 2021 Minimalisme for meg er å ikke ha så mange ting. Hvorfor folk fyller hjemmene sine med pynt, altfor mange fat og kopper, altfor mye klær og sko osv osv osv, er for meg et mysterium. Jeg har minst mulig pynt, det skaper for mye støv og rot. Jeg har et basis servise som passer til både hverdags og fint. Klær kjøper jeg helst på gjenbruksbutikker. Av panner og kjeler, kjøper jeg god kvalitet. Det skal vare. Jeg kjøper ikke inn husholdningsprodukter av typen såpe, shampoo osv før vi faktisk er tilnærmet tom. Og da kjøper jeg produkter som er miljøvennlige og ikke testet på dyr.Bor sentralt, så bruker ikke bil. Går mye, bruker også buss. Flerbrukshandlenett har jeg i flertall, og har alltid et par liggende i ryggsekkene jeg benytter i hverdagen. Det jeg savner i hverdagen min, er muligheten til å kompostere matavfall. Bor i leilighet, veldig sentralt. Kompost på terrassen tror jeg ville fungert dårlig pga måsene. Anonymkode: 4dae9...159 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2021 #8 Skrevet 12. august 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Noen som lever minimalistisk her? Til høsten skal jeg flytte for å studere. I den anledning tenker jeg å leve mer miljøvennlig, enkelt og økonomisk. Handler det stort sett om å unngå overforbruk og ikke kjøpe noe med mindre det er strengt nødvendig? Hvordan har du gått fram? Anonymkode: 529e7...a5d Jeg ramlet litt av under korona, men skal begynne på igjen nå. Målet mitt er å handle så lite som mulig da jeg har en uvane med å plukke med meg flere ting når jeg kjøper mat/klær/kosmetikk. Dersom jeg skal handle noe vil jeg prioritere å støtte lokal produksjon. Det er gjerne ett dyrere men nødvendig såpass viktig at jeg er villig til å se mellom fingrene på det. Jeg prioriterer naturmaterialer med tanke på klær og kosmetikk med kortest mulig innholdsliste. Det gjelder forøvrig også mat. Jeg hadde en minimalist-periode for noen år siden da jeg sluttet å handle klær. Jeg ble overrasket over hvor lite klær betydde for meg og hvor tidkrevende det egentlig er å gå i butikker og prøve klær her og der. Det var en åpenbaring. Anonymkode: 623c3...b6d
Gjest Hvemsomhelst Skrevet 12. august 2021 #9 Skrevet 12. august 2021 (endret) AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Minimalisme for meg er å ikke ha så mange ting. Hvorfor folk fyller hjemmene sine med pynt, altfor mange fat og kopper, altfor mye klær og sko osv osv osv, er for meg et mysterium. Jeg har minst mulig pynt, det skaper for mye støv og rot. Jeg har et basis servise som passer til både hverdags og fint. Klær kjøper jeg helst på gjenbruksbutikker. Av panner og kjeler, kjøper jeg god kvalitet. Det skal vare. Jeg kjøper ikke inn husholdningsprodukter av typen såpe, shampoo osv før vi faktisk er tilnærmet tom. Og da kjøper jeg produkter som er miljøvennlige og ikke testet på dyr.Bor sentralt, så bruker ikke bil. Går mye, bruker også buss. Flerbrukshandlenett har jeg i flertall, og har alltid et par liggende i ryggsekkene jeg benytter i hverdagen. Det jeg savner i hverdagen min, er muligheten til å kompostere matavfall. Bor i leilighet, veldig sentralt. Kompost på terrassen tror jeg ville fungert dårlig pga måsene. Anonymkode: 4dae9...159 ja, det kan du si. Jeg har altfor mye av alt, men orker ikke å begynne å rydde. Tenker på de stakkarne som må rydde opp etter meg en gang i fremtiden. Jeg har aldri brydd meg om pyntegjenstander, men det fyller seg opp likevel gjennom mange år. Man kan lage kompost på kjøkkenet også. Bokashi har blitt veldig populært. Jeg har ikke fått prøvd det selv ennå. Men det er kanskje ikke så greit hvis du ikke har noe sted å bruke jorden etterpå. https://www.bokashinorge.no/laer-om-bokashi?gclid=EAIaIQobChMI2LqG7N2q8gIVGmEYCh1-SQAlEAAYAyAAEgJmAfD_BwE Endret 12. august 2021 av Hvemsomhelst
AnonymBruker Skrevet 12. august 2021 #10 Skrevet 12. august 2021 La være å reise og la være å handle. Tenk nøye igjennom på forhånd hva du virkelig trenger. Anonymkode: 937d7...b43 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2021 #11 Skrevet 12. august 2021 Kjøp alt med mening og ikke bare for å kjøpe. Se gjennom det du har før du kjøper nytt, og om du må ha noe nytt, så sjekk om du kan få det på bruktbutikker. Husker da jeg var student og alle venninnene mine skulle kjøpe ny kjole til hver eneste fest, til slutt gjorde jeg også det, for jeg følte det var noe alle gjorde. Og det ble gjerne 2-4 fester i uka! Totalt unødvendig. Miljøvennlig - bambus tannbørste ( alle plast-tannbørster brukt siden 1930 finnes ennå) , sjampo osv som ikke kommer på flaske ( typ LUSH ). Kjøkkenredskaper i metall eller tre. Ingen plastposer til frukt eller matvarer. Evt bruk det du allerede har av plastposer. Anonymkode: 4a159...4b6
Mynlen Skrevet 12. august 2021 #12 Skrevet 12. august 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Minimalisme for meg er å ikke ha så mange ting. Hvorfor folk fyller hjemmene sine med pynt, altfor mange fat og kopper, altfor mye klær og sko osv osv osv, er for meg et mysterium. Jeg har minst mulig pynt, det skaper for mye støv og rot. Jeg har et basis servise som passer til både hverdags og fint. Klær kjøper jeg helst på gjenbruksbutikker. Av panner og kjeler, kjøper jeg god kvalitet. Det skal vare. Jeg kjøper ikke inn husholdningsprodukter av typen såpe, shampoo osv før vi faktisk er tilnærmet tom. Og da kjøper jeg produkter som er miljøvennlige og ikke testet på dyr.Bor sentralt, så bruker ikke bil. Går mye, bruker også buss. Flerbrukshandlenett har jeg i flertall, og har alltid et par liggende i ryggsekkene jeg benytter i hverdagen. Det jeg savner i hverdagen min, er muligheten til å kompostere matavfall. Bor i leilighet, veldig sentralt. Kompost på terrassen tror jeg ville fungert dårlig pga måsene. Anonymkode: 4dae9...159 Prøv bokashi-kompost, går fint i leilighet og gir jord til krukker du kan dyrke grønnsaker i.
AnonymBruker Skrevet 12. august 2021 #13 Skrevet 12. august 2021 1 hour ago, Mynlen said: Prøv bokashi-kompost, går fint i leilighet og gir jord til krukker du kan dyrke grønnsaker i. Og i Bergen, i hvert fall tidligere får en refundert nesten hele prisen for startsettet, om man sender inn dokumentasjon. Anonymkode: f2e94...7cd
AnonymBruker Skrevet 12. august 2021 #14 Skrevet 12. august 2021 Knirke skrev (7 timer siden): Hvis du virkelig vil leve minimalistisk og miljøvennlig som et langsiktig prosjekt bør du investere i en hytte langt ute i skogen, lære deg å dyrke egen mat (supplert med dumpster diving) , hugg din egen ved og sy dine egne klær. Hey. Det der høres ut som meg. Minus dette med dumpster diving. For er litt langt mellom containere her jeg bor. Jeg bor i en omregulert hytte. Med aneks til gjester, dyrker egen mat, fikser egen ved. Tørker også mye mat for lagring. Det tar mindre plass og man slipper å fryse. Har høner og om høsten plukker jeg det meste som naturen har å by på. I år bytter jeg også delvis ut bilen med elsykkel. Og sparer mye strøm på å lage mat enten ute eller på vedovnen. Og på å ha solceller. Kjøper aldri ting med mindre det har en nytteverdi. Pynt, dilldall og nips ser man ikke hos meg. Anonymkode: f4ba2...80c 2
AnonymBruker Skrevet 12. august 2021 #15 Skrevet 12. august 2021 Umulig å leve minimalistisk hvis familien ikke vil. Anonymkode: 58bb2...0b2
AnonymBruker Skrevet 12. august 2021 #16 Skrevet 12. august 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Du kjøper alt som først price! Anonymkode: c7e48...c00 Helt uenig, man kjøper kortreist mat fra lokale bønder i stedet. Anonymkode: f1a6e...37d 2
AnonymBruker Skrevet 12. august 2021 #17 Skrevet 12. august 2021 Minimalisme handler om å kun eie det du trenger, og det du elsker Du skal ikke trenge å gå ned i livskvalitet, tvert imot blir livet bedre når du innser hva du trenger for å gjøre deg glad. Og svaret er ikke shopping. For oss er det tid sammen og god mat. Jeg ble minimalist fordi jeg så at det gikk feil vei. Jeg hadde et loft fullt av ting "i tilfelle". Jeg ønsket ikke å ha det slik. Begynte når jeg var 25, nå er jeg 30. Nå vet jeg nøyaktig hva jeg eier, hvor alt er. All pynten jeg eier, bortsett fra julepynt, står fremme hele året. Alle "i tilfelle" tingene er borte. Brukte et halvt år på den første prosessen, og så tar jeg en titt iblant om det er noe jeg ikke har brukt på lang tid. I garderoben min har jeg kun klær jeg elsker. Alt passer. Jeg har mellom 30-40 plagg pr sesong, og det holder (mye overlapp, har kanskje 60-70 til alle sesonger). Vi har ikke skap og skuffer fulle, og vi har færre møbler enn de fleste. Elsker åpne rom. Miljøvennlig: - Nøye på strømbruk, fyrer mest med ved, og lukker selvsagt dører til rom vi ikke bruker. Lys av. - Spiser lite kjøtt, bare ca en gang i uka, og vi kjøper helst i papp eller glass for å unngå plast så mye som mulig. - Kjøper lokal mat når mulig, og ellers norskprodusert. - Storhandler, bruker egne tøyposer. - Middagplaner for en uke eller to, bruk opp all mat og planlegg for rester. Frys ned om maten nærmer seg dårlig, og google hvordan bruke opp rester. Aldri kast mat, følg med og spis opp. - Kjøper helst brukte klær, skal jeg ha noe nytt er det fra et sustainable brand. - Reparer i stedet for å kjøpe nytt! Kjempeviktig. Lær det selv, eller få noen andre til å gjøre det. - Når du kjøper noe nytt, kjøp noe som varer. Kjøp det som er i kvalitet og varer i årevis, ikke en plastikk-ting som holder maks et år. - Elbil - Bruk opp alt du har før du erstatter. Bruk opp sminke og bodylotion helt før du resirkulerer. Ikke kjøp noe nytt før du er helt tom, og vurder om du virkelig trenger noe igjen om det går i stykker. Det viktigste du gjør er å tenke gjennom det du handler. Dårlige vaner må vekk, shopping er ikke hobby, det er noe man gjør når man må erstatte noe eller faktisk trenger noe. Jeg har en ønskeliste, og om jeg trenger noe så skaffer jeg meg det, men ellers venter jeg lenge før jeg kjøper. Plutselig er noe ikke relevant lengre. Ved å ha det slik sparte vi opp til EK på kort tid, og vi fikk godvilje i banken siden vi har så lavt forbruk. Vi ligger langt under hva SIFO mener to voksne bruker, og det kunne vi bevise i årevis tilbake. Vi har det veldig fint i hverdagen, og bruker maks 5 min på å rydde på kvelden. Huset er alltid ryddig, og det er lett å gjøre rent når man ikke må rydde først Anonymkode: 5ecbd...714 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2021 #18 Skrevet 12. august 2021 Det er fullt mulig å spise billig og sunt, feks kål er et godt eksempel, men sjekk at du kan nok om ernæring før du blir minimalist på mat. Ellers er det bare å kjøre på og lykke til. Jeg prøver minimalisme selv, men shopaholikersamboeren kjøper ting til meg for å jukse seg unna dårlig samvittighet når hun fyller vår store bolig til randen med bare sine egne ting. Anonymkode: ca0fa...1ad
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå