Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, jeg ser hva h*n skriver, men jeg tror h*n bare formulerer seg feil. For det som stemmer er at en stor andel av de med psykisk utviklingshemming også er autistiske. Det kan forveksles med at det går begge veier, noe det ikke gjør.

Anonymkode: dd946...782

Men nå synser du bare :) Hvis personen har skrevet feil, så må vedkommende skrive det selv. For feil er det, det er på tide at man rydder opp i denne feilinformasjonen da den bidrar bare til unødvendig stigma som er basert på noe som Ikke er sant engang.

Anonymkode: 1ce74...992

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men nå synser du bare :) Hvis personen har skrevet feil, så må vedkommende skrive det selv. For feil er det, det er på tide at man rydder opp i denne feilinformasjonen da den bidrar bare til unødvendig stigma som er basert på noe som Ikke er sant engang.

Ja, det er jo det jeg prøver på ved å forklare hvordan det kan misforstås! Slik at den som skrev det forstår at man ikke kan snu formuleringen på den måten selv om det høres likt ut 😊.

Gjest WhisperingWind
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja, jeg ser hva h*n skriver, men jeg tror h*n bare formulerer seg feil. For det som stemmer er at en stor andel av de med psykisk utviklingshemming også er autistiske. Det kan forveksles med at det går begge veier, noe det ikke gjør.

Dette er synsing fra din side. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hvor har du dette tallet her fra? Jeg har selv ett barn med barneautisme og kjenner til flere som har barn med samme diagnose, ingen av våre barn har mental retardasjon. Barneautisme er ikke synonymt med det, det betyr bare at diagnosen ble satt før fylte 3 år.

Anonymkode: 77bce...ce6

Vet det ikke er synonymt med mental retardasjon. Vet hva autisme handler om hvilke kritetier som ligger til grunn. Og at barn med barneautisme KAN ha normalt eller høyt evnenivå. Likevel er det slik at en god andel barn med barneautisme også har mental retardasjon. Mange kilder på det, f.eks

https://www.legeforeningen.no/foreningsledd/fagmed/norsk-barne--og-ungdomspsykiatrisk-forening/veiledere/veileder-i-bup/del-2-tilstandsbilder-kapitlene-er-oppsatt-etter-inndeling-i-icd-10/gjennomgripende-utviklingsforstyrrelser-autismespekterforstyrrelser/

Anonymkode: 47537...530

Skrevet
WhisperingWind skrev (8 timer siden):

Barneautisme er KUN at barnet får diagnose før fylte 3 år. (Noen får det også senere) 

Les deg opp før du sprer feilinformasjon 👀

Har ikke skrevet at man må ha mental retardasjon. Jeg vet godt kriteriene og at evnenivå ikke er med i diagnose kriteriene. Man kommer likevel ikke unna at en vesentlig andel med barneautisme OGSÅ har PU

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2021-8-11 den 19.34):

Er det flere her som har/har hatt barn med dårlig språkforståelse? Gutten min er to år, og har lite språk, sier bare mamma og pappa. Og forstår relativt lite språk, forstår bade, spise, ut. Barnet begynner i barnehagen nå i august, og PPT er allerede inneblandet.

er dt noen med fine historier? Selv er jeg redd han har en grad av Autisme, for han reagerer heller ikke på navnet sitt, og har noe dårlig øyekontakt med fremmede

Anonymkode: 86145...85d

Autister har like dårlig øyekontakt med fremmede som med kjente. Hvis man kun har dårlig øyekontakt med fremmede er det mer sjenerthet, enn autisme. 

Anonymkode: 0330d...5ba

Skrevet

Dette vil jeg gjerne ha kilder på for det stemmer ikke med hva jeg har sett og kjenner til av slike tilfeller.

https://www.legeforeningen.no/foreningsledd/fagmed/norsk-barne--og-ungdomspsykiatrisk-forening/veiledere/veileder-i-bup/del-2-tilstandsbilder-kapitlene-er-oppsatt-etter-inndeling-i-icd-10/gjennomgripende-utviklingsforstyrrelser-autismespekterforstyrrelser/

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Nei, mener ikke det du prøver å tillegge meg her. Mener det jeg skriver. 

Skrevet
WhisperingWind skrev (9 timer siden):

Barneautisme er KUN at barnet får diagnose før fylte 3 år. (Noen får det også senere) 

Les deg opp før du sprer feilinformasjon 👀

Ja, diagnose kriteriet er slik! Har ikke sagt det er et kriterium. Likevel har en del barn med barneautisme tilleggsvansker. Noen har ADHD, noen lærevansker, noen PU, noen søvnproblemer etc. Dette er ikke kriterier i diagnosesystemet, men beskrevne tilleggsvansker som ikke er sjeldne. Hvis du har lest deg godt opp, så vet du også dette.

• Liker 1
Skrevet

Ja hadde barn i en klasse  hvor 12 av 13 gutter hadde språkvansker og fikk ekstra undervisning. det handler mye om hvilke midler skolene får tilført. Jo flere problemer jo mer penger og ansatte.

Idag er det ganske normalt at barne sliter med noe, de får også god hjelp. Så ville bare tatt imot den hjelpen du kan få. Blir somregel folk av de fleste. 

Anonymkode: 14805...12a

Gjest WhisperingWind
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Autister har like dårlig øyekontakt med fremmede som med kjente. Hvis man kun har dårlig øyekontakt med fremmede er det mer sjenerthet, enn autisme. 

Eh, nei. "Autister" ER ikke på EN måte. 

Som med de fleste mennesker her i verden er mennesker med en diagnose forskjellige. 

Spekteret på autisme er STORT. Mange av dem har ikke merkverdig dårligere øyekontakt enn "normale" 

Gjest WhisperingWind
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Ja, diagnose kriteriet er slik! Har ikke sagt det er et kriterium. Likevel har en del barn med barneautisme tilleggsvansker. Noen har ADHD, noen lærevansker, noen PU, noen søvnproblemer etc. Dette er ikke kriterier i diagnosesystemet, men beskrevne tilleggsvansker som ikke er sjeldne. Hvis du har lest deg godt opp, så vet du også dette.

Måten du formulerte det fikk meg til å tolke at "barneautisme" diagnosen kom med tillegg diagnoser. 

Men at noen barn med diagnosen barneautisme ofte KAN få tileggsdiagnoser er riktig ja. 

Men mange tror barneautisme i seg selv er en spesiell autisme diagnose og det er en stor misforståelse. 

Det er KUN at autisme diagnose i selv ble fastsatt før en viss alder. 

Skrevet
WhisperingWind skrev (2 timer siden):

Måten du formulerte det fikk meg til å tolke at "barneautisme" diagnosen kom med tillegg diagnoser. 

Men at noen barn med diagnosen barneautisme ofte KAN få tileggsdiagnoser er riktig ja. 

Men mange tror barneautisme i seg selv er en spesiell autisme diagnose og det er en stor misforståelse. 

Det er KUN at autisme diagnose i selv ble fastsatt før en viss alder. 

Jeg har selv et barn med autisme spekter og har jobbet med dette også lenge før jeg fikk barn. Slik man diagnostiserer i Norge per nå, bruker man barneautisme diagnosen. Enn så lenge. Man skal jo ettehvert over til autisme spekter slik som det gjøres i DSM 5. Uansett, spriket er stort både hva både spekteret og evner angår.

Fint med oppklaring av misforståelsen. Ikke alltid man får med alle nyanser i skriftlig språk og forstår det kan være lett å misforstå. Uansett, kriteriene for diagnosen er altså uavhengig av søvn, mat, ADHD, evner etc. Selv om mange barn med ASD strever med noe eller flere av de. Og ja, selvsagt enig i at barneautisme «bare» betyr at autisme symptomene startet før 3 års alder (selv om diagnosen selvsagt kan settes senere, så lenge symptomene startet før). Likevel er det slik at en del i den gruppen (symptomer før 3 år, aka barneautisme) som også har en generell forsinkelse/utviklingshemming.

• Liker 1
Skrevet

Dette stemmer heller ikke.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.8.2021 den 22.53):

Men her nevner du igjen utviklingshemming og lav IQ som om det er omtrent de eneste kriteriene som må til for å få diagnoser. Barn med autisme kan ha det ja, men veldig ofte har de verken lav IQ eller utviklingshemming, de er bare annerledes og ikke nevrotypiske. Autisme er en utviklingsforstyrrelse som kan føre til språkvansker.

Misforstår du med vilje eller? Brukeren du siterer prøver bare å få frem et poeng om en diagnose som heter "spesifikke språkvansker", blant annet at man ikke kan finne noe bakenforliggende som lav IQ eller utviklingshemming som ligger til grunn for språkvansken. Spesifikke språkvansker er bare et forslag til TS som hun kan lese seg opp på, for alt må ikke være autisme. 

https://www.statped.no/sprakforstyrrelser/hva-er-utviklingsmessige-sprakforstyrrelser-dld/

AnonymBruker skrev (På 13.8.2021 den 12.24):

Min nå niåring hadde det, og har det fremdeles. Er absolutt ikke autistisk, men ble diagnostisert med en kraftig impressiv språkforstyrrelse. 

Du kan jo søke opp spesifikke språkvansker/DLD og se lm noe er gjenkjennelig. Utredes i spesialisthelsetjenesten (BUP har ofte lite kompetanse på dette. Vi har god erfaring med Kapellveien habiliteringssenter og barneavdeling for nevrofag på Ullevål, om østlandsområdet). 

Anonymkode: 7b0ca...275

Logopeder generelt har kompetanse på DLD/spesifikke språkvansker 🙂 

Anonymkode: 6ee86...10b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...