Gjest WhisperingWind Skrevet 12. august 2021 #21 Skrevet 12. august 2021 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Ppt har ikke møtt han enda, bare vi foreldrene som har hatt et møte. Ppt skal komme på dag nr to å observere han:) har selv forbredt meg på at han får en autisme diagnose Anonymkode: 86145...85d Først vil ppt vurdere. Trengs det får han spesial pedagog som vil jobbe med språket. Mistenkes fremdeles autisme etter 6-12 mnd blir dere henvist til habiliteringstjenesten som har spesialister som vil utrede for autisme. Mye kan skje fra nå til da. Men er du lur så les deg opp om barneautisme. Det vil være gullverdt mht hvordan du møter han i vanskelige situasjoner. Om han ikke har autisme er fremdeles det pedagogiske like mye verdt på "en vanlig" unge.
AnonymBruker Skrevet 12. august 2021 #22 Skrevet 12. august 2021 å ha et annerledes barn er ikke nødvendigvis noen grunn for redsel, det er like fullt et fantastisk barn du har TS Anonymkode: c11ac...e0e 3
AnonymBruker Skrevet 12. august 2021 #23 Skrevet 12. august 2021 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Er det flere her som har/har hatt barn med dårlig språkforståelse? Gutten min er to år, og har lite språk, sier bare mamma og pappa. Og forstår relativt lite språk, forstår bade, spise, ut. Barnet begynner i barnehagen nå i august, og PPT er allerede inneblandet. er dt noen med fine historier? Selv er jeg redd han har en grad av Autisme, for han reagerer heller ikke på navnet sitt, og har noe dårlig øyekontakt med fremmede Anonymkode: 86145...85d Jeg har et slikt barn og vårt barn har sannsynligvis autisme. Autisme er ikke en sykdom det er en noe du er. Når du har autisme er du autistisk og det vil du være med eller uten diagnosen. Med rett diagnose kan det være mye lettere å unngå andre utfordringer som kan oppstå når man ikke blir møtt slik man trenger fra bhg/skole osv. At PPT er inni bildet er veldig positivt og still deg positiv til utredningen fordi dette kan hjelpe barnet ditt og hvis barnet ditt ikke har noen utfordring så er jo det bare positivt men at de tar tak i saken tidlig er veldig bra. Vårt barn får nå tegn til tale, ASK og bruker pecs. ❤️ Anonymkode: 1a7a9...9f4 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2021 #24 Skrevet 12. august 2021 LEGGER TIL: Vi har utredning som pågår. Anonymkode: 1a7a9...9f4 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2021 #25 Skrevet 12. august 2021 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Ok? Men anonym her snakker om en spesifikk språkvanske (som til info ikke =autisme), så hvorfor du begynner å snakke om autisme forstår jeg ikke? Anonymkode: bede9...6f8 Fordi slik AB formulerte seg hørtes det ut som AB la det frem som at ungen hennes kunne nå ikke ha autisme for hans IQ var jo helt normal. Det var slik det hørtes ut iallfall. Mennesker med autisme har like variabelt IQ nivå som dem uten autisme fra sterk psykisk utviklingshemming til sky høy intelligens. Anonymkode: 1a7a9...9f4 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2021 #26 Skrevet 12. august 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Han peker ikke, heller ikke vinker. Stimmer gjør han. Har forberedt meg ganske på at han kommer til å få en autisme diagnose. Men jeg redd han ikke kommer til å prate, og ikke forstå så mye. De siste to mnd, har han begynt og skjønne mer, men språket er ikke her enda. Han har ikke begynt i bhg enda, begynner i slutten av mnd. Anonymkode: 86145...85d Spør om de kan få i gang tegn til tale, ASK og pecs til ham. Statped - PECS Statped - ASK (Alternativ Supplerende Kommunikasjon) youtube - tegn til tale småbarn (video på dansk) pecs til ham. Statped sin side på youtube - Tegn til tale foreldresamarbeid (på norsk) App på mobilen med ord: App fra statped -tegnordbok Mange bruker disse tegnene sammen med ord og de hjelper barnet for økt språkforståelse. Anonymkode: 1a7a9...9f4
AnonymBruker Skrevet 12. august 2021 #27 Skrevet 12. august 2021 Statped - Sammensatte lærevansker - Mine tegn i barnehagen: Å være ett skritt foran Anonymkode: 1a7a9...9f4
AnonymBruker Skrevet 12. august 2021 #28 Skrevet 12. august 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): å ha et annerledes barn er ikke nødvendigvis noen grunn for redsel, det er like fullt et fantastisk barn du har TS Anonymkode: c11ac...e0e Men nå har vel ikke ts skrevet noe om at hun ikke har en fantastisk unge? Å være bekymret for barn med diagnose og deres fremtid er en helt normal reaksjon. Anonymkode: 77bce...ce6 2
AnonymBruker Skrevet 12. august 2021 #29 Skrevet 12. august 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Fordi slik AB formulerte seg hørtes det ut som AB la det frem som at ungen hennes kunne nå ikke ha autisme for hans IQ var jo helt normal. Det var slik det hørtes ut iallfall. Mennesker med autisme har like variabelt IQ nivå som dem uten autisme fra sterk psykisk utviklingshemming til sky høy intelligens. Anonymkode: 1a7a9...9f4 Det har jeg ikke uttalt. En spesifikk språkvansker innebærer at det ikke finnes bakenforliggende årsaker til språkvansken feks andre utviklingshemninger, lav IQ etc. Det betyr at språket er det eneste barnet strever med, ikke andre diagnoser. Anonymkode: a84db...329 2
AnonymBruker Skrevet 12. august 2021 #30 Skrevet 12. august 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det har jeg ikke uttalt. En spesifikk språkvansker innebærer at det ikke finnes bakenforliggende årsaker til språkvansken feks andre utviklingshemninger, lav IQ etc. Det betyr at språket er det eneste barnet strever med, ikke andre diagnoser. Anonymkode: a84db...329 Men her nevner du igjen utviklingshemming og lav IQ som om det er omtrent de eneste kriteriene som må til for å få diagnoser. Barn med autisme kan ha det ja, men veldig ofte har de verken lav IQ eller utviklingshemming, de er bare annerledes og ikke nevrotypiske. Autisme er en utviklingsforstyrrelse som kan føre til språkvansker. Anonymkode: 77bce...ce6 2
AnonymBruker Skrevet 13. august 2021 #31 Skrevet 13. august 2021 Min nå niåring hadde det, og har det fremdeles. Er absolutt ikke autistisk, men ble diagnostisert med en kraftig impressiv språkforstyrrelse. Du kan jo søke opp spesifikke språkvansker/DLD og se lm noe er gjenkjennelig. Utredes i spesialisthelsetjenesten (BUP har ofte lite kompetanse på dette. Vi har god erfaring med Kapellveien habiliteringssenter og barneavdeling for nevrofag på Ullevål, om østlandsområdet). Anonymkode: 7b0ca...275
AnonymBruker Skrevet 13. august 2021 #32 Skrevet 13. august 2021 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Men her nevner du igjen utviklingshemming og lav IQ som om det er omtrent de eneste kriteriene som må til for å få diagnoser. Barn med autisme kan ha det ja, men veldig ofte har de verken lav IQ eller utviklingshemming, de er bare annerledes og ikke nevrotypiske. Autisme er en utviklingsforstyrrelse som kan føre til språkvansker. Anonymkode: 77bce...ce6 Vet ikke hva din definisjon på veldig ofte er, men det er slik at en betydelig andel av de med barneautisme har mental retardasjon/psykisk utviklingshemming. Tallet er noe anmeldes hvis man tar med f.eks asperger Anonymkode: 47537...530 1
AnonymBruker Skrevet 13. august 2021 #33 Skrevet 13. august 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Vet ikke hva din definisjon på veldig ofte er, men det er slik at en betydelig andel av de med barneautisme har mental retardasjon/psykisk utviklingshemming. Tallet er noe anmeldes hvis man tar med f.eks asperger Anonymkode: 47537...530 Hvor har du dette tallet her fra? Jeg har selv ett barn med barneautisme og kjenner til flere som har barn med samme diagnose, ingen av våre barn har mental retardasjon. Barneautisme er ikke synonymt med det, det betyr bare at diagnosen ble satt før fylte 3 år. Anonymkode: 77bce...ce6 2
AnonymBruker Skrevet 13. august 2021 #34 Skrevet 13. august 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Vet ikke hva din definisjon på veldig ofte er, men det er slik at en betydelig andel av de med barneautisme har mental retardasjon/psykisk utviklingshemming. Tallet er noe anmeldes hvis man tar med f.eks asperger Anonymkode: 47537...530 Dette vil jeg gjerne ha kilder på for det stemmer ikke med hva jeg har sett og kjenner til av slike tilfeller. Anonymkode: 1ce74...992 2
Gjest WhisperingWind Skrevet 13. august 2021 #35 Skrevet 13. august 2021 AnonymBruker skrev (På 2021-8-12 den 8.10): å ha et annerledes barn er ikke nødvendigvis noen grunn for redsel, det er like fullt et fantastisk barn du har TS Anonymkode: c11ac...e0e Joda, men barn med spesielle behov medfører naturligvis mer bekymring og utfordringer mht fremtiden enn men en "normal" unge.
Gjest WhisperingWind Skrevet 13. august 2021 #36 Skrevet 13. august 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Vet ikke hva din definisjon på veldig ofte er, men det er slik at en betydelig andel av de med barneautisme har mental retardasjon/psykisk utviklingshemming. Tallet er noe anmeldes hvis man tar med f.eks asperger Anonymkode: 47537...530 Barneautisme er KUN at barnet får diagnose før fylte 3 år. (Noen får det også senere) Les deg opp før du sprer feilinformasjon 👀
AnonymBruker Skrevet 13. august 2021 #37 Skrevet 13. august 2021 WhisperingWind skrev (3 minutter siden): Barneautisme er KUN at barnet får diagnose før fylte 3 år. (Noen får det også senere) Les deg opp før du sprer feilinformasjon 👀 H*n sier jo ikke at barneautisme ER psykisk utviklingshemming. Det jeg tror vedkommende prøver å si er at svært mange med psykisk utviklingshemming også er autistiske. Men det betyr ikke at det er slik andre veien; at svært mange autister er psykisk utviklingshemmede. Det kan man blant annet lese om her: https://www.helsedirektoratet.no/rundskriv/steriliseringsloven-med-kommentarer/om-psykisk-utviklingshemming under «diagnosen psykisk utviklingshemming». Anonymkode: dd946...782 1
Gjest WhisperingWind Skrevet 13. august 2021 #38 Skrevet 13. august 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): H*n sier jo ikke at barneautisme ER psykisk utviklingshemming. Det jeg tror vedkommende prøver å si er at svært mange med psykisk utviklingshemming også er autistiske. Men det betyr ikke at det er slik andre veien; at svært mange autister er psykisk utviklingshemmede. Det kan man blant annet lese om her: https://www.helsedirektoratet.no/rundskriv/steriliseringsloven-med-kommentarer/om-psykisk-utviklingshemming under «diagnosen psykisk utviklingshemming». Anonymkode: dd946...782 Nei, vedkommende sier at mange med diagnosen med barneautisme HAR psykiske utviklingshemming. Barneautisme diagnosen i seg selv er KUN at tegn på autisme er tilstede FØR fylte 3 år. Det er autisme på lik linje som Asperger. Alt er autisme. Hvor på spekteret de havner vet en ikke før de blir eldre. NOEN med AUTISME får tilleggsdiagnoser som PU, adhd, torettes osv.
AnonymBruker Skrevet 13. august 2021 #39 Skrevet 13. august 2021 WhisperingWind skrev (3 minutter siden): Nei, vedkommende sier at mange med diagnosen med barneautisme HAR psykiske utviklingshemming. Barneautisme diagnosen i seg selv er KUN at tegn på autisme er tilstede FØR fylte 3 år. Det er autisme på lik linje som Asperger. Alt er autisme. Hvor på spekteret de havner vet en ikke før de blir eldre. NOEN med AUTISME får tilleggsdiagnoser som PU, adhd, torettes osv. Ja, jeg ser hva h*n skriver, men jeg tror h*n bare formulerer seg feil. For det som stemmer er at en stor andel av de med psykisk utviklingshemming også er autistiske. Det kan forveksles med at det går begge veier, noe det ikke gjør. Anonymkode: dd946...782 2
AnonymBruker Skrevet 13. august 2021 #40 Skrevet 13. august 2021 WhisperingWind skrev (4 minutter siden): Nei, vedkommende sier at mange med diagnosen med barneautisme HAR psykiske utviklingshemming. Barneautisme diagnosen i seg selv er KUN at tegn på autisme er tilstede FØR fylte 3 år. Det er autisme på lik linje som Asperger. Alt er autisme. Hvor på spekteret de havner vet en ikke før de blir eldre. NOEN med AUTISME får tilleggsdiagnoser som PU, adhd, torettes osv. Kunne ikke ha skrevet det bedre selv! Informativt og RIKTIG!!👏🏼👏🏼👏🏼👏🏼 Anonymkode: 1ce74...992 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå