Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det flere her som har/har hatt barn med dårlig språkforståelse? Gutten min er to år, og har lite språk, sier bare mamma og pappa. Og forstår relativt lite språk, forstår bade, spise, ut. Barnet begynner i barnehagen nå i august, og PPT er allerede inneblandet.

er dt noen med fine historier? Selv er jeg redd han har en grad av Autisme, for han reagerer heller ikke på navnet sitt, og har noe dårlig øyekontakt med fremmede

Anonymkode: 86145...85d

Skrevet

Det kan virke som autisme. Hva sier ppt?

Anonymkode: 1ce74...992

• Liker 5
Skrevet

Les om spesifikke språkvansker. Statped har bra info på sine sider. Min gutt har denne type språkvanske, han er like smart som andre (iq innenfor normalen) med ord og mening baller seg til for han. 

Anonymkode: a84db...329

Skrevet

Hvis han ikke reagerer på navnet sitt i en alder av to år (det skal alle barn gjøre ved 12 mnd), og hørselen er friskmeldt, blinker det en stor, rød lampe for autisme ja. Hvordan er språket non-verbalt? Gester, peking, viser han deg leker etc?

Anonymkode: 4286a...667

• Liker 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Les om spesifikke språkvansker. Statped har bra info på sine sider. Min gutt har denne type språkvanske, han er like smart som andre (iq innenfor normalen) med ord og mening baller seg til for han. 

Til info så har mange barn med autisme også normal IQ, autisme betyr ikke at barna er mindre smarte.

Anonymkode: 77bce...ce6

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er det flere her som har/har hatt barn med dårlig språkforståelse? Gutten min er to år, og har lite språk, sier bare mamma og pappa. Og forstår relativt lite språk, forstår bade, spise, ut. Barnet begynner i barnehagen nå i august, og PPT er allerede inneblandet.

er dt noen med fine historier? Selv er jeg redd han har en grad av Autisme, for han reagerer heller ikke på navnet sitt, og har noe dårlig øyekontakt med fremmede

Peker han? Kan han vinke? Stemmer han? Hvordan leker han med lekene sine? 

Hva har barnehagen sagt?

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva har barnehagen sagt?

*Stimmer

Skrevet

Til info så har mange barn med autisme også normal IQ, autisme betyr ikke at barna er mindre smarte.

Det var ikke det AB du siterte insinuerte heller... Hun bare nevnte spesifikke språkvansker.

Anonymkode: 6ee86...10b

• Liker 5
Skrevet

Ok? Men anonym her snakker om en spesifikk språkvanske (som til info ikke =autisme), så hvorfor du begynner å snakke om autisme forstår jeg ikke?

Anonymkode: bede9...6f8

• Liker 3
Skrevet (endret)

Jeg tror jeg har skrevet om dette før på kg. Datteren min slet litt med språk, også med kontakt med 'fremmede' (inkludert bhgansatte), da hun var to år. Jeg ble innkalt til samtale om at de var bekymret. Skal sies at hun snakket noe mer hjemme. Det de reagerte på var at hun snakket lite, og ofte reagerte på andre måter enn språklig når det var noe. 

Det tok ikke mer enn noen få måneder før hun snakket som en foss, med lange oppdelte setninger og historier. 

Senere har hun vært meget språksterk og nå er hun en 15-åring med gode karakterer i både norsk, engelsk og tysk. God sosialt har hun vært siden hun var 2,5. Jeg er helt med på å følge med og sette inn tiltak tidlig om det trengs, men barn utvikler seg faktisk forskjellig også. 

Endret av solmåneogstjerner
  • Liker 4
Skrevet
solmåneogstjerner skrev (4 minutter siden):

Jeg tror jeg har skrevet om dette før på kg. Datteren min slet litt med språk, også med kontakt med 'fremmede' (inkludert bhgansatte), da hun var to år. Jeg ble innkalt til samtale om at de var bekymret. Skal sies at hun snakket noe mer hjemme. Det de reagerte på var at hun snakket lite, og ofte reagerte på andre måter enn språklig når det var noe. 

Det tok ikke mer enn noen få måneder før hun snakket som en foss, med lange oppdelte setninger og historier. 

Senere har hun vært meget språksterk og nå er hun en 15-åring med gode karakterer i både norsk, engelsk og tysk. God sosialt har hun vært siden hun var 2,5. Jeg er helt med på å følge med og sette inn tiltak tidlig om det trengs, men barn utvikler seg faktisk forskjellig også. 

Men forsto hun samtidig svært lite av språket? For det er jo det som er mest kritisk og ikke det at barnet ikke snakker så mye.

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men forsto hun samtidig svært lite av språket? For det er jo det som er mest kritisk og ikke det at barnet ikke snakker så mye.

Litt vanskelig å si. Hun forsto kanskje  endel men hadde vanskelig for å kommunisere det tilbake  i såfall.  Spesielt med bhgansatte. Var lettere hjemme.

Skrevet

Kan være forutsetningene ikke lå der 100% for læring i starten osv. (pga mange årsaker) 

Bra du har oppsøkt hjelp. Gi det tid😊

Anonymkode: dec02...3ef

Skrevet

Det skrev jeg ikke noe om. 

Skrevet

Uff, jeg vet akkurat hvordan du har det. Har selv en liten gutt på 1,5 år med de samme vanskene, han sier ikke mamma og pappa en gang. Men han kommuniserer gjennom kroppsspråk og babling.  Han reagerer på navnet sitt, men peker ikke, det siste må vi ta selvkritikk for fordi vi har aldri jobbet med dette. 

Han begynner i barnehagen nå og er spent på hvordan det går. Jeg fikk beskjed om å vente, og se an hvordan han utvikler seg. Det er kjempevanskelig,  vet akkurat hvordan du har det.

Har ingen gode råd,  men ville bare trøste deg med at du skal vite at det er flere i samme båt her. 

Anonymkode: 2f322...3ed

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Uff, jeg vet akkurat hvordan du har det. Har selv en liten gutt på 1,5 år med de samme vanskene, han sier ikke mamma og pappa en gang. Men han kommuniserer gjennom kroppsspråk og babling.  Han reagerer på navnet sitt, men peker ikke, det siste må vi ta selvkritikk for fordi vi har aldri jobbet med dette. 

Han begynner i barnehagen nå og er spent på hvordan det går. Jeg fikk beskjed om å vente, og se an hvordan han utvikler seg. Det er kjempevanskelig,  vet akkurat hvordan du har det.

Har ingen gode råd,  men ville bare trøste deg med at du skal vite at det er flere i samme båt her. 

Anonymkode: 2f322...3ed

Du trenger ikke jobbe for at barnet ditt skal peke, det kommer helt naturlig som alle andre milepæler. Peking med pekefinger skal være tilstede ved 18 mnd, med hele hånden litt før. 

Anonymkode: 4286a...667

• Liker 5
Skrevet

Han peker ikke, heller ikke vinker. Stimmer gjør han. Har forberedt meg ganske på at han kommer til å få en autisme diagnose. Men jeg redd han ikke kommer til å prate, og ikke forstå så mye. De siste to mnd, har han begynt og skjønne mer, men språket er ikke her enda. Han har ikke begynt i bhg enda, begynner i slutten av mnd. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

*Stimmer

Han peker ikke, ikke vinker. Og ja han stimmer

Skrevet

Hva har barnehagen sagt?

Han peker ikke, kan ikke vinke, og han stimmer. Han leker vel normalt med leker, og kommer til Oss for å vise eller få hjelp til noe. 
han har ikke begynt enda, så skal på første møte nå snart

Skrevet

Det kan virke som autisme. Hva sier ppt?

Anonymkode: 1ce74...992

Ppt har ikke møtt han enda, bare vi foreldrene som har hatt et møte. Ppt skal komme på dag nr to å observere han:) har selv forbredt meg på at han får en autisme diagnose 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...