Gå til innhold

Har du vært teststrikker?

Knirke

Anbefalte innlegg

Hvordan fungerer det egentlig? Fikk du betalt, i så fall hvor mye? Kom du med rettelser/tilpasninger til mønsteret? 

Grunnen til at jeg spør er at jeg har noen egne design som jeg skulle prøvd ut, men det tar jo år og dag og strikke alt selv😰. Vurderer å søke etter teststrikkere, men aner ikke hva som kreves..:rodme:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har teststrikket på instagram. Det vanligste blant de mindre er at man får ferdig oppskrift (noen gir tilbud om 3 ekstra gratis feks også), at de delere bildet på story, man står for garn selv, men velger selv så lenge strikkefastheten stemmer. Har variert hvor mye jeg har trengt å rette. 

Blant de større designerne som har garnsammarbeid kan man gjerne få sponset garn, men det er ikke vanlig hos de mindre. Noen kan tilby en rabatt hos en aktuell butikk da. 

Har ikke hørt om noen som har fått betalt, men det vanlige er også at man får beholde plagget selv.

Anonymkode: 8fff0...c4b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har teststrikket endel (for utenlandske designere). Garn måtte jeg ha selv (pga. tilgjengelighet av garnmerket). Hos de fleste fikk jeg gavekort på oppskrifter, hos noen rabatter på garn/oppskrifter.

Jeg ga tilbakemeldinger på feil (f.eks. maskeantall, lengde/bredde, mønster) , utydelige forklaringer, språklige formuleringer (spesielt ved oversatte oppskrifter), og feil/manglende bruk av korrekt terminologi. 

Et råd er at du skriver hvor mye garn hver teststørrelse trenger, hvor omfangsrikt/tidkrevende prosjektet er, og hvilke teknikker som skal brukes. Da vet mulige testere hva de har å forholde seg til. 

Det er også lurt å dele oppskriften i f.eks. fire deler. Etterhvert som testerne har strikket ferdig del 1 og sendt deg bilde av arbeidet, får de del 2, osv.

Da unngår du å få en masse teststrikkere som ikke følger opp, og/eller stikker av med oppskrifta di (og i verste fall selger den som sin egen).

På Ravelry er det egne grupper/fora for teststrikking, samt designere. Der kan du få endel gode råd.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en aktiv tester, samtidig som jeg har fått egne oppskrifter testet av andre.

Når jeg er tester selv, tester jeg for utenlandske designere, og stort sett får man ingen betaling annet enn å få en oppskrift man har lyst på gratis. Det er liksom gevinsten for min del, og mer enn godt nok for meg. Jeg sender tilbakemelding med bilder, eventuelle rettelser (både strikke/hekleteknisk, skrivefeil osv), hvor mye garn jeg har brukt osv.

Når jeg har fått mine oppskrifter testet har jeg brukt instagram til å finne testere. Jeg er heldig å være sponset av ritohobby, så en av oppskriftene mine som jeg har laget for dem fikk jeg også sponset garn til testerne, så sant de bor i Norge, Danmark eller England. Ellers håper jeg bare at testerne er godt nok fornøyde med å ikke få noen ting. :P 

Info som kan være greit å få med seg i sin søken er:

Type garn (og tykkelse), strikkefasthet

Tidsfrist

Størrelse på plagg (både S, M osv. og cm-mål som størrelsene skal passe til)

Hva du forventer av testerne (typ om de skal publisere noe, om du spesifikt vil ha bilder av dem med plagget på osv)

Det kan også være lurt å se om de har en instagramkonto e.l. for å se om de er seriøse folk.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...