AnonymBruker Skrevet 11. august 2021 #1 Skrevet 11. august 2021 Har hatt en klagesak med nav gående i snart 1 år. Idag fikk jeg det siste avslaget. Jeg har Asperger og tourettes og sliter veldig med kollektivtransport. Har jo tatt det før til skole osv, men det var dagens store nedtur og det å skulle ta buss / tog rundt tapper meg helt for krefter. Jeg er ufør og har søkt om grunnstønad til bilutgifter, men nav mener jeg kan ta kollektivtransport. Legen skriver at jeg ikke kan ta kollektivtransport da det forverrer min tilstand. Nav vil ikke godta noe av dette da de mener at Asperger og tourettes er psykiatriske diagnoser og de mener jeg skal i eksponeringsterapi angående kollektivtransport, med mindre en psykolog sier noe annet. Men Asperger og tourettes er da ikke «psykiske diagnoser»? Og legen kjenner meg best her, jeg har ikke engang tilgang på psykolog nå. Nå må klagen sendes til trygderetten, men vet ikke hva mer som kan skrives.. Anonymkode: 468fe...b5e
AnonymBruker Skrevet 11. august 2021 #2 Skrevet 11. august 2021 Hvor ofte må du ta buss/tog når du er uføretrygdet? Anonymkode: 39cc7...c41
AnonymBruker Skrevet 11. august 2021 #3 Skrevet 11. august 2021 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Hvor ofte må du ta buss/tog når du er uføretrygdet? Anonymkode: 39cc7...c41 Ånei, glemte at man som uføretrygdet skal holde seg hjemme 24/7 .. 😂 Anonymkode: 468fe...b5e 4
C8H10N4O2 Skrevet 11. august 2021 #4 Skrevet 11. august 2021 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Hvor ofte må du ta buss/tog når du er uføretrygdet? Anonymkode: 39cc7...c41 Handling av dagligvarer, henting og levering i barnehage, til og fra trening og ymse behandling? For eksempel. Det kan sikkert være et stort behov for å komme seg rundt selv om det ikke er for å komme seg til og fra jobb. 3
AnonymBruker Skrevet 11. august 2021 #5 Skrevet 11. august 2021 Jeg er enig med Nav at du trenger å eksponeres for det du er engstelig for og som tar krefter. Jeg har selv asperger og sleit skikkelig med å ta kollektivtransport før, men etter å ha flyttet til Oslo hvor jeg måtte tvinge meg selv til å kjøre busser, trikker og t baner så ble jeg gradvis bedre til det punktet hvor jeg nå kan kjøre stort sett uten problem ( bruker alltid headset og styrer unna fulle busser og vogner så går det greit ). Har du prøvd eksponeringsterapi tidligere? Anonymkode: b3c6d...f29 4
Hårstrikk79 Skrevet 11. august 2021 #6 Skrevet 11. august 2021 Men er det pga angst at det er krevende å kjøre kollektivt? Eller er det pga at det er utmattende i seg selv. ?
AnonymBruker Skrevet 11. august 2021 #7 Skrevet 11. august 2021 C8H10N4O2 skrev (6 minutter siden): Handling av dagligvarer, henting og levering i barnehage, til og fra trening og ymse behandling? For eksempel. Det kan sikkert være et stort behov for å komme seg rundt selv om det ikke er for å komme seg til og fra jobb. Første bud er vel å ikke skaffe seg barn når man er såpass syk at veien går til uføretrygd. Det burde man vite i lang tid i forveien da de fleste går på aap i 5år før man får ufør. Å ha en syk og fattig forelder unner jeg ingen. Anonymkode: 8070f...ee6 1
Tessa12 Skrevet 11. august 2021 #8 Skrevet 11. august 2021 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Hvor ofte må du ta buss/tog når du er uføretrygdet? Anonymkode: 39cc7...c41 Er du seriøs nå?
AnonymBruker Skrevet 11. august 2021 #9 Skrevet 11. august 2021 autisme og tourettes er nevroutviklingsforstyrrelser. til en hviss grad kan det være behov for eksponering, men for mange er det reell e utfordringer (ikke psykiske som eks angst) som hindrer. har du i tillegg legeerklæring som bekrefter behovet bør jo det være innenfor. høres ut som nav også trenger litt opplæring i dette. https://www.statped.no/temaer/skolefravar-og-nevroutviklingsforstyrrelser/nevroutviklingsforstyrrelser/hva-er-nevroutviklingsforstyrrelser/ Anonymkode: cf0a4...68f 1
Tessa12 Skrevet 11. august 2021 #10 Skrevet 11. august 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Første bud er vel å ikke skaffe seg barn når man er såpass syk at veien går til uføretrygd. Det burde man vite i lang tid i forveien da de fleste går på aap i 5år før man får ufør. Å ha en syk og fattig forelder unner jeg ingen. Anonymkode: 8070f...ee6 🤦♀️ 2
AnonymBruker Skrevet 11. august 2021 #11 Skrevet 11. august 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Første bud er vel å ikke skaffe seg barn når man er såpass syk at veien går til uføretrygd. Det burde man vite i lang tid i forveien da de fleste går på aap i 5år før man får ufør. Å ha en syk og fattig forelder unner jeg ingen. Anonymkode: 8070f...ee6 Så har du de som blir uføre etter at barna er født. Eller mener du at de skal levere ungene til barnevernet hvis de skulle ende opp som uføretrygdet? Anonymkode: b3c6d...f29 3
AnonymBruker Skrevet 11. august 2021 #12 Skrevet 11. august 2021 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Har hatt en klagesak med nav gående i snart 1 år. Idag fikk jeg det siste avslaget. Jeg har Asperger og tourettes og sliter veldig med kollektivtransport. Har jo tatt det før til skole osv, men det var dagens store nedtur og det å skulle ta buss / tog rundt tapper meg helt for krefter. Jeg er ufør og har søkt om grunnstønad til bilutgifter, men nav mener jeg kan ta kollektivtransport. Legen skriver at jeg ikke kan ta kollektivtransport da det forverrer min tilstand. Nav vil ikke godta noe av dette da de mener at Asperger og tourettes er psykiatriske diagnoser og de mener jeg skal i eksponeringsterapi angående kollektivtransport, med mindre en psykolog sier noe annet. Men Asperger og tourettes er da ikke «psykiske diagnoser»? Og legen kjenner meg best her, jeg har ikke engang tilgang på psykolog nå. Nå må klagen sendes til trygderetten, men vet ikke hva mer som kan skrives.. Anonymkode: 468fe...b5e Det er ikke psykiatriske diagnoser men medfødte Nevroutviklingsforstyrrelser dvs: "Nevroutviklingsforstyrrelser er tilstander der nevrologisk og psykologisk utvikling er forsinket eller avvikende fra tidlig barndom." Nevroutviklingsforstyrrelser Anonymkode: 0fdfe...5c3
AnonymBruker Skrevet 11. august 2021 #13 Skrevet 11. august 2021 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Har hatt en klagesak med nav gående i snart 1 år. Idag fikk jeg det siste avslaget. Jeg har Asperger og tourettes og sliter veldig med kollektivtransport. Har jo tatt det før til skole osv, men det var dagens store nedtur og det å skulle ta buss / tog rundt tapper meg helt for krefter. Jeg er ufør og har søkt om grunnstønad til bilutgifter, men nav mener jeg kan ta kollektivtransport. Legen skriver at jeg ikke kan ta kollektivtransport da det forverrer min tilstand. Nav vil ikke godta noe av dette da de mener at Asperger og tourettes er psykiatriske diagnoser og de mener jeg skal i eksponeringsterapi angående kollektivtransport, med mindre en psykolog sier noe annet. Men Asperger og tourettes er da ikke «psykiske diagnoser»? Og legen kjenner meg best her, jeg har ikke engang tilgang på psykolog nå. Nå må klagen sendes til trygderetten, men vet ikke hva mer som kan skrives.. Anonymkode: 468fe...b5e Fra samme link: "De vanligste nevroutviklingsforstyrrelsene er ADHD, Tourettes syndrom og autismespekterforstyrrelser." Jeg vil anbefale deg om å spørre BUPA/BUP om å skrive et skriv som forklarer nav HVA dette er og HVORFOR det er et reellt behov. Dessverre så er det mange uvitende folk rundt omkring. BUP kan også ringe nav hvis du gir dem saksnummeret og hører om de kan det. Anonymkode: 0fdfe...5c3
AnonymBruker Skrevet 11. august 2021 #14 Skrevet 11. august 2021 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Første bud er vel å ikke skaffe seg barn når man er såpass syk at veien går til uføretrygd. Det burde man vite i lang tid i forveien da de fleste går på aap i 5år før man får ufør. Å ha en syk og fattig forelder unner jeg ingen. Anonymkode: 8070f...ee6 Pass deg for hva du sier for plutselig kan det være du som sitter der både syk og fattig og dessuten så er begge de to der nevroutviklingsforstyrrelser og disse er ikke noe som man har og så blir kvitt men noe som er medfødt. Anonymkode: 0fdfe...5c3
AnonymBruker Skrevet 11. august 2021 #15 Skrevet 11. august 2021 Sjølv om ein har Aspberger så kan ein jo ha psykiske utfordringer som angst og anna i tillegg. Ikkje umuleg. Anonymkode: a9090...4a1 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2021 #16 Skrevet 11. august 2021 autimespekteret er vel ikke en psykisk lidelse? Her tror jeg NAV hadde hatt godt av en mediesak. Anonymkode: abcf9...3a1 1
Hårstrikk79 Skrevet 11. august 2021 #17 Skrevet 11. august 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Sjølv om ein har Aspberger så kan ein jo ha psykiske utfordringer som angst og anna i tillegg. Ikkje umuleg. Anonymkode: a9090...4a1 Ja, det er jo veldig vanlig å ha angstdiagnoser i tillegg. Men er det selve Aspergerdiagnosen som gjør dette vanskelig, så vil jo ikke eksponering hjelpe. Greit å få en avklaring fra ts om det:)
AnonymBruker Skrevet 11. august 2021 #18 Skrevet 11. august 2021 Hårstrikk79 skrev (17 minutter siden): Ja, det er jo veldig vanlig å ha angstdiagnoser i tillegg. Men er det selve Aspergerdiagnosen som gjør dette vanskelig, så vil jo ikke eksponering hjelpe. Greit å få en avklaring fra ts om det:) Ja har jo en viss angst også, men det er mer en generell angst for livet osv. Jeg TØR å ta kollektiv, men det er veldig utmattende og om jeg for eksempel må ta buss inn til tannlegen eller lege osv får jeg ikke sove dagen før, for jeg vet at dagen etter blir veldig slitsom og at jeg kommer til å sovne av utmattelse etter å måtte ta buss fram og tilbake. I tillegg har jeg problemer med koordinering, har 0 stedsans og roter meg ofte bort. Kan ikke kjøre bil noe sted uten gps. Det å bli eksponert for mer buss / tog vil kanskje bli sett på som vellykket for nav med mindre jeg får et sinneanfall, noe jeg får om det blir mye på en gang. Men det eneste det gjør er å ødelegge dagen og dagen etter egentlig. Kanskje ikke legen har skrevet en god nok forklaring, men føler ikke at jeg må ordne meg en psykolog for uttalelse når dette ikke er psykiske diagnoser. Legen vet best her føler jeg. Blir fulgt opp av habiliteringstjenesten, men han jeg går hos er ikke psykolog. Og kan ikke bare finne en psykolog og be om erklæring, de må jo kjenne meg Anonymkode: 468fe...b5e
AnonymBruker Skrevet 11. august 2021 #19 Skrevet 11. august 2021 Hårstrikk79 skrev (20 minutter siden): Ja, det er jo veldig vanlig å ha angstdiagnoser i tillegg. Men er det selve Aspergerdiagnosen som gjør dette vanskelig, så vil jo ikke eksponering hjelpe. Greit å få en avklaring fra ts om det:) Eksponering vil nok ikke hjelpe, men å lære mestringsteknikker kan faktisk hjelpe veldig godt. Jeg har selv Aspergers, og har hatt veldig godt av å lære hva jeg skal gjøre for å takle dagligdagse situasjoner. Spesielt viktig når man har barn, tenker jeg. Filterbriller og lydisolerende headset er fine hjelpemidler! Anonymkode: 3df3c...3e8
Hårstrikk79 Skrevet 11. august 2021 #20 Skrevet 11. august 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja har jo en viss angst også, men det er mer en generell angst for livet osv. Jeg TØR å ta kollektiv, men det er veldig utmattende og om jeg for eksempel må ta buss inn til tannlegen eller lege osv får jeg ikke sove dagen før, for jeg vet at dagen etter blir veldig slitsom og at jeg kommer til å sovne av utmattelse etter å måtte ta buss fram og tilbake. I tillegg har jeg problemer med koordinering, har 0 stedsans og roter meg ofte bort. Kan ikke kjøre bil noe sted uten gps. Det å bli eksponert for mer buss / tog vil kanskje bli sett på som vellykket for nav med mindre jeg får et sinneanfall, noe jeg får om det blir mye på en gang. Men det eneste det gjør er å ødelegge dagen og dagen etter egentlig. Kanskje ikke legen har skrevet en god nok forklaring, men føler ikke at jeg må ordne meg en psykolog for uttalelse når dette ikke er psykiske diagnoser. Legen vet best her føler jeg. Blir fulgt opp av habiliteringstjenesten, men han jeg går hos er ikke psykolog. Og kan ikke bare finne en psykolog og be om erklæring, de må jo kjenne meg Anonymkode: 468fe...b5e Takk for svar. Var nettopp dette jeg lurte på:) Syns du forklarte dette veldig godt:) Da er det Aspergerdiagnosen som gjør at det baller seg til for deg. Og det har jo tydeligvis ikke Nav helt skjønt. For eksponeringstimer vil jo ikke hjelpe i dette tilfellet. 😍
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå