Gå til innhold

Voksne stebarn som har ferie

Fremhevede innlegg

Skrevet
Anonyminist skrev (Akkurat nå):

Vet ikke hvor lenge hun har vært med i bildet, sannsynligvis lenge da de har en 9 åring sammen. Jeg er enig i at hovedansvar er på mor og far, så da er vi tilbake til hvorfor blander hun seg nå, og burde ikke far evt sette opp en slik liste. 

La meg gi deg et eksempel - du drar på en hytte sammen med vennepar i en uke. Dere har alle sammen ferie, men venneparet må i tillegg ta unna noe jobb noen timer per dag. Du installerer deg på hytta og that's it. Du forventer at venneparet lager mat for deg, vasker klærne dine, vasker opp etter deg og vasker ut av hytta når dere drar. Hvor mange turer tror du at du blir invitert på senere? Sånn cirka null? 

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

De protesterer på noe de synes er urettferdig. 

Hva er urettferdig? At de må bidra i huset de bor i? Når de flytter for seg selv, hvem skal de protestere til da? Da må de jo gjøre 100 prosent av alt selv. Eller skal de ringe TS og kreve at hun kommer og vasker hos dem?

• Liker 7
Gjest laPistola
Skrevet
ItchyBitchySpider skrev (1 minutt siden):

Fordi det går ut over henne som også eier og bor i huset, at de etterlater seg skitt og rot, og krever mat. 

Så… hun skulle ikke blande seg før, men hun skal plutselig blande seg nå? Etterlot de seg ikke skitt og rot og krevde mat når de var ungdom og? Du bytter på at hun skal være en del av oppdragelsen og at hun ikke skal være det. 

Gjest laPistola
Skrevet
ItchyBitchySpider skrev (1 minutt siden):

Hva er urettferdig? At de må bidra i huset de bor i? Når de flytter for seg selv, hvem skal de protestere til da? Da må de jo gjøre 100 prosent av alt selv. Eller skal de ringe TS og kreve at hun kommer og vasker hos dem?

Det finner de ut av da. Kanskje de skaffer vaskehjelp? 
jeg har aldri sagt de ikke skal bidra, bidrar de ellers i året? De vil sove lenge fordi de har ferie. Når de flytter for seg selv kan de sove så lenge de vil når de har ferie, de trenger ikke protestere . 

Skrevet

Det finner de ut av da. Kanskje de skaffer vaskehjelp? 
jeg har aldri sagt de ikke skal bidra, bidrar de ellers i året? De vil sove lenge fordi de har ferie. Når de flytter for seg selv kan de sove så lenge de vil når de har ferie, de trenger ikke protestere . 

Hvorfor skal TS betale for vaskehjelp slik at voksne mennesker slipper å vaske og lage mat? Jeg ser heller ikke hvorfor de må stå opp tidlig for å tørke støv. Er de en oppgave som utelukkende kan gjøres kl 7 på morgenen?

• Liker 3
Skrevet

Du er ikke urimelig.

Selvsagt skal de ta ansvar, og hjelpe til. Også ville jeg minnet de på forskjellen mellom 9 og 18, med tanke på å se helheten og ta ansvar for ulike ting. Jeg ville kanskje også nevnt leggetid. For ja, man kan jo godt gjøre likt for alle. Men er det ikke litt kjedelig å ha innetid kl 19, og leggetid kl 21 når man er 18. Eller er de da plustelig ansvarlige voksne 😂

Alle kan selvsagt bidra. Men å sammenligne seg med en 9 åring, når man er 18, da må man vokse opp. 

• Liker 4
Skrevet

Til deg som sier ingen ville gjort sånn mot egne barn: 😂😂😂😂

Om jeg besøker min mor får jeg mat og drikke og husrom. Men jeg er ikke på hotell, jeg er i et hjem som går rundt. Jeg rydder opp etter middagen jeg har spist, støvsuger stuen jeg har skitnet til like mye som min mor, dekker på til maten jeg selv skal spise. 

Faktisk så maler jeg også gjerne en port eller lignende om det trengs og det er for mye for mamma. Kanskje det kun er oss biobarn som kan bidra, og ikke stebarn? Jeg tenker alle bør bidra for familien i huset ditt tross alt får kost og losji i. Uavhengig av om man er biobarn, stebarn, adoptivbarn. 

Hadde der vært et ni år gammelt halvsøsken, hadde jeg klart å både støvsuge og lage middag uten sutre som en unge likevel. 

Jeg er tross alt voksen. 

Anonymkode: 6e639...d14

• Liker 10
Skrevet
Snupps66 skrev (1 time siden):

Du er ikke urimelig.

Selvsagt skal de ta ansvar, og hjelpe til. Også ville jeg minnet de på forskjellen mellom 9 og 18, med tanke på å se helheten og ta ansvar for ulike ting. Jeg ville kanskje også nevnt leggetid. For ja, man kan jo godt gjøre likt for alle. Men er det ikke litt kjedelig å ha innetid kl 19, og leggetid kl 21 når man er 18. Eller er de da plustelig ansvarlige voksne 😂

Alle kan selvsagt bidra. Men å sammenligne seg med en 9 åring, når man er 18, da må man vokse opp. 

Perfekt :) TS, innfør samme leggetid for de voksne som for niåringen - hvis de mener at de skal behandles likt, så gjelder det også leggetid, innetid, skjermtid osv 😄 

• Liker 3
Skrevet
ItchyBitchySpider skrev (1 time siden):

Men samtidig så forventes det at hun vasker etter dem og lager mat til dem? Man kan ikke pålegge folk plikter, men ikke gi dem noen rettigheter. Det er hennes hus også, men hun har ingenting hun skulle ha sagt? Da må hun slutte å gjøre noe som helst for dem - faren får vaske og lage mat hvis han er den eneste som kan snakke til dem. Man skal heller ikke oppdra voksne mennesker - det er litt for sent for det nå. Men man kan kreve, som et medlem av husstanden, at oppgavene fordeles på flere enn bare EN.

Selvsagt, men det bør sies igjennom mannen. Han er den som barna (forhåpentligvis) elsker, de tåler «kjipe beskjeder »  bedre fra han. 

Skrevet
Puny skrev (1 minutt siden):

Selvsagt, men det bør sies igjennom mannen. Han er den som barna (forhåpentligvis) elsker, de tåler «kjipe beskjeder »  bedre fra han. 

Bør sies gjennom mannen? Så HUN som eier av huset har ikke noe hun skulle ha sagt hvis det er noe hun ikke er fornøyd med? Kvinner har ingen rettigheter i sitt eget hus, de må ta alt via mannen? Sånn som i Afghanistan?

• Liker 7
Skrevet

Dersom 9-åringen får en liste nå, kan det være vedkommende har bedre manerer etter fylte 18 år enn hva stebarna dine har. 

Anonymkode: 0014a...e3b

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dersom 9-åringen får en liste nå, kan det være vedkommende har bedre manerer etter fylte 18 år enn hva stebarna dine har. 

Anonymkode: 0014a...e3b

TS skriver at niåringen får oppgaver som hun gjør uten at hun trenger liste. Så kanskje hun allerede har bedre manerer siden hun bidrar uten å få presentert en liste?

Anonymkode: a5626...1ec

• Liker 5
Skrevet

De er "voksne" mennesker, selvfølgelig skal de bidra. Men trenger de å bruke 1 hel time hver dag? 
Vet ikke hva slags oppgaver det er snakk om, men regner ikke med de må støvsuge og vaske klær hver eneste dag.

Og 9åringen kan fint være med å lage middag, ta oppvaskmaskinen, rydde og støvsuge sitt eget rom, vaske bad og støvsuge stua hen og. Jeg tok oppvaskmaskinen fra jeg var 10 år, rydda og støvsuga mitt eget rom fra jeg var 8, skifta på senga også.

Er i grunn ikke fan av sånne "lister". Men det går ann å sette opp en plan for uka. 
X Støvsuger stue og kjøkken
X2 støvsuger loftstue og vasker bad
9åring tar oppvaskmaskinen 2 ganger i uka
X-alle sammen hjelper til å lage middag for eksempel.

"ungdommen" har tross alt ferie, og jeg syns ikke de skal måtte bruke en hel time hver dag på hverdagslige gjøremål, men at man setter krav til at denne "listen" er utført i løp av uka. 

Gjest laPistola
Skrevet

Hvorfor skal TS betale for vaskehjelp slik at voksne mennesker slipper å vaske og lage mat? Jeg ser heller ikke hvorfor de må stå opp tidlig for å tørke støv. Er de en oppgave som utelukkende kan gjøres kl 7 på morgenen?

Du spurte hvordan de skulle klare seg når det flyttet hjemme fra. Jeg svarte at det finner de ut av. Enten må de lære seg og vaske eller skaffe vaskehjelp. Jeg skrev ikke at ts skulle betale for vaskehjelp for barna  . Nei, jeg ser heller ikke at de må stå opp tidlig for og tørke støv, men de vil ikke følge listen fordi de ønsker og sove lenge i ferien. Kan det ha noe med 9 åringen og gjøre? Er det en timeplan , eller « tørk støv Ila uken» . Det er ts som skriver at de protesterer fordi de vil sove lenge. Jeg kjenner ikke detaljene i listen over hva de skal gjøre ekstra i ferien. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

NEI! Slave fordi hun er kvinne? Hvem har sagt det??? 😄 

Våre barn har måttet siden de var 7-8-år gå ut med hundene hver dag etter skolen og i skoleferien. De døde ikke av det.... De må også ta ut av oppvaskmaskinen. De er fremdeles ikke døde... De bytter på sengene selv, og sorterer skittentøy og legger på plass sine egne rene klær. Fremdeles i live.... Ungdommene må også hjelpe til, men de protesterer av og til og glemmer seg. Jeg hiver dem ikke ut....

Mitt poeng her var at TS ikke kan kaste ut de eldste, bare fordi de er stebarn. Hadde det vært hennes egne barn hadde hun ikke kastet dem ut.... At du klarer å blande slaver inn i dette, er meg en gåte... 

PS! TS har en mann - han også bør jo hjelpe til ;) 

Anonymkode: 3a07c...101

Hadde det vært hennes egne barn kunne hun slått i bordet og forlangt innsats. Men en stemor skal visst bare varte opp og drive gratis hotell for voksne mennesker som ikke har annet nyttig å fylle dagene med.

Anonymkode: 08462...fef

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Så vi foreldre «jobber» heller ikke når det er ferie? Vi vasker ikke klær, lager mat osv? 

Anonymkode: 27ec3...c50

DETTE!

ItchyBitchySpider skrev (3 timer siden):

Jeg trodde det var normalt. Her spør jeg bare om eldste kan kjøre småsøsken hvis jeg sliter med logistikk (skjer ikke ofte), han gir vanligvis beskjed om at han skal gjøre det etter at han er ferdig med runden (gaming), og når runden er ferdig etter noen minutter, spretter han opp, putter søsken i bilen og kjører. Jeg gir også bare beskjed om at nå drar jeg på butikken, så hvis de små lurer på noe, kan de bare spørre ham. Han sier "mhm" mens han glaner i PC, ingen spørsmål, diskusjon om urettferdighet eller noe. Søsteren på 16 har vasket masse hus i ferien fordi hun kjedet seg - uten at jeg laget noen lister eller mast. Jeg viste takknemlighet ved å kjøpe henne nye merkesko som hun siklet etter i lang tid. 

Jeg trodde det var vanlig å samarbeide når man er familie. Her har vi mine og dine barn, og mine eldste er ikke helsøsken til mine yngste. Men ALLE barna ser på hverandre som SØSKEN og behandler hverandre som det. De ser også på mannen og meg som et tandem - ikke "stemor" og "pappa" eller "stefar" og "mamma". Vi er familie. 

og dette!

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva hadde du gjort hvis det var dine egne barn som ikke fulgte reglene? Kastet dem ut og krevd at de var hos andre familiemedlemmer? Det er slik, kjære TS, at disse barna stiller på lik linje hjemme hos dere, som 9-åringen din.... DU kan ikke bare bestemme at stebarn skal bo andre steder..... 

Anonymkode: 3a07c...101

jeg hadde bedd de om å flytte ut, om disse var mine egne barn... Fordi de ikke gidder å hjelpe til med noe som helst i huset.. men mener at jeg skal fortsette med å vaske klær lage middag og vaske hus i tillegg til de mindre barna selv om jeg er på jobb og de er hjemme å drar seg... Hadde dette vert mine barn så hadde jeg blitt så FLAU! 

Anonymkode: 801a4...7e9

• Liker 5
Skrevet
Anonyminist skrev (2 timer siden):

De protesterer på noe de synes er urettferdig. 

Urettferdig? At voksne mennesker må bidra i felles hjem? Hvorfor er det mer rettferdig at stemor skal gjøre alt?

Anonymkode: 08462...fef

• Liker 4
Skrevet
29 minutter siden, Tuppeluri said:

De er "voksne" mennesker, selvfølgelig skal de bidra. Men trenger de å bruke 1 hel time hver dag? 
Vet ikke hva slags oppgaver det er snakk om, men regner ikke med de må støvsuge og vaske klær hver eneste dag.

Og 9åringen kan fint være med å lage middag, ta oppvaskmaskinen, rydde og støvsuge sitt eget rom, vaske bad og støvsuge stua hen og. Jeg tok oppvaskmaskinen fra jeg var 10 år, rydda og støvsuga mitt eget rom fra jeg var 8, skifta på senga også.

Er i grunn ikke fan av sånne "lister". Men det går ann å sette opp en plan for uka. 
X Støvsuger stue og kjøkken
X2 støvsuger loftstue og vasker bad
9åring tar oppvaskmaskinen 2 ganger i uka
X-alle sammen hjelper til å lage middag for eksempel.

"ungdommen" har tross alt ferie, og jeg syns ikke de skal måtte bruke en hel time hver dag på hverdagslige gjøremål, men at man setter krav til at denne "listen" er utført i løp av uka. 

En HEL time hver dag er vel omtrent sette på en klesvask, tømme oppvaskmaskin og så brette tøyet? 

Er det virkelig så ille å bidra hjemmet EN HEL TIME for å få kost og losji? 

Da kan man jo flytte ut, og se hvor mye man må gjøre selv i et hjem? 

Anonymkode: 6e639...d14

• Liker 6
Skrevet

Bør sies gjennom mannen? Så HUN som eier av huset har ikke noe hun skulle ha sagt hvis det er noe hun ikke er fornøyd med? Kvinner har ingen rettigheter i sitt eget hus, de må ta alt via mannen? Sånn som i Afghanistan?

Selvsagt har hun noe hun skulle sagt, men hvis du ikke har et godt forhold til stebarna, så vil det jo bare bli dårligere av å sette grenser og regler for de. Grunnen til at barn «tåler» at foreldre er kjipe mot de og setter grenser er fordi de vet at de er elsket. Hedvik Montgomery har en god episode om det: https://podcasts.apple.com/st/podcast/dine-mine-våre-hvordan-lykkes-med-bonusfamilien/id1459249042?i=1000491143582

Anonymkode: 92e98...e10

• Liker 1
Skrevet

Skulle ikke være anonym. Meg over

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...