Gå til innhold

Voksne stebarn som har ferie

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Får de betalt for å passe lillesøster? Jeg synes det er rart å kreve de sksl passe søsken , har dere ikke sfo?

Anonymkode: 75e4f...b91

Jeg syns det er helt normalt at eldre søsken passer yngre, og at SFO er et oppbevaringssted for late foreldre som ikke ønsker oppdra søskenflokken som sammensveiset. 

Anonymkode: ba1e7...4c2

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
ItchyBitchySpider skrev (25 minutter siden):

Hvor skjøre fioler er det vi oppdrar nå til dags? Hvorfor skal VOKSNE (!) mennesker som bor i et hus SPØRRES PÅ HYGGELIG OG INKLUDERENDE MÅTE om de kan lage middag som DE SELV SKAL SPISE? Er det slik at man skal slave for andre voksne mennesker? Hvorfor? De jobber jo ikke for husrom, de bidrar til felles husholdning. De bor ikke på hotell og har ikke betalt for romservice og restaurant.

Derfor.

Anonymkode: 128b2...eaa

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Derfor.

Anonymkode: 128b2...eaa

Derfor hva da? Bruker du å spørre mannen din på en "hyggelig og inkluderende måte" om han kan dra ned på doen etter seg, vaske sokkene sine eller lage sin egen mat? 

• Liker 5
Skrevet
On 8/11/2021 at 12:51 PM, AnonymBruker said:

Ikke dine (voksne) barn, ikke din sak.

Hadde jeg vært din mann hadde du røket rett ut av huset. 

Anonymkode: 21f4b...bde

Hva om hun eier boligen 100% ? Da fikk vel pipa en annen røyk.

Anonymkode: 0e271...244

• Liker 1
Skrevet
ItchyBitchySpider skrev (1 time siden):

Hvor skjøre fioler er det vi oppdrar nå til dags? Hvorfor skal VOKSNE (!) mennesker som bor i et hus SPØRRES PÅ HYGGELIG OG INKLUDERENDE MÅTE om de kan lage middag som DE SELV SKAL SPISE? Er det slik at man skal slave for andre voksne mennesker? Hvorfor? De jobber jo ikke for husrom, de bidrar til felles husholdning. De bor ikke på hotell og har ikke betalt for romservice og restaurant.

Fordi vi er en (1, ikke 1+ noen stebarn som skal være glad de for kost og losji) FAMILIE der alle snakker høflig og hyggelig til og om hverandre, liker hverandre, vi skiller ikke mellom barna eller barn og voksne, og vi gir hverandre ikke lister og arbeidsoppgaver. Vi samarbeider. Vi lager middag til hverandre, frivillig. Og spiser sammen. Og snakker hyggelig sammen. Hadde mannen min gitt meg ordre, lister, arbeidsoppgaver han ville jeg skulle utføre, da hadde jeg surna ja. Hadde han spurt meg (på en «hyggelig og inkluderende måte») om hva jeg hadde tenkt å gjøre i feriedagene og det hadde vært fint om det ble ryddet og vasket for eks, det er naturlig. Og niåring og 18-åring kan lage mat sammen. Og niåring kan tørke støv og banke puter, så siden det var nivået på oppgavene, skjønner jeg de eldste. 

Anonymkode: e2d98...58f

• Liker 1
Skrevet

Disse listene bør komme fra faren deres, ikke fra deg. Ikke prøv å oppdra andres barn, de tåler det fra egne foreldre, men steforeldre gjør seg bare upopulære ved å gjøre sånt.

• Liker 2
Skrevet

Det er helt innafor å sette krav, men det blir feil å bruke løsning "send de til mor"
Det er ikke slik man bygger familie. 

Man løser det innenfor husets 4 vegger og tar ikke "barna" til fornuft, så gir dere konsekvenser innenfor husets 4 vegger. 

• Liker 1
Gjest laPistola
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Så vi foreldre «jobber» heller ikke når det er ferie? Vi vasker ikke klær, lager mat osv? 

Anonymkode: 27ec3...c50

Gjør du ekstra? Vasker du klær og lager mat for feks naboen også fordi du tross alt har ferie? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Fordi vi er en (1, ikke 1+ noen stebarn som skal være glad de for kost og losji) FAMILIE der alle snakker høflig og hyggelig til og om hverandre, liker hverandre, vi skiller ikke mellom barna eller barn og voksne, og vi gir hverandre ikke lister og arbeidsoppgaver. Vi samarbeider. Vi lager middag til hverandre, frivillig. Og spiser sammen. Og snakker hyggelig sammen. Hadde mannen min gitt meg ordre, lister, arbeidsoppgaver han ville jeg skulle utføre, da hadde jeg surna ja. Hadde han spurt meg (på en «hyggelig og inkluderende måte») om hva jeg hadde tenkt å gjøre i feriedagene og det hadde vært fint om det ble ryddet og vasket for eks, det er naturlig. Og niåring og 18-åring kan lage mat sammen. Og niåring kan tørke støv og banke puter, så siden det var nivået på oppgavene, skjønner jeg de eldste. 

Anonymkode: e2d98...58f

Men synes du ikke at det også er høflig og hyggelig å bidra i eget hus uten at andre må mase på deg om det? Er det høflig og hyggelig å forvente at andre vasker klærne dine og lager maten din når du er voksen? Hvorfor er det slik at kvinner i 2021 skal vaske etter alle andre husholdningsmedlemmer? De bor ikke på hotell. Som du selv sier, dere lager middag til hverandre frivillig. Da er det jo ikke behov for lister? TS skriver at disse voksne menneskene gjør ingenting i huset til vanlig. De er altså verken høflige eller hyggelige siden de har innrettet seg som om de bodde på et hotell. 

• Liker 5
Skrevet
Puny skrev (3 minutter siden):

Disse listene bør komme fra faren deres, ikke fra deg. Ikke prøv å oppdra andres barn, de tåler det fra egne foreldre, men steforeldre gjør seg bare upopulære ved å gjøre sånt.

Men samtidig så forventes det at hun vasker etter dem og lager mat til dem? Man kan ikke pålegge folk plikter, men ikke gi dem noen rettigheter. Det er hennes hus også, men hun har ingenting hun skulle ha sagt? Da må hun slutte å gjøre noe som helst for dem - faren får vaske og lage mat hvis han er den eneste som kan snakke til dem. Man skal heller ikke oppdra voksne mennesker - det er litt for sent for det nå. Men man kan kreve, som et medlem av husstanden, at oppgavene fordeles på flere enn bare EN.

• Liker 5
Skrevet
Anonyminist skrev (2 minutter siden):

Gjør du ekstra? Vasker du klær og lager mat for feks naboen også fordi du tross alt har ferie? 

Naboen bor da for faen ikke i huset ditt? Vi snakker om at alle må bidra i huset de bor i. 

• Liker 5
Gjest laPistola
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Jeg syns det er helt normalt at eldre søsken passer yngre, og at SFO er et oppbevaringssted for late foreldre som ikke ønsker oppdra søskenflokken som sammensveiset. 

Anonymkode: ba1e7...4c2

Det er normalt at så voksne eldre søsken tar seg betalt sommerjobb. Foreldre er late fordi eldre søsken ikke passer barna? Jaha. 

Skrevet
anon321 skrev (4 minutter siden):

Det er helt innafor å sette krav, men det blir feil å bruke løsning "send de til mor"
Det er ikke slik man bygger familie. 

Man løser det innenfor husets 4 vegger og tar ikke "barna" til fornuft, så gir dere konsekvenser innenfor husets 4 vegger. 

Men det er konsekvensene jeg hadde gitt mine barn - ikke sende dem til mor, fordi jeg er mor. Men jeg hadde satt ultimatum - enten bidrar de med noe (husleie, husarbeid, deling av byrder) eller så kan de finne seg et annet sted å bo. Jeg hadde aldri i verden akseptert at barna mine bodde gratis og fikk alt servert i fanget når de var voksne. Man gjør dem gedigen bjørnetjeneste ved å ikke ruste dem for selvstendig voksenliv. 

• Liker 5
Skrevet (endret)
Anonyminist skrev (1 minutt siden):

Det er normalt at så voksne eldre søsken tar seg betalt sommerjobb. Foreldre er late fordi eldre søsken ikke passer barna? Jaha. 

Hvis disse voksne familiemedlemmene (det er det disse "barna" er) har jobb, skal de jo i tillegg til å bidra til rengjøring og matlaging, bidra økonomisk. Hvilke bortskjemte drittunger er det folk oppfostrer nå til dags? En annen ting er at det ikke er snakk om noe sommerjobb i hovedinnlegget. Derfor tar jeg utgangspunkt i at disse voksne ikke jobber. De bor gratis og gjør ingenting i huset. Hvorfor skal det være greit?

Endret av ItchyBitchySpider
  • Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Hva om hun eier boligen 100% ? Da fikk vel pipa en annen røyk.

Anonymkode: 0e271...244

Ifølge enkelte her inne må hun sikkert skrive huset over på far og stebarna og pelle seg ut derfra. De har jo rett på det? 😄 

• Liker 4
Gjest laPistola
Skrevet
ItchyBitchySpider skrev (1 minutt siden):

Naboen bor da for faen ikke i huset ditt? Vi snakker om at alle må bidra i huset de bor i. 

Nei, hun snakker om at de må gjøre ekstra fordi de har ferie. Nei, du har rett, naboen bor for faen ikke i huset mitt, og jeg vasker ikke eller lager mat ekstra for noen når jeg har ferie. Hvem er det du vasker og lager mat for ekstra når du har ferie? 

Skrevet
ItchyBitchySpider skrev (1 minutt siden):

Men det er konsekvensene jeg hadde gitt mine barn - ikke sende dem til mor, fordi jeg er mor. Men jeg hadde satt ultimatum - enten bidrar de med noe (husleie, husarbeid, deling av byrder) eller så kan de finne seg et annet sted å bo. Jeg hadde aldri i verden akseptert at barna mine bodde gratis og fikk alt servert i fanget når de var voksne. Man gjør dem gedigen bjørnetjeneste ved å ikke ruste dem for selvstendig voksenliv. 

Og da sier man det til barna. Så får de selv dra koblingen om at de må flytte til mor om de ikke vil bo for seg selv.

"Om dere ikke bidrar innenfor normale forventninger, så får dere ikke bo gratis hjemme lengre."

Men man hiver de jo ikke ut på dagen og sier det er greit for at de kan bo hos Mor.

Man setter en dato og sier at fra og med f.eks 01.09 så er det en forutsetning med husleie om dere ikke bidrar med husarbeid. Og om dere ikke er villige til å betale det, så får dere ikke bo her fra 01.09. 

Skrevet
Anonyminist skrev (3 minutter siden):

Nei, hun snakker om at de må gjøre ekstra fordi de har ferie. Nei, du har rett, naboen bor for faen ikke i huset mitt, og jeg vasker ikke eller lager mat ekstra for noen når jeg har ferie. Hvem er det du vasker og lager mat for ekstra når du har ferie? 

Ingen. Og jeg skjønner at TS ikke ønsker å lage mat for andre voksne i huset hele tiden når hun jobber og de har ferie. 

• Liker 3
Skrevet
anon321 skrev (3 minutter siden):

Og da sier man det til barna. Så får de selv dra koblingen om at de må flytte til mor om de ikke vil bo for seg selv.

"Om dere ikke bidrar innenfor normale forventninger, så får dere ikke bo gratis hjemme lengre."

Men man hiver de jo ikke ut på dagen og sier det er greit for at de kan bo hos Mor.

Man setter en dato og sier at fra og med f.eks 01.09 så er det en forutsetning med husleie om dere ikke bidrar med husarbeid. Og om dere ikke er villige til å betale det, så får dere ikke bo her fra 01.09. 

Selvfølgelig ville jeg ikke ha kastet dem ut på dagen. Jeg ville ha informert dem om at hvis de ikke begynner å bidra, så har jeg verken krefter, råd eller ønske om å ha de boende på hotell i mitt hus. Og hvorfor skal man fritas for husarbeid ved å betale husleie? Jeg er ikke slaven deres og er ikke ansatt for å vaske. Da får de betale for vaskehjelp som dekker deres del av bidraget. 

• Liker 2
Skrevet

Hva hadde du gjort hvis det var dine egne barn som ikke fulgte reglene? Kastet dem ut og krevd at de var hos andre familiemedlemmer? Det er slik, kjære TS, at disse barna stiller på lik linje hjemme hos dere, som 9-åringen din.... DU kan ikke bare bestemme at stebarn skal bo andre steder..... 

Anonymkode: 3a07c...101

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...