Gå til innhold

Voksne stebarn som har ferie

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hva gjør de hjemme ellers i året? Det er naturlig at alle bidrar hjemme, etter alder og evne, men å få utdelt arbeidslister i ferien ville jeg reagert på (helt uten ste-problematikken, men det gjør det vel neppe lettere at det er stemor som kommanderer og forlanger, ikke far). Du understreker at de er voksne, men behandler dem som barn. Voksne mennesker kommuniserer og diskuterer man med, man deler ikke ut ordre. 

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Jeg tenker; Mannens barn, mannens ansvar. 
Ergo er det de voksne barnas far som bør legge fram krav til hva barna skal bidra med, ikke noe du som stemor bør lage dårlig stemning mellom dere ved å blande deg opp i. En 9-åring klarer dessuten også å bidra med enkle husarbeidsoppgaver, så selv om jeg så absolutt forstår poenget ditt med at de voksne barna bør ta mer ansvar så legger du deg jo på huggestabben ved å kreve noe av stebarna som du ikke krever av ditt eget barn. 

De er over 18, selvsagt bør de vaske klærne sine og rydde etter seg selv... 🙄 Dette handler jo om normal oppdragelse og å forberede «barna» på voksenlivet, ikke om ei ferieuke. Middag lager man selvsagt til hele husholdningen, og det bør gå på rundgang hvem som lager middag, ferie eller ei. At en stemor skal pålegge stebarna ekstraoppgaver fordi de har ei ferieuke er derimot ikke særlig lurt, da slike «ubehageligheter» bør være fars ansvar for å unngå dårlig stemning mellom stemor og barna. 

Anonymkode: 4db72...2ca

niåring har også enkle oppgaver som oppvaskmaskin, støvtørking av trapp, ta ut søppel osv., men som er faste året rundt og som niåring gjør automatisk uten mas fra meg. niåring gjør mer hjemme enn det de voksne gjør i hverdagen faktisk. jeg har ikke tenkt å gjenta dette om noen år med mitt barn, så her er jeg FOR forskjellsbehandling da jeg har gitt opp de store.

OlsenHansen skrev (20 timer siden):

Barn som har flyttet ut er gjester. Det er ufint å be gjester ta seg av gjøremål. Oppdragelsen er over, nå skal de behandles som voksne mennesker.

At stemor får vondt i hjertesjela når fars barn er til stede vet vi alt om. Det er nok den egentlige grunnen. Skal de være på besøk hos "mor" så må de betale for det.

de har ikke flyttet ut

Ella-2 skrev (19 timer siden):

Synes ikke trusler om å bli kastet ut av sitt eget hjem er noe særlig akkurat. Selvom de har to hjem er det ikke greit å bruke en slik trussel. Det er ikke rart at de samnenligner seg med deres felles barn som bor i huset fast. Høres ut som dere har en veldig dårlig kommunikasjon. Enig at det er irriterende at voksne barn ikke hjelper til, men da får man bare irettesette dem på det og ikke blande inn det at de har to hjem. Og er det nødvendig å lage lister i ferien? Hva med å bare spørre barna inne i mellom? F. eks. «Kan dere hjelpe til litt med å rydde i dag nå som vi skal ha gjester? Tror ikke jeg rekker alt alene i dag» Eller: «Kan dere lage middag i morgen?»  Det synes jeg funker. Men nå virker det som det kan bli vanskelig ned videre kommunikasjon.

spør jeg/vi så er de alltid opptatt/har ikke tid... 

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Jeg syns du er urimelig. Lage middag og slikt, ok, men de må da bli spurt på en hyggelig og inkluderende måte, ikke få LISTER/oppgaver som om de er småbarn. Ærlig talt, jeg hadde blitt pottesur om mine foreldre hadde gjort det slik da jeg var student. Og fra ei stemor… 

De kommer jo aldri til å bidra noe hjemme hos dere når det er slik de blir behandlet. Kan de ikke bare være ønskede gjester? Hvorfor skal de jobbe for husrom?  Er det ikke hyggelig og bra at de er litt hjemme? 

Anonymkode: e2d98...58f

de er ikke gjester. de bor her. hele året.

Jeg synes det er rimelig sært å få en liste med oppgaver man skal gjøre i ferien… Men hva salgs oppgaver er det snakk om egentlig?

Hjemmeboende ungdommer skal jo selvsagt hjelpe til hjemme, men hvis jeg forstår det som at de har fått «ekstra» oppgaver utenom det normale, med begrunnelsen at de har fri mens dere jobber? Da synes jeg det er sykt sært, og at du burde la dem få kose seg i ferien. Hvis det er de «vanlige» oppgavene deres, så hadde du vel ikke trengt å lage list?!

Jeg som voksen hadde heller ikke likt å få en liste med ekstra oppgaver jeg MÅTTE få gjort hver dag i ferien. Jeg gjør selvsagt masse ekstra husarbeid/vedlikehold/oppussing i ferien, men hadde virkelig ikke likt å få tildelt en «arbeidsliste» som noen skulle sjekke.. Hadde du likt det selv?

Og hvis du først skal lage en liste, så synes jeg 9åringen også kunne fått en, men med oppgaver tilpasset hennes nivå. Vanne blomster, øve litt på lesing, tegne et kort til bestemor ol.

Anonymkode: 6db05...602

det er enkle oppgaver som å støvsuge sofa, banke og lufte sofaputer, tørke støv.. slike ting som jeg stresser med å få til i hverdagen i tillegg til alt det andre som gjøres..

Dropper du alt når du har ferie? Ingen rydding, vasking osv? Bor du gratis hos noen, og ikke bidrar?

Anonymkode: 68a25...ad4

akkurat.. jeg brukte akkurat siste ferieuka mi på å rydde å vaske etter at disse stebarna hadde vert alene hjemme i 14 dager.. 

Anonymkode: 801a4...7e9

• Liker 12
Skrevet
Daria skrev (18 timer siden):

Hva gjør de hjemme ellers i året? Det er naturlig at alle bidrar hjemme, etter alder og evne, men å få utdelt arbeidslister i ferien ville jeg reagert på (helt uten ste-problematikken, men det gjør det vel neppe lettere at det er stemor som kommanderer og forlanger, ikke far). Du understreker at de er voksne, men behandler dem som barn. Voksne mennesker kommuniserer og diskuterer man med, man deler ikke ut ordre. 

ingeting. 

• Liker 2
Skrevet
Hårstrikk79 skrev (19 timer siden):

Du syns det er ok? At en tenåring skal bruke hele ferien sin på å passe sitt yngre stesøsken? 🤔

Er ikke den du spurte, men jeg mener det er ok at voksne barn som bor hjemme gratis skal bruke sin ferie på å passe sitt søsken. Vet ikke om det var snakk om ste- eller halvsøsken, men synes det er irrelevant. Man må jo kunne forvente at de bidrar. Synes altfor mange norske ungdommer er heeeeelt bortskjemte, og blir alltid overrasket over å se hvor mange voksne nordmenn tenker at det er jo helt fantastisk.

Anonymkode: 16150...ccd

• Liker 12
Skrevet
Eletrikerfruen skrev (22 timer siden):

Poenget med å skrive «stebarn» var vel for å understreke at de har alternativer til å bo under TSs tak.

Stakkars jævla stebarn. Under ts sitt tak faktisk? Ikke barnas hjem altså. Stebarn har jo ikke noe hjem de. Stebarn har ikke lov å være normale egosentriske ufyselige tenåringer, for da kan de bare kastes ut (de er jo ofte stebarn hos begge foreldrene, hvis begge har ny partner). 

Med biologiske barn så bor de også i huset. Man anser det som deres hjem. Men med en gang det kommer en stemor (eller stefar) inn i bildet så er de ekle stebarna noen som bor i stemor sitt hjem på nåde, og hvis de ikke oppfører seg etter hennes smak kan de kastes ut. Fy faen, det må være utrolig utrygt og traumatisk å leve sånn.

Mennesker med særkullsbarn som flytter sammen med ny partner (aka stemonster) må ha en helt egn plass i helvete. Hadde vært bedre om de adopterte bort barna de ikke lenger trenger siden nye kjæresten tydeligvis er det eneste viktige.

Så glad mine foreldre fortsatt var mest glade i oss barna etter de skilte seg, og ikke flyttet sammen med nye partnere før vi var flyttet ut

Anonymkode: db12b...a01

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

niåring har også enkle oppgaver som oppvaskmaskin, støvtørking av trapp, ta ut søppel osv., men som er faste året rundt og som niåring gjør automatisk uten mas fra meg. niåring gjør mer hjemme enn det de voksne gjør i hverdagen faktisk. jeg har ikke tenkt å gjenta dette om noen år med mitt barn, så her er jeg FOR forskjellsbehandling da jeg har gitt opp de store.

de har ikke flyttet ut

det er enkle oppgaver som å støvsuge sofa, banke og lufte sofaputer, tørke støv.. slike ting som jeg stresser med å få til i hverdagen i tillegg til alt det andre som gjøres..

akkurat.. jeg brukte akkurat siste ferieuka mi på å rydde å vaske etter at disse stebarna hadde vert alene hjemme i 14 dager.. 

Banke sofaputer faktisk 🤣 oh lord… Og det MÅ altså tørkes støv denne uken? Jeg tørker definitivt ikke støv hver uke. Du høres ut som en sånn supernazi gammeldags husmor. Stryker du alle truser og sokker også kanskje? 

Og hvis stebarna har klart å rasere huset så jævlig på to uker at du har brukt en hel uke på å rydde og vaske, så må dere ha et hus større en slottet, og de må ha lekt med brannslukningsapparatet eller lignende? Selv de verste hoarders-hjem tar det ikke en hel uke å rydde og vaske.

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Ikke dine (voksne) barn, ikke din sak.

Hadde jeg vært din mann hadde du røket rett ut av huset. 

Anonymkode: 21f4b...bde

Yess !  Helt enig.  Folk som ikke tåler stebarn (begge kjønn), får til helvetes finne seg barnløse eller bo alene.  

Anonymkode: ff55e...572

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Synes altfor mange norske ungdommer er heeeeelt bortskjemte, og blir alltid overrasket over å se hvor mange voksne nordmenn tenker at det er jo helt fantastisk.

Det er helt elendige holdninger, ja! Må nesten lure på om det bunner i enslags kvinneforakt når den voksne kvinnen i huset forventes å jobbe fulltid for så å komme hjem og bruke all sin fritid på å stelle og rydde opp etter (voksne) barn som ligger og drar seg dagen lang. Å stille krav til store barn (i dette tilfellet unge voksne) og ikke finne seg i å være en ubetalt rydde- og vaskehjelp er liksom blitt ensbetydende med å være "ond stemor" her inne. 

Anonymkode: 7381d...c4b

• Liker 12
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

de har ikke flyttet ut

Kan jeg spørre, dersom de er fastobende, hvorfor velger du å definere dem som stebarn og skape et skille mellom søsken på denne måten? 

Anonymkode: ba1e7...4c2

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Yess !  Helt enig.  Folk som ikke tåler stebarn (begge kjønn), får til helvetes finne seg barnløse eller bo alene.  

Anonymkode: ff55e...572

Hvor i alle dager står det at ts ikke tåler stebarna?? Du virker ustabil. 

Anonymkode: 68a25...ad4

• Liker 9
Gjest laPistola
Skrevet

Disse bor hjemme? Studerer/ går på skole ? Har ferie nå, så tidligere har de hatt sommerjobb / vært med på familieferie? 

jeg synes absolutt de skal bidra hjemme om de bor hjemme , og det bør de gjøre hele året. Jeg skjønner ikke hvorfor de skal gjøre EKSTRA hjemme fordi de har ferie. De kan gjøre det de gjør til vanlig. 9 åringen kan bidra. Når jeg var 9 lagde jeg middag 2 ganger i uken. ( lillesøster måtte selvsagt aldri det). Før jeg var gammel nok til sommerjobb gjorde jeg ekstra i ferien mot betalt . Jeg lurer litt på hva de har gjort tidligere i sommer siden de har ferie nå. Om de feks har jobbbet, synes jeg ikke det er rart at de vil sove lenge og hvile og faktisk ha ferie. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Stakkars jævla stebarn. Under ts sitt tak faktisk? Ikke barnas hjem altså. Stebarn har jo ikke noe hjem de. Stebarn har ikke lov å være normale egosentriske ufyselige tenåringer, for da kan de bare kastes ut (de er jo ofte stebarn hos begge foreldrene, hvis begge har ny partner). 

Med biologiske barn så bor de også i huset. Man anser det som deres hjem. Men med en gang det kommer en stemor (eller stefar) inn i bildet så er de ekle stebarna noen som bor i stemor sitt hjem på nåde, og hvis de ikke oppfører seg etter hennes smak kan de kastes ut. Fy faen, det må være utrolig utrygt og traumatisk å leve sånn.

Mennesker med særkullsbarn som flytter sammen med ny partner (aka stemonster) må ha en helt egn plass i helvete. Hadde vært bedre om de adopterte bort barna de ikke lenger trenger siden nye kjæresten tydeligvis er det eneste viktige.

Så glad mine foreldre fortsatt var mest glade i oss barna etter de skilte seg, og ikke flyttet sammen med nye partnere før vi var flyttet ut

ikke mine ord. TS.

Banke sofaputer faktisk 🤣 oh lord… Og det MÅ altså tørkes støv denne uken? Jeg tørker definitivt ikke støv hver uke. Du høres ut som en sånn supernazi gammeldags husmor. Stryker du alle truser og sokker også kanskje? 

Og hvis stebarna har klart å rasere huset så jævlig på to uker at du har brukt en hel uke på å rydde og vaske, så må dere ha et hus større en slottet, og de må ha lekt med brannslukningsapparatet eller lignende? Selv de verste hoarders-hjem tar det ikke en hel uke å rydde og vaske.

noen ganger må det gjøres.. altfor sjeldent hos oss fordi det er sisteprioritet for meg i en travel hverdag... men nå har jo disse barna fri og kan gjøre sånt innimellom. 1 times arbeid hver på en uke syns ikke jeg er mye forlangt. 

Jeg brukte ikke hele uken på vasking, men i tillegg til å pakke ut, vaske klær og annet som skal gjøres etter ferie så måtte jeg gjøre alt det andre som ikke var gjor de siste to ukene.  Vi har også barn som skal tas vare på og diverse annet. Men jo, jeg rakk ikke å sette meg ned en eneste gang på hele uken utenom for å spise.

Anonyminist skrev (45 minutter siden):

Disse bor hjemme? Studerer/ går på skole ? Har ferie nå, så tidligere har de hatt sommerjobb / vært med på familieferie? 

jeg synes absolutt de skal bidra hjemme om de bor hjemme , og det bør de gjøre hele året. Jeg skjønner ikke hvorfor de skal gjøre EKSTRA hjemme fordi de har ferie. De kan gjøre det de gjør til vanlig. 9 åringen kan bidra. Når jeg var 9 lagde jeg middag 2 ganger i uken. ( lillesøster måtte selvsagt aldri det). Før jeg var gammel nok til sommerjobb gjorde jeg ekstra i ferien mot betalt . Jeg lurer litt på hva de har gjort tidligere i sommer siden de har ferie nå. Om de feks har jobbbet, synes jeg ikke det er rart at de vil sove lenge og hvile og faktisk ha ferie. 

men hvorfor skal vi andre voksne holde på som vanlig i hjemmet, ferie eller ikke, mens barna må få fri? de har jo fri fra dette hele året.. vi må gjøre det uansett.. ferier, syk, bursdag, høytider... samma d..  hvorfor er det annerledes med voksne barn som bor hjemme? 

• Liker 9
Gjest laPistola
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

ikke mine ord. TS.

noen ganger må det gjøres.. altfor sjeldent hos oss fordi det er sisteprioritet for meg i en travel hverdag... men nå har jo disse barna fri og kan gjøre sånt innimellom. 1 times arbeid hver på en uke syns ikke jeg er mye forlangt. 

Jeg brukte ikke hele uken på vasking, men i tillegg til å pakke ut, vaske klær og annet som skal gjøres etter ferie så måtte jeg gjøre alt det andre som ikke var gjor de siste to ukene.  Vi har også barn som skal tas vare på og diverse annet. Men jo, jeg rakk ikke å sette meg ned en eneste gang på hele uken utenom for å spise.

men hvorfor skal vi andre voksne holde på som vanlig i hjemmet, ferie eller ikke, mens barna må få fri? de har jo fri fra dette hele året.. vi må gjøre det uansett.. ferier, syk, bursdag, høytider... samma d..  hvorfor er det annerledes med voksne barn som bor hjemme? 

Var det det jeg skrev? Jeg skrev at jeg ikke er enig i at de skal gjøre ekstra fordi de har ferie , men det samme som ellers. Altså som vanlig. Selvsagt skal de hjelpe til ekstra hvis du er syk, slik du hjelper dem når de er syke. De kan godt bake en kake til bursdager og hjelpe til og pynte til jul. De og 9 åringen. 

Skrevet

Hvis de ikke har noen plikter og oppgaver hjemme til vanlig (hvorfor ikke?), er det jo mildt sagt optimistisk å forvente at de uten å mukke skal akseptere å få tildelt en liste med arbeidsoppgaver når de har fri. Ingen endrer innstillinger eller vaner på timen bare fordi noen andre synes vi burde det, og bortskjemte barn slutter ikke å være bortskjemte det øyeblikket det øyeblikket de fyller 18.

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.8.2021 den 13.11):

I vårt hjem med mine og dine hjem, så gir jeg mine barn arbeidsoppgaver, og han gir sine barn arbeidsoppgaver. Hvis hans barn ikke greier å rydde opp etter seg selv, så er det han som må være tjeneren deres. 18-åringen min lager middager og vasker klærne sine. Ikke bare for å avlaste oss, men fordi han trossalt skal kunne disse tingene når han flytter på hybel. Å passe minsten nå når vi jobber er en selvfølge. Blir ikke så mye arbeidsoppgaver enn at det ikke er mer rotete når vi kommer hjem enn da vi gikk om morgenen. Viktigste er at de koser seg

Anonymkode: 658c5...d5b

Hva? Så søsken skal være barnepassere i ferien når foreldre jobber? Det synes jeg er for drøyt. Betyr dette at de skal være sammen hele tida, ta de med hvor de går, aktivisere dem, lage mat? Er det ikke foreldres ansvar å sørge for barnepass og ikke utnytte søsken??

Anonymkode: 8dbc8...e8d

• Liker 5
Skrevet

Det er forskjell på en 9 åring og voksne barn. Så klart stiller man ulike krav og lister. De som sier at det er urettferdig burde inse at sånn er det bare. Ting er urettferdig. 

Det er ingen forskjell på bonusbarn og egne barn når man bor under samme tak. Da er man en familie og da bidrar man. Så enkelt er det. 

Anonymkode: ea353...42a

• Liker 7
Skrevet

Om de ikke har noen faste gjøremål resten av året, så er det ikke noe rart at de ikke gidder når de har ferie. 

Anonymkode: 912c8...277

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er helt elendige holdninger, ja! Må nesten lure på om det bunner i enslags kvinneforakt når den voksne kvinnen i huset forventes å jobbe fulltid for så å komme hjem og bruke all sin fritid på å stelle og rydde opp etter (voksne) barn som ligger og drar seg dagen lang. Å stille krav til store barn (i dette tilfellet unge voksne) og ikke finne seg i å være en ubetalt rydde- og vaskehjelp er liksom blitt ensbetydende med å være "ond stemor" her inne. 

Anonymkode: 7381d...c4b

Enig. Her i diskusjonen brukes det ordet "tenåringer" om disse "barna" som egentlig er voksne mennesker, men ja, oppfører seg som tenåringer uten noen form for ansvar. Og som burde ha lov til å bare slappe av på sin ferie uten å hjelpe til og bidra på noe som helst måte? Tror mine 6- og 7-åringer har mer ansvarlighet enn disse voksne babyer det er snakk om her. Jeg ville ikke akseptert (mine egne) voksne barn å bo i huset hvis de ikke bidro med noe. Tror ikke det kommer til å bli noe problem da de bidrar mer allerede nå.

• Liker 7
Skrevet

Hva? Så søsken skal være barnepassere i ferien når foreldre jobber? Det synes jeg er for drøyt. Betyr dette at de skal være sammen hele tida, ta de med hvor de går, aktivisere dem, lage mat? Er det ikke foreldres ansvar å sørge for barnepass og ikke utnytte søsken??

Det er snakk om voksne mennesker her. Ikke om en 14-åring som må passe på søsken (selv om jeg personlig mener at det også er helt OK - egentlig mener jeg at det er slik det burde være). Hvis disse voksne barn bor hjemme helt gratis så er det å være barnepass det minste de kan gjøre for å bidra. Men synes nok at noe har gått alvorlig galt i oppdragelsen hvis disse voksne barn klager på at det er urettferdig at 9-åringen ikke får samme liste av gjøremål som dem...

• Liker 7
Skrevet

Helt enig. Å hjelpe til i huset er nå èn ting. Men å være barnevakt hele ferien for mindre søsken, syns jeg er jævlig drøyt. 

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...