Gå til innhold

Voksne stebarn som har ferie

Fremhevede innlegg

Skrevet

Problemet her er at det blir en diskusjon. Siden barna over 18 år bor hos dere til vanlig, burde det ikke blitt noen diskusjon.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hvemsomhelst skrev (9 minutter siden):

Stebarn/bonusbarn eller egne barn er vel ganske uvesentlig?  Det er spørsmål om det kan forventes at voksne mennesker hjelper til når de bor hos foreldrene.  Svaret på det er JA

Når det gjelder stebarn/stemor er det ofte vanskelig, da det ikke er så lett å si i fra uten å bli overkjørt.

Barn som har flyttet ut er gjester. Det er ufint å be gjester ta seg av gjøremål. Oppdragelsen er over, nå skal de behandles som voksne mennesker.

At stemor får vondt i hjertesjela når fars barn er til stede vet vi alt om. Det er nok den egentlige grunnen. Skal de være på besøk hos "mor" så må de betale for det.

• Liker 4
Skrevet
Raven.Writingdesk skrev (55 minutter siden):

Nei. Du er ikke urimelig. IKKE lag middag til hele denne gjengen! Ta med deg ungene din ut på piknik/cafe osv. om nødvendig. De får ordne seg selv. Håper du ikke driver å vasker deres klær, rydder etter dem osv? 

Dette er et standardsvar i disse trådene, og viser at det ikke bare er barn som er barnslige. Om ikke de som svarer slik er barn da.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Ditt hjem, dine regler. Syntes ikke du er urimelig. Fikk også sånne lister fra jeg var 12 år. 

Anonymkode: ada82...44c

Det er også hjemmet til barna. Barna er ikke eiendommen til noen, spesielt ikke en STEmor.

• Liker 4
Skrevet
Eletrikerfruen skrev (13 minutter siden):

Poenget med å skrive «stebarn» var vel for å understreke at de har alternativer til å bo under TSs tak.

Hvor står det i TS sitt innlegg at dette er et alternativ? Jeg fant ikke det.. Det jeg oppfattet er at de to barna bor hjemme (altså hos denne famiien fast) og at denne uken har de ferie..?

• Liker 1
Skrevet

Synes ikke trusler om å bli kastet ut av sitt eget hjem er noe særlig akkurat. Selvom de har to hjem er det ikke greit å bruke en slik trussel. Det er ikke rart at de samnenligner seg med deres felles barn som bor i huset fast. Høres ut som dere har en veldig dårlig kommunikasjon. Enig at det er irriterende at voksne barn ikke hjelper til, men da får man bare irettesette dem på det og ikke blande inn det at de har to hjem. Og er det nødvendig å lage lister i ferien? Hva med å bare spørre barna inne i mellom? F. eks. «Kan dere hjelpe til litt med å rydde i dag nå som vi skal ha gjester? Tror ikke jeg rekker alt alene i dag» Eller: «Kan dere lage middag i morgen?»  Det synes jeg funker. Men nå virker det som det kan bli vanskelig ned videre kommunikasjon.

• Liker 13
Skrevet

Jeg syns du er urimelig. Lage middag og slikt, ok, men de må da bli spurt på en hyggelig og inkluderende måte, ikke få LISTER/oppgaver som om de er småbarn. Ærlig talt, jeg hadde blitt pottesur om mine foreldre hadde gjort det slik da jeg var student. Og fra ei stemor… 

De kommer jo aldri til å bidra noe hjemme hos dere når det er slik de blir behandlet. Kan de ikke bare være ønskede gjester? Hvorfor skal de jobbe for husrom?  Er det ikke hyggelig og bra at de er litt hjemme? 

Anonymkode: e2d98...58f

• Liker 14
Gjest Hvemsomhelst
Skrevet (endret)
OlsenHansen skrev (30 minutter siden):

Barn som har flyttet ut er gjester. Det er ufint å be gjester ta seg av gjøremål. Oppdragelsen er over, nå skal de behandles som voksne mennesker.

At stemor får vondt i hjertesjela når fars barn er til stede vet vi alt om. Det er nok den egentlige grunnen. Skal de være på besøk hos "mor" så må de betale for det.

Det står ikke noe om at de har flyttet ut.  Og i så fall.  Er det noen grunn til at ferierende gjester ikke skal bidra? For normale folk er det naturlig å hjelpe til. Disse «barna» høres temmelig bortskjemte ut.

Det er veldig mange negative kommentarer om stemødre her. Hvem er det som skriver slik? Er det forsmådde mødre som er bitre og ønsker å gjøre livet surt for mannens nye partner?

Endret av Hvemsomhelst
Skrevet

Synes alle burde få regler. Hver sommer var jeg hjemme og gjorde husoppgaver mens foreldre var på jobb, og min storebror slapp unna fordi han hadde venner å dra til og var sjeldent hjemme. Det var surt det. Alle søsken burde bidra.

Anonymkode: f1d61...1d5

• Liker 6
Skrevet

Jeg synes det er rimelig sært å få en liste med oppgaver man skal gjøre i ferien… Men hva salgs oppgaver er det snakk om egentlig?

Hjemmeboende ungdommer skal jo selvsagt hjelpe til hjemme, men hvis jeg forstår det som at de har fått «ekstra» oppgaver utenom det normale, med begrunnelsen at de har fri mens dere jobber? Da synes jeg det er sykt sært, og at du burde la dem få kose seg i ferien. Hvis det er de «vanlige» oppgavene deres, så hadde du vel ikke trengt å lage list?!

Jeg som voksen hadde heller ikke likt å få en liste med ekstra oppgaver jeg MÅTTE få gjort hver dag i ferien. Jeg gjør selvsagt masse ekstra husarbeid/vedlikehold/oppussing i ferien, men hadde virkelig ikke likt å få tildelt en «arbeidsliste» som noen skulle sjekke.. Hadde du likt det selv?

Og hvis du først skal lage en liste, så synes jeg 9åringen også kunne fått en, men med oppgaver tilpasset hennes nivå. Vanne blomster, øve litt på lesing, tegne et kort til bestemor ol.

Anonymkode: 6db05...602

• Liker 10
Skrevet

Det er hyggelig med alle barna hjemme, mine og hans. Men uansett så skal alle bidra, og personlig ender jeg ofte opp med å måtte ta urimelig mye selv. Derfor har vi f.eks. faste oppgaver, slik at gutten på 5 har sine tilpassede oppgaver og eldstegutten på 14 har sine oppgaver.

Så jeg synes lister/ oppgaver er helt innaforr- men gjerne inkludere dem litt i de ulike oppgavene.

En annen ting jeg ofte nevner til 14åringen når han kommenterer på oppgavene til han på 5, er at hvis de vil bytte oppgaver eller han synes de er for "enkle" så også vil all øvrig behandling og grenser av 14åringen bli lik. Mindre skjermtid og tidligere leggetid mm. Man tilpasser oppgaver, oppdragelse og krav etter alder, og jeg hadde ikke godtatt noe "de er voksne, de er gjester" holdning. Alle må bidra.

Men er forskjell på å få i oppgave å tømme takrennene og bytte kledning på garasjen vs å tømme oppvaskmaskinen og eller vaske dassen som jo hele husholdningen tilbringer litt tid på!!! :)

• Liker 7
Skrevet
OlsenHansen skrev (1 time siden):

Jobbe i ferien er alltid populært. Det gleder kanskje stemor å tyne "bonusbarna" sine.

Dropper du alt når du har ferie? Ingen rydding, vasking osv? Bor du gratis hos noen, og ikke bidrar?

Anonymkode: 68a25...ad4

• Liker 13
Skrevet

Enig med dere som skriver at det å skrive lister er utrolig tåpelig. Vitner om en ovenfra-og-ned-holdning til stebarna. Noe så ydmykende… Du bør behandle dem som voksne mennesker om du forventer det samme tilbake. Ville du gitt din far/mor en liste med arbeid hvis de var på besøk hos deg? Sannsynligvis ikke. Det hadde vært mye bedre om du med en hyggelig tone kunne spurt: «Har du mulighet til å klippe plenen i løpet av dagen?»

Men nå som du allerede har begynt med disse listene blir det vanskelig.. vet ikke hvordan du kan hente deg inn igjen.

Og for guds skyld ikke true dem med utkastelse.. Makan!

Anonymkode: 128b2...eaa

• Liker 9
Skrevet

Jeg må innrømme at jeg skjønner meg ikke på dagens unge voksne som tror de bor på et hotell og sammenligner seg selv med 9-åringer. De høres veldig bortskjemte og umodne ut.
Jeg selv ville nok bare sagt at hvis 9-åringen fortsatt bor hjemme om 9 år, så må hun bidra tilsvarende som de gjør nå, men at enn så lenge går hun på barneskolen og forventes ikke å bidra på lik linje med voksne mennesker. Litt som de ikke måtte det når de var 9 år...

Anonymkode: 7381d...c4b

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

hei.

Jeg har to voksne stebarn (over18) som bor hjemm og har ferie denne uken og neste uke. I tillegg har jeg en datter på 9 år også har skoleferie. Jeg og far er på jobb.

Jeg ga stebarna en liste med diverse gjøremål de kunne gjøre (maks 1 mines arbeid hver) og ga beskjed om at de kunne ta seg av ett par middager ila. ferieuka. De nekter fordi niåring ikke har fått liste. Jobben til niåring er rett og slett å ta vare på og aktivisere seg selv mens jeg er på jobb i tillegg til å holde orden på eget rom og generelt rydde etter seg selv. Storesøskene ikke er interessert i å hjelpe til med lillesøster heller. De vil helst være med venner døgnet rundt eller å sove og ellers minst mulig. 

Ja, de er ungdommer. Men man må da kunne forvente at de bidrar?  Spesielt nå når de har ferie og vi andre er på jobb? 

Jeg har gitt far ett valg her.. Enten så får han ungdommene til  godta listen, eller så får de dra til mor/besteforeldre på all inklusive i en periode. 

Hva tenker dere? er jeg urimelig?

Anonymkode: 801a4...7e9

Er du gal? Du vet vel at du inne på KG som stemor uansett er en forferdelig dame, stemor, kjæreste ? Du kan ikke be om eller engang snakke med eller til stebarna for det har du ingen ting med, ref KG😂😂

• Liker 7
Skrevet

Ikke dine (voksne) barn, ikke din sak.

Hadde jeg vært din mann hadde du røket rett ut av huset. 

Anonymkode: 21f4b...bde

Så lenge de "voksne" barna bor i huset til ts, er det selvfølgelig også hennes sak. 

• Liker 6
Gjest Hvemsomhelst
Skrevet

1. Stemorsdiskurs forbindes gjennomgående med negative konnotasjoner.
2. Nye familiepraksiser svekker stadig tydeligere en dominerende biologisk diskurs.
3. Skolen, familien og omgivelsene opprettholder normative forestillinger om familien.
4. Stemor ser ut til å ta avstand til stebarn når relasjonen til biologisk mor bærer preg av
vanskeligheter.
5. Biologisk mors kamp om barnas kjærlighet skaper en konkurrerende relasjon til
stemor.
6. Stebarn som minner om biologisk mor kan vekke ambivalente følelser hos stemor,
dersom relasjonen mellom biologisk mor og stemor er vanskelig.
7. Moderskapsdiskurser om «den gode mor» innvirker også på stemor som blir vurdert
på bakgrunn av omsorgspraksiser

lese mer?  

https://vid.brage.unit.no/vid-xmlui/bitstream/handle/11250/2623773/Norwich-Grytdal Kristin.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men for å svare på TS sitt spørsmål:

-Nei, du er ikke urimelig som forventer at ungdommen gjør litt husarbeid i ferien, men den kampen bør far ta og ikke du. 
-JA, du er urimelig som ønsker å kaste barna ut av sitt eget hjem dersom de ikke utfører oppgavene. 

Anonymkode: 4db72...2ca

Enig! 

Det er ganske vanlig atferd å ikke ville gjøre noe hjemme hos tenåringer. Men selvfølgelig skal de bidra i eget hjem! Men kanskje da med en mer smidig tilnærming enn å komme med fiks ferdig lister. Dialog er tingen! 

Endret av PM75
  • Liker 1
Skrevet

Niåringen kunne godt ha fått noen gjøremål hun også! Hun kunne f.eks ha hjulpet de andre med å lage middag! De eldste kunne ha satt på en maskin med klær og så kunne hun ha hengt det opp!

Jeg skjønner godt at de eldste er misfornøyde! Jeg har selv vært den eldste som har måtte gjøre ting mens de to yngre slipper unna selv de enkleste oppgaver, og det er jævlig urettferdig!

Anonymkode: ab0c7...82f

En niåring som skal stå opp, lage frokost, ordne lunsj, finne venner å henge med, rydde rommet +++ har da gjøremål? 

Det er ikke urettferdig å bli forventet å oppføre seg som voksen når en er voksen. Det hadde faktisk vært helt ok om mor go far sa til 18-åringen som kom hjem at «ok, du har ansvar for lillesøster. Jeg forventer at du tar henne med på minst to aktiviteter hver dag, legger henne og ellers vier hele din hjemmeferie til å ta vare på henne».

Anonymkode: c326d...ad3

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

En niåring som skal stå opp, lage frokost, ordne lunsj, finne venner å henge med, rydde rommet +++ har da gjøremål? 

Det er ikke urettferdig å bli forventet å oppføre seg som voksen når en er voksen. Det hadde faktisk vært helt ok om mor go far sa til 18-åringen som kom hjem at «ok, du har ansvar for lillesøster. Jeg forventer at du tar henne med på minst to aktiviteter hver dag, legger henne og ellers vier hele din hjemmeferie til å ta vare på henne».

Anonymkode: c326d...ad3

Du syns det er ok? At en tenåring skal bruke hele ferien sin på å passe sitt yngre stesøsken? 🤔

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...