Gå til innhold

Voksne stebarn som har ferie

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei.

Jeg har to voksne stebarn (over18) som bor hjemm og har ferie denne uken og neste uke. I tillegg har jeg en datter på 9 år også har skoleferie. Jeg og far er på jobb.

Jeg ga stebarna en liste med diverse gjøremål de kunne gjøre (maks 1 mines arbeid hver) og ga beskjed om at de kunne ta seg av ett par middager ila. ferieuka. De nekter fordi niåring ikke har fått liste. Jobben til niåring er rett og slett å ta vare på og aktivisere seg selv mens jeg er på jobb i tillegg til å holde orden på eget rom og generelt rydde etter seg selv. Storesøskene ikke er interessert i å hjelpe til med lillesøster heller. De vil helst være med venner døgnet rundt eller å sove og ellers minst mulig. 

Ja, de er ungdommer. Men man må da kunne forvente at de bidrar?  Spesielt nå når de har ferie og vi andre er på jobb? 

Jeg har gitt far ett valg her.. Enten så får han ungdommene til  godta listen, eller så får de dra til mor/besteforeldre på all inklusive i en periode. 

Hva tenker dere? er jeg urimelig?

Anonymkode: 801a4...7e9

• Liker 22
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva tenker dere? er jeg urimelig?

Anonymkode: 801a4...7e9

Nei. Du er ikke urimelig. IKKE lag middag til hele denne gjengen! Ta med deg ungene din ut på piknik/cafe osv. om nødvendig. De får ordne seg selv. Håper du ikke driver å vasker deres klær, rydder etter dem osv? 

• Liker 36
Gjest theTitanic
Skrevet

Skader ikke om 9 åringen også får oppgaver. Det er selvsagt helt rett å forvente oppgaver av de store barna, og det er forskjell på en 9 åring og en 18+, men alle har bra av å gjøre oppgaver. Enda mer for å lære struktur, gjøre noe annet enn bare akkurat hva man vil og å forstå dette med å bidra enn for at oppgavene faktisk trengs. Gi alle liste. Men de store barna kan selvsagt ikke forvente at 9 åringen skal få lik liste. Det er langt lavere krav til en på 9. Du har rett I at det ikke er rettferdig at dere voksne skal jobbe og barna bare gjøre hva de lyster uten å bidra noe. 

Skrevet

Ditt hjem, dine regler. Syntes ikke du er urimelig. Fikk også sånne lister fra jeg var 12 år. 

Anonymkode: ada82...44c

• Liker 8
Skrevet
Raven.Writingdesk skrev (3 minutter siden):

Nei. Du er ikke urimelig. IKKE lag middag til hele denne gjengen! Ta med deg ungene din ut på piknik/cafe osv. om nødvendig. De får ordne seg selv. Håper du ikke driver å vasker deres klær, rydder etter dem osv? 

Enig. Ikke lag mat. Det kan de gjøre.  Man lærer også av å være sulten. 

Sier du at du vil de skal gjøre det, men så gjør du det selv likevel så har du tapt slaget. Da viser du at ordene dine ikke er noe verd. 

Anonymkode: 6b0cf...372

• Liker 9
Skrevet

Niåringen har jo fått oppgaver hun og? 

Du får skrive de ned og titulere den med "liste", så får ungdommene holde fred :)  

Anonymkode: 1adb2...536

• Liker 17
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Niåringen kunne godt ha fått noen gjøremål hun også! Hun kunne f.eks ha hjulpet de andre med å lage middag! De eldste kunne ha satt på en maskin med klær og så kunne hun ha hengt det opp!

Jeg skjønner godt at de eldste er misfornøyde! Jeg har selv vært den eldste som har måtte gjøre ting mens de to yngre slipper unna selv de enkleste oppgaver, og det er jævlig urettferdig!

Anonymkode: ab0c7...82f

Samme her. Jeg fikk også lister fra barneskolealder opp til jeg var 20 med gjøremål mens det yngre søskenet mitt fikk lettere oppgaver (uavhengig av alder) fordi jeg alltid var den som fikk de grøfste oppgavene. Sa i slutt fra at det ble for dumt med disse listene, men jeg bodde riktignok for meg selv og ble bedt hjem på ferie i 1-2 uker hver sommer hos foreldrene mine for å så få disse dumme listene, så det blir en litt annen situasjon enn i HI. 

Det er flere lette oppgaver en 9-åring kan gjøre, så for husfredens skyld så ville jeg laget en liten liste til henne også

Anonymkode: 9aee9...ce2

• Liker 16
Skrevet

stebarn eller ikke, det er ikke urimelig at alle bidrar, men jeg skjønte ikke hvorfor det var vesentlig å poengtere at de "voksne" ungene er stebarn egentlig når dere deler hjem er dere en familie og i en familie har alle en rolle, alle er like viktige og alle hjelper til. Er det tidligere ting som har gjort seg gjeldende som utfordrende for ungene vs deg? 

• Liker 21
Skrevet

Ikke dine (voksne) barn, ikke din sak.

Hadde jeg vært din mann hadde du røket rett ut av huset. 

Anonymkode: 21f4b...bde

• Liker 9
Skrevet

Helt ærligt, det er VOKSNE mennesker vi prater om!! Tenk seg at deres argument for ikke å gjør noe er, at lillesøster på 9 ikke har dei samme oppgaver...Herregud hvordan skal det gå disse voksne mennesker ute i samfunnet?!

De vil bor hjemme etter dei er blitt myndig, så må de også tage ansvar og hjelpe til. Dere er en familie, og i en familie så hjelper man hverandre. 

Du skal ikke forsvare overfor dei hva lillesøster på 9 år gjør og ikke gjør. Der er veldig stor forskel på å være 9 år og så være over 18 år. Bare at lillesøster på 9 år kan aktivere seg selv, lage mat til seg selv, og rydde etter seg en hele arbejdsdag er mere en nok i mine øyne.

Du lager en liste over hvad som skal gjøres, og så skal det gjøres. Kan virkelig ikke se noen unnskyldning for noe andet.

Makan til voksne mennesker!

• Liker 26
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

De bor jo i samme hus? Mener du at voksne barn ikke skal hjelpe til hjemme? Da er det greit at ts ikke lager middag, vasker klærne, huset eller noe for dem som bor i huset da? Hvorfor skal man ikke kunne sette grenser og lage regler til de barna som bor i huset? 

Anonymkode: 68a25...ad4

• Liker 20
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Da regner jeg med som mann du hadde tatt din del av alt arbeidet med AS familien, vasket, ryddet, laget mat osv i utgangspunktet?? 

Anonymkode: ba1e7...4c2

• Liker 20
Skrevet

Jobbe i ferien er alltid populært. Det gleder kanskje stemor å tyne "bonusbarna" sine.

• Liker 4
Gjest Hvemsomhelst
Skrevet (endret)
OlsenHansen skrev (4 minutter siden):

Jobbe i ferien er alltid populært. Det gleder kanskje stemor å tyne "bonusbarna" sine.

Stebarn/bonusbarn eller egne barn er vel ganske uvesentlig?  Det er spørsmål om det kan forventes at voksne mennesker hjelper til når de bor hos foreldrene.  Svaret på det er JA

Når det gjelder stebarn/stemor er det ofte vanskelig, da det ikke er så lett å si i fra uten å bli overkjørt.

Endret av Hvemsomhelst
Skrevet

Jeg tenker; Mannens barn, mannens ansvar. 
Ergo er det de voksne barnas far som bør legge fram krav til hva barna skal bidra med, ikke noe du som stemor bør lage dårlig stemning mellom dere ved å blande deg opp i. En 9-åring klarer dessuten også å bidra med enkle husarbeidsoppgaver, så selv om jeg så absolutt forstår poenget ditt med at de voksne barna bør ta mer ansvar så legger du deg jo på huggestabben ved å kreve noe av stebarna som du ikke krever av ditt eget barn. 

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

De bor jo i samme hus? Mener du at voksne barn ikke skal hjelpe til hjemme? Da er det greit at ts ikke lager middag, vasker klærne, huset eller noe for dem som bor i huset da? Hvorfor skal man ikke kunne sette grenser og lage regler til de barna som bor i huset? 

Anonymkode: 68a25...ad4

De er over 18, selvsagt bør de vaske klærne sine og rydde etter seg selv... 🙄 Dette handler jo om normal oppdragelse og å forberede «barna» på voksenlivet, ikke om ei ferieuke. Middag lager man selvsagt til hele husholdningen, og det bør gå på rundgang hvem som lager middag, ferie eller ei. At en stemor skal pålegge stebarna ekstraoppgaver fordi de har ei ferieuke er derimot ikke særlig lurt, da slike «ubehageligheter» bør være fars ansvar for å unngå dårlig stemning mellom stemor og barna. 

Anonymkode: 4db72...2ca

• Liker 6
Skrevet

I vårt hjem med mine og dine hjem, så gir jeg mine barn arbeidsoppgaver, og han gir sine barn arbeidsoppgaver. Hvis hans barn ikke greier å rydde opp etter seg selv, så er det han som må være tjeneren deres. 18-åringen min lager middager og vasker klærne sine. Ikke bare for å avlaste oss, men fordi han trossalt skal kunne disse tingene når han flytter på hybel. Å passe minsten nå når vi jobber er en selvfølge. Blir ikke så mye arbeidsoppgaver enn at det ikke er mer rotete når vi kommer hjem enn da vi gikk om morgenen. Viktigste er at de koser seg

Anonymkode: 658c5...d5b

• Liker 6
Skrevet

Men for å svare på TS sitt spørsmål:

-Nei, du er ikke urimelig som forventer at ungdommen gjør litt husarbeid i ferien, men den kampen bør far ta og ikke du. 
-JA, du er urimelig som ønsker å kaste barna ut av sitt eget hjem dersom de ikke utfører oppgavene. 

Anonymkode: 4db72...2ca

• Liker 5
Skrevet
Carrot skrev (24 minutter siden):

stebarn eller ikke, det er ikke urimelig at alle bidrar, men jeg skjønte ikke hvorfor det var vesentlig å poengtere at de "voksne" ungene er stebarn egentlig når dere deler hjem er dere en familie og i en familie har alle en rolle, alle er like viktige og alle hjelper til. Er det tidligere ting som har gjort seg gjeldende som utfordrende for ungene vs deg? 

Poenget med å skrive «stebarn» var vel for å understreke at de har alternativer til å bo under TSs tak.

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...