Gå til innhold

Klær til hund

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har det noe for seg? Jeg har alltid tenkt at det er fryktelig rart og nærmest dyreplageri å kle opp hunder. Men ser samtidig i samtlige dyrebutikker jeg er innom at de har div klær, som regnfrakk og slikt. Er det bare for syns skyld eller kan en regnjakke hjelpe der hvor hunden ikke ønsker ut i regnvær? 

Anonymkode: da83a...559

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er mye som har en funksjon ja. Er imot å pynte opp dyr for egen vinning og glede. Men jeg har mye klær til min hund og alt har en funksjon og er kjøpt basert på funksjon og kvalitet. Utsende og hvor søtt det er kommer i aller siste rekke.
Det at en dekken faktisk ser fin ut er en bonus og ikke er krav for meg.

Min har sko som brukes ved ekstrem varme for å unngå brannskader på poter. Sko til vinter for å forhindre frostskader. 
Dekken for å holde på varmen om vinteren.
Kjølevest for å kjøle ned om sommeren.

Har en dekken av regnjakke og refleks til høstmørket og regn. For å unngå våteksem av regnet i våte perioder. På grunn av tykk underpels så blir vannet fanget og fører til smertefull og sår hud på sikt. For hunden må ut 3 ganger om dagen og regner det non stop i 5 døgn, så vil det si at hunden ikke rekker å bli tørr nok mellom hver tur. Føning tar ekstremt lang tid og det å gå opp og ned i kroppsvarme på den måten 3 ganger om dagen er ikke bra for helsen eller huden. 

Klær kan ha viktig funksjon. Alt avhengig av hunderase og pelstype. Hvor du bor og hvor du ferdes (med tanke på sikkerhet og helse). 

Anonymkode: 50788...e47

• Liker 4
Skrevet

Selvfølgelig har klær noe for seg. Ikke alle hunder er laget for å tåle å gå nakne i 15-20 minus. Ikke alle takler salte vinterveier eller varm asfalt. Noen hunder hater regn, og noen eiere vil ikke at hundene skal løpe inn og hoppe i sofaen når de er klissvåte i pelsen. Så er det jo hunder som har godt med pels på bena og får snøballer i pelsen om vinteren, og det er ikke godt for verken hund eller pels. Da er det greit med en kondomdress. 

Mine har vinterdekken, vintersko og regndekken. De har også et par gensere for bruk om høst og vår når det er litt kjølig men ikke kaldt nok for vinterdekken.

Folk som kler opp hundene fordi det er gøy er jeg ikke enig med.

Anonymkode: 27655...0af

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er mye som har en funksjon ja. Er imot å pynte opp dyr for egen vinning og glede. Men jeg har mye klær til min hund og alt har en funksjon og er kjøpt basert på funksjon og kvalitet. Utsende og hvor søtt det er kommer i aller siste rekke.
Det at en dekken faktisk ser fin ut er en bonus og ikke er krav for meg.

Min har sko som brukes ved ekstrem varme for å unngå brannskader på poter. Sko til vinter for å forhindre frostskader. 
Dekken for å holde på varmen om vinteren.
Kjølevest for å kjøle ned om sommeren.

Har en dekken av regnjakke og refleks til høstmørket og regn. For å unngå våteksem av regnet i våte perioder. På grunn av tykk underpels så blir vannet fanget og fører til smertefull og sår hud på sikt. For hunden må ut 3 ganger om dagen og regner det non stop i 5 døgn, så vil det si at hunden ikke rekker å bli tørr nok mellom hver tur. Føning tar ekstremt lang tid og det å gå opp og ned i kroppsvarme på den måten 3 ganger om dagen er ikke bra for helsen eller huden. 

Klær kan ha viktig funksjon. Alt avhengig av hunderase og pelstype. Hvor du bor og hvor du ferdes (med tanke på sikkerhet og helse). 

Anonymkode: 50788...e47

Takk for oppklarende svar, til hunden vi hadde i min barndom hadde vi dekken, og et parr «sko/tøfler» men vi brukte det aldri. Har nå en Kleinspitz, hun nekter å gå ut i regnvær, så mulig vi skal prøve med regnjakke til henne ☺️

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Takk for oppklarende svar, til hunden vi hadde i min barndom hadde vi dekken, og et parr «sko/tøfler» men vi brukte det aldri. Har nå en Kleinspitz, hun nekter å gå ut i regnvær, så mulig vi skal prøve med regnjakke til henne ☺️

Mine hater regn. De hater regn litt mindre når de får på seg regnfrakk 😅

Anonymkode: 27655...0af

• Liker 1
Skrevet

Jeg var en som synes klær til hunder var unødvendig. Jeg kunne skjønne det hvis hunden lå i ro når det var veldig kaldt ute osv. Så fikk jeg en hund som ble veldig fort kald, selv om det bare var fem kuldegrader ute. Jeg merker stor forskjell på humøret hennes når jeg kler på henne kontra ikke. 

Så klær til hunder er ikke unødvendig, det kommer veldig an på hunden. Også er det veldig viktig at klærne er funksjonelle og ikke bare til pynt. Eldre hunder med div plager osv, valper, hunder som er tynne, syke hunder, hunder uten pels og underull eller individer som har liten kuldetoleranse som min hund, kan trenge klær. Det er også med på å redusere faren for frostskader når kjernetemperaturen til hunden holdes oppe.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...