Gå til innhold

Ro-trening valp

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei, dere! Jeg trenger tips til hvordan jeg kan begynne med ro-trening. Har en valp på 11 uker. Hun bjeffer masse og har begynt å Jokke på meg og besøkende. Det virker som om hun er litt stresset? Gjerne overstimulert? Hun sover hvertfall ikke like mye som hun pleide, og slik jeg har forstått det skal valper sove 18-20 t i døgnet. Jeg har prøvd å lese litt på nettet men ønsker gjerne deres tanker og råd på dette temaet. 

(jeg skal på valpekurs neste uke, men holder ikke ut en uke til med sånn oppførsel)

Anonymkode: abc94...92c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vår valp er like gammel, hun er mye i buret, ettersom hun har alt for mye å gjøre om hun ikke blir «tvunget» til å sove. Bjeffer ikke, men hun gir tydelig beskjed om når hun ikke vil sitte i buret lenger. Men hun hviler alltid der, og går til og med å legger seg der selv innimellom. Vet ikke om det er et godt råd, men ettersom vi har små barn sa oppdretteren at det var lurt hun fikk pauser i buret.

Skrevet

Avled stressende oppførsel med godbiter og kong. Når du får besøk, ha henne i bånd. Ikke la henne hilse på besøket før hun er rolig. Besøket bør ignorere henne helt. Sett dere ned i sofaen, med henne i bånd på gulvet foran deg. Gi henne noe å tygge/slikke på (stressreduserende). Først når hun er rolig får hun hilse på besøket, og de bør hilse på en rolig måte, uten å stresse henne opp (selv om det er veldig gøy å hoppe ned på alle fire og hyle og rope og rufse pelsen på valper). 

I hverdagen, unngå å herje og leke inne. Det øker stress. Leking skjer ute. Fokuser heller på stressreduserende aktiviteter som godbitsøk etc. Når dere er ute, ta gjerne med maten hennes og spre det i gresset så hun får sniffet det frem (begynn meg å legge et par foran henne, ros masse når hun finner de, og øk radiusen etterhvert). Da kan du gjøre det når dere er ute. Etterhvert skal hun kunne søke etter maten 10-15 minutter. Flott for hjernen! Vil man slite ut en valp, så fokuserer man på miljøtrening og mental aktivitet, ikke fysisk aktivitet. Mat i flasker med hull på, mat i håndklær som er rullet sammen, mat i tomme doruller som er brettet sammen etc. Mye spennende mentale leker. Ikke minst det å trene på triks! 

Rutiner. Ta valpen med på en ny plass. Heng gjerne rundt i dette nye miljøet. Tren med godbiter (eller ta med maten hennes og bruk det til å trene). Etter 10-20 minutter (ut i fra hvor distraherende/nytt miljøet er), dra hjem. Gi henne en kong med noe godt i og legg henne i bur/valpegrind. Ikke gå tur eller slit henne ut fysisk. Da blir hun overstimulert, og overstimulerte valper jokker og styrer på. Ta med et pledd og legg deg i parken og gjør absolutt ingenting. Rotrening er rett og slett evnen til å slappe av når det ikke skjer noe spennende. 

Anonymkode: 033bb...c75

• Liker 2
Skrevet

Vi lærte at man bør slappe av når valpen slapper av, det er vanlig vi mennesker begynner gjøre ting. Så vi tvangshvilte alle mann i starten og fant gode rutiner. Hvile, leke, spise, hvile, til samme tider. Etterhvert kunne vi bevege oss mer. Det hjalp oss og få gode rutiner. 

Anonymkode: 2a7df...54b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...