Gå til innhold

Hvordan betaler du drivstoff?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 11.8.2021 den 9.08):

Jeg kjøper varer for penger. Jeg innser at det er dumt for jeg vil betale overpris, for å subsidiere deres" rabatter" som kredittselskapene "gir" dere ved at dem tar det fra økt pris på varen som alle som ikke får "rabatten" finansierer.

Det er ekstremt umoralskt å handle med kredittkort og tvinge meg til å betale mer for varen. Men, at folk som handler bensin mens verden står i brann pga klimaendringer skal bry seg om at jeg må betale noen øre ekstra for min bensin for å subsidiere deres "rabatt" regner jeg ikke med

Tragisk, men sånn er mennesker

Anonymkode: 57664...dee

Varen blir ikke dyrere av at man betaler med kredittkort, riktignok om det kun fantes debetkort og kontanter så stemmer resonnementet.  Alle utslagssteder som kan ta Visa, MasterCard, Amex osv må betale en viss prosent av beløpet man kjøper for å benytte tjenestene, men det som finansierer bonuser i kredittkort er renteinntekter som utgiveren har fra de som har rentebærende gjeld. Hvor etisk riktig det er kan man diskutere, men det påvirker ikke prisen på varer i butikk o.l.

Endret av The_Stig
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med Coop medlemskort og bankkort som er koblet opp mot circleK medlemskap :) 

Anonymkode: ea894...b4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betaler med Mastercard og får rabatt. Gir meg til slutt også en grei oversikt over forbruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huseier betaler via hans strømregning. Er bare en scooter da, så ikke så mye. Og huseier vet om det

Anonymkode: 7a74f...c3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.8.2021 den 17.21):

Selv skanner jeg bare mitt COOP kort, som gir 55 øre rabatt hos YX, men har sett og hørt om mange som bruker ulike MasterCards, hva er egentlig fordelen med dette?

Hva bruker du? :)

Anonymkode: 42078...612

Firmakort, får ikke bedre rabatt enn det 🙂

Anonymkode: 0ed23...691

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 13.8.2021 den 1.31):

Med Coop medlemskort og bankkort som er koblet opp mot circleK medlemskap :) 

Anonymkode: ea894...b4a

Jeg har bankkort koblet opp mot crkelK medlemskap, men hvor trekker du Coop medlemskort? Mitt medlemskort ligger digitalt på mobilen. Må jeg fysisk inn i butikken på bensinstasjonen for å vise det?

Anonymkode: bcf71...bb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg har bankkort koblet opp mot crkelK medlemskap, men hvor trekker du Coop medlemskort? Mitt medlemskort ligger digitalt på mobilen. Må jeg fysisk inn i butikken på bensinstasjonen for å vise det?

Du må ha det fysiske kortet for å gjøre dette.

Anonymkode: 7c9a9...828

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2021-8-11 den 9.08):

Men, at folk som handler bensin mens verden står i brann pga klimaendringer skal bry seg om at jeg må betale noen øre ekstra for min bensin for å subsidiere deres "rabatt" regner jeg ikke med

Nei, det har du helt rett i. Jeg gir fullstendig blaffen i om folk som har hodet så langt opp i ræva at de ikke ser at alle ikke har mulighet til å droppe bensinbil "subsidierer" min rabatt.

Anonymkode: 59f2d...5ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Du kobler coop-medlemskapet gjennom Coop-appen.
Du treng ikke å dra et fysisk coop-kort når dette er gjort - da blir rabattene som ligg Circle K Extra samt Coop medlemskapet registert automatisk når du benytter dine bank/kredittkort som du har registert hos Circle K.

https://coop.no/medlem/medlemsfordeler/circlek/circle-k-extra

Endret av The_Stig
Lenke til kommentar
Del på andre sider

The_Stig skrev (På 2021-8-12 den 21.37):

Varen blir ikke dyrere av at man betaler med kredittkort riktignok om det kun fantes debetkort og kontanter så stemmer resonnementet.  Alle utslagssteder som kan ta Visa, MasterCard, Amex osv må betale en viss prosent av beløpet man kjøper for å benytte tjenestene, men det som finansierer bonuser i kredittkort er renteinntekter som utgiveren har fra de som har rentebærende gjeld. Hvor etisk riktig det er kan man diskutere, men det påvirker ikke prisen på varer i butikk o.l.

Godt å se at du er enig med det som var poenget med mitt innlegg. Var dette jeg siktet til. Og som er litt slemt ovenfor meg, og jeg antar at du forstår at dette sårer mine følelser litt. Som ikke deltar i dette kredittkort-spillet og får høyere priser som følge av det.

Selv om jeg ikke skrev det, så kan jeg forstå at du tolket det som at jeg sa at hele rabatten som gis til dere tas fra "avgiften" kredittselskapene tar fra butikken (som fører til høyere priser på varer), så det får jeg ta selvkritikk for at jeg var utydelig på, jeg er enig med deg i at store deler av inntektene til kredittselskaper kommer fra de som ikke klarer å betale i tide og ender med skyhøye renter, og en god del av rabatten dermed kan sies at "tas" derifra. Men det endrer ikke på det i fiolett

Hvilke kroner som går til hva er umulig å si. La meg gi et eksempel. Tenk at jeg har 10 ærlige kroner på min bankkonto. Så stjeler jeg 10 kroner og setter dem inn på min bankkonto. Nå har jeg 20 kroner på min bankkonto. Så går jeg til butikken og handler snop for 10 kroner. Så sender jeg The_Stig 10 kroner fra min bankkonto. Nå er det 0 kroner på min bankkonto. Var det tyveri som finansierte den overføringen til The_Stig eller var det de 10 ærlige kronene som gikk dit. Pengene er i en pott, eksakt hva som betaler for hva, er umulig å si. Jeg kan selvsagt "SI" at de 10 kronene jeg stjal ikke gikk til deg, men det er semantikk/regnskapsmanipulering, alle inntekter bidrar til potten som skal dekke alle utgifter. Hvis jeg ikke stjal de 10 kronene, og fortsatt hadde 20 kroner i utgifter, ville det ikke gått. Så tyveri av 10 kroner bidro til finansiering av overføringen av 10 kroner til The_Stig. Uansett hva jeg "sier".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Godt å se at du er enig med det som var poenget med mitt innlegg. Var dette jeg siktet til. Og som er litt slemt ovenfor meg, og jeg antar at du forstår at dette sårer mine følelser litt. Som ikke deltar i dette kredittkort-spillet og får høyere priser som følge av det.

Selv om jeg ikke skrev det, så kan jeg forstå at du tolket det som at jeg sa at hele rabatten som gis til dere tas fra "avgiften" kredittselskapene tar fra butikken (som fører til høyere priser på varer), så det får jeg ta selvkritikk for at jeg var utydelig på, jeg er enig med deg i at store deler av inntektene til kredittselskaper kommer fra de som ikke klarer å betale i tide og ender med skyhøye renter, og en god del av rabatten dermed kan sies at "tas" derifra. Men det endrer ikke på det i fiolett

Hvilke kroner som går til hva er umulig å si. La meg gi et eksempel. Tenk at jeg har 10 ærlige kroner på min bankkonto. Så stjeler jeg 10 kroner og setter dem inn på min bankkonto. Nå har jeg 20 kroner på min bankkonto. Så går jeg til butikken og handler snop for 10 kroner. Så sender jeg The_Stig 10 kroner fra min bankkonto. Nå er det 0 kroner på min bankkonto. Var det tyveri som finansierte den overføringen til The_Stig eller var det de 10 ærlige kronene som gikk dit. Pengene er i en pott, eksakt hva som betaler for hva, er umulig å si. Jeg kan selvsagt "SI" at de 10 kronene jeg stjal ikke gikk til deg, men det er semantikk/regnskapsmanipulering, alle inntekter bidrar til potten som skal dekke alle utgifter. Hvis jeg ikke stjal de 10 kronene, og fortsatt hadde 20 kroner i utgifter, ville det ikke gått. Så tyveri av 10 kroner bidro til finansiering av overføringen av 10 kroner til The_Stig. Uansett hva jeg "sier".

😂 Skjønner hva du mener, men samfunnet er lagt opp slik og da stjeler isåfall alle fra alle ;)

Om du tar samme sammenligning mht skatt og om man har 0 eller 10 barn så vil man også kunne påstå noen blir frastjelt penger, mens andre får penger. Men sånn sammenligning kan man jo ikke gjøre.

Endret av The_Stig
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...