Gå til innhold

Saxenda med lett overvekt?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har lavt stoffskifte, og sliter derfor generelt med vektnedgang når dosen er optimal ellers. Går ikke ned i vekt med sunt kosthold og trening (men får jo de andre positive virkningene, vekten står stille år etter år). 

Eneste måten jeg noensinne har gått ned i vekt på er ved for høyt stoffskifte. Når dosen med Levaxin ble normalisert igjen gikk kiloene rett på igjen.

Jeg ligger nok på BMI på rundt 24-26 med normal TSH.

Nå må jeg bruke Cipralex, og ser siste året at jeg har økt helt åpenbart i vekt, vil anslå jeg ligger på 26-27 i BMI.

Det kan tenkes jeg må gå på en lav dose i flere år (type 5 mg), og da kan det tenkes vekten holdes der. 

Så da er spør spørsmålet:

Er det innafor, om man dekker kostnad selv, å forsøke for eksempel Saxenda?

Er det noen som har erfaring uten å ha fedme? 

Anonymkode: 33665...c0b

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror du må ha BMI på tretti for å få Saxenda.

Skrevet

Hva tenker du saxenda skal hjelpe deg med? Det er ikke en stoffskiftemedisin. 

Anonymkode: 1f8f9...eac

Skrevet

Møkje muligt du er underdosert . Men ozempic er billigere og sprøyte kun 1 gang i uken. Mange leger skriver det ut nå.

Anonymkode: a4bd9...cc9

• Liker 1
Skrevet

Nei, det er ikke innafor! 

Jeg har lavt stoffskifte og selvom verdiene er innafor har jeg SVÆRT vanskelig for å gå ned i vekt. Jeg har også pcos, så kiloene vet å sette seg godt fast. 

Spis mindre, tren mer eller en av delene, det er faktisk det eneste som er riktig for deg å gjøre her. Evt. følg streng lavkarbodiett/keto. Mange med lavt stoffskifte har veldig god effekt av lavkarbo. 

Saxenda er for folk med BMI over 30 (betale selv) /m tileggsdiagnoser eller BMI over 35 (blå resept. 

• Liker 1
Skrevet

Men selvsagt, helt opp til deg å ta det opp med legen din. Du kan be om en lav doseøkning på levaksinen evt. Sjekk også at alle hormoner er som de skal og at du ikke har pcos da det ofte gir insulinresistens. 

• Liker 1
Skrevet

Tror noen misforstod spørsmålet, jeg skal ikke bytte Saxenda UT med noe.

Jeg er normalt regulert på Levaxin, men har grunnet IVFmedisiner/vektøkning som følge av hypotyreose selv når velregulert samt Cipralex økt i vekt.

Og jeg skrev også at jeg ikke går ned i vekt på normal måte. 

Selv ikke med sunt kosthold og aktivitet. 

Spørsmålet mitt er ikke blå resept, men om noen har prøvd dette for moderat vekttap.

Utfra Google kunne det virke som om noen med BMI på 27 hadde forsøkt (i Norge), men mulig jeg misforstod 🤷‍♀️

Lurte ikke på andre slankeråd :) 

Skrevet
Ugresset skrev (4 timer siden):

Men selvsagt, helt opp til deg å ta det opp med legen din. Du kan be om en lav doseøkning på levaksinen evt. Sjekk også at alle hormoner er som de skal og at du ikke har pcos da det ofte gir insulinresistens. 

Takk for svar :) 

Doseøkning er ikke aktuelt, da får jeg forhøyet stoffskifte som er uheldig for blant annet hjertet. 

Har prøvd, da ikke med vekttap som mål altså. 

Men jeg ligger altså allerede i øvre referanseområde.

Det som «velter lasset» for min del er ikke stoffskifte (med strenge hverdsgsrutiner er jeg da i øvre normalvekt), men at jeg i tillegg fikk vektøkning pga andre medisiner. Som ikke har gått av når jeg sluttet. 

Skrevet

Nå er det mulig jeg driter meg ut her, men det er lav forbrenning som gjør at de med lavt stoffskifte sliter med å gå ned i vekt?

Saxenda gjør ingenting med forbrenningen, men fører til at man blir fortere mett. Altså det fører til at man spiser mindre. Dersom du ikke går ned med sunt kosthold og trening uten Saxenda så vil du ikke gå ned med det. Med mindre du føler at du har kalorioverskudd og trenger hjelp til å komme i underskudd. 

Men det er lov å høre med lege 😊 Jeg fikk Mysimba med BMI på 30, men jeg får ikke noe gratis. Teller kalorier og må gjøre det samme som vanlig på slankern, og bivirkningene er til å bli tullete av. Jeg vet ærlig talt ikke om det er verdt det, livskvaliteten min er nede på omtrent 0 med bivirkninger. Mulig Saxenda er bedre der 😊

Anonymkode: e61de...5a3

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Utfra Google kunne det virke som om noen med BMI på 27 hadde forsøkt (i Norge), men mulig jeg misforstod 

I følge felleskatalogen kan du få Saxenda ved KMI mellom 27 og 30 hvis du har høyt blodtrykk, prediabetes, diabetes type 2, forhøyet kolesterol eller snorking med pustestopp. 

Anonymkode: 4a958...8b2

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Nå er det mulig jeg driter meg ut her, men det er lav forbrenning som gjør at de med lavt stoffskifte sliter med å gå ned i vekt?

Saxenda gjør ingenting med forbrenningen, men fører til at man blir fortere mett. Altså det fører til at man spiser mindre. Dersom du ikke går ned med sunt kosthold og trening uten Saxenda så vil du ikke gå ned med det. Med mindre du føler at du har kalorioverskudd og trenger hjelp til å komme i underskudd. 

Men det er lov å høre med lege 😊 Jeg fikk Mysimba med BMI på 30, men jeg får ikke noe gratis. Teller kalorier og må gjøre det samme som vanlig på slankern, og bivirkningene er til å bli tullete av. Jeg vet ærlig talt ikke om det er verdt det, livskvaliteten min er nede på omtrent 0 med bivirkninger. Mulig Saxenda er bedre der 😊

Anonymkode: e61de...5a3

Ja, jeg tenkte faktisk litt på det i går.

At dersom effekten kommer av «ikke små/overspise» fordi man føler seg mett, så vil jo ikke jeg få noen effekt uansett 🧐

Skrevet

Det er fullt mulig å gå ned i vekt med lavt stoffskifte. Problemet ditt er at du ikke gidder å holde på over tid og ikke gidder fordi resultatene snegler. Ja det tar lang tid fordi det er begrenset hvor stort underskudd man kan ligge i, men det er jo bare å fortsette.

Anonymkode: fd4e9...2d8

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...