Gjest Fortvilet Skrevet 20. september 2005 #1 Skrevet 20. september 2005 Hei Håper noen har gode råd til meg her inne. Da jeg og min ex ble skilt så bodde mine 2 barn annen hver uke hos oss begge. Dette funket dårlig. Ungene ble urolige og ville gjerne bare bo hos meg. Det ble en lang kamp å få dette til, men for 1,5 år siden avgjorde fylkesmannen at begge ungene skulle bo hos meg. Min ex har fått ny samboer (med 3 barn og 3 hunder), og de har fått et felles barn. Nå vil min datter på 9 år flytte til faren, eller det er stemoren hun egentlig vil flytte til. Hun blir lovet alt hun vil ha hvis hun bare flytter hjem til dem. Dette er et hjem med mye mas og kaos. Det bor alt 4 barn der fra før + 3 hunder. Nå skal min alkoholmisbrukende ekssvigermor også flytte til dem. Hva gjør jeg?
Gjest Gjest Skrevet 20. september 2005 #2 Skrevet 20. september 2005 Hei Håper noen har gode råd til meg her inne. Da jeg og min ex ble skilt så bodde mine 2 barn annen hver uke hos oss begge. Dette funket dårlig. Ungene ble urolige og ville gjerne bare bo hos meg. Det ble en lang kamp å få dette til, men for 1,5 år siden avgjorde fylkesmannen at begge ungene skulle bo hos meg. Min ex har fått ny samboer (med 3 barn og 3 hunder), og de har fått et felles barn. Nå vil min datter på 9 år flytte til faren, eller det er stemoren hun egentlig vil flytte til. Hun blir lovet alt hun vil ha hvis hun bare flytter hjem til dem. Dette er et hjem med mye mas og kaos. Det bor alt 4 barn der fra før + 3 hunder. Nå skal min alkoholmisbrukende ekssvigermor også flytte til dem. Hva gjør jeg? ← Jeg hadde latt jenta flytte, men stilt spørsmål om svigermoren. Hva mener du egentlig med mas og kaos? Er det de 3 barna og 3 hundene du begrunner dette med?
MiniMjau Skrevet 20. september 2005 #3 Skrevet 20. september 2005 Dette kan jeg lite om, men er ikke vedtaket fra fylkesmannen fortsatt gjeldende?
Gjest Gjest Skrevet 20. september 2005 #4 Skrevet 20. september 2005 Dette med svigermor er ikke noe å ta opp med dem. Jeg har et fortsatt godt forhold til henne jeg. Vi prater på tlf. Hun og sønnen krangler hele tiden, og jeg skjønner ikke helt hvorfor hun eller dem i det hele tatt vil prøve dette, men men, det er ikke noe jeg har noe med. Når det gjelder dette med at jeg bare skal la henne flytte....Det kan vel ikke være bra med all denne flyttingen. Jeg vet at denne familien skal flytte 2 ganger bare det neste året. Og hva med om hun ikke trives der???? Skal jeg da være nødt til å gå gjennom en rettsak for at hun skal få flytte hjem igjen?? Eller skal jeg bare gi henne opp?? Vedtaket fra fylkemannen står ved lag. Jeg kan jo selvsagt bare si nei. Da må de gå rettens vei.
Gjest filosofia Skrevet 20. september 2005 #5 Skrevet 20. september 2005 Da ville jeg sagt nei, og så får de heller ta veien om retten. Jeg tviler på at de kommer noe sted med det.
La Guapa Skrevet 20. september 2005 #6 Skrevet 20. september 2005 Hmmmm, litt av et dilemma. Sørg for å formalisere en evnt. flytting så dette er å betrakte som en prøveperiode for jenta deres. Hun bør jo strengt tatt få bestemme litt selv når hun er 9 år. Sørg for at hun har en retrettmulighet om det ikke fungerer hos faren. Kanskje vil hun bebreide deg senere om hun ikke får bo sammen med pappa`n sin en stund.Hun savner ham jo sikkert. Det er ikke lett å være mamma og pappa i en slik situasjon.Begge savner jo barna sine.... Lykke til uansett.
Gjest ikke innlogget Sissi Skrevet 20. september 2005 #7 Skrevet 20. september 2005 Jeg syns strengt tatt en 9-åring er for liten til å pålegges ansvaret å selv skulle avgjøre hvor hun skal bo. Hun bør høres - men ikke avgjøre hva som skal skje. Jeg syns heller ikke det er riktig at barn skal flytte fram og tilbake etter infallsmetoden. Dessuten syns jeg det høres merkelig ut at stemoren skal ha det avgjørende ordet her, dette må det da være foreldrene som tar standpunkt til. Jeg vet ikke hvor mye du har snakket med dattern og hvilke grunner hun oppgir. Men dersom det er slik at det er løfter om "alt" som ligger bak - så blir flytteønsket enda mer betenkelig. Personlig hadde jeg hatt store betenkeligheter med å la jenta flytte bare sånn uten videre. Selv om hun blir "sur" for at hun ikke får viljen sin - så er det faktisk du og faren (?) som er de voksne her, og som bør ha bedre oversikt bl.a. over konsekvenser av handlinger enn det en 9-åring normalt har.
Gjest Gjesta Skrevet 21. september 2005 #8 Skrevet 21. september 2005 En niåring skal ikke bestemme selv hvor hun skal bo. Jeg går ut ifra ta vedtaket fra fylkesmannen fremdeles er gyldig. Og hvordan kan du i det hele tatt viurdere det når det skal flytte inn en alkoholmisbruker der?
Gjest Gjest Skrevet 21. september 2005 #9 Skrevet 21. september 2005 Å som jeg kjenner meg igjen.....står i nesten akkurat samme situasjon som deg.... Min 9 åring vil også gjerne være hos pappan sin 50%. Det har skjedd MYE rart siden vi skilte lag for 1,5 år siden og jeg har absolutt mine betenkligheter!!! Men; jeg foreslo at jenta kunne bo der på prøve frem til jul så fikk vi diskutere tingene derfra.....men nei han vil absolutt ikke ha noen prøvetid på dette og da velger han heller å la være å ha henne 50% !!! Så dypt stakk det ønske..... Jeg har brukt adskillige timer med tanker på dette og har kommet frem til at pappan kan gjerne få mere SAMVÆR med ungene om han ønsker dette (på sikt) men jeg gir IKKE fra meg foreldreretten til den ene ungen - aldri i verden sånn tingene er nå!!! Kan det være en ide for dere også - at samværet økes men at hun ikke flytter permanent?? Lykke til - jeg vet hvordan du har det!!!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå