AnonymBruker Skrevet 9. august 2021 #1 Skrevet 9. august 2021 Har du tenkt så langt som til din egen alderdom? Vil du helst bo hjemme og få hjelp av slekt og familie eller vil du flytte på sykehjem ? Snakker om du er " klar i hodet", ikke dement, så du kan bestemme selv. Anonymkode: 474ea...a71
Gjest Kwest Skrevet 9. august 2021 #2 Skrevet 9. august 2021 Har slltid fantasert om å slå meg ned i et tropisk paradis😅 Men ender vel studd vekk på et gamlehjem😅
AnonymBruker Skrevet 9. august 2021 #3 Skrevet 9. august 2021 Jeg er 64 år. Har for lenge siden skrevet en utfyllende viljeserklæring om hvordan jeg ønsker at mine nærmeste skal håndtere min alderdom. Hvis jeg er frisk i hodet bestemmer jeg selv, men hvis jeg blir dement så vet de hva jeg ønsker at de skal gjøre. Anonymkode: b9453...d88 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2021 #4 Skrevet 9. august 2021 Leilighet i varmen, sommeren i Norge i en lettstelt leilighet. Har spart nok til privat sykehjem i utlandet den dagen det blir behov for det. I Norge blir du sittende alene, med et minimum av hjelp. Sykehjemsplasser er for de som står på dødens trapper, snittliggetiden er vel på året. Har sett så mange slektninger slite, uten å få nok hjelp, og bli kasteballer mellom stat og kommune, før de igjen blir sendt hjem til desperate slektninger som ikke klarer ansvaret. Ser gamlehjem blir nevnt - disse er avviklet. Anonymkode: 13b59...a4b 2
Brunello Skrevet 9. august 2021 #5 Skrevet 9. august 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Leilighet i varmen, sommeren i Norge i en lettstelt leilighet. Har spart nok til privat sykehjem i utlandet den dagen det blir behov for det. I Norge blir du sittende alene, med et minimum av hjelp. Sykehjemsplasser er for de som står på dødens trapper, snittliggetiden er vel på året. Har sett så mange slektninger slite, uten å få nok hjelp, og bli kasteballer mellom stat og kommune, før de igjen blir sendt hjem til desperate slektninger som ikke klarer ansvaret. Ser gamlehjem blir nevnt - disse er avviklet. Anonymkode: 13b59...a4b Har lest om en del som mistrives ekstremt på privat sykehjem i Spania. Deres største ønske er å komme hjem til Norge. 2
AnonymBruker Skrevet 9. august 2021 #6 Skrevet 9. august 2021 Har sørget for å få 3 barn, så satser på masse barnebarn og oldbarn på besøk 😄 Ellers ser jeg for meg en lettstelt leilighet med heis/bo i første etasje, leve på Fjordland så jeg slipper å ha glemt å skru av ovnen, og en katt eller to til selskap når ikke familien er der (barnevennlig leilighet så jeg kan sitte barnevakt masse). Elsker å lese, håper jeg får beholde synet lenge så jeg kan begrave meg i en ny bok hver dag. Har en arbeidsgiver som sparer ekstra pensjon for meg, så tror jeg skal klare det livet ganske greit. Anonymkode: 0f85f...b74 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2021 #7 Skrevet 9. august 2021 Ser ikke for meg at jeg kan velge så mye. Farmor og mormor fikk omsider sykehjemsplass da de var 96 og 98 år. Farmor fikk privat. Mormor kommunal. Så jeg ser for meg å bo hjemme til jeg er nesten 100 år Anonymkode: 90711...f7e 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2021 #8 Skrevet 9. august 2021 Alle i min familie er spreke og selvstendige til langt oppi 90 -årene, så planen er å flytte til Hellas når vi blir eldre. Har uansett ingen barn og vil ikke ha hjelp. Anonymkode: c5464...250
Cata Skrevet 9. august 2021 #9 Skrevet 9. august 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Har du tenkt så langt som til din egen alderdom? Vil du helst bo hjemme og få hjelp av slekt og familie eller vil du flytte på sykehjem ? Snakker om du er " klar i hodet", ikke dement, så du kan bestemme selv. Anonymkode: 474ea...a71 Jeg vil helst bo hjemme og få hjelp av hjemmehjelpstjenesten. Kommer ikke til å ha familie når den tid kommer så det er uaktuelt med hjelp fra familie uansett, men om jeg hadde hatt barn og barnebarn ville jeg ikke lagt på dem en slik byrde. Hvis jeg ikke klarer meg helt alene så håper jeg å kunne få en lettstelt liten leilighet i tilknytning til et alders/sykehjem der noen kan holde litt øye med meg og hjelpe meg med det som jeg ikke klarer selv. 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2021 #10 Skrevet 9. august 2021 Brunello skrev (16 minutter siden): Har lest om en del som mistrives ekstremt på privat sykehjem i Spania. Deres største ønske er å komme hjem til Norge. Det er privat - trives man ikke drar man bare hjem igjen, eller til et annet land, og kjøper plass der. Anonymkode: 13b59...a4b
Brunello Skrevet 9. august 2021 #11 Skrevet 9. august 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er privat - trives man ikke drar man bare hjem igjen, eller til et annet land, og kjøper plass der. Anonymkode: 13b59...a4b Det er ikke alltid like lett når du er så gammel / skrøpelig at bare det å gå på do alene er en stor utfordring. 2
AnonymBruker Skrevet 9. august 2021 #12 Skrevet 9. august 2021 Håper bare at jeg ikke blir så gammel. Det er snart nok nå. Anonymkode: baf54...91c
Brunello Skrevet 9. august 2021 #13 Skrevet 9. august 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Alle i min familie er spreke og selvstendige til langt oppi 90 -årene, så planen er å flytte til Hellas når vi blir eldre. Har uansett ingen barn og vil ikke ha hjelp. Anonymkode: c5464...250 Ofte har man ikke noe valg. Hjelper fint lite at du ikke vil ha hjelp når du må ha hjelp til den minste ting. Og at foreldre og besteforeldre er friske er ingen garanti for at man blir det selv.
AnonymBruker Skrevet 9. august 2021 #14 Skrevet 9. august 2021 Brunello skrev (3 minutter siden): Det er ikke alltid like lett når du er så gammel / skrøpelig at bare det å gå på do alene er en stor utfordring. Nettop! Og det er ikke alltid man har et sted å dra tilbake til. Kanskje huset er solgt eller overtatt av barna. Og man skal være sterk og oppeegående for å organisere og ordne slik. Anonymkode: 474ea...a71
AnonymBruker Skrevet 9. august 2021 #15 Skrevet 9. august 2021 Jeg skjønner ikke helt problemstillingen. Du får uansett ikke komme på sykehjem før det er ansett som nødvendig. Hvis du kan klare deg hjemme er det andre som får plassen. Anonymkode: 5e467...50b 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2021 #16 Skrevet 9. august 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Nettop! Og det er ikke alltid man har et sted å dra tilbake til. Kanskje huset er solgt eller overtatt av barna. Og man skal være sterk og oppeegående for å organisere og ordne slik. Anonymkode: 474ea...a71 Sykehjem er noe man må på tampen av livet. Ikke noe man drar hjem igjen fra til egen enebolig når man blir lei. 😅 Anonymkode: 13b59...a4b
AnonymBruker Skrevet 9. august 2021 #18 Skrevet 9. august 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Sykehjem er noe man må på tampen av livet. Ikke noe man drar hjem igjen fra til egen enebolig når man blir lei. 😅 Anonymkode: 13b59...a4b Mener ikke det heller men er ingen garanti for å få plass på norsk sykehjem heller Anonymkode: 474ea...a71
AnonymBruker Skrevet 9. august 2021 #19 Skrevet 9. august 2021 Jeg vil i hvert fall ikke bo i den svære eneboligen jeg har nå! Et par tre år etter ungene har flyttet ut selger vi og får oss en mindre leilighet, maks 70 kvm. Det tar jo en stund før man trives et nytt sted og jeg vil ikke være tvunget å flytte men gjøre det mens jeg kan velge. Jeg håper vi har god nok råd som pensjonister slik at vi kan ta en lang ferie fra norsk vinter hvert år mens vi har helsa til det. Trenger ikke ha eget hus eller leilighet i syden, går fint å leie. Jeg håper å dø før jeg blir pleietrengende eller dement. Anonymkode: f7735...a3e
AnonymBruker Skrevet 9. august 2021 #20 Skrevet 9. august 2021 Vil ha en lettstelt leilighet og håper jeg er frisk og sprek helt til siste slutt. Vil gjerne tilbringe deler av vinteren på varmere sted👌🏻 Håper jeg har mange barnebarn som kommer på besøk💕 Anonymkode: d176e...d1c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå