Thomasine Skrevet 20. september 2005 #1 Skrevet 20. september 2005 Har laget en liste i Word, og nå ønsker jeg at det som står der skal være alfabetisk slik at jeg lettere kan finne fram... Joda, vet at jeg kan gjøre det manuelt, men det må da finnes en funksjon i Word som med letthet kan hjelpe meg... :klø:
Gjest Gjesta Skrevet 20. september 2005 #2 Skrevet 20. september 2005 Merk teksten som skal sorteres. -> Tabell -> Sorter -> velg sorteringskriterier -> Enter Voila!
Thomasine Skrevet 20. september 2005 Forfatter #3 Skrevet 20. september 2005 Herregud!! Jeg klarer ikke engang å markere de forskjellige ordene, jo... Jeg er jo dum som et nek!!!!! Får å få registrert som du sier må jeg jo merke flere ord, men klarer bare merke et og et av gangen... Hjelp meg...??
Gjest Gjesta Skrevet 20. september 2005 #4 Skrevet 20. september 2005 (endret) Hold nede shift-tasten og bruk pil ned. Dessuten er du ikke dum! Endret 20. september 2005 av Paige
Thomasine Skrevet 20. september 2005 Forfatter #5 Skrevet 20. september 2005 Joda, akkurat nå er jeg DUM!!! Jeg har skrevet et dokument som ser omtrent slik ut: 1. Blabla:sd,jhlkdfhlskjhgøls lkhdflgkhfg kjfhglksjg 2. Blablo:økdjfgkjsf kjgfkljg kjgh lkfjg kfjgh 3. nkojht:jkfghbkljfg kjfbghkljh kldgbblk 4. akjdoi:flkjøl lkjlfgkj ldkjføgh ...osv. Jeg vil ha disse ordene alfabetisk!! Om jeg bruker shiftknappen og piltast blir alt merket, ikke bare de ordene. Blir det riktig?
Gjest Gjesta Skrevet 20. september 2005 #6 Skrevet 20. september 2005 Du kan bare merke hele linjer på den måten ja. Skal du merke mange enkeltord holder fu nede Ctrl og dobbeltklikker de orda du vil merke. Word sorterer bare hele linjer (evt kolonner i tabeller). Derfor må du legge inn linjeskift eller lage en tabell for å kunne sortere enkeltord.
Gjest Gjesta Skrevet 20. september 2005 #7 Skrevet 20. september 2005 Start med 1. Blabla:sd,jhlkdfhlskjhgøls lkhdflgkhfg kjfhglksjg 2. Blablo:økdjfgkjsf kjgfkljg kjgh lkfjg kfjgh Legg inn linjeskift: 1. Blabla: sd, jhlkdfhlskjhgøls lkhdflgkhfg kjfhglksjg 2. Blablo: økdjfgkjsf kjgfkljg kjgh lkfjg kfjgh Sorter Resultat 1. Blabla: jhlkdfhlskjhgøls kjfhglksjg lkhdflgkhfg sd, 2. Blablo: kfjgh kjgfkljg kjgh lkfjg økdjfgkjsf Fjern linjeskift
Thomasine Skrevet 20. september 2005 Forfatter #8 Skrevet 20. september 2005 Du kan bare merke hele linjer på den måten ja. Skal du merke mange enkeltord holder fu nede Ctrl og dobbeltklikker de orda du vil merke. Word sorterer bare hele linjer (evt kolonner i tabeller). Derfor må du legge inn linjeskift eller lage en tabell for å kunne sortere enkeltord. ← Når jeg dobbeltklikker og holder nede Ctrl merker jeg ikke alle ordene... Jeg merker det ordet jeg står i, men med en gang jeg går til neste ord er det første umerket igjen.... :oppgitt:
Thomasine Skrevet 20. september 2005 Forfatter #9 Skrevet 20. september 2005 Forrsten, vet ikke om du missforsto, men der er hovedordene (det foran kolontegnet!) jeg vil ha alfabetisk.
Thomasine Skrevet 20. september 2005 Forfatter #10 Skrevet 20. september 2005 Hei, Paige!! Takk så mye for at du tok deg tid til å prøve å hjelpe en stakkar... Jeg må nok fortsette med dette senere, foreløpig har jeg satt opp ordlista mi i et stikkordregister. Ikke helt det jeg ønsket (men det klarte jeg iallefall...), men iallefall lettere å finne de enkelte ordene. Takk igjen :bukke:
Gjest Gjesta Skrevet 20. september 2005 #11 Skrevet 20. september 2005 Når det er hovedordene du skal merke må du sortere hele linjer. Da skal shift-end og pil ned fungere. Hvis linjene dine er nummerert som i eksempelet ditt må du fjerne nummereringa, ellers sorterer word på talla. Når du merker ved hjelp av Ctrl-tasten må du holde nede Ctrl hele tida, ellers opphever du tidligere merking.
Thomasine Skrevet 20. september 2005 Forfatter #12 Skrevet 20. september 2005 Hei, Paige! Snakket med en datalærer i dag. Fikk beskjed om at jeg er nødt til å putte ordene inn i en tabell for at det skal funke. Jeg klarer fortsatt ikke markere flere ord nedover. Går greit å markere ordet + teksten (forklaringen), men bare ordene nedover får jeg ikke til... Takk for rask hjelp i dag!
Gjest Gjesta Skrevet 21. september 2005 #13 Skrevet 21. september 2005 Det skal gå an å sortere vanlig tekst også, så lenge du sorterer hele linjer. Skjønner ikke hva som er galt hos deg. Det samme gjelder merkinga.
Grooo Skrevet 21. september 2005 #14 Skrevet 21. september 2005 Skjønner ikke helt hva du prøver på (mulig jeg ikke har lest tråden skikkelig), men jeg er i alle fall 100% sikker på en ting: Det går IKKE å merke et ord "her og der" i Word hvis det ikke er i en tabell. Er det ikke tabell kan man kun merke ord/setninger som kommer etter hverandre. Hjelper det deg?
Gjest Gjesta Skrevet 21. september 2005 #15 Skrevet 21. september 2005 I min utgave av Word (Word2002) er ikke det noe problem Grooo. Ctrl+dobbeltklikk gjør susen. Men Word sorterer ikke ord som er merka på denne måten. Da må hele linjer merkes.
Thomasine Skrevet 21. september 2005 Forfatter #16 Skrevet 21. september 2005 Skjønner ikke helt hva du prøver på (mulig jeg ikke har lest tråden skikkelig), men jeg er i alle fall 100% sikker på en ting: Det går IKKE å merke et ord "her og der" i Word hvis det ikke er i en tabell. Er det ikke tabell kan man kun merke ord/setninger som kommer etter hverandre. Hjelper det deg? ← Ja, sånn er det hos meg. Klarer ikke markere flere ord rundt omkring i teksten. Måtte lage meg tabell og etterpå fjerne rammene.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå