Gå til innhold

Valp med underbitt

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg skal snart få puddelvalp, men fikk nylig beskjed fra oppdretter om at valpen min har underbitt. Den spiser og drikker normalt, men jeg må ikke leke drakamp og lignende frem tannfelling, var beskjeden jeg fikk. Det blir en anmerkning i hundens helsejournal. Dette gjør meg usikker, er det noen som har erfaring med dette? Er dette en bagatell, slik det virket som oppdretter mente? Min største bekymring er store veterinærutgifter på grunn av problemer hunden kan få med munn/tenner osv. 

Hunden skal ikke stilles ut og heller ikke brukes i avl, så skjønnhetsfeil gjør ikke noe. Jeg skal ringe veterinær i morgen før jeg bestemmer meg, men håper noen hundekyndige folk her inne kan gi meg noen råd/dele erfaringer i mellomtiden.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Undrende123 skrev (2 minutter siden):

Hei!

Jeg skal snart få puddelvalp, men fikk nylig beskjed fra oppdretter om at valpen min har underbitt. Den spiser og drikker normalt, men jeg må ikke leke drakamp og lignende frem tannfelling, var beskjeden jeg fikk. Det blir en anmerkning i hundens helsejournal. Dette gjør meg usikker, er det noen som har erfaring med dette? Er dette en bagatell, slik det virket som oppdretter mente? Min største bekymring er store veterinærutgifter på grunn av problemer hunden kan få med munn/tenner osv. 

Hunden skal ikke stilles ut og heller ikke brukes i avl, så skjønnhetsfeil gjør ikke noe. Jeg skal ringe veterinær i morgen før jeg bestemmer meg, men håper noen hundekyndige folk her inne kan gi meg noen råd/dele erfaringer i mellomtiden.

Jeg har hatt flere raser med underbitt og andre der man ikke skal ha underbitt men de har likevel hatt det, og absolutt ingen har hatt problemer med den type problematikk du tar frem.

• Liker 2
Skrevet

Jeg tror jeg ville vært skeptisk.  Kjenner noen som fikk en hund med feil bitt, og de måtte faktisk ha tannregulering på hunden!! Ellers hadde den ikke greid å spise! Ville ha forhørt meg med en veterinær om alvorlighetsgrad av underbitt , før jeg kjøpte hunden, hvis jeg var deg.   

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er veldig vanskelig å svare på. Det kan bli problemer, det kan gå helt fint. Det kan også endre seg etter hvert som hunden vokser, så hvordan den ender opp er dessverre umulig å si før den er fullvokst. Når det er sagt så finnes det mange raser som mer eller mindre alltid er underbitt, f.eks. bulldog. 

Jeg synes det er lurt å ta kontakt med en veterinær, veldig ofte hører man om skrekkeksemplene, men ikke de hundene som lever helt fint med div. skavanker. En veterinær har mer erfaring med slike ting, også hos raser hvor det er mer unaturlig. 

Kjempefint at du ikke skal bruke den i avl, det kan være en genetisk feil som burde plukkes ut og jeg håper oppdretter gjør det han/hun kan for å finne ut om det kommer fra en av foreldrene. 

Dersom du ønsker å kjøpe denne valpen burde du absolutt få avslag i prisen, for det er rett og slett en feilvare (ja, litt stygt å se på en hund på den måten, men det er sant). 

Anonymkode: 9769f...49e

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Det er veldig vanskelig å svare på. Det kan bli problemer, det kan gå helt fint. Det kan også endre seg etter hvert som hunden vokser, så hvordan den ender opp er dessverre umulig å si før den er fullvokst. Når det er sagt så finnes det mange raser som mer eller mindre alltid er underbitt, f.eks. bulldog. 

Jeg synes det er lurt å ta kontakt med en veterinær, veldig ofte hører man om skrekkeksemplene, men ikke de hundene som lever helt fint med div. skavanker. En veterinær har mer erfaring med slike ting, også hos raser hvor det er mer unaturlig. 

Kjempefint at du ikke skal bruke den i avl, det kan være en genetisk feil som burde plukkes ut og jeg håper oppdretter gjør det han/hun kan for å finne ut om det kommer fra en av foreldrene. 

Dersom du ønsker å kjøpe denne valpen burde du absolutt få avslag i prisen, for det er rett og slett en feilvare (ja, litt stygt å se på en hund på den måten, men det er sant). 

Anonymkode: 9769f...49e

Takk for svar, og jeg deler dine tanker. Jeg har også lest av underkjeven til en hund vokser saktere enn overkjeven, noe som kan resultere i at underbittet forverres fremfor å forbedres/rettes opp. Synes dette var veldig vanskelig, men jeg er glad for alle innspill. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjøpte valp med underbitt og fikk avslag i prisen pga det. Nå er han 5 mnd, har mistet valpetennene og holder på å få de permanente tennene sine, de kommer i perfekt saksebitt, så han har vokst underbittet av seg😊

Anonymkode: a34d3...041

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ville hørt med forsikringen om det er noe dyrere å forsikre på grunn av dette. 

Anonymkode: 86116...dd2

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...