Gå til innhold

Har null selvtillit og sos. angst, hvordan fungere?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er i 30-årene. Venner har forsvunnet med årene, av naturlige årsaker, og et par av de har jeg kuttet ut selv, fordi jeg synes det er krevende å bevare vennskap hvis de ønsker veldig mye kontakt.

Jeg studerer, jobber, er alene med barn. Men blir sjelden kjent med folk, fordi jeg holder meg for meg selv. Alle venner jeg har hatt, har jeg hatt i årevis, og klarer ikke få hverdagslige "vennskap" med folk fra skole/jobb. Både på skole og jobb er vi ganske mange samtidig, og jeg tør ikke å ta ordet. Jeg tror genuint at ingen bryr seg om hva jeg har å si. Når folk smiler til meg eller er bare er naturlig snille og snakker til meg, som man jo må på en arbeidsplass når man samarbeider, gjør det skikkelig inntrykk på meg. Fordi jeg tror jeg er for stygg og dum til at noen vil snakke med meg eller omgåes meg. Jeg har gått til psykolog i et år, men fikk ikke noe ut av det, fordi psykologen aldri gikk i dybden på ting.

Jeg har jo sosial angst, og tenker mye på det i hverdagen. På å få nok søvn, spise nok, for å fungere når jeg skal ut av huset. Men føler at annenhver dag er "dårlig", og evaluerer alltid når jeg kommer hjem. "Idag var en god dag" "Idag fungerte jeg ikke." Jeg blir også veldig sliten av sosiale sammenhenger, og etter en dag ute på skole eller jobb, må jeg ha stillhet når jeg kommer hjem, som ikke går overens med å ha barn.

Jeg føler meg så fanget på et vis, hvordan skal jeg komme ut av dette?

Anonymkode: 7c97d...6af

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Men hvordan klarte du å få deg kjæreste å barn hvis du ikke klarer venner? 

Anonymkode: 63d38...d8c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Men hvordan klarte du å få deg kjæreste å barn hvis du ikke klarer venner? 

Anonymkode: 63d38...d8c

Det er ti år siden jeg fikk barn.. Angsten har blitt verre de siste årene. Før jeg fikk barn, hadde jeg masse venner, var sosial og velfungerende, og livet etter barn, har vært vanskelig. Jeg falt utenfor arbeidslivet og var hjemme i flere år, og når man er alene med barn, forsvinner også barnløse venner etterhvert. Jeg har ikke tid til å være sosial i helger og omgåes knapt mennesker.

TS

Anonymkode: 7c97d...6af

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at det åpenbare svaret er å prøve på nytt med en annen psykolog.

Anonymkode: bc9f7...bb8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...