Gå til innhold

Dumme mennesker tror de er kloke

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)
Det er ikke så ille å være dum, for dumme mennesker er slett ikke selv klar over hvor ubegavede de er. Dette er konklusjonen på en ny amerikansk undersøkelse utført ved Cornell University. En rekke forsøkspersoner ble satt til å løse en del logiske og grammatiske oppgaver, og etterpå skulle personene vurdere sin egen prestasjon. Det viste seg at de dumme - som hadde flest gale besvarelser - selv mente at de lå best an. Omvendt undervurderte forsøkspersoner som hadde løst oppgavene riktig, sine egne prestasjoner og satte spørsmålstegn ved dem. Deretter ble oppgavene fordelt blant forsøkspersonene i urettet tilstand, slik at de kunne sammenlikne besvarelsene. Da holdt de dumme deltakerne fortsatt fast ved at de var blant de beste i gruppen. Forskerne konkluderte med at lav intelligens og manglende selvkritikk hører sammen.

:ler: Burde dette få både den ene og den andre til å stige ned fra sin høye hest tro? Eller vil det være sånn at de som stiger ned, er de som har grunn til å bli sittende, og de som burde gått ned er for dumme til å skjønne at det er dem det gjelder ;)

Endret av mysan
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har vel lagt merke til noen par av dem på dette forumet. De gale har det godt, sies det.

For å forstå genialitet så bør man selv gjerne være litt over gjennomsnittlig intelligent. Forstår du ikke at andre mennesker er smarte er det gjerne fordi du selv ikke er det. På samme måte som du bør være interessert i fotball for å skjønne at en viss pasning er genial :P

Gjest Fartøy Valen
Skrevet

Men da er det jo glimrende at vi har dere to "sjenier" her på forumet. Med hjelp fra dere kan vi raskt skille klinten fra hveten.

Skrevet (endret)

Jeg håper ikke jeg er en av dem du refererer til som "geni".

Jeg ble nemlig veldig i tvil om jeg er en av dem som bør gå ned fra hesten. Det ligger jo i at man ikke skjønner selv at man ikke faktisk er spesielt smart, ikke sant?

Endret av mysan
Skrevet
hva da? Er du også i tvil...

Ja, det viste seg jo nettopp at jeg må være fryktelig dum. :sjarmor:

Skrevet
Jeg håper ikke jeg er en av dem du refererer til som "geni".

Jeg ble nemlig veldig i tvil om jeg er en av dem som bør gå ned fra hesten. Det ligger jo i at man ikke skjønner selv at man ikke faktisk er spesielt smart, ikke sant?

Jeg steg opp på hesten, gav den en omgang juling den sent vil glemme og red avgårde for å diskriminere kvinner. Jeg forstår forresten alt. Jeg er jo tross alt mann.

Skrevet
He who knows not, and knows

not that he knows not, is a fool.

Avoid him!

He who knows not, and knows

that he knows not, is ignorant.

Teach him!

He who knows, and knows not that

he knows, is asleep.

Waken him!

But he who knows, and knows that

he knows, is a wise man.

Follow him!

Dette fant jeg på Asylet, som innleggssvar til samme startinnlegg som i denne tråden. veldig bra sagt!

Skrevet

Det hender jeg tviler på min egen intelligens. Dette var gode nyheter! :sjarmor:

Skrevet

"But he who knows, and knows that

he knows, is a wise man.

Follow him!"

Denne er jo motsatt av utgangsinnlegget... Holder meg til dette sitatet av sokrates, jeg:

"det eneste jeg vet er at jeg intet vet"

Skrevet
"But he who knows, and knows that

he knows, is a wise man.

Follow him!"

Denne er jo motsatt av utgangsinnlegget... Holder meg til dette sitatet av sokrates, jeg:

"det eneste jeg vet er at jeg intet vet"

Det er sant, han burde kanskje gå ned fra hesten.

Sokrates var en klok mann.

Skrevet

Jeg skjønner nå at dette

a) er gode nyheter - jeg er smartere enn jeg tror

ELLER

b) er dårlige nyheter, jeg er dummere enn jeg tror. Men det er ikke så farlig, da jeg jeg som den dummingen jeg er, ikke har selvinnsikt nok til å forstå det.

Konklusjon (eller var det konstrukasjon): Hvis p, så q. Sjikkelakke - over og ut!

Skrevet

Nå ble jeg skikkelig i tvil om jeg er a eller b. Får heller la andre bedømme om jeg er smart eller ikke... problemet var vel bare at de som er mindre oppegående ikke klarte å plukke ut de som var smarte... Så da står man jo i fare for aldri å få vite hva man er, om alle de smarte også tviler på seg selv?

Kan vi stole på disse forskerne egentlig?

Skrevet

Har du noen gang tenkt over hvorfor du vil være mer intelligent? De fleste som er over gjennomsnittet intelligent vet det. Dvs. det er ikke sikkert at de har sett på seg selv som så veldig intelligente, men de har hele tiden merket at de er annerledes. Det er faktisk det sikkreste tegnet du kan se etter. Om du føler deg annerledes.

Skrevet
Har du noen gang tenkt over hvorfor du vil være mer intelligent? De fleste som er over gjennomsnittet intelligent vet det. Dvs. det er ikke sikkert at de har sett på seg selv som så veldig intelligente, men de har hele tiden merket at de er annerledes. Det er faktisk det sikkreste tegnet du kan se etter. Om du føler deg annerledes.

Niks - det er jo nettopp det som er problemet. Det er mulig de som er intelligente vet det selv, men problemet er jo at de som er mindre intelligente VET selv at de er over gjennomsnittlig intelligente de også. Ikke sant?

Skrevet

Jeg blåser i om jeg er smart eller ikke. Jeg gjør bare jobben min og lever bra, jeg.

Skrevet
Niks - det er jo nettopp det som er problemet. Det er mulig de som er intelligente vet det selv, men problemet er jo at de som er mindre intelligente VET selv at de er over gjennomsnittlig intelligente de også. Ikke sant?

Debatter lik dette (lik de fleste) blir meningsløse dersom man ikke definerer og blir enige om en slik definisjon av det gjeldende pre. (eller underveis) mysan.

Smart/Intelligens/viten/gjennomsnitt/problem... osv.

Det er lett å prate forbi hverandre dersom man ikke gjør det. Èn kan se korrelasjonen mellom gjennomført intelligens-test og dets forståelse av 'intelligens-kvoitent' som èn ting, med gitt begrunnelse i dette - imens en annen kan 'forstå' seg dithen at 'intelligens' er å 'vite' at noe er 'riktig' innenfor gitt arena - og da gjerne med bakgrunn i 'tro' - hvor enn 'sann' denne måtte oppleves for å være rent personlig, eller kollektivt i samtaler med andre.

Med andre ord; deres definerte forståelse er forskjellig - derav vil deres utgangspunkt også være det og faktiske forhold vil aldri komme frem.

Skrevet
Jeg blåser i om jeg er smart eller ikke. Jeg gjør bare jobben min og lever bra, jeg.

'Smarteste' svar gitt så langt syns jeg :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...