Gå til innhold

Utrygg katt - tips?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Minya skrev (På 13.8.2021 den 18.08):

Interessen for mat og godtbiter kommer nok mer frem når pus føler seg tryggere. Det er det vanskeligste i hele verden, men du må bare gi henne tid. Det er vanskelig når man ikke har så mye tålmodighet, sånn som jeg sliter med XD

Jeg synes det høres ut som det får veldig bra. Fortsett å la pus komme til deg på eget initiativ, ignorér henne frem til hun tar kontakt, og bare vær i nærheten så mye som mulig uten å komme _for_ nær.
Det hjelper også å prate med henne hele tiden. Ikke sitt og snakk mot henne, men bare prat for deg selv hele tiden sånn at hun venner seg til å høre stemmen din.
Du føler deg utrolig dum i starten, men etter tolv år som kattemamma har jeg utviklet en vane med å snakke til meg selv hele tiden. Bare si høyt ting du tenker på, feks "Kanskje jeg skal sette på en vaskemaskin" eller "Hm, hva skal jeg lage til middag i dag?" og så lat som om pus svarer deg eller kan forstå hva du mener ved å "svare" selv; "Kanskje vi skal ha spaghetti til middag i dag? Hva sier du [pus]? Tror du at det hadde vært godt? Ja, det tror jeg også" og sånne småting.
Etter hvert blir hun veldig vant til å høre stemmen din og kanskje til og med begynner å svare deg ved å mjaue litt.

Godt å høre:) Redd jeg skal gjøre for lite, for hun leker og herjer på natta, men ligger mest på stolen på dagen:P Men merker at hun jevnt over kommer nærmere, og at hun gnir seg mot møbler osv.:) Forsøker å forsterke atferd jeg ønsker, f.eks. har hun kloret litt på sofaen, men har jo ikke kommet å langt at hun har lært at dette ikke er ok, så sofaen er nedlesset i flyttetepper, gamle laken osv. :fnise: Hun tok i mot godbit etter å ha brukt dørmatta til dette. Hun får lov til det for den er ødelagt uansett:P Hun har klorestolpe også, men virker å foretrekke dørmatta. Har lagt en godbit på stolpen, men som ligger urørt selv om hun har vært der.
Men bra jeg har for vane å snakke med meg selv da;D

I dag ble hun livredd trimsykkelen jeg ikke har brukt siden hun kom, pilte inn på hjemmestedet sitt :fnise: Vurderer om jeg skal lage et slags sånt klatretårn av pappesker til henne:P 

Anonymkode: 49aa3...1e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Godt å høre:) Redd jeg skal gjøre for lite, for hun leker og herjer på natta, men ligger mest på stolen på dagen:P Men merker at hun jevnt over kommer nærmere, og at hun gnir seg mot møbler osv.:) Forsøker å forsterke atferd jeg ønsker, f.eks. har hun kloret litt på sofaen, men har jo ikke kommet å langt at hun har lært at dette ikke er ok, så sofaen er nedlesset i flyttetepper, gamle laken osv. :fnise: Hun tok i mot godbit etter å ha brukt dørmatta til dette. Hun får lov til det for den er ødelagt uansett:P Hun har klorestolpe også, men virker å foretrekke dørmatta. Har lagt en godbit på stolpen, men som ligger urørt selv om hun har vært der.
Men bra jeg har for vane å snakke med meg selv da;D

I dag ble hun livredd trimsykkelen jeg ikke har brukt siden hun kom, pilte inn på hjemmestedet sitt :fnise: Vurderer om jeg skal lage et slags sånt klatretårn av pappesker til henne:P 

Katta mi er fornøyd med bare ei velta pappeske som ligger på golvet :PLigger inni den og tror hun har fått sin egen hybel. Åpne pizzaesker som ligger på golvet er hun også glad i å ligge i. 

Min pleide også å rase rundt i leiligheten om natta. Jeg sto opp av og til og lekte litt med henne, med fiskestangleker. Var lettere å få henne til å leke da. Var redd hun gjorde det fordi jeg aktiviserte henne for lite, men noen påsto at de er glade når de holder på sånn. 

Jeg gjemte godbiter rundt i leiligheten for å få henne til å utforske den. Særlig i hyller jeg ville hun skulle klatre på og i vinduskarmene så hun skulle se ut på fuglene utenfor. Men hun gidder ikke å jobbe for sånne godbiter fra dagligvarebutikker. Hun gadd ikke anstrenge seg før jeg kjøpte frysetørka biter til henne. Tror de lukter sterkere? Hun klarer iallefall å snuse seg fram til dem på de rareste plasser. 

Da katta mi bare lå å gjemte seg, kjøpte jeg en slags spray på dyrebutikken. Felisept? Jeg spraya den på et pledd som jeg la ved siden av meg. Hun blir veldig tiltrukket av den, og etter hvert begynte hun å komme og legge seg på pleddet og jeg kunne klappe litt. Kunne også gni litt på fingrene for å få henne til å komme til meg. 

Anonymkode: 69100...f05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 måneder senere...

Sikkert ikke noen som følger med her mer, men det går ikke noe bedre med pus:( Hun skal evalueres om noen få dager og er visst noe regler på at om en katt ikke kan rehabiliteres så blir de avlivet. Hvordan skal jeg levere pus fra meg når jeg vet det er skjebnen?:( Jeg har ikke mulighet til å adoptere henne permanent, og det tror jeg ikke jeg får heller.

Så siden jeg fikk den beskjeden for kanskje en uke siden så fant jeg ut at pus på dette punktet ikke hadde noe å tape på at jeg prøver "hva som helst". Startet med å fjerne favorittgjemmestedet hvor vi ikke kunne hverken se eller nå henne. Lot det gå noen dager for hun ble ganske redd, da hun ble seg selv igjen så og flyttet jeg gjemmested 2(pappeske) fra gangen og inn på stua så vi alle må se hverandre. Har prøvd kattemynte, alt mulig av godbiter, lek, kattevideoer(altså sånne med fugler, mus osv), osv. Har til nøds fått ta på henne litt når hun ligger i eska si og er avslappet, alternativt får jeg et poteklask(uten klør) eller berøring med tenner. Hun har aldri skadet/gått gjennom huden på meg, så hun er jo ikke aggressiv. I desperasjon har jeg lyst til å ta unna mat til jeg får ta på henne, om aldri så lite, men det føles så slemt:\ Jeg vil bare redde pus og tiden er ute om noen dager 😭

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Sikkert ikke noen som følger med her mer, men det går ikke noe bedre med pus:( Hun skal evalueres om noen få dager og er visst noe regler på at om en katt ikke kan rehabiliteres så blir de avlivet. Hvordan skal jeg levere pus fra meg når jeg vet det er skjebnen?:( Jeg har ikke mulighet til å adoptere henne permanent, og det tror jeg ikke jeg får heller.

Så siden jeg fikk den beskjeden for kanskje en uke siden så fant jeg ut at pus på dette punktet ikke hadde noe å tape på at jeg prøver "hva som helst". Startet med å fjerne favorittgjemmestedet hvor vi ikke kunne hverken se eller nå henne. Lot det gå noen dager for hun ble ganske redd, da hun ble seg selv igjen så og flyttet jeg gjemmested 2(pappeske) fra gangen og inn på stua så vi alle må se hverandre. Har prøvd kattemynte, alt mulig av godbiter, lek, kattevideoer(altså sånne med fugler, mus osv), osv. Har til nøds fått ta på henne litt når hun ligger i eska si og er avslappet, alternativt får jeg et poteklask(uten klør) eller berøring med tenner. Hun har aldri skadet/gått gjennom huden på meg, så hun er jo ikke aggressiv. I desperasjon har jeg lyst til å ta unna mat til jeg får ta på henne, om aldri så lite, men det føles så slemt:\ Jeg vil bare redde pus og tiden er ute om noen dager 😭

Kan du ikke bare si til dem at pus har hatt noe fremgang, men du trenger mer tid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tvist skrev (På 19.12.2021 den 19.39):

Kan du ikke bare si til dem at pus har hatt noe fremgang, men du trenger mer tid. 

Har sagt ifra, tilogmed sendt video av at jeg tar på pus. Men er visst en eller annen forskrift på dette uten at jeg kjenner detaljene. Ikke hørt noe ang. evalueringen i dag så gruer meg til i morgen:( I dag forsøkte jeg å ta på henne, tilbydde godbit, men så er jeg usikker på om jeg fikk sånn varsel-bitt(altså, bare berøring med tennene), eller om hun slikket meg/satte snuten mot meg. ❤️ Kjente bare noe vått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 år senere...

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...