Gå til innhold

Hvor lenge varer en legetime?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor lenge varer en legetime? Og kan man be om dobbelttime? 

Anonymkode: 0f646...912

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

De er vanligvis normert til 20 min, men ja, du kan be om dobbelttime :)

Anonymkode: ca37a...ab7

AnonymBruker
Skrevet

Offentlig 10-15 min, privat kan vare i 1 time 

Anonymkode: a3fc7...164

AnonymBruker
Skrevet

20 minutter hos fastlege.

Anonymkode: 11f13...6cb

AnonymBruker
Skrevet

15 min hos min fastlege. Vet du det er mye du skal ta opp så anbefaler min lege dobbelttime.

Anonymkode: 17d37...089

AnonymBruker
Skrevet

20 min for vanlig time, 10 min for øh time

Anonymkode: c75e7...49b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

15 min hos min fastlege. Vet du det er mye du skal ta opp så anbefaler min lege dobbelttime.

Anonymkode: 17d37...089

Og da betaler man dobbelt...

Min lege sier forresten at hvis jeg ønsker å ta opp flere ting, må jeg komme flere ganger 🤨

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Min lege sier forresten at hvis jeg ønsker å ta opp flere ting, må jeg komme flere ganger 🤨

Det sier min nye fastlege også.. Jeg byttet fastlege for første gang bare fordi det nye legesenteret hadde så godt rykte på seg, der var det forholdsvis unge leger som skulle lage til et ekstra bra legesenter, med bl.a ekstra tid til pasienter om det var nødvendig. Min fastlege gjennom mange år har jeg alltid vært veldig fornøyd med, hun har alltid hatt tid til alt jeg har hatt på hjertet. Men hun nærmer seg pensjonsalder, så jeg tenkte jeg kunne benytte meg av muligheten på det nye fastlegesenteret før ventelistene ble for lange. Men jeg har angret siden dag 1. Av mange årsaker. Dette med tid var en dem. Første gangen jeg var der ble det bare tid til en oppsummering av helsehistorikk. Greit nok. Men jeg hadde flere ting jeg ville spørre om, så jeg bestilte en ny time. Jeg kom, og sa jeg hadde skrevet en liten huskelapp så jeg skulle huske å spørre om alt jeg lurte på. Det var ikke såå mye, altså. En del korte spørsmål bare. Men da sa hun at jeg fikk velge det viktigste spørsmålet, for mer hadde hun ikke tid til..

Og sånn har det fortsatt.. 🙄 Har satt meg opp på venteliste hos en annen nå, håper det vil gå bedre.

Anonymkode: f0c3f...d74

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer helt an på behovet. 

Jeg har vært inne hos fastlegen min alt fra 5 minutter til en og en halv time. Vanligvis er jeg der ca 20-30 min. 

Anonymkode: 23907...636

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tja, sikkert meninga at timen skal vare et kvarter, men legen min avslutter timen nesten før jeg får satt meg ned. Det positive er at han nesten aldri er forsinka, da 😂

Anonymkode: 29d5f...926

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Det sier min nye fastlege også.. Jeg byttet fastlege for første gang bare fordi det nye legesenteret hadde så godt rykte på seg, der var det forholdsvis unge leger som skulle lage til et ekstra bra legesenter, med bl.a ekstra tid til pasienter om det var nødvendig. Min fastlege gjennom mange år har jeg alltid vært veldig fornøyd med, hun har alltid hatt tid til alt jeg har hatt på hjertet. Men hun nærmer seg pensjonsalder, så jeg tenkte jeg kunne benytte meg av muligheten på det nye fastlegesenteret før ventelistene ble for lange. Men jeg har angret siden dag 1. Av mange årsaker. Dette med tid var en dem. Første gangen jeg var der ble det bare tid til en oppsummering av helsehistorikk. Greit nok. Men jeg hadde flere ting jeg ville spørre om, så jeg bestilte en ny time. Jeg kom, og sa jeg hadde skrevet en liten huskelapp så jeg skulle huske å spørre om alt jeg lurte på. Det var ikke såå mye, altså. En del korte spørsmål bare. Men da sa hun at jeg fikk velge det viktigste spørsmålet, for mer hadde hun ikke tid til..

Og sånn har det fortsatt.. 🙄 Har satt meg opp på venteliste hos en annen nå, håper det vil gå bedre.

Ja, jeg skal også bytte min fastlege pga.det 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bestiller dobbelttime. Det foretrekker legen min for da får de tid til å ta inn forsinkelser om vi ikke bruker hele timen istedenfor å lage mere forsinkelse om de vanlige 20 minuttene går over tid. 

Anonymkode: 5deb9...ad4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Bestiller dobbelttime. Det foretrekker legen min for da får de tid til å ta inn forsinkelser om vi ikke bruker hele timen istedenfor å lage mere forsinkelse om de vanlige 20 minuttene går over tid. 

Betaler du dobbelt da?

Skrevet

Legekontoret jeg bruker har 10-15 min, men kan bestille dobbeltime. Koster ikke noe ekstra. Noen ganger er det kjapt hos legen, mens andre ganger kan det ta tid. Sist var jeg inne hos legen i 1 time og jeg var egentlig klar til å gå flere ganger. Det var legen som dro ut tiden med å sette seg godt til rette på stolen og stille en haug med spørsmål. Jeg var Heldigvis siste pasient den dagen.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

DE får tid til å ta inn forsinkelser fordi DU betaler dobbelt?  ikke rart du er en populær pasient. 

5-10 min = 1 legetime. Litt som med kronesis som heter kroners fordi den kostet en krone, nå koster det 26 kr, men det heter likevel ikke seksogtyvekronersis. Og det heter heller ikke legefeminutter. Ordene henger i fra riktig gammelt av. 

Anonymkode: 9fc0c...24f

AnonymBruker
Skrevet

En legetime er normert til 10-15 minutter. Dobbelttime skal ikke koste mer, legen får mer refunder for helfo da, og kan planlegge bedre. Så det fortrekkes om du har problemstilling som krever tid. Det sier seg selv at du ikke kan ta opp mange problemstillinger på 10-15 minutter. Selv om det føles som et enkelt spørsmål for deg må legen gjøre en grundig vurdering og kanskje stille mange tilleggsspørsmål, samt undersøke. En «bagatell» kan ta mange minutter. En lege har mye ansvar og kan ikek svare kort på helseproblemer uten en skikkelig virdering.

Anonymkode: 5f9e9...01b

AnonymBruker
Skrevet

For meg varierer det. Har vært der toppen 15-20 min. Liker at det går fort da jeg er hypokonder. 

Anonymkode: cf597...f01

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Betaler du dobbelt da?

Ja det er jo to timer. Som er 40 min totalt. Jeg foretrekker det for da slipper jeg å stresse og føle at jeg ikke blir ferdig. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja det er jo to timer. Som er 40 min totalt. Jeg foretrekker det for da slipper jeg å stresse og føle at jeg ikke blir ferdig. 

Ser det er ulik praksis rundt omkring, noen fastleger tar dobbel pris for dobbeltimer, andre tar ikke noe ekstra, som en annen her skriver. Merkelig at ikke fastlegeordningen har like regler overalt.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

DE får tid til å ta inn forsinkelser fordi DU betaler dobbelt?  ikke rart du er en populær pasient. 

5-10 min = 1 legetime. Litt som med kronesis som heter kroners fordi den kostet en krone, nå koster det 26 kr, men det heter likevel ikke seksogtyvekronersis. Og det heter heller ikke legefeminutter. Ordene henger i fra riktig gammelt av. 

Anonymkode: 9fc0c...24f

Er hos legen typ to ganger i året, så om jeg er populær har jeg ikke merket noe til det. Kult å bli satt pris på da. Jeg bestemmer selv hvor lang tid jeg bruker. Men selvfølgelig foretrekker legen at pasienter bestiller dobbelt time når de har mye å ta opp enn at de skal gå over tiden så andre pasienter må vente lenger. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...