AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 #1 Skrevet 7. august 2021 Jeg har tannlegeskrekk! Er så redd for tannlegen at jeg sluttet å gå da min daværende tannlege gikk av med pensjon, det er 15 år siden. Hun bar kjempe flink, beroliget meg å forklarte alt som skulle gjøres underveis. Prøvde å gå til en ny tannlege i ettertid, men jeg frøys helt i stolen å måtte bare avbryte. Jeg blir helt på gråten bare jeg tenker på tannlegen, får hjertebank og angstanfall. Mannen min har prøvd å få meg til å gå til tannlegen, men jeg klarer ikke, tørr ikke rett og slett. Nå har jeg gått hele sommeren med smerter og jeg vet jeg snart MÅ gå om jeg skal få sove om nettene. Men når jeg ikke har vært der på 15 år tenker jeg også litt på kostnadene det medfører. Har fått med meg at man kan få noe refusjon når det er snakk om alvorlig tannlegeskrekk, men hvordan går jeg frem? Å hvordan i alle dager finner jeg en tannlege som er flink med pasienter som meg? Her i huset er det mannen som må følge barna til tannlegen, jeg klarer ikke en gang gå inn på venterommet. Jeg fatter ikke hva jeg skal gjøre for å komme forbi dette. Smertene blir verre og verre, men jeg lever fortsatt heller med dem enn å gå til tannlegen. Hjelp? har noen fått bearbeidet skrekken sin? Hvordan? Og dere som har fått refusjon, hvordan? Anonymkode: b42df...0eb
AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 #2 Skrevet 7. august 2021 Hei. Har jobbet hos tannlegen i 15 år, aldri vært borti noen som har fått dekket pga. dette. Men det kan være fordi jeg alltid har jobbet privat. Fant dette: https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/oppklaring-om-odontofobi/id2583104/ Så mulig du må gå offentlig om dette gjelder deg, å så få behandling for fobien først. Vi har hatt mange pasienter hos oss som er veldig redde. Det løser seg som oftest med samtaler først, og kanskje beroligende. Jeg skjønner det er vondt, har selv et barn med helseangst, å skal starte med eksponeringsterpi med barnet nå. Så jeg skjønner godt at det ikke er bare bare. Lykke til! Anonymkode: 67e6c...ff6 3
AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 #3 Skrevet 7. august 2021 Vet ikke noe om refusjon og sånt, men jeg var nylig første gang hos tannlegen på 20 år, og hadde bare to små hull. Kanskje du også er heldig, slett ikke sikkert det er helt krise. Anonymkode: aa48a...e91
AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 #4 Skrevet 7. august 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Hei. Har jobbet hos tannlegen i 15 år, aldri vært borti noen som har fått dekket pga. dette. Men det kan være fordi jeg alltid har jobbet privat. Fant dette: https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/oppklaring-om-odontofobi/id2583104/ Så mulig du må gå offentlig om dette gjelder deg, å så få behandling for fobien først. Vi har hatt mange pasienter hos oss som er veldig redde. Det løser seg som oftest med samtaler først, og kanskje beroligende. Jeg skjønner det er vondt, har selv et barn med helseangst, å skal starte med eksponeringsterpi med barnet nå. Så jeg skjønner godt at det ikke er bare bare. Lykke til! Anonymkode: 67e6c...ff6 Tusen takk❤️ Bør nok kanskje gjennom eksponeringsterapi jeg også. Mannen foreslo å dra innom for tannrens i førsteomgang, men selv det gir meg angstanfall. Lykke til med barnet❤️ Anonymkode: b42df...0eb
AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 #5 Skrevet 7. august 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Vet ikke noe om refusjon og sånt, men jeg var nylig første gang hos tannlegen på 20 år, og hadde bare to små hull. Kanskje du også er heldig, slett ikke sikkert det er helt krise. Anonymkode: aa48a...e91 Så heldig du er! Antakelig blir det dyrt. Jeg har ikke hatt noen gode tenner i utgangspunktet. Har alltid hatt hull ved tannlegebesøk som liten, vært gjennom en del rotfyllinger med hun som var så flink med meg. Jeg er ikke så forferdelig redd for pengene, dyrt blir det, men vi har råd heldigvis! Jeg er mer redd for å gå inn der å få en liste med hvor mye behandling jeg må gå igjennom. Er redd det trigger angsten min enda mer fordi det kan bli så overveldende. Anonymkode: b42df...0eb
AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 #6 Skrevet 7. august 2021 Den gamle refusjonsordningen ble avviklet for noen år siden, det kan vi takke den blå-blå regjeringen for. Så på lang sikt bør vi bruke stemmen vår fornuftig til høsten. Men husk at det er bedre å gå til tannlegen og fikse litt, enn å gjøre ingenting. Forhør deg litt der du bor, og prøv å finn en tannlege som passer for deg, og som kan skrekk, og be om å bli kvitt smertene først. Deretter kan dere sett opp en litt mer langsiktig plan. Jeg har/hadde kraftig tannlgeskrekk selv, men fant en tannlege som både var mild og flink til å gjøre behandlingen i mitt tempo, og som gav meg svært fordelaktige nedbetalingsavataler, siden en svak økonomi bidro til skrekken for min del også. Jeg får også beroligende før hver time, uten dette hadde jeg aldri greid å komme i gang, og de første gangene jeg var der bare pratet vi, satt litt i stolen og tok et par bilder. Etter ti år har jeg fått fikset alle store ting, og er såpass komfortabel hos tannlegen at jeg greier å gjennomføre skjekk og rens uten beroligende, men får det fortsatt for andre ting. Anonymkode: 42854...e28 2
AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 #7 Skrevet 7. august 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg er mer redd for å gå inn der å få en liste med hvor mye behandling jeg må gå igjennom. Er redd det trigger angsten min enda mer fordi det kan bli så overveldende. Anonymkode: b42df...0eb Tillegg: Jeg følte det likt, og sa fra om det til tannlegen. Så vi ventet flere år med totalen, tok bare og ett og ett problem, først de tingene som medførte smerter, deretter det som syntes best kosmetisk. Først når dette var tatt, og vi var over halvveis var jeg klar for en totaloversikt på resterende. Anonymkode: 42854...e28 1
AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 #8 Skrevet 7. august 2021 Det er gull å gå til en tannlege som faktisk spesialiserer seg på tannlegeskrekk (odontofobi) Gå og snakk bare med tannlegen, kanskje sitt i stolen, kanskje bare sitte på venterommet og så hilse på tannlegen og så gå? Snakke litt om beroligende osv. Jeg går nå til tannlegen uten noe beroligende, tar bare om jeg skal borre. Før svimte jeg av 😄 Tørr bare å gå til min faste tannlege, hun er fantastisk. Det går an å få det bedre ts, ville bare si det 😊 Anonymkode: bfa4e...840 1
AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 #9 Skrevet 7. august 2021 Jeg sa til tannlegen min at jeg har tannlegeskrekk, og spurte om de hadde noe beroligende. Enkelt ordnet, så nå får jeg diazepam-tabletter (Valium) hver gang jeg kommer dit. Anonymkode: 6c590...1e7
Gjest Blondie65 Skrevet 7. august 2021 #10 Skrevet 7. august 2021 Hvis du forteller hvor du bor i landet kan du kanskje få anbefalinger på tannleger som er flinke - også for oss med tannlegeskrekk. Og ja: forklare hva man gjør, følge med på pasienten, gi råd og lytte til pasientens reaksjon det er alfa og omega for behandling av personer med tannlegeskrekk.
AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 #11 Skrevet 7. august 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hei. Har jobbet hos tannlegen i 15 år, aldri vært borti noen som har fått dekket pga. dette. Men det kan være fordi jeg alltid har jobbet privat. Fant dette: https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/oppklaring-om-odontofobi/id2583104/ Så mulig du må gå offentlig om dette gjelder deg, å så få behandling for fobien først. Vi har hatt mange pasienter hos oss som er veldig redde. Det løser seg som oftest med samtaler først, og kanskje beroligende. Jeg skjønner det er vondt, har selv et barn med helseangst, å skal starte med eksponeringsterpi med barnet nå. Så jeg skjønner godt at det ikke er bare bare. Lykke til! Anonymkode: 67e6c...ff6 Veldig merkelig at du ikke har vært borti det. Gikk selv privat og fikk dekket en god del pga tannlegeskrekk. Det ble dessverre avviklet for noen år siden. Anonymkode: 2e74f...c1b 1
AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 #12 Skrevet 7. august 2021 Jeg skal nå igang med behandling hos TOO team hos kommunen. Det er tilbud til de med kraftig tannlegeskrekk. Startet med behandling hos psykolog, man får hjelp i ca 1 år, og det er gratis denne perioden. Så søk etter TOO team i din kommune. Anonymkode: 32366...be1 3
AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 #13 Skrevet 7. august 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Tusen takk❤️ Bør nok kanskje gjennom eksponeringsterapi jeg også. Mannen foreslo å dra innom for tannrens i førsteomgang, men selv det gir meg angstanfall. Lykke til med barnet❤️ Anonymkode: b42df...0eb Men vær obs på at får å få denne behandlingen må du ha diagnosen ondontofobi. Tannlegeskrekk har blitt et utvannet begrep og brukes av alle som er redd for tannlegen,men det betyr ikke at alle har ondontofobi. Og det er også en prosess bare sånn at du er klar over at det kan ta lang tid før du fysisk er i gang med selve tannbehandling. Først er det venteliste,så utredning med psykolog for å se om du oppfyller kriteriene også begynner man med gradvis eksponering med psykolog og så litt etter litt begynner man å jobbe med tannlegen. Så mitt tips er å undersøke hvor nærmeste TOO team er og kontakt de så fort som mulig. Ønsker deg lykke til 🌸 Anonymkode: e94f5...f5c
AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 #14 Skrevet 7. august 2021 Du går nok under odontofobi. Finn deg et tannlege kontor som utfører narkose. Det gjorde jeg. Hadde ikke overlevd uten narkose. All tannbehandling er smertefullt og angst skapende. Kommer ikke til å bli "frisk" fra odontofobien min. Anonymkode: 00986...5df
Uglal Skrevet 7. august 2021 #15 Skrevet 7. august 2021 Her hadde det kommet mange fine og gode svar iløpet av dagen! Tusen takk for alle som har tatt seg tid Blondie65 skrev (9 timer siden): Hvis du forteller hvor du bor i landet kan du kanskje få anbefalinger på tannleger som er flinke - også for oss med tannlegeskrekk. Og ja: forklare hva man gjør, følge med på pasienten, gi råd og lytte til pasientens reaksjon det er alfa og omega for behandling av personer med tannlegeskrekk. Jeg bor i Trondheim, så bør strengt talt ikke være så vanskelig å treffe på en med god kjennskap til tannlegeskrekk her i byen
AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 #16 Skrevet 7. august 2021 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jeg har tannlegeskrekk! Er så redd for tannlegen at jeg sluttet å gå da min daværende tannlege gikk av med pensjon, det er 15 år siden. Hun bar kjempe flink, beroliget meg å forklarte alt som skulle gjøres underveis. Prøvde å gå til en ny tannlege i ettertid, men jeg frøys helt i stolen å måtte bare avbryte. Jeg blir helt på gråten bare jeg tenker på tannlegen, får hjertebank og angstanfall. Mannen min har prøvd å få meg til å gå til tannlegen, men jeg klarer ikke, tørr ikke rett og slett. Nå har jeg gått hele sommeren med smerter og jeg vet jeg snart MÅ gå om jeg skal få sove om nettene. Men når jeg ikke har vært der på 15 år tenker jeg også litt på kostnadene det medfører. Har fått med meg at man kan få noe refusjon når det er snakk om alvorlig tannlegeskrekk, men hvordan går jeg frem? Å hvordan i alle dager finner jeg en tannlege som er flink med pasienter som meg? Her i huset er det mannen som må følge barna til tannlegen, jeg klarer ikke en gang gå inn på venterommet. Jeg fatter ikke hva jeg skal gjøre for å komme forbi dette. Smertene blir verre og verre, men jeg lever fortsatt heller med dem enn å gå til tannlegen. Hjelp? har noen fått bearbeidet skrekken sin? Hvordan? Og dere som har fått refusjon, hvordan? Anonymkode: b42df...0eb Hvor bor du? Om du bor i Oslo er disse to spesialisert i tannlegeskrekk: https://www.smiltannlegesenter.no/tannlegeskrekk https://majorstuatannlegene.no/tannlegeskrekk-oslo/ Anonymkode: 239a0...b48
AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 #17 Skrevet 7. august 2021 https://www.tkmidt.no/too-team Sett dette? Anonymkode: 2a838...c6e
AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 #18 Skrevet 7. august 2021 Jeg fikk god hjelp av Melhus Tannhelse ( nå heter de Oris Dental Melhus) Visste ikke jeg hadde alvorlig odontofobi. Trodde jeg led av tannlegeskrekk. Anonymkode: 00986...5df 1
Uglal Skrevet 7. august 2021 #19 Skrevet 7. august 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg fikk god hjelp av Melhus Tannhelse ( nå heter de Oris Dental Melhus) Visste ikke jeg hadde alvorlig odontofobi. Trodde jeg led av tannlegeskrekk. Anonymkode: 00986...5df Vet ikke on det er odontofobi eller vanlig tannlegeskrekk jeg har. Hvordan fant du ut av dette?
AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 #20 Skrevet 7. august 2021 Uglal skrev (6 minutter siden): Vet ikke on det er odontofobi eller vanlig tannlegeskrekk jeg har. Hvordan fant du ut av dette? Det fant tannlegen ut av, ut i fra hvor mange år jeg ikke hadde vært til tannlege/ tilstanden i min munn. Min oppførsel på tannlegekontoret. Anonymkode: 00986...5df
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå