Gjest Gjest Skrevet 19. september 2005 #1 Skrevet 19. september 2005 Jeg har tenkt å registrere meg som enkeltmannsforetak, og regner med å få noen/en del oppdrag etter hvert, forhåpentligvis mer enn "hobbynivå" (altså håper jeg på inntekt over 50 000). Så nå sitter jeg og prøver å sette meg inn i regler og slikt - første stopp i hodet mitt er hvorvidt man er frilanser/ikke-ansatt arbeidstaker eller selvstendig næringsdrivende når man i første omgang kommer til å basere inntekten sin på oppdrag fra andre, og pga "virksomhetens art" (tidkrevende arbeid, blant annet) ikke kommer til å ha MANGE oppdrag i løpet av året/om gangen, men forhåpentligvis mer enn "enkeltstående oppdrag". Hvor går grensa, liksom? Om jeg er frilanser "slipper" jeg etter hva jeg forstår en del styr med regnskap fordi arbeidsgiver trekker skatten min, samtidig lurer jeg på om man som frilanser kan få "goder" som skattefradrag for innkjøpt utstyr o.a? Hm. Kan jeg være BÅDE frilanser og selvstendig næringsdrivende på en gang? Hvordan..? Også enda et spørsmål - jeg så på Brønnøysundregisteret sine sider at man som selvstendig næringsdrivende ikke (?) trenger å betale merverdiavgift dersom man driver med kultur - vet noen her inne hvor langt kulturdefinisjonen strekker seg, eller hvilke bransjer som omfattes? Jeg har selvsagt tenkt å forhøre meg med "rette instanser" for å få ordentlige svar på dette, men det hadde vært interessant å høre her også.
Gjest Gjest Skrevet 20. september 2005 #2 Skrevet 20. september 2005 Ingen som vet? Jeg fant forresten ut det med kultur - det gjaldt stort sett bare sånt som billettinntekter og inngangspenger på utstilling o.l Det jeg lurer mest på er skillet mellom frilanser og selvstendig næringsdrivende? Er ikke journalist, men det er kanskje et av de yrkene som er mest sammenliknbart med mitt, så er det noen som vet noe?
Gjest Valkyrie Skrevet 21. september 2005 #3 Skrevet 21. september 2005 For å rydde litt i begrepene først: Det du må skille mellom er om du er arbeidstaker eller selvstendig næringsdrivende. Frilanser er jo i bunn og grunn et annet ord for "ikke fast ansatt". Altså sier ikke ordet frilanser noe om du er lønnsmottager eller selvstendig næringsdrivende. Det går godt an å være frilanser, men likevel få utbetalt lønnen som "lønn" og ikke over faktura. Er du selvstendig betaler ikke arbeidsgiver f.eks feriepenger, arbeidsgiveravgift, trekker skatt, eller har andre forpliktelser overfor deg. Disse utgiftene som arbeidsstedet da "slipper" er det vanlig at du legger på i din faktura, i tillegg til det lønnen vanligvis er for ansatte. (Da jeg holdt på med dette for lenge siden var det omtrent 25% tilleggmener jeg å huske, om det er andre regnemåter nå når alt er momspliktig har jeg ikke snøring på.) Men du overtar også en del administrasjonsjobb; som momsregnskap, revisor, innbetaling av forskuddskatt osv. Det er også ditt ansvar å kreve inn pengene for jobben: dvs sende faktura. Du kan ha så få eller mange oppdrag som du vil i løpet av året, det er heller ikke noe i veien for å har et enkeltmannsforetak i tillegg til en ansettelse. For eksempel kan du godt jobbe heltid i et bakeri, men jobbe frilans i enkeltmannsforetaket ditt som gartner. Da mottar du lønn som vanlig fra bakeriet, mens du sender faktura til de som bestiller gartnertjenestene dine. Alle utgifter du har i forbindelse med gartnerjobben kan trekkes fra i firmaet ditt, men ikke de som har med bakerijobben å gjøre. Men snakk helst med noen som har e.foretak og som jobber i samme bransje -de har oversikt over fordeler og ulemper som vedgår deg og din jobb. Håper jeg har bidratt litt, i hvert fall
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå