AnonymBruker Skrevet 6. august 2021 #1 Del Skrevet 6. august 2021 Vi har akkurat kommet til Norge med barn som bare har bodd i utlandet, og famler oss fram i jungelen av greier man skal ha med i barnehage og småskole (livet var enklere med t-skjorter og flipflops). Og så lurer vi på hvor lenge barn egentlig bruker dress, feks vinterdress? Er de for store for det når de har begynt på skolen feks? Hva tenker dere? Og hva med strømpebukser? Min 6 år gamle gutt er skeptisk. Anonymkode: 806c2...a4b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. august 2021 #2 Del Skrevet 6. august 2021 Mine sluttet i hovedsak med dress da de begynte på skolen. Minste hadde en dress fra barnehagen som fortsatt passet, som han brukte litt i 1. klasse. Men skulle jeg kjøpt nytt til en 6-åring ville jeg kjøpt todelt vintersett. Mer fleksibelt også med at en kan bruke bare jakken. Strømpebukse ville de slutte med siste året i barnehage, så bruker stillongs på de kaldeste dagen. Anonymkode: 5bbf3...49e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. august 2021 #3 Del Skrevet 6. august 2021 Vi har gått for todelt nå siste vinteren i barnehagen. Bruker stilongs eller joggebukser i ull, ikke strømpebukser. Det er uansett upraktisk fordi de ofte blir våte/fuktige på beina, mye enklere å skifte sokker bare. Anonymkode: 5b53f...043 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rararara Skrevet 6. august 2021 #4 Del Skrevet 6. august 2021 Mine brukte dress til de var kanskje åtte (av eget ønske, fordi det tar kortere tid å kle på seg). Det er nok mer vanlig å ha todelt på skolen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. august 2021 #5 Del Skrevet 6. august 2021 Strømpebukse sluttet gutten vår med i 1-års alderen. Jenten bruker det fortsatt, men det er til kjoler og skjørt. Er det kaldt bruker de stilongs. Eldste gikk i 1.kl i fjor, og så og si alle hadde vinterdress. Vi kjøpte både dress og todelt sett til både 5 og 7-åringen, og dress ble mest brukt. Det er raskest å få på og av. For eldste var det viktig at det skulle gå raskt å kle av/på i friminuttene, og for yngstemann var det helst det å få alt av raskt nok som gjorde at dressen ble valgt. De todelte settene har jo ofte seler, og skal du på do må først jakken helt av før man kan ta av seler og buksen. For 5-åringen var det langt enklere å bare tekke ned glidelåsen på dressen. Vi kommer til å gå for dress for førskolegutten i år. 2.klassingen får velge selv, men tipper det blir dress på henne også. Anonymkode: 341e9...d1e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. august 2021 #6 Del Skrevet 6. august 2021 Det er veldig forskjellig hvor lenge de bruker dress. Jeg har en som skal begynne i 5. nå, han brukte dress i 1. og 2. klasse, mens mange i klassen hans brukte todelt fra de begynte på skolen. Tror det var sånn 50/50 i hans klasse. Fra 3. klasse har han bare brukt jakke i friminuttene og todelt sett når de har f.eks. skidag eller utegym på vinteren. Han begynte å synes at det å leke i snøen ikke var verdt den ekstra tiden det tok å kle på seg mer bare for et vanlig friminutt. 😛 Strømpebukse har han aldri brukt, men trøye og longs i ull, og det bruker han fortsatt. Det bruker vi foreldre også når vi skal være ute lenge. Anonymkode: 08ed9...96a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. august 2021 #7 Del Skrevet 6. august 2021 Rararara skrev (1 time siden): Mine brukte dress til de var kanskje åtte (av eget ønske, fordi det tar kortere tid å kle på seg). Det er nok mer vanlig å ha todelt på skolen. Neida er ikke mer vanlig med to-delt på skolen. Hel dress er langt mere praktisk for små barn som skal kle på seg selv. Hilsen lærer Anonymkode: 0b813...848 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. august 2021 #8 Del Skrevet 6. august 2021 Her hang det flest dresser i garderoben til fjerde i vinter, men jentungen som kategorisk har avvist dress de siste årene fikk todelt. Det skal bli temmelig kaldt før hun føler behov for noe mer enn jakke i korte friminutt, så da er det helt greit å bare ha bukse i bakhånd. Anonymkode: f4c81...a1e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. august 2021 #9 Del Skrevet 6. august 2021 Todelt utesett og stilongs ville jeg satset på til en 6 år gammel gutt. Så kan du heller se om han får andre ønsker når han ser hva vennene har Anonymkode: 8e9f8...d94 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 6. august 2021 #10 Del Skrevet 6. august 2021 Våre brukte bare hel dress i barnehagen, da de begynte på skolen gikk de over til todelt. Vil anslå at 90% av de andre førsteklassingene brukte todelt også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. august 2021 #11 Del Skrevet 6. august 2021 Takk for alle svar! Stilongs, bruker man det som eneste lag inne og ett av to-tre lag ute, eller? Anonymkode: 806c2...a4b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fjaselina Skrevet 6. august 2021 #12 Del Skrevet 6. august 2021 Stillongs er godt under joggebukse eller tilsvarende, også inne. Dress eller utebukse utenpå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fjaselina Skrevet 6. august 2021 #13 Del Skrevet 6. august 2021 Stillongs er forresten ikkje det mine har brukt... vi har gått for tynne ullbukser. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pasha Skrevet 6. august 2021 #14 Del Skrevet 6. august 2021 Min yngste på 7 har knapt nok brukt strømpebukse som baby. stort sett stillongs hele veien. mellomste på 12 kan bruke det til skjørt eller under shortsen på vår/høst/vinter. dress ut bhg her. eldste første året på skolen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pasha Skrevet 6. august 2021 #15 Del Skrevet 6. august 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Takk for alle svar! Stilongs, bruker man det som eneste lag inne og ett av to-tre lag ute, eller? Anonymkode: 806c2...a4b begge deler. på skolen er det jo sjelden han kler av seg buksa. i bhg stort sett stillongs inne (altså i ull) og deretter ullbukse over der Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. august 2021 #16 Del Skrevet 6. august 2021 Brukte dress til de begynte på skolen. Anonymkode: ab725...79e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. august 2021 #17 Del Skrevet 6. august 2021 Som lærer kan jeg si at slik varierer veldig. Som regel er det flertall med hel dress i 3. og delt dress i 4. Samtidig er det noe som forandrer seg. Noen år er hel dress ekstra populært og andre år er delt ekstra populært. Det skjer også iblant at man for eksempel har en 4.klasse der flertallet har hel, mens 3.klasse har flertall med delt. Det jeg vil frem til er at det varierer veldig. Personlig synes jeg de gjerne kan bruke hel lengst mulig. Det går både fortere å ta på og holder snø og kulde bedre ute. I tillegg gjør de det vanskeligere å "glemme" å ha på utebukse. Bruker litt for mye tid på å prøve å forklare barna at de ikke kan base i snøen uten utebuksa, for deretter å få kjeft av foreldre fordi barnet kom hjem med våte klær. Anonymkode: 4d2f8...e9c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå