Gå til innhold

Hva er dine årsaker til pustevansker (dyspne)

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Forsøker å få noen tips og innspill, da jeg ikke riktig forstår hva som er galt. Legene forstår heller ikke. Pustetest er flott samt ekg.
Kan utelukke angst, da dyspne er der hele tiden, kjennes mer fysisk. Har av og til litt voldsom kremting, tidvis ubehag i mellomgulvet, noe tung i brystet. Usikker på om dette har noe sammenheng. 

Anonymkode: 7d906...4c2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Stille refluks. Gir meg en opplevd følelse av vansker med å puste, slim i halsen og irriterte luftveier. Går mye bedre nå som jeg vet hva det er, og ikke er redd. 

Anonymkode: 1ca5a...485

AnonymBruker
Skrevet

Allergi

Anonymkode: 94f26...245

AnonymBruker
Skrevet

ME er det som gir meg dyspne, på de verste dagene. 

Anonymkode: 1c4f8...d12

AnonymBruker
Skrevet

Utbrenthet ga meg dyspne i 3-4 mnd før det gikk over. 

Anonymkode: bacd3...287

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg håper det er fordi jeg er feit og vil bli bedre ved vektnedgang men er redd det er musklene som er så stive at jeg ikke alltid får trukket pusten. Men men, håper det er fettet.

Anonymkode: 59de3...bd3

AnonymBruker
Skrevet

Angst/uro/anspenthet. Kjentes omtrent som du beskriver det. Hadde en indre spenning og uro som var der konstant.

Anonymkode: 7e0ba...f94

AnonymBruker
Skrevet

Kronisk spiserørsbetennelse.

Anonymkode: 55195...7f7

AnonymBruker
Skrevet

Skal på gastroskopisk undersøkelse snart, både jeg og fastlege tror det skyldes reflux. Jeg er ikke overvektig, men har bakgrunn som røyker.

For min del letter det milde pustebesværet ved cardio-trening, kommer som regel en del luft/raping og er fin etterpå.

Anonymkode: 10840...0e2

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan sover du om natten?  Våkner du uthvilt?  Har du målt blodtrykk og oksygenmetning  gjennom natten?

Anonymkode: 548ed...e0a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Hvordan sover du om natten?  Våkner du uthvilt?  Har du målt blodtrykk og oksygenmetning  gjennom natten?

Anonymkode: 548ed...e0a

Sover gjennom hele natten, foruten et do besøk. Det har hendt nokså sjelden at jeg har våknet midt på natten av at jeg er litt kortpustet/tett. Våkner ikke akkurat uthvilt, men det er nok pga en kronisk fysisk sykdom.. Blodtrykk er målt gjennom natten tidligere (24 t) ikke nå. Den gang var det helt greit. Oksygenmetning er ikke målt, men er det så vanlig via lege? Hva tenker du ev på her? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Stille refluks. Gir meg en opplevd følelse av vansker med å puste, slim i halsen og irriterte luftveier. Går mye bedre nå som jeg vet hva det er, og ikke er redd. 

Fles det ut som at du ikke klarer å trekke pusten helt ned? At det liksom ikke er plass i lungene dine? 

Anonymkode: 5a61b...ac6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Fles det ut som at du ikke klarer å trekke pusten helt ned? At det liksom ikke er plass i lungene dine? 

føles* skulle det stå i begynnelsen der.

• 4 uker senere...
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.8.2021 den 0.43):

Takk for det. Opplever du dyspne symptomene som konstante? Altså at du kjenner at det er noe galt hele tiden i luftveiene og bringe? Det gjør jeg, ikke bare innemellom. En kan vel operere for dette.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.8.2021 den 22.59):

Forsøker å få noen tips og innspill, da jeg ikke riktig forstår hva som er galt. Legene forstår heller ikke. Pustetest er flott samt ekg.
Kan utelukke angst, da dyspne er der hele tiden, kjennes mer fysisk. Har av og til litt voldsom kremting, tidvis ubehag i mellomgulvet, noe tung i brystet. Usikker på om dette har noe sammenheng. 

Det er som å lese om meg selv! Hatt det samme hele livet, har du funnet ut av det? 
legen min skylder på angst men det er ikke det. Jeg har en følelse i brystet konstant, nesten sånn at jeg ikke får puste skikkelig, puster tungt, noen ganger er det verre, i det siste har jeg fått litt sure oppstøt noe jeg aldri har hatt tidligere. Men det skyldes nok at jeg ikke har hatt noe matlyst. 

Anonymkode: 63701...d98

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 31.8.2021 den 12.08):

Det er som å lese om meg selv! Hatt det samme hele livet, har du funnet ut av det? 
legen min skylder på angst men det er ikke det. Jeg har en følelse i brystet konstant, nesten sånn at jeg ikke får puste skikkelig, puster tungt, noen ganger er det verre, i det siste har jeg fått litt sure oppstøt noe jeg aldri har hatt tidligere. Men det skyldes nok at jeg ikke har hatt noe matlyst. 

Anonymkode: 63701...d98

Nei desverre. Det er ikke psykisk. Men det er jo det leger virker til å tro, hver gang. 😡Jeg er såpass dårlig at det setter ned hele livskvaliteten. Er ikke bare litt plaget, men svært mye. Dette påvirker også aktivitet, raskere andpusten selv om jeg var sprek. Blir verre ved infeksjon, ser det ut til. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...