AnonymBruker Skrevet 5. august 2021 #1 Skrevet 5. august 2021 Min valp på 6 mnd har begge testiklene i buken, altså jeg kan kjenne de rett under penis. Jeg har prøvd å massere de ned slik oppdretter sa, men de sitter helt fast. Det vanlige er jo at de er ned ved 8 uker og eller til 12 uker. Men da jeg var på 12 ukers sjekk kunne ikke vetrenær kjenne de en gang. Har lest at det er lite sannsynlig at de kommer ned etter 6-8 mnd. Han bær da kastreres for å unngå at de utvikler seg til kreft. Hunden er dobbel pelset og problemet ved en kasteringer da at hunden får ekstra mye undeull og pelsen vil bli vanskelig å holde. Er det noen som har erfarner å dele? Anonymkode: 96b80...b58
Gjest Smeltemann Skrevet 5. august 2021 #2 Skrevet 5. august 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Min valp på 6 mnd har begge testiklene i buken, altså jeg kan kjenne de rett under penis. Jeg har prøvd å massere de ned slik oppdretter sa, men de sitter helt fast. Det vanlige er jo at de er ned ved 8 uker og eller til 12 uker. Men da jeg var på 12 ukers sjekk kunne ikke vetrenær kjenne de en gang. Har lest at det er lite sannsynlig at de kommer ned etter 6-8 mnd. Han bær da kastreres for å unngå at de utvikler seg til kreft. Hunden er dobbel pelset og problemet ved en kasteringer da at hunden får ekstra mye undeull og pelsen vil bli vanskelig å holde. Er det noen som har erfarner å dele? Anonymkode: 96b80...b58 Ingen tvil kastrer. De fleste hann hunder skulle vært det. Pelsen blir automatisk styggere på de som er kastrert men det er til å leve med.
AnonymBruker Skrevet 5. august 2021 #3 Skrevet 5. august 2021 Smeltemann skrev (3 minutter siden): Ingen tvil kastrer. De fleste hann hunder skulle vært det. Pelsen blir automatisk styggere på de som er kastrert men det er til å leve med. eeh.. hvorfor det? Anonymkode: 1ac24...649 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2021 #4 Skrevet 5. august 2021 Smeltemann skrev (21 minutter siden): Ingen tvil kastrer. De fleste hann hunder skulle vært det. Pelsen blir automatisk styggere på de som er kastrert men det er til å leve med. Du kan tydeligvis ingenting om hunder. Det å kastrere en redd, utrygg og usikker hund er seriøst farlig! Om vi rutinemessig kastrerer alle hannhunder så vil vi ha store problemer med adferdsproblemer og hundeangrep. Det er ikke lov og det er vanskelig å kastrere en hannhund uten reell helseårsak (fysisk og psykisk) i Norge, med god grunn! Reglene er ikke satt fordi folk elsker valper. Les deg opp på frykt, aggresjon og kastrering. Det er i tillegg alvorlige konsekvenser av kastrering, ikke bare adferd men også kreft og helseplager. Ja, det forhindrer noen krefttyper men kan også forårsake andre krefttyper. Men det er ingen selvfølge at å kastrere en hund med manglende testikler for det. Da sjansen for å få kreft er fortsatt minimal og konsekvensene av kastrering er så store, og det risikerer kreft andre steder. Så ikke alle anbefaler det. Min hund manglet 1, den kom ned unormalt seint og jeg fikk beskjed om at det nok aldri ville skje, og at det burde bare følges med på årlig helsesjekk. Ved to årssjekken så oppdaget vi at den hadde falt ned. Han har mye pels, så umulig for meg å se. Anonymkode: 83744...2ab 2
AnonymBruker Skrevet 5. august 2021 #5 Skrevet 5. august 2021 Det med å kastrere hannhunder som er krypt har man gått bort fra, men man kan selvfølgelig gjøre det om det skulle bli behov for det, altså hvis testiklene blir så varme i buken at hunden begynner å overprodusere testosteron. Jeg har selv en 12 uker gammel valp uten synlige testikler, men om han ikke får prostataproblemer eller begynner å bli agressiv lar jeg det bare være. Anonymkode: 5b7e2...0e8 1
Gjest Smeltemann Skrevet 5. august 2021 #6 Skrevet 5. august 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du kan tydeligvis ingenting om hunder. Det å kastrere en redd, utrygg og usikker hund er seriøst farlig! Om vi rutinemessig kastrerer alle hannhunder så vil vi ha store problemer med adferdsproblemer og hundeangrep. Det er ikke lov og det er vanskelig å kastrere en hannhund uten reell helseårsak (fysisk og psykisk) i Norge, med god grunn! Reglene er ikke satt fordi folk elsker valper. Les deg opp på frykt, aggresjon og kastrering. Det er i tillegg alvorlige konsekvenser av kastrering, ikke bare adferd men også kreft og helseplager. Ja, det forhindrer noen krefttyper men kan også forårsake andre krefttyper. Men det er ingen selvfølge at å kastrere en hund med manglende testikler for det. Da sjansen for å få kreft er fortsatt minimal og konsekvensene av kastrering er så store, og det risikerer kreft andre steder. Så ikke alle anbefaler det. Min hund manglet 1, den kom ned unormalt seint og jeg fikk beskjed om at det nok aldri ville skje, og at det burde bare følges med på årlig helsesjekk. Ved to årssjekken så oppdaget vi at den hadde falt ned. Han har mye pels, så umulig for meg å se. Anonymkode: 83744...2ab Du starter dårlig med innlegget ditt...... Det er nesten bare i Norge vi ikke skal kastrere hunder uten "godkjennelse" se deg rundt i andre land hva de gjør der... Har du en utrygg hund så er avliving det beste uansett, hvem vil ha en hund som potensielt skader et barn ? Det er helt riktig at stenen(e) kan komme ned.
AnonymBruker Skrevet 5. august 2021 #7 Skrevet 5. august 2021 Smeltemann skrev (Akkurat nå): Du starter dårlig med innlegget ditt...... Det er nesten bare i Norge vi ikke skal kastrere hunder uten "godkjennelse" se deg rundt i andre land hva de gjør der... Har du en utrygg hund så er avliving det beste uansett, hvem vil ha en hund som potensielt skader et barn ? Det er helt riktig at stenen(e) kan komme ned. Når du kommer så patetiske utsagn som at utrygg hund bør avlives på et så tynt grunnlag, så viser det at du ikke har stort intellektuelt å komme med i debatten. Hade bra, jeg diskuterer ikke med folk jeg må lære opp i ting som er elementær kunnskap. Anonymkode: 83744...2ab
Gjest Smeltemann Skrevet 5. august 2021 #8 Skrevet 5. august 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Når du kommer så patetiske utsagn som at utrygg hund bør avlives på et så tynt grunnlag, så viser det at du ikke har stort intellektuelt å komme med i debatten. Hade bra, jeg diskuterer ikke med folk jeg må lære opp i ting som er elementær kunnskap. Anonymkode: 83744...2ab Helt ok for meg, her i gården er det kun trygge hunder som har livets rett.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå