AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #1 Skrevet 4. august 2021 Jeg ønsker meg en katt. Men jeg skal flytte om ca 5 år. Og jeg vet ikke enda hvordan neste leilighet blir. Så jeg tenkte først vente til jeg har flyttet, for å se an om det blir en kattevennlig leilighet. Men... Jeg tenkte, kan jeg ikke overta en godt voksen katt i mens? En som har ca 5 år igjen å leve. En som er over 15 år, jo eldre jo bedre. Ville en katte organisasjon godtatt det? Min begrunnelse. Eller vil de gi meg blankt nei, om jeg sier jeg vil ha en katt som er over 15 år? Ikke ta meg seriøst Vet det kan være vanskelig å få forsikring på en såpass gammel katt, men jeg er forberedt til å måtte betale det som trengs for at katten får fine siste år Anonymkode: 69158...b88
AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #2 Skrevet 4. august 2021 Det er lenge til om 5 år, så jeg hadde skaffet meg katt. Anonymkode: bf03c...389 2
Tvist Skrevet 5. august 2021 #3 Skrevet 5. august 2021 Du kan ta til deg en gammel katt, men da må du også ta vare på deg. Se for deg at du får en 15 år gammel katt, og når du vil flytte om 5 år, er den fortsatt i fin form. Skal du da avlive den? Omplassere en gammel katt enda en gang? Man vet ikke hvor lenge de lever. Du kan bli fosterhjem om du klarer å gi dem fra deg, eller passe katter. Eller du kan bestemme deg for at neste leilighet skal være kattevennlig. Men det setter begrensninger for deg. 3
AnonymBruker Skrevet 5. august 2021 #4 Skrevet 5. august 2021 Kan du ikke være fosterhjem? det er STORT behov for det nå! Å da dekker de dyrlege, du dekker (ofte) mat og kattesand, men noen ganger blir det dekket også. Anonymkode: 0f276...d1a 3
AnonymBruker Skrevet 5. august 2021 #5 Skrevet 5. august 2021 Fosterhjem! Perfekt for din situasjon! Anonymkode: 54ca7...14e
AnonymBruker Skrevet 5. august 2021 #6 Skrevet 5. august 2021 Tvist skrev (7 timer siden): Du kan ta til deg en gammel katt, men da må du også ta vare på deg. Se for deg at du får en 15 år gammel katt, og når du vil flytte om 5 år, er den fortsatt i fin form. Skal du da avlive den? Omplassere en gammel katt enda en gang? Man vet ikke hvor lenge de lever. Du kan bli fosterhjem om du klarer å gi dem fra deg, eller passe katter. Eller du kan bestemme deg for at neste leilighet skal være kattevennlig. Men det setter begrensninger for deg. AnonymBruker skrev (5 timer siden): Kan du ikke være fosterhjem? det er STORT behov for det nå! Å da dekker de dyrlege, du dekker (ofte) mat og kattesand, men noen ganger blir det dekket også. Anonymkode: 0f276...d1a AnonymBruker skrev (4 timer siden): Fosterhjem! Perfekt for din situasjon! Anonymkode: 54ca7...14e Fosterhjem hadde jo vært fint! 😊 Har også mulighet til å ta vare på en katt med spesielle behov osv Hvem kontakter jeg? ts Anonymkode: 69158...b88 3
Tvist Skrevet 5. august 2021 #7 Skrevet 5. august 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Fosterhjem hadde jo vært fint! 😊 Har også mulighet til å ta vare på en katt med spesielle behov osv Hvem kontakter jeg? ts Anonymkode: 69158...b88 Dyrebeskyttelsen eller andre foreninger i nærområdet ditt (FOD, hjelp katten og lignende). 2
AnonymBruker Skrevet 5. august 2021 #8 Skrevet 5. august 2021 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Fosterhjem hadde jo vært fint! 😊 Har også mulighet til å ta vare på en katt med spesielle behov osv Hvem kontakter jeg? ts Anonymkode: 69158...b88 Hvor bor du? Er sikkert flere her som kan tipse om de lokale organisasjonene Anonymkode: 0f276...d1a 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2021 #9 Skrevet 5. august 2021 Tvist skrev (1 time siden): Dyrebeskyttelsen eller andre foreninger i nærområdet ditt (FOD, hjelp katten og lignende). AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Hvor bor du? Er sikkert flere her som kan tipse om de lokale organisasjonene Anonymkode: 0f276...d1a Bor i Nordre Follo, så jeg vet at Fod gården er ca en halvtimes kjøretur 😊 Men jeg kan godt kjøre lenger også, husker det var et katte senter i Fredrikstad også 😊 så er vell tilgjengelig for alle katte senter på Østlandet og Oslo 😊 ts Anonymkode: 69158...b88
Gjest Raptuza Skrevet 5. august 2021 #10 Skrevet 5. august 2021 Husk på at kattar er gamle/senior frå dei er sju år gamle, og etter den alderen kan dei ofte få problem med helsa. Så du må tenka på forsikring for det kan bli ein del turar til dyrlegen
AnonymBruker Skrevet 5. august 2021 #11 Skrevet 5. august 2021 Raptuza skrev (2 timer siden): Husk på at kattar er gamle/senior frå dei er sju år gamle, og etter den alderen kan dei ofte få problem med helsa. Så du må tenka på forsikring for det kan bli ein del turar til dyrlegen Ja, jeg vet ❤️ Har hatt flere eldre hunder, (selv om katt er helt annerledes), så har jeg hvertfall tatt vare på eldre dyr før og flydd frem og tilbake til dyrlegen for «eldre» plager de kan ha😅 ts Anonymkode: 69158...b88
AnonymBruker Skrevet 5. august 2021 #12 Skrevet 5. august 2021 Man får ikke tegne forsikring på dem etter en viss alder, såvidt meg bekjent. Fosterhjem eller seniorkatt er nok tingen. Anonymkode: 774ab...6be
AnonymBruker Skrevet 5. august 2021 #13 Skrevet 5. august 2021 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Man får ikke tegne forsikring på dem etter en viss alder, såvidt meg bekjent. Fosterhjem eller seniorkatt er nok tingen. Anonymkode: 774ab...6be Ja vet... tenker ha en god buffer, slik at jeg er forberedt om noe skjer. Og jeg er klar over at det kan bli veldig dyrt, på den første familiehunden så hadde ikke foreldrene mine forsikring, og måtte punge ut 50 000 for en operasjon. Men de dro den også for langt, for hunden levde med smerter lenge etter det. Så fokuset blir å gjøre det jeg kan, slik at katten kan få fine siste leveår 😊 Når det er nok, så er det nok... og beslutningen taes selvfølgelig etter råd fra dyrlege Men uansett, går det ikke å tegne forsikring på en senior katt, så skal jeg ha en god buffer 😅 Ts Anonymkode: 69158...b88
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå