Gå til innhold

Angsten tar fullstendig overhånd.

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

jeg sliter veldig med angst og panikkanfall og ting blir bare verre.

Eks; at jeg skal dø av hjerteinfarkt (jeg er 27 år) når jeg sover og er alene med datteren min, at bjelkelaget i huset skal gi etter, at badet vi pusset opp i våres ikke ble gjort riktig og går lekk, at vi kræsjer på vei til butikken, at barnet blir kidnappet på vei til skolen, har jeg et lite sår er jeg sikker på at jeg kommer til å få skepsis og dø. Ting som er lite sannsynlig med andre ord.
Jeg klarer ikke la være, og jeg får aldri pause. Jeg er så sliten! Jeg har sobril, men mannen jobber borte nå og jeg tar ikke det når jeg har aleneansvar for barn. Ting kan jo selvfølgelig skje, men det er ikke noe poeng å ikke tørre å dusje på et nylig rehabilitert bad (ikke revet det gamle, men nye overflater-sluk/varmekabler og møbler osv - gjorde det et ordentlig firma anbefalte) med garanti fordi jeg ikke stoler på at fagfolkene gjorde det riktig? Eller livredd for at andre etasje skal falle ned fordi det knirker mye i gulvet? Det må jo finnes en løsning, jeg orker ikke mer.. 

Noen som har det sånn eller har noen tips til en utslitt småbarnsmamma?

Anonymkode: e8885...a18

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har ikke noe annet å si enn at jeg føler med deg. Jeg står ute nå og tar en røyk og er livredd for å bli spist av en ulv. Eller at en grevling kommer å biter meg i benet og pulsåren blir kuttet, også rekker jeg ikke sykehuset før jeg blør ut

er kjempe slitsomt, jeg føler med deg 

Anonymkode: 14387...989

AnonymBruker
Skrevet

I denne tråden er det et tips om og link til en egenterapibok skrevet av psykiater Ingvard Wilhelmsen (Livet er et usikkert prosjekt). Kognitiv terapi ved forskjellige typer angst. Du kan også snakke med fastlegen og be om å bli henvist til psykolog.

Anonymkode: 0bb13...252

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Har ikke noe annet å si enn at jeg føler med deg. Jeg står ute nå og tar en røyk og er livredd for å bli spist av en ulv. Eller at en grevling kommer å biter meg i benet og pulsåren blir kuttet, også rekker jeg ikke sykehuset før jeg blør ut

Åå, røykingen, jeg er sikker på at det kommer til å ta fyr i askebegeret siste røyken for dagen, så må alltid fylle vann etter jeg er ferdig.. Lite ulv her jeg bor, men hadde det vært det hadde jeg nok vært redd for det samme! Håper du får en fin natt. - ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

I denne tråden er det et tips om og link til en egenterapibok skrevet av psykiater Ingvard Wilhelmsen (Livet er et usikkert prosjekt). Kognitiv terapi ved forskjellige typer angst. Du kan også snakke med fastlegen og be om å bli henvist til psykolog.

Takk! Jeg går til psykolog, men det er traumebehandling og jeg tror nok den også har gjort angsten mye verre. Lettere å fokusere på at badet er feil/det begynner å brenne enn alle overgrepene osv.. Hvis det gir mening? Jeg tror jeg bør ta det opp neste time etter ferien.. -ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Åå, røykingen, jeg er sikker på at det kommer til å ta fyr i askebegeret siste røyken for dagen, så må alltid fylle vann etter jeg er ferdig.. Lite ulv her jeg bor, men hadde det vært det hadde jeg nok vært redd for det samme! Håper du får en fin natt. - ts

Det har vandret ulv gjennom kommunen kanskje bare et par ganger gjennom tiden jeg har eksistert på planeten 😂 Men da kan den jo være her... og jeg stumper alltid røyken litt for mye og er dobbelt sikret på at den er slukket før jeg kaster den i askebegeret 😂 Håper du også får en fin natt, når vi endelig har sovnet så ikke hodet finner på så mye rare farer ❤️

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Takk! Jeg går til psykolog, men det er traumebehandling og jeg tror nok den også har gjort angsten mye verre. Lettere å fokusere på at badet er feil/det begynner å brenne enn alle overgrepene osv.. Hvis det gir mening? Jeg tror jeg bør ta det opp neste time etter ferien.. -ts

Jeg forstår. Jeg håper at du får veldig god hjelp av traumebehandlingen og at du snart blir bedre ♥️:klem:

Mange erfarer at angsten blir verre i de periodene de opplever mye stress bl.a. 

Gjest BittenTei
Skrevet

Støtter forslaget om Ingvard Wilhelmsen 🙏 Vet akkurat hvordan du har det. Løsningen her ble å bare gi litt mer f. Høres enkelt ut, men man må bare ... ikke tenke/google. Hjalp meg veldig å slutte og Google. Men sliter fremdeles. 

Prøvd tankefeltterapi? Akkurat dét kan du Google, ufarlig 😉 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei,

jeg sliter veldig med angst og panikkanfall og ting blir bare verre.

Eks; at jeg skal dø av hjerteinfarkt (jeg er 27 år) når jeg sover og er alene med datteren min, at bjelkelaget i huset skal gi etter, at badet vi pusset opp i våres ikke ble gjort riktig og går lekk, at vi kræsjer på vei til butikken, at barnet blir kidnappet på vei til skolen, har jeg et lite sår er jeg sikker på at jeg kommer til å få skepsis og dø. Ting som er lite sannsynlig med andre ord.
Jeg klarer ikke la være, og jeg får aldri pause. Jeg er så sliten! Jeg har sobril, men mannen jobber borte nå og jeg tar ikke det når jeg har aleneansvar for barn. Ting kan jo selvfølgelig skje, men det er ikke noe poeng å ikke tørre å dusje på et nylig rehabilitert bad (ikke revet det gamle, men nye overflater-sluk/varmekabler og møbler osv - gjorde det et ordentlig firma anbefalte) med garanti fordi jeg ikke stoler på at fagfolkene gjorde det riktig? Eller livredd for at andre etasje skal falle ned fordi det knirker mye i gulvet? Det må jo finnes en løsning, jeg orker ikke mer.. 

Noen som har det sånn eller har noen tips til en utslitt småbarnsmamma?

Tross frykten. Kom til et punkt hvor du innser at slik du har det nå er jo ikke livet verdt å leve. Slik ble det for meg. Panikkangsten gav meg så dårlig livskvalitet at til slutt gav jeg faan. Sto midt på Oslo S og trigget angsten til fulle, masse folk masse stress, langt til nærmeste utgang. Var så fed up at jeg bare sto der og kjente anfallet kom. Var klar for å drite meg ut, gav så f etter ett år med det faanskapet. Så fikk jeg panikkanfallet, men det var så rart, fordi jeg kjempet ikke i mot mer. Jeg begynte ikke gå mot utgangen med bankende hjerte og tung pust. Jeg bare sto der og lot det fare gjennom meg. Det var sinnsykt ubehagelig, jeg følte jeg skulle besvime, verden ble bølgete, pusten tung, hjertet hamret. Men jeg besvimte ikke. Jeg fikk ikke hjerteinfarkt. Jeg kjente det roet seg, det gikk faktisk ann å jobbe seg gjennom det. Og deretter ble det ikke skummelt på samme måte. Jeg gruet meg til nye anfall , men jeg visste jeg taklet dem. Jeg hadde bestemt meg, livet med frykt var ikke verdt å leve. Kunne fint bare dø av angst inne på Oslo s, det var greit. Jeg tok sjansen, nok var nok.  Du må trosse frykten. Du må komme til et punkt hvor taket bare kan falle over deg, for det er nesten bedre enn å leve i angsten. Først da blir du fri. Men det er jævlig. Du må være sterk. Mange blir aldri friske. Jeg ble det, gjennom å gi fullstendig f i angsten, lot den herje fritt med meg og utsatte meg for det jeg fryktet mest. Det var grusomt de første gangene, jeg var så redd, men jeg var mer redd for å leve i angsten, så derfor klarte jeg det. Livet mitt var rett og slett ikke verdt å leve da jeg hadde panikkanfallene. 

Anonymkode: c4f8b...397

AnonymBruker
Skrevet

Sobril gjør i hvert fall ikke angsten bedre! Har vert der selv, det ødelegger bare mer og man gir seg selv en bjørnetjeneste.

Så lenge man bruker det med måte kanskje, men bedre er vel å håndtere det på egenhånd. Klare å jobbe med det. Hadde ekstrem helseangst før, panikksangst flere ganger daglig der jeg trodde jeg besvimte/døde. 

Måtte bare finne trygge spots, ting som gjorde at jeg følte meg trygg. Ikke hør på folk som sier "det hjelper å snakke om det" NEI for meg gjorde ikke det det, for meg hjalp det å fortrenge det å bare lære seg å se hva et normalt liv er. 

Finn noen safesones. Kanskje det er videoer på youtube? Kanskje sudoku, hva enn det skulle være gjør det! Heier på deg ❤️ 

Anonymkode: e9a6b...464

AnonymBruker
Skrevet

Jo mer næring du gir tankene dine med skremmende tanker jo verre føler du deg. Her må du jobbe med kognitiv terapi. Få tankene dine over på andre ting - realistiske ting! 

Anonymkode: 2dc1c...f7f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Større sjans for at du får kreft av røyken enn at det kommer en ulv å spiser deg.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Sobril gjør i hvert fall ikke angsten bedre! Har vert der selv, det ødelegger bare mer og man gir seg selv en bjørnetjeneste.

Så lenge man bruker det med måte kanskje, men bedre er vel å håndtere det på egenhånd. Klare å jobbe med det. Hadde ekstrem helseangst før, panikksangst flere ganger daglig der jeg trodde jeg besvimte/døde. 

Måtte bare finne trygge spots, ting som gjorde at jeg følte meg trygg. Ikke hør på folk som sier "det hjelper å snakke om det" NEI for meg gjorde ikke det det, for meg hjalp det å fortrenge det å bare lære seg å se hva et normalt liv er. 

Finn noen safesones. Kanskje det er videoer på youtube? Kanskje sudoku, hva enn det skulle være gjør det! Heier på deg ❤️ 

Anonymkode: e9a6b...464

Jeg bruker kun sobril når det virkelig er behov, har en pakke i rundt seks måneder, så for meg fungerer det greit :) 

Takk for tips - skal prøve å finne noe jeg kan føle trygghet i, akkurat nå føler jeg meg ekstremt utrygg uansett hvor jeg er..

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Større sjans for at du får kreft av røyken enn at det kommer en ulv å spiser deg.

Ja jeg er redd for kreften også 🙈 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Og rynker

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...