AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #1 Skrevet 4. august 2021 Noen som kan forklare? Anonymkode: c7bab...61a
AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #2 Skrevet 4. august 2021 Mange hater vel ikke katter så mye som at de hater at katter går fritt rundt og tisser og bæsjer over alt. Anonymkode: c6a37...db7 28
Gjest TheCatLady Skrevet 4. august 2021 #3 Skrevet 4. august 2021 Jeg tror mange har en misoppfatning av katter og tviholder på gamle oppfatninger om hvordan katter er. Det kommer ofte fra folk som ikke har hatt katt selv, men de har vært på besøk hos noen og de hadde en forferdelig katt eller noe sånt eller så har de hatt katt, men har ikke skjønt katten sitt språk og heller ikke satt seg inn i det. Jeg har ingen problemer med at ikke alle liker katter for det er jo som alle andre dyr ikke nødvendigvis noe for alle. De er ganske annerledes enn hunder og har et mer dempet språk for eksempel så det passer ikke alle. Egentlig synes jeg at jeg ser mer hat mot katteeiere, men folk elsker å putte andre i bås og tillegge dem negative karakteristikker.
AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #4 Skrevet 4. august 2021 Hater ikke katter, og ser til og med at de kan ha en funksjon hvis en bor på gård, eller andre steder hvor det er behov for beskatning av mus og rotter for å beskytte for/mat osv. Folk som ikke har behov for et bruksdyr til skadedyrkontroll burde heller hatt hamster, gullfisk eller noe. Slik det er nå desimerer utekatter det som er av småfugl og små pattedyr som er del av andre dyrs næringskjeder, som igjen får store ringvirkninger. Jeg oppfatter katteiere som ikke skjønner skaden utekatter gjør, eller velger å ha på skylapper, som ekstremt ignorante og egoistiske. Det dummeste jeg ser er når slike påberoper at de er opptatt av dyrevern. Anonymkode: 5e716...c44 14
AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #5 Skrevet 4. august 2021 Men nå er det også ganske ignorant, å tro at alle katter er superjagere. Min katt er 12 år gammel, og i år for første gang fanget hun noe levende - det var en spissmus. Hun kom hjem med den, helt uskadd og slapp den inne. Så vi fanget musa og slapp den ute igjen. Dette er alt skadet til naturen min katt har gjort på sine 12 år - en litt stresset spissmus. 😛 Katten min er absolutt ikke bruksdyr i den forstand at hun skulle liksom holde musebistand på gård nede. Hun er som sagt svart dårlig egnet til jobben også. Men, det er allikevel mye nyte i det, hun holder min stressnivå og min blodtrykk på lavere nivå en de ville vært ellers, og sånn sett, gir sikkert mange tusener kroner spart for norske staten. Anonymkode: 5f3a9...cc0 17
Gjest Marte79 Skrevet 4. august 2021 #6 Skrevet 4. august 2021 Hater ikke katter, bare liker hunder bedre pga deres personlighet og egenskaper. Og så er det i tillegg litt det med fugle-jakt som tidligere nevnt her.
Gjest TheCatLady Skrevet 4. august 2021 #7 Skrevet 4. august 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hater ikke katter, og ser til og med at de kan ha en funksjon hvis en bor på gård, eller andre steder hvor det er behov for beskatning av mus og rotter for å beskytte for/mat osv. Folk som ikke har behov for et bruksdyr til skadedyrkontroll burde heller hatt hamster, gullfisk eller noe. Slik det er nå desimerer utekatter det som er av småfugl og små pattedyr som er del av andre dyrs næringskjeder, som igjen får store ringvirkninger. Jeg oppfatter katteiere som ikke skjønner skaden utekatter gjør, eller velger å ha på skylapper, som ekstremt ignorante og egoistiske. Det dummeste jeg ser er når slike påberoper at de er opptatt av dyrevern. Anonymkode: 5e716...c44 Problemet er også at mange ikke kastrerer kattene sine og så formerer de seg. Noe som generer flere katter så det er folk som har skylden for at ting er ute av kontroll. Katter er ikke et bruksdyr for øvrig. De er et kjæledyr, men jeg er enig i at det er mange uansvarlige dyreeiere. Jeg holder min katt inne om natten (det er da de jakter mest), men han er ikke så flink til å fange smådyr. Han kan fange mus, men fugl har kanskje sett han fange en til to ganger i løpet av de 10 årene jeg har hatt han.
AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #8 Skrevet 4. august 2021 Jeg tror ikke det er veldig mange som hater katter, med mindre de har et traume fra en uheldig katteopplevelse. Jeg er ikke superbegeistret for katter jeg ikke kjenner, da jeg ikke stoler helt på den osv., og jeg er heller ikke god på å lese kroppsspråket til fremmede katter. Jeg vil derfor ikke slippe barna mine så nærme den. Så jeg oppsøker ikke katter som er ute selv om de prøver å opprette kontakt for å få kos eller sånt. Plutselig går det over i lek som jeg ikke er forberedt på, eller jeg klarer ikke å fange opp at noe plager den. Da er det fort at den klorer eller biter. Men det betyr jo ikke at jeg hater kattene, jeg går jo ikke bort til f.eks måker, grevlinger eller hester for den saks skyld. En ting som kanskje gjør at det virker som mange hater katter, er vel at mange velger å ha utekatt i tettbygde strøk, slik at kattene blir mange på et lite område. Når man skaffer seg katt samtidig som man har naboer, så tar man jo et valg for naboene også. Det kan oppleves som begrensende og sjenerende for naboer, med tanke på avføring, urin, oppkast, slåssing, røyting, ødelagte eiendeler, sikkerhet for babyer og barn og lignende. De aller fleste forstår jo at det å markere seg med urin/avføring, slåss for territoriet sitt, ligge der det er behagelig osv., er i kattens natur. Så man hater jo ikke kattene i seg selv, men man får kanskje lite til overs for eierne... I tillegg til det som går utover menneskene, så går jo kattehold hardt utover fugle og dyreliv. Anonymkode: 9d5e4...e9f 4
AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #9 Skrevet 4. august 2021 Tror at for min del så er det pga alle kattene i Hellas, utmagrede, desperate og innpåslitne katter, husker jeg var livredd de som liten, og det har jeg nok overført til alle katter, spesielt de som utseendemessig minner om de kattene. Jeg er mer tilbøyelig til å like en halvstor, rolig katt. Anonymkode: 88990...73b 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #10 Skrevet 4. august 2021 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Noen som kan forklare? Anonymkode: c7bab...61a Sikkert fordi de bæsjer og pisser på folks eiendom på steder de IKKE er velkomne til å gjøre det. F.eks i noens barnevogn, som stinker kattepiss for alltid. Eller når de bæsjer i blomsterbedene til folk, så bæsjestanken overdøver blomsterduften. Jeg har hatt hage og ble plaget av at et par av nabolagets katter gikk ens ærende hjemmefra sitt eget hus, opp gaten til min hage, inn og bæsje, og så tusle hjem igjen til seg selv....! Jeg sto og betraktet katten som gjorde det, helt målløs. Dette endret seg heldigvis drastisk da jeg skaffet meg hund. Etter det kom ingen katter inn i min hage lenger. Hunden var jo ikke ute hele tiden, men det luktet hund, og det var heldigvis nok til at hagen min ikke lenger var attraktiv plass å drite og pisse for kattene. Anonymkode: 386c6...4b9 4
AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #11 Skrevet 4. august 2021 Katter er jo koselige og kule de. Vet om ei som har bilkatt til og med. Den er med henne i bilen, og på besøk. Bare koselig det. Fin og grå med nydelige striper. 😁 Anonymkode: 86ed0...287 10
AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #12 Skrevet 4. august 2021 Jeg hater katter fordi eierne deres i 9 av 10 tilfeller er noen bedritne r455høl. De tror at katter har noen dyriske jaktinnstinkt som gjør at det er dyreplageri å ikke la de løpe fritt til enhver tid. Uten at de skjønner nettopp jaktinnstinkt er grunnen til båndtvang på hunder uten at det er dyreplageri. For øvrig blir det da på grensen til komisk at det er helt greit å ha en rasekatt som koster like mye som en hund i bånd ... Når noen i nabolaget får katt, så får jeg også katt av samme grunn som over. Katter er møkkete, fordi de stort sett flyr rundt og samler flått og hjortelusføuer som ikke blir pelt av før de synes det er greit å reise hjem til matmor. Gjerne etter å ha hilst på hele nabolaget og spredt pesten sin i størst mulig grad først. Katter ødelegger plantene til alle andre enn de som valgte å få katten. Katter bæsjer i sandkassene i barnehagene. Jeg kan ikke la barna sove ute i vogn fordi jeg har fått katten naboen (ikke) ville ha hjemme hos seg. Det er for mange katter. Alle skal ha katt, men ingen vil ha dem inne hos seg. Så da reker de rundt og mjauer hele dagen i stedet. Gjerne igler de seg på oss som ikke liker katter også. Når et dyr er gratis, så sier det mye om den sosiale statusen dyret har ... Jeg skulle ønske det fantes en lov som sa at alle katter skulle merkes og at løskatter ble tatt med til en eller annen dyrevernorganisasjon som kunne passe bedre på dem. Anonymkode: d30f4...b3e 9
AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #13 Skrevet 4. august 2021 Elsker katter, og har to selv. Men liker ikke hunder så godt. Det er fordi de hopper på deg, prøver å slikke deg, og de frekke hundeeierne som synes det er søtt at hundene gjør dette, ja til og med forventer at hvem som helst skal bli glade for det og kose med hundene deres. Men nei, jeg nekter å kose med hunder som hopper på meg, prøver å slikke etc., går vekk, unngår å ta på dem. Så får bare disse frekke hundeeierne late som om jeg har «angst»(wtf?) for hunder. Anonymkode: 0b1e0...d12 14
AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #14 Skrevet 4. august 2021 TheCatLady skrev (48 minutter siden): Det kommer ofte fra folk som ikke har hatt katt selv, men de har vært på besøk hos noen og de hadde en forferdelig katt eller noe sånt eller så har de hatt katt, men har ikke skjønt katten sitt språk og heller ikke satt seg inn i det. Dette tror jeg er et viktig poeng En kollega av meg buste ut med "katter liker ikke meg og jeg liker ikke de"-talen, da han hadde vært på besøk hos noen og oppsøkt katten for å kose med den akkurat som man skulle gjort med en hund og katten hadde blitt meget misfornøyd med det 😅 Jeg ble lært opp fra jeg var liten av at man skulle la kattene være i fred, de kommer til deg når de føler seg trygge på deg. De fleste hunder vil vanligvis bort og hilse på deg og kose med en gang du kommer inn døra på besøk hos noen. Min mor og stemor liker ikke klørne, så de kan kose så lenge klørne holdes inne Mormor liker ikke katter for når hun var liten så kastet en annen unge en katt i trynet på henne (i følge henne hvertfall). Men hun og kan kose på min når hun er på besøk Faren min skulle ta vare på hunden og katten vår når vi var på føden. Hunden hadde han hjemme hos seg selv og katten skulle slippes inn og ut (den elsker å være ute på dagen) og mates hjemme hos oss. Men så forteller han at han la hundemat (!?) i en skål, satte utfor døra og lot ikke katten komme inn for man kunne ikke ha masse piss og drit i leiligheten med en baby. Katten vår bruker kattedo inne.. Broren min ba meg om å la han passe neste gang 😂😂 Anonymkode: 89c23...7e9 5
AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #15 Skrevet 4. august 2021 Hater ikke katter, de er favorittdyret mitt. Men jeg vil ikke ha innekatter så da utgår det. Vil ikke ha utekatt, de er det flere enn nok av. Plukker kattebæsj fra blomsterbed og sandkasse, plukker opp døde smådyr, kan ikke ha verandadøra åpen på kvelden for da kommer det katt inn. Men fugledrepingen er verst. Å ha utekatt er ikke forenelig med å være dyrevenn. Da driter du I helsen til katten din og du driter i fuglemangfoldet. Og en sånn person vil jeg ikke være. Anonymkode: 076eb...d54 9
Gjest Henkjønnet Skrevet 4. august 2021 #16 Skrevet 4. august 2021 Hater ikke katter, men foretrekker hunder 10/10 ganger fremfor katter. Aldri følt den samme gleden fra en katt som man gjør fra en hund. Er ikke uten videre at man sier at "a dog is a man's best friend" og ikke at det er katter som er det.
AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #17 Skrevet 4. august 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): utmagrede, desperate og innpåslitne katter Uff får vondt i magen når jeg ser sånne kalde utsagn. Det er jo ikke akkurat deres feil at de er hjemløse, sultne, skitne, syke og desperate. Tenk om det var deg? Tenk om det var du som var skrubbsulten, skitten og syk og du desperat prøver å få kontakt med noen for å få hjelp, for så å bli avvist og sett på som "innpåsliten". Anonymkode: 19449...ca7 18
AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #18 Skrevet 4. august 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hater ikke katter, og ser til og med at de kan ha en funksjon hvis en bor på gård, eller andre steder hvor det er behov for beskatning av mus og rotter for å beskytte for/mat osv. Folk som ikke har behov for et bruksdyr til skadedyrkontroll burde heller hatt hamster, gullfisk eller noe. Slik det er nå desimerer utekatter det som er av småfugl og små pattedyr som er del av andre dyrs næringskjeder, som igjen får store ringvirkninger. Jeg oppfatter katteiere som ikke skjønner skaden utekatter gjør, eller velger å ha på skylapper, som ekstremt ignorante og egoistiske. Det dummeste jeg ser er når slike påberoper at de er opptatt av dyrevern. Anonymkode: 5e716...c44 Det som er morsomt med dette, er at det ofte er disse brukskattene/gårdskattene som ikke blir kastrert, som får mange kull født ute i låven ol. som fører til flere utekatter som går fritt rundt. Det er mange katteeiere som kastrerer og vaksinerer kattene, og langt fra alle katter tar å dreper dyr ute. Mange er elendige, som et innlegg her beskriver, til å jakte. Anonymkode: 7f470...e49 6
AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #20 Skrevet 4. august 2021 Tror språket ofte er en ting, mennesker tenker ofte med hundespråk om dyr, og en logrende hale betyr en glad katt 😬 Mange mener også at katter er ondskapsfulle og ikke bryr seg om noe annet enn å få mat. Om man faktisk hadde prøvd å sette seg litt inn i katter, ville mann forstått at dette ikke er sannheten. Dytter katter ofte ned noe fra bordkanten ol? Ja. Men er det fordi de «ønsker å ødelegge»? Nei. Mange katter gjør det kun for de leker med gjenstanden. Noen katter kan ha lært seg at de får oppmerksomhet om de gjør dette. Bryr katter seg om oss? Ja. De har hatt ett studie jeg så på BBC eller noe, der de målte oxytocin (et mål for «kjærlighet») i blodet til både katter og hunder. Hunder produserer mer av dette når eiere kommer inn i rommet med dem, men katter produserer også dette. Katter også gjenkjenner eierene sine, og bryr seg om dem. Jeg trenger ikke en gang et forsøk på å fortelle meg dette, da mine to katter er alt jeg trenger for å vite dette. Det er ikke tvil om at de faktisk bryr seg om meg. Men bryr de seg også om mat? Ja. Men de følger etter meg om det er på do ol. jeg skal. De møter med i døren når jeg kommer hjem, og gir meg en klem. De gir mange inntrykk som sier at de bryr seg om meg. Anonymkode: 7f470...e49 10
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå