Gå til innhold

Jeg har et alkohol problem. Hva skjer om jeg forteller det til legen min?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Gerd Karin skrev (3 minutter siden):

Det er helt sykt at man mister lappen for å søke hjelp for alkoholproblemet sitt. Dette fører til at ingen tør å søke hjelp i frykt for å miste førerkortet man er så avhengig av. Sliter selv med stort alkoholforbruk og valgte selv å gå til legen min i fjor for kanskje å få hjelp. Resultatet ble at jeg måtte gå ni mnd på noe forpult dritt som heter pethtester som viste at jeg ikke drakk og trusler om at lappen ville ryke ved over 0,30 i pethverdier pr. måned. Dette betyr at man nesten ikke kan kose seg. Kjører selvsagt aldri i fylla og har investert i en god alkotester. De fleste som drikker kjører aldri påvirket og regelverket må så absolutt endres så det ikke ender med død for de som sliter. Rare greier her i Norge.

Man trenger ikke alkohol for å kose seg, klarer man ikke å holde seg unna har man ingenting på norske veier å gjøre.

Anonymkode: fa907...499

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei du mister ikke førerkortet, nei du mister ikke jobben og nei du mister ikke barna, og ja du får derimot kreds for å ta tak i problemene dine FØR de forårsaker alt det andre.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carrot skrev (4 minutter siden):

Nei du mister ikke førerkortet, nei du mister ikke jobben og nei du mister ikke barna, og ja du får derimot kreds for å ta tak i problemene dine FØR de forårsaker alt det andre.. 

Jo, leger har meldeplikt hva gjelder dette her til statsforvalteren og de kan ofte ta fra en førerkortet selv om man aldri har kjørt i fylla. Det er ikke alltid det skjer, men som jeg sier så må leger melde dette til statsforvalter. Som flere sier her helt idiotisk opplegg fordi det fører til at  flere ikke ber om hjelp. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du får hjelp☺️

Sjekk ut om jobben har forsikringer som betaler forbehandling !

bra du ønsker gjøre noe med det! 

Anonymkode: 1db5c...770

Lenke til kommentar
Del på andre sider

William_S skrev (2 minutter siden):

Jo, leger har meldeplikt hva gjelder dette her til statsforvalteren og de kan ofte ta fra en førerkortet selv om man aldri har kjørt i fylla. Det er ikke alltid det skjer, men som jeg sier så må leger melde dette til statsforvalter. Som flere sier her helt idiotisk opplegg fordi det fører til at  flere ikke ber om hjelp. 

rent teoretisk kanskje, men i det virkelige liv skjer det ekstremt sjelden og bør overhode ikke brukes som skremsel for noen som ønsker hjelp! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/3/2021 at 11:05 PM, AnonymBruker said:

Jeg er snart 40 år, jobb , samboer , 3 barn. Men jeg har et alkohol problem. Jeg ønsker virkelig å få hjelp. Om jeg forteller det til legen min. Vil jeg bli meldt til barnevernet? Vil jeg miste førerkortet? Da mister jeg også jobben 😭 er dette som hindrer meg i å søke hjelp... jeg kan spare til privat behandling men da vil det ta litt lenger tid... det jeg lurer på er: om jeg ringer legen i morgen og bestiller time, forteller alt... melder de meg? Mister jeg førerkortet?

Anonymkode: 0ce8c...5f2

Du har et alkoholproblem. Det første steget er å innrømme at du har et problem og oppsøke hjelp. Er det verre å miste lappen enn å miste jobb og familie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Carrot skrev (1 minutt siden):

rent teoretisk kanskje, men i det virkelige liv skjer det ekstremt sjelden og bør overhode ikke brukes som skremsel for noen som ønsker hjelp! 

Nei jeg må innrømme at jeg ikke har  100 % kjennskap til dette, bare lest at de har varslingsplikt til statsforvalteren. Uansett så virker det som mye av behandlingsopplegget  for alkoholproblemer her til lands veldig mye Gud og kristen bønn virker det som (12 trinnsmodellen) og rent moralsk hvor totalavhold virker å være det eneste målet. Har lest litt av Fanny Duckert hva gjelder dette her som mener denne modellen er håpløs gammeldags.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

William_S skrev (9 minutter siden):

Nei jeg må innrømme at jeg ikke har  100 % kjennskap til dette, bare lest at de har varslingsplikt til statsforvalteren. Uansett så virker det som mye av behandlingsopplegget  for alkoholproblemer her til lands veldig mye Gud og kristen bønn virker det som (12 trinnsmodellen) og rent moralsk hvor totalavhold virker å være det eneste målet. Har lest litt av Fanny Duckert hva gjelder dette her som mener denne modellen er håpløs gammeldags.

Utfordringen som kommer ved at man tror man vet er at når man svarer bastant i en tråd der noen ønsker hjelp er det mot sin hensikt hvis man tror man hjelper. Som dette svaret, nei det stemmer ikke at alle driver med gud og bønner, selvsagt ikke! Det er mange som har svært gode resultater for å hjelpe mennesker med rus å få et bedre liv. Hvis de som ikke vet kan slutte synse og heller oppmuntre de som ønsker hjelp til å ta første steget ville det vært mye lettere å ta det første steget og søke hjelp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan jeg spørre hvor i landet du bor??

Anonymkode: e2b98...6cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men hva er viktigst for deg TS: førerkortet eller å sikre barna en frisk og tilstedeværende forelder?

Hvis du fortsetter som du gjør nå fordi du er redd for det hersens førerkortet risikerer du å videreføre dine traumer til barna dine.

Snakk med fastlegen din. Hvis hen synes det er lurt med et kjøreforbud, så be om å få sykemelding også. Mest sannsynlig så bør du ha sykemelding uansett, for å klare å ta ordentlig tak i de bakenforliggende årsakene til at du drikker.

Anonymkode: 3982f...9b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg snakker ut av erfaring selv om jeg ikke drakk, har selvmedisinert meg. Jeg brukte lang tid før jeg fikk hjelp, mye fordi jeg ikke var "så ille", og fordi jeg søkte hjelp av feil instanser. 

Så lenge det er andre oppegående foreldre/voksne i huset så trenger du ikke å frykte barnevernet. Men med oppegående menes jo også at barna har en trygg havn og skjermes for drikking/konsekvenser. 

Jeg kunne mistet lappen og også yrket mitt. Men jeg samarbeidet, gjorde det jeg fikk beskjed om så dette ble aldri et tema. Disse folkene er her for å hjelpe deg!

Det er dessuten mange grunner til at folk mister lappen, du trenger ikke fortelle noen grunnen hvis det skjer. Jeg kjenner noen som mistet lappen fordi hen besvimte, og siden de var usikre på grunnen (spørsmål om epilepsianfall e.l.) fikk hen ikke kjøre bil på et halvt år. Da er det jo også naturlig at du er sykmeldt. Folk har ikke noe med det, si hva du vil.

Uansett, lappen og sykmelding er småplukk og ubetydelige. Det som er viktig er at du får hjelp. Anbefaler deg å søke på Julie Winge på nettet, kanskje det kan gi deg litt motivasjon. Anbefaler deg også å ringe Trasoppklinikken/Borgestad anonymt, legg frem problemet ditt ærligst mulig. Det er hjelp å få, og du er ikke alene! Og disse andre er ikke så forskjellige fra deg som du kanskje tror.

Det er dessuten viktig at du kommer til spesialisthelsetjenesten, som for eksempel Trasopp eller Borgestad. De kan hjelpe deg på en helt annen måte med abstinenser, angst og alt annet på en helt annen måte enn fastleger og DPS er min erfaring. Jeg hadde en diagnose i bunnen kom det frem, og har nå fått hjelp med denne. Du blir møtt med respekt og behandlet med verdighet!

Ønsker deg lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er nokså sikker på at du mister lappen. 

Lykke til ❤️❤️❤️

Anonymkode: 8d6ed...15e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg kan ikke si helt sikkert, fordi jeg vet ikke. Jeg har en gammeltante som hadde alkohol problemer. Husker når hun endelig fortalte det til fastlegen ble hun sendt på rehab og mistet førerkortet sitt i noen år. 

Anonymkode: ba262...f76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 hours ago, AnonymBruker said:

Man trenger ikke alkohol for å kose seg, klarer man ikke å holde seg unna har man ingenting på norske veier å gjøre.

Anonymkode: fa907...499

Snakker om bedehuskjerring

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I nærheten av stavanger... hvorfor spør du? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Kan jeg spørre hvor i landet du bor??

I nærheten av Stavanger.  Hvorfor spør du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 3.8.2021 den 23.05):

Jeg er snart 40 år, jobb , samboer , 3 barn. Men jeg har et alkohol problem. Jeg ønsker virkelig å få hjelp. Om jeg forteller det til legen min. Vil jeg bli meldt til barnevernet? Vil jeg miste førerkortet? Da mister jeg også jobben 😭 er dette som hindrer meg i å søke hjelp... jeg kan spare til privat behandling men da vil det ta litt lenger tid... det jeg lurer på er: om jeg ringer legen i morgen og bestiller time, forteller alt... melder de meg? Mister jeg førerkortet?

Alt ryker..førerkort på bil, båt , fly etc..bæretillatelser på våpen  , absolutt alt...hva angår barnevernet vet jeg ikke men tror neppe det kommer til din fordel.. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Baktus skrev (4 minutter siden):

Alt ryker..førerkort på bil, båt , fly etc..bæretillatelser på våpen  , absolutt alt...hva angår barnevernet vet jeg ikke men tror neppe det kommer til din fordel.. 

En jeg vet om misbruker alt som kan misbrukes(alkohol og narkotika). Han fikk beskjed fra legen om at legen vurderte om han skulle få beholde lappen. Våpen beholdt han helt til han banket og prøvde å voldta en kollega, til tross for andre saker på seg. Lappen beholder han så lenge han leverer fire urinprøver i året... Helt håpløst, han kjører stadig vekk i påvirket tilstand, har tidligere dom på det også. 

Anonymkode: 650fa...04a

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fratakelse av lappen er midlertidig med god behandling. Dersom du ikke kan fortsette i jobben pga manglende førerkort kan du muligens sykemeldes. Alkoholisme er en sykdom. Senere kan du ha rett på AAP av samme årsak.

Fra et barnevernperspektiv risikerer du en undersøkelsessak, men det at du selv meldte fra om dine problemer vil telle veldig positivt. 

Av hensyn til din helse, kortvarig og langvarig, dine sosiale forhold og barn bør du ta kontakt selv om livet blir litt tøffere i en periode. Dessverre er det mange som ikke tar tak, problemet eskalerer og de ødelegger egne forhold og helse. Drikker seg til en tidlig død. 

Det er helt klart verdt det å ta grep.

Anonymkode: 33790...959

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
On 6/21/2023 at 4:54 PM, Carrot said:

Jo, man gjør alt dette her.

Jeg ville tenkt meg veldig nøye om før jeg oppsøkte hjelp for noe sånt fra det offentlige. Med alle de represaliene man får for å oppsøke hjelp er det bedre å klare seg på egenhånd. Eventuelt gå inn med en fiktiv identitet.

Husk også at er det først havnet i journalen din er det for sent for all fremtid. Dette kan bli brukt mot deg resten av livet.

Tenk deg om.

Anonymkode: 94bc2...11a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...