Gå til innhold

Avgengig personlighetsforstyrrelse

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer på om jeg kan ha denne diagnosen

Er det noen som vil dele hvordan det er å ha en slik diagnose?

Anonymkode: bbda7...be8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Mente avhengig personlighetsforstyrrelse

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har det som del av en sammensatt pf. Jeg er engstelig/unnvikende og derav avhengig av den ene personen jeg klarer å ha tett innpå meg. Andre mennesker unnvikende jeg hvis de kommer for nære. 

Anonymkode: 55570...6e7

AnonymBruker
Skrevet

Kun en psykolog/psykiater kan sette diagnoser. Man kan ikke gjøre det selv, og folk på KG kan ikke gjøre det for en.

Anonymkode: 9ed99...8cc

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Kun en psykolog/psykiater kan sette diagnoser. Man kan ikke gjøre det selv, og folk på KG kan ikke gjøre det for en.

Anonymkode: 9ed99...8cc

Stemmer. Men, mange får diagnoser alt for sent fordi de ikke vet at alt de strever med er relevant å ta opp i behandling. Ofte får man diagnoser som depresjoner og angst mens årsaken bak blir oversett. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg har det som del av en sammensatt pf. Jeg er engstelig/unnvikende og derav avhengig av den ene personen jeg klarer å ha tett innpå meg. Andre mennesker unnvikende jeg hvis de kommer for nære. 

Jeg har også unnvikende pf - og føler jeg sliter med morsrollen de gangene jeg er alene med ungene-føler jeg er avhengig av andre eller ytre påvirkning for å klare å være en god mor.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Jeg har også unnvikende pf - og føler jeg sliter med morsrollen de gangene jeg er alene med ungene-føler jeg er avhengig av andre eller ytre påvirkning for å klare å være en god mor.

Så du trenger bekreftelse på at det du gjør er bra nok/riktig? Syntes da det passer til en engstelig og usikker person. 

Anonymkode: 79f6f...f1f

Skrevet (endret)

Jeg blir veldig veldig avhengig av enkelte personer. Hvem denne er har variert gjennom livet. Mamma, en venninne, så eksen min (hvor jeg fant meg i mishandling da jeg var så avhengig av han. Så klarte jeg å gå fra han, men jeg tålte svært dårlig å bo alene. Reaksjoner på forholdet jeg hadde vært i, men også å leve alene førte til et massivt sammenbrudd og funksjonsfall. Etter 6 mnd ble jeg innlagt, og der ble jeg etter hvert svært avhengig av behandler jeg hadde der. Jeg var der i 7 mnd. Han ble litt uprofesjonell og det endte med at han ikke kunne være min behandler lenger. Da fikk jeg sjokk og verden raste igjen. Ble skikkelig ustabil. Men med tiden knyttet jeg meg til nåværende behandler som jeg snart har hatt i fire år. Nå er det hun som er ankeret mitt og som jeg føler det vil være katastrofalt å miste. 

Når jeg har gått inn i forhold så har jeg generelt sett blitt veldig fort avhengig og hele verden har dreid seg om han. Blir jo selvsagt på en annen måte med min behandler, men oppfattelsen av at jeg trenger personen for å overleve den er der ved både kjæreste og behandler. 

Jeg må liksom ha dette ankeret eller stillaset rundt meg. Selvstendighet er vanskelig for meg. 

Har en del andre lidelser også da.

Endret av Purple_Pixiedust
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Så du trenger bekreftelse på at det du gjør er bra nok/riktig? Syntes da det passer til en engstelig og usikker person. 

Anonymkode: 79f6f...f1f

Unnvikende og engstelig kommer ofte sammen, kjenner mange som har den kombinasjonen og en del av de har også avhengig. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...