Gå til innhold

Bli enige om etternavn

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet at det ikke finnes noen fasit, men er interessert i å høre hva andre har gjort for å løse lignende problem.

Min samboer og jeg har framtidsplaner om både ekteskap og barn. Men vi har ett problem: Etternavn.

Dilemmaet er at jeg vil at vi skal ta mitt etternavn, og han vil at vi skal ta hans.

Som feminist er jeg imot at kvinnen skal endre etternavn til mannens, selv om at det "bare" er en gammel tradisjon fra da vi var under mannen. Det var sikkert enklere før da vi ikke hadde så mye vi skulle ha sagt, men nå tenker jeg at vi burde være likestilt.

Mitt ønske og navn betyr like mye som hans - selv om at jeg er kvinne.

Grunn 1: Et vanlig etternavn

Min mor tok min stefars navn, fordi hun har et "-sen" navn som over halve verden heter. Han hadde et mer unikt navn. Det ville jeg også gjort.

Jeg har min fars navn, som er ganske unikt. Vår familie er de eneste i verden som heter det.

Min samboer har et "-sen"-navn. Bare her i vår lille by, er det noen som har nøyaktig samme navn som han - både fornavn og etternavn. Og bestevenninna mi har samme etternavn som han. Med andre ord, langt fra unikt.

Grunn 2: Navnet betyr ikke noe, og er hentet fra en han misliker

Det som gir en enda større grunn til å ikke beholde dette etternavnet, er at det er hans fars. Han har ikke et forhold til faren, og misliker han sterkt.

Moren er ikke sammen med faren hans, og hun har gått tilbake til sitt pikenavn.

Hva med barna?

Klart, vi kan gifte oss og beholde våre egne navn. Det er jo innenfor.

Men hva med barna våre? At et etternavn blir mellomnavn er ikke helt det samme, da det ikke betyr noe. Det er jo etternavnet som er viktig, og kommer til å bli brukt.

Mitt etternavn er så langt at det ville blitt rart å sette våre navn sammen med bindestrek - hvis ikke kunne det absolutt vært aktuelt!

Så, hva har dere gjort? Og hvorfor ble det slik?
Hvis dere var like uenige som oss, hvordan løste dere det? :P 

Anonymkode: 92c06...e0d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kjenner ett par som var like uenige som det virker som dere er. De giftet seg og lagde ett nytt etternavn selv. Det var ikke noe sammensatt av begges etternavn, det var rett og slett ett helt nytt navn. Etternavnet ble fint også. Dere kan jo gjøre det, da skipper dere begges etternavn og evt barn blir hetende det samme som dere.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er størst tilhenger av å beholde egne etternavn. Og gi barna navnet som er mest sjeldent, som har sterkest tilknytning til familien, eller noe som fungerer internasjonalt. 

Anonymkode: 0ecbe...e76

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

At familien må "hete det samme" er egentlig bare en romantisk tanke. Det er ikke så mange praktiske årsaker til at man MÅ hete det samme. Derfor ville jeg beholdt mitt eget navn og latt ham beholde sitt. For barnas del: trekk lodd om det første barnet, og la neste få den andres etternavn.

Alternativt: lag bindestrek-etternavn som dere bruker alle sammen. 

Anonymkode: 42cc4...f5b

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Glemte å svare på hva vi endte med... da begge navn var sjeldne, og særnorske. 

Beholde respektive etternavn.

Barn: Ene som etternavn, andre som mellomnavn. Da mitt etternavn slutter på bokstaven hans begynner med ble det helt håpløst med den rekkefølgen. Så da er mitt etternavn sist. 

Anonymkode: 0ecbe...e76

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde veldig like forutsetninger som dere for å velge etternavn. Men her var mannen veldig klar for å droppe sitt etternavn pga hans forhold til faren sin. Vi er ikke gift, men felles barn har mitt etternavn. Hvis/når vi gifter oss tar han også mitt navn. 

Hvis mannen hadde vært like knyttet til sitt navn så hadde vi nok beholdt hvert vårt navn hvis vi ble gift. Og latt kjønnet på førstefødte barn bestemme hvilket etternavn barna skule få. Dette gjorde mine foreldre. (De fikk jente først så vi søsknene har mammas navn).

Jeg hadde slitt med å takle at første vår ble en gutt og ikke hadde fått mitt navn da 😕 men det er i hvert fall rettferdig. 

Anonymkode: f80d5...798

AnonymBruker
Skrevet

I et slikt tilfelle hadde jeg absolutt ikke gått med på å ta hans navn, da måtte han tatt mitt eller vi hadde hatt hvert vårt navn. Jeg tenker man ikke kan presse noen til å "gi vekk" sitt navn, og det ligger mye identitet i dette med navn. Det sagt foretrekker jeg selv at vi har felles navn.

Har dere snakket om dette? Hva sier han, når du gir dine argumenter for navnevalg?

Anonymkode: 548fa...277

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er den med typisk -sen navn, mens han har et mer eksotisk navn. Men, for meg var det like fult det navnet jeg alltid hadde hatt, og en del av meg. Føltes absurd å skulle plutselig hete noe annet. Vi beholder hvert vårt.

Ungene fikk mitt etternavn, og hans som mellomnavn - mest fordi det klinger bedre. Om de om noen år ønsker å bytte om, eller fjerne så står de fritt til det.  

Men jeg skjønner at alle ungene med dobbelt etternavn får litt problemer i neste rekke... Da føler iallefall jeg at det er vår plikt å gjøre det valget helt og holdent dems, og ikke prøve å påvirke med dårlig samvittighet av noe slag. 

Anonymkode: 543c4...733

• Liker 4
Skrevet (endret)

Her er mitt etternavn sjeldent, men akkurat over sperregrensen da vi hr stor familie og det var flere enn pappa sin gård med det navnet da han var liten. Stedsnavn ingen har hørt om. Problemet er at ingen greier å si eller skrive det med mindre de kjenner meg og har lært det. 

Mannen har et kortere navn, også ikke et vanlig navn, som er et stedsnavn i denne byen. 

Jeg har sagt at barnet vi nå venter skal ha kun hans navn for å slippe så mye problemer med å stave navnet hver eneste gang 🙈

Endret av Niny
AnonymBruker
Skrevet

Vi tok hverandres.  Det var viktig for begge å kunne ha et dørskilt med her bor familien "Olsen Larson". Sikkert litt fordi vi har brokkete familier med mange søsken med ulike etternavn.  Postkassen i barndommen så jo ut som den hørte til ei hel blokk, ikke bare én enebolig. 😂

Begge har sjeldne navn med ca 70-100stk som heter det, så det var viktige navn for oss. 

Rekkefølgen tok vi bestemt på hva som klang best. Så mitt ble mellomnavn og hans etternavn. Og nå, etter tjue år, så er det faktisk han som er best på å bruke begge. Jeg glemmer ofte mellomnavnet. 

Anonymkode: 58554...972

AnonymBruker
Skrevet

Siden felles barn har begges etternavn kommer jeg til å ta begge navnene når vi gifter oss. Begge har sjeldne etternavn med like mange bokstaver. Vi har vært sammen i 20 år så føler det er helt riktig å bruke familienavnet hans i tillegg til mitt. 

Anonymkode: 04e25...8c2

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville lagt frem argumentene dine til han og hørt hva han hadde å si. Om dere ikke blir enige må dere jo enten trekke lodd eller beholde hvert deres navn.
For meg var det viktig å ha samme etternavn som mannen min og jeg hadde syntes det var vanskelig å ikke ha samme etternavn som barna mine. Så jeg hadde nok valgt å bytte selv om jeg måtte bytte til et -sen navn. Jeg er mer knyttet til barna mine og mannen min enn til foreldre/besteforeldre med felles navn, så derfor er det viktigere for meg enn å beholde pikenavnet mitt. Men jeg synes jo du har mange gode argumenter for at dere skal gå for ditt navn, og jeg er enig i at det ikke er automatikk i at du skal ta mannens etternavn.

Anonymkode: 633a7...9f2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi var ikke uenige om selve navnet, men vi var uenige om begrunnelsen. 😛 Jeg ville i utgangspunktet ta hans navn fordi jeg ikke likte mitt eget og også hadde et dårlig forhold til min far. Han ville at jeg skulle ta hans navn fordi han var mannen. Da nektet jeg blankt av prinsipp. 😛 Men da han til slutt sa seg enig i at jeg fint kunne beholde mitt eget om jeg ville, så byttet jeg. Han ville beholde navnet sitt fordi han var veldig knyttet til det, og det er greit, men han måtte anerkjenne at jeg hadde rett til det samme.

Anonymkode: 5ab01...aed

• Liker 4
Gjest Smeltemann
Skrevet

Er da vel klart som vann at man bruker mannens etternavn. Unntaket er vel om han heter Rinnan eller noe sånt.

Skrevet

Jeg mener at det greieste er at begge beholder egne navn, og så finner man en løsning for barna. Vi i vår familie har ulike etternavn alle. Sånn cirka. 

Mor:Eli Berit Viken

Far:Ole Bertil Haugen,

barn 1. Eva Haugen Viken,

barn 2. Ove Viken Haugen

Ulike navn er ett hundre prosent uproblematisk for oss. Vi diskuterte om vi heller skulle lage ett nytt Etternavn ala Vikhaug eller Haugvik, men det ble ikke siden vi begge er sterkt knytta til våre sjeldne navn.  Vår måte funker fint for oss, men generasjonene etter må finne egne løsninger. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vi fant aldri ut av det. Begge hadde unike navn, ingen av oss ville ha dobbeltnavn på verken seg selv eller barna være.

Barn nr 1 fikk hans navn og barn nr 2 fikk mitt navn👍

Anonymkode: 5661e...f35

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Vi har hans ordinære etternavn som «mellomnavn»/etternavn 1 og mitt som etternavn 2.

Anonymkode: 12265...eb3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde et unikt navn, han hadde et sen-navn. For meg var det uaktuelt å bytte etternavn. Han tok mitt navn da vi giftet oss og da fikk jo naturlig nok barna som kom også det navnet. For meg ville det vært vanskelig å ikke gitt barna mitt navn, da måttet vi ha gått for en løsning som beskrevet over her. At barn 1 fikk mitt og barn 2 hans. 

Anonymkode: 532d7...83d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dere får ta begges da, ett som etternavn og ett som mellomnavn, så kan barnet velge selv når det blir større. Har en venninne som hadde et sjeldent etternavn som mellomnavn og et  -sen navn som etternavn, hun kuttet -sen navnet når hun ble voksen. 

Men hvis en eller begge har doble etternavn, så styr i alle fall unna å gå barnet alle navnene. Noen jeg kjenner har sitt sine barn tunge dobbeltnavn og så tre etternavn, type Ragnhild- Johanne Berg-Knoppedalslien Rambergsnes, det er bare slemt. 

Anonymkode: 9bf79...56f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ingen av oss skiftet navn, det har gått helt fint mht barn.

Jeg ville ha vært svært forsiktig hvis jeg var deg med å komme med argumentet om at -sen navn er annenrangs. Da risikerer du at han bare blir trassig. Jeg har et -sen navn, kunne ikke ha falt meg inn å byttet det, det er navnet jeg har fått fra faren min og derfor er det et ypperlig navn. Dessuten er det så vanlig å velge bort disse navnene at om noen år er det -sen navnene som er eksklusive.

Anonymkode: 92922...cd1

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...