Gå til innhold

Hvorfor TVIHOLDER folk på GAMLE datamaskiner?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

De kjøper nye mobil hvert år, og ny tv annenhver år. Men PC og laptop skal de absolutt bruke i et helt tiår.

Anonymkode: b9942...5b1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nå har jeg hatt samme mob i 3 år og skal fortsatt ha den, tven har jeg hatt i 7 år, og pcn fikk jeg ny for 4 år siden. Venter fortsatt til jeg har behov for å kjøpe nye ting, så ikke alle som gjør det du skriver. Jeg må ikke ha det nyeste og dyreste, er ikke oppvokst slik heldigvis. Men er vel opp til hver enkelt hva dem bruker pengene sine på. 

Anonymkode: c8f63...632

• Liker 4
Skrevet

Om den fungerer så er det da ikke noen grunn til å bytte den ut? Vi bruker jo mobilen på en helt annen måte enn PCen.

Skrevet

Merkelig problemstilling, som jeg egentlig ikke tror på.

Jeg vil heller tro at de som skifter TV og mobil ofte også er blant de som skifter ut PC ofte. Statistisk sett, selvfølgelig. På individnivå kan man jo finne alt mulig rart.

En annen ting er at mange av oss har mobil og laptop gjennom jobb, og dermed bytter ut tingene i henhold til policy på arbeidsplassen, mens TV er noe vi kjøper privat. 

• Liker 10
Skrevet (endret)

Jeg bruker elektriske dingser til de ikke fungerer, enkelt og greit. Min nåværende mobil og macbooken har jeg hatt siden 2017.

Tror det er sånn for de fleste jeg kjenner egentlig, med mindre de er veldig opptatt av ny teknologi.

Og hvem gidder å kjøpe ny TV annethvert år? Det har jeg aldri hørt om.

Endret av 10.54
AnonymBruker
Skrevet

Kjøper da ikke noe nytt før det trengs. Har en pc som jeg bruker til noen spill, å en nyere pc som brukes på studiet og ting ellers. Den gamle har jeg vel hatt i 7-8 år nå, den nyeste i 2 år. Mobilen har jeg hatt i 2 år og har ingen planer om å bytte enda. Tv’n vår er vel minst 10 år. Ipad’en er 1 år, det er min første, den skal henge med så lenge det går slik som med alt annet. 
Hva andre bruker penger på bryr meg egentlig ikke, plager det deg at noen bytter alt mulig årlig med unntak av pc? 

Anonymkode: 2f1a8...cb8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk min bærbare PC gjennom 10 år som hadde konket reparert av venn gratis (ble lagt inn nytt operativsystem siden jeg ikke ville ha nye Windows, men funker perfekt til mitt bruk).

Stasjonere PCen har jeg hatt i 10 år.

TVen har jeg hatt i snart 6 år 

Mobilen er ny, men det er fordi den andre ble ødelagt og for dyr til å fikses. Den jeg har nå koster forresten under 1000 kr på Clas Ohlson, så vil ikke si det er krise :P Ikke verdens raskeste eller beste mobil, men helt grei for mitt bruk. Trenger kun et kamera og spotify så er jeg fornøyd.

Stor forskjell på meg og kollegaen min som omtrent løp til Elkjøp for å svitsje til nyeste iPhone modellen - det var ingenting galt med den andre.. Men folk må få gjøre som de vil :) 

Anonymkode: 4ecad...db0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ut i fra overskriften trodde jeg du mente folk som tar vare på sin gamle Comodore eller Macintosh, eller nyere. 

Og det er jo i såfall smart, de stiger vel bare i verdi fremover om de fungerer!! 

Savner vår gamle pc med windows 94/97og DOS, elsket mange av spillene vi hadde som vi måtte gå i DOS for å finne. 

Anonymkode: 44006...47b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en gammel laptop fra 2013 som fungerer utmerket til det den brukes til enda, det eneste jeg har gjort med den er å oppgradere harddisken til SSD, nye rambrikker, ny vifte og nytt batteri.

Stasjonær pc'n blir oppgradert etter behov, for et år siden ble det nytt hovedkort og CPU. Skjermkortet er det neste som skal byttes ut siden det begynner å slite litt med nye spill i 4K.

Mobiltelefonen min er for øvrig snart 4 år gammel og batteriet begynner å bli dårlig, men jeg har nytt batteri liggende klart så det skal byttes med tid og stunder.   

Anonymkode: 34bb8...cbc

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Min TV er 15 år gammel, min mobil er 3 år gammel, og min PC er 3 år gammel. Kjenner da ingen som bytter TV så ofte, mobil vet jeg om en del som kjøper ny hvert år. 

Anonymkode: 8008d...748

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

For de fleste ikke bruker en pc nok til at de trenger å oppgradere hele tiden.

Jeg spiller på pc, og kjøpte meg ny i år, den gamle ca 4 år gammel. Var på tide med en litt sterkere pc, som kjører spill litt bedre.

Men de fleste bruker en maskin til å skrive på, og da trenger man faktisk ikke en ny hele tiden.

Tv og mobil er noe man bruker hver dag. 

Anonymkode: 6ed83...824

AnonymBruker
Skrevet

Det har skjedd mye utvikling på datamaskinfronten, absolutt verdt å kjøpe ny om maskinen man har er 6 år og eldre. Maskinvare er kjappere, mer plass, lettere og tynnere (om bærbar). Det er fantastisk å skru på en maskin som er klar til bruk innen 5 sekunder. Dette med å vente 30 sekunder til 5 minutt på å bruke datamaskinen blir slitsomt i lengden. Samme npr man starter et program eller nettleser, deilig at det starter med en gang. 

Anonymkode: 06d03...4b1

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ingen tekno-freak. Jeg har en veldig gammel fitbit. Gammel mobil. TV'en er over 10 år gammel. Bruker fortsatt playstation 2, wii og gamecube. Har ingenting nyere. 

PC'en er 2 år gammel. Allerede begynt å tenke på å skaffe meg ny. Har også en dyr gaming PC. Ikke nødvendigvis av behov, men lyst. Men om maks 2 år så må den absolutt byttes ut. Jeg er ikke interessert i å begynne å slette en hel maskin og formatere den på nytt for å få et år til. For mye jobb for ingenting. For pc'er vil bli tregere med tiden, sånn er det bare. 
Jeg bruker PC mer enn noe annet. Jeg bruker ikke unødvendig penger på duppeditter og andre elektroniske greier. Jeg bruker mobilen for å sende SMS, ringe, ta bilder og sjekke nettbanken og tinder. Jeg bruker instagram og facebook på pc, ikke mobil. Har ikke en gang facebook på mobil. Jeg er en PC person og på grunn av prioriteringer så har jeg råd til å bytte pc oftere enn nødvendig. Jeg har også stort forbruk på pc, som fører raskt til slit og treg pc. For PC'er lever ikke lenge ved høyt bruk. Ikke laptop i alle fall. 

Fasade personer uten økonomisk forståelse, klassisk apple-freaks bytter årlig av fasade-problemer og dårlig selvtillit. Jeg kjenner ingen apple brukere som er normale med normal økonomi (altså god økonomi og forbruk deretter). 

Har inntrykk av at enten så er man pc (eller nettbrett) person eller mobil person. Ved høyt forbruk, så øker slitasje og behovet for å bytte ut. Elektronikk er jo laget for å bli ødelagt årlig, de tåler jo ingenting lengre og de er skapt slik med vilje. Det er ikke konspirasjonsteorier, det er fakta. En 4 år gammel PC vil oppføre seg gammel, selv med sparsommelig bruk. 

Tekno-freaks, de kjøper alt nytt hvert år, fordi de har interesse for slikt. Det er ikke normale forbrukere i mitt hodet og gjelds ikke i debatten. Hobby og interesse er jo noe annet enn "mannen i gata". 

Anonymkode: b46d7...c2d

Skrevet

Jeg bruker mobilene mine lenger enn det. Pc-ene vet jeg ikke, men den jeg har nå er vel fem år. Mobilen jeg hadde før, hadde jeg i 4 år, og den iphonen jeg har nå kjøpte jeg i år, da den gamle begynte å få så dårlig batterilevetid.

Har aldri byttet mobil hvert år! Jeg har hatt mobil siden 1996.

Gjest TheCatLady
Skrevet

Hm, de jeg kjenner har visst tingene sine "enormt" lenge. Jeg har også det. 

Pc har jeg til den tar kvelden og den forrige jeg hadde varte i 5 år. Den jeg har nå er 6 år gammel. Vurderer å bytte den siden den er begynt å bli treg og mindre medgjørlig, men kommer vel til å ha den til den tar kvelden eller klikker. 

Å bytte mobil hvert år synes jeg er ganske ille for så mye skjer ikke på ett år. Å bytte tv annenhvert år er også idiotisk. 

Lurer på om de som kjøper nytt hele tiden tenker over hvor alt søppelet deres havner. Det er ikke nødvendigvis noe man bare blir kvitt helt enkelt. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

De kjøper nye mobil hvert år, og ny tv annenhver år. Men PC og laptop skal de absolutt bruke i et helt tiår.

Jeg kjenner meg ikke igjen. Her byttes komponenter så fort det kommer noe nytt på markedet.

Anonymkode: 4f4ee...3cc

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg er ingen tekno-freak. Jeg har en veldig gammel fitbit. Gammel mobil. TV'en er over 10 år gammel. Bruker fortsatt playstation 2, wii og gamecube. Har ingenting nyere. 

PC'en er 2 år gammel. Allerede begynt å tenke på å skaffe meg ny. Har også en dyr gaming PC. Ikke nødvendigvis av behov, men lyst. Men om maks 2 år så må den absolutt byttes ut. Jeg er ikke interessert i å begynne å slette en hel maskin og formatere den på nytt for å få et år til. For mye jobb for ingenting. For pc'er vil bli tregere med tiden, sånn er det bare. 
Jeg bruker PC mer enn noe annet. Jeg bruker ikke unødvendig penger på duppeditter og andre elektroniske greier. Jeg bruker mobilen for å sende SMS, ringe, ta bilder og sjekke nettbanken og tinder. Jeg bruker instagram og facebook på pc, ikke mobil. Har ikke en gang facebook på mobil. Jeg er en PC person og på grunn av prioriteringer så har jeg råd til å bytte pc oftere enn nødvendig. Jeg har også stort forbruk på pc, som fører raskt til slit og treg pc. For PC'er lever ikke lenge ved høyt bruk. Ikke laptop i alle fall. 

Fasade personer uten økonomisk forståelse, klassisk apple-freaks bytter årlig av fasade-problemer og dårlig selvtillit. Jeg kjenner ingen apple brukere som er normale med normal økonomi (altså god økonomi og forbruk deretter). 

Har inntrykk av at enten så er man pc (eller nettbrett) person eller mobil person. Ved høyt forbruk, så øker slitasje og behovet for å bytte ut. Elektronikk er jo laget for å bli ødelagt årlig, de tåler jo ingenting lengre og de er skapt slik med vilje. Det er ikke konspirasjonsteorier, det er fakta. En 4 år gammel PC vil oppføre seg gammel, selv med sparsommelig bruk. 

Tekno-freaks, de kjøper alt nytt hvert år, fordi de har interesse for slikt. Det er ikke normale forbrukere i mitt hodet og gjelds ikke i debatten. Hobby og interesse er jo noe annet enn "mannen i gata". 

Anonymkode: b46d7...c2d

Tull. 

Kjøpte man en PC med 1080 ti og i7 6900K, vil den være over 4 år gammel, men fremdeles funke godt til gaming, om man ikke må ha det beste.

Mulig billig ræl som du kjøper oppfører seg gammelt. Men det er ikke tilfelle om man kjøper en skikkelig PC. 

Anonymkode: 4f4ee...3cc

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Har aldri møtt noen som bytter TV så ofte. 
Og mobil har man med seg overalt, og det er lett at den faller på bakken, får riper i skjermen osv. Så det må gjerne byttes ut oftere. En PC blir ikke brukt på samme måte.

Anonymkode: bac64...150

AnonymBruker
Skrevet

Mobil - får ny annenhvert år, hadde det vært privat ville jeg hatt de lengre. Har nå en utmerket god iPhone11 som skal erstattes. 

Mac - kjøper ny når den gamle blir treig eller ødelagt, kanskje hvert 3. år. Sitter såpass mye på den at jeg ikke gidder bruke tid på tull og treghet. 

Laptop - får ny hvert 3. år, burde vært annenhver, for den blir dårlig (tunge programmer) 

TV - den er sikkert 10 år gammel, og brukes nesten aldri. 

Anonymkode: 0ee76...322

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Mobilen min holder vanligvis i 3-4 år, tv-en i minst 10 år, og laptopen min er 5 år, og fremdeles rask og godt brukbar til mitt bruk.

Jeg kjøper aldri nytt før det gamle ikke lenger fungerer som det skal, og ikke kan repareres til en grei pris.

Jeg lurer heller mer på hvorfor andre bytter tv og laptop så lenge de fungerer som de skal?  (Mobil holder jeg utenfor, fordi der er det så ymse hvor lenge en telefon er funksjonell/dekker et behov)

Anonymkode: 7e344...862

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...