AnonymBruker Skrevet 3. august 2021 #1 Skrevet 3. august 2021 Min trofaste PC over mange år har begynt å slite litt. Den har begynt å bråke mer enn før, og den har i det siste ved flere anledninger blitt overopphetet og skrudd seg av. Den er av eldre dato, og jeg skjønner jo at den ikke vil leve evig, men er det noe jeg kan gjøre selv for å hjelpe den til å holde litt lenger / klare seg litt bedre? Hjelper det å slette ting jeg ikke trenger å ha på den mer, f.eks.? Kan det hjelpe å prøve å åpne den og rense den? Andre ting jeg kan gjøre? Anonymkode: 73df7...570
AnonymBruker Skrevet 3. august 2021 #2 Skrevet 3. august 2021 Min jobb-pc gjorde dette, plutselig begynte batteriet å bule..... den ble kassert. Det var ikke noe å gjøre for at den kunne vare lenger fikk jeg beskjed om. Anonymkode: 26e84...242
AnonymBruker Skrevet 3. august 2021 #3 Skrevet 3. august 2021 Er det laptop eller stasjonær?. Mest sannsynlig så må den åpnes for å rengjøre kjøleribbene, kjølepastaen mellom CPU/GPU og kjølesystemet tørker også ut etter noen år og bør byttes. Anonymkode: b230e...007 2
AnonymBruker Skrevet 3. august 2021 #4 Skrevet 3. august 2021 Min jobb-pc gjorde også dette, da utvidet batteriet seg av varmen. Byttet bare batteri, nå fungerer den fint igjen. Så du kan jo prøve det Aner ikke prisen på det da. Anonymkode: 5ecf8...4ef
AnonymBruker Skrevet 3. august 2021 #5 Skrevet 3. august 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Min jobb-pc gjorde dette, plutselig begynte batteriet å bule..... den ble kassert. Det var ikke noe å gjøre for at den kunne vare lenger fikk jeg beskjed om. Anonymkode: 26e84...242 Nei, når batteriet begynte å bule var jo løpet kjørt. Men TS kan antakelig fremdeles bedre tingenes tilstand litt ved å åpne og fjerne støv fra maskinen sin. Anonymkode: 942f1...105
AnonymBruker Skrevet 3. august 2021 #6 Skrevet 3. august 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nei, når batteriet begynte å bule var jo løpet kjørt. Men TS kan antakelig fremdeles bedre tingenes tilstand litt ved å åpne og fjerne støv fra maskinen sin. Anonymkode: 942f1...105 Altså, løpet var kjørt for batteriet. Og da blir jo spørsmålet om det er verdt å bytte det eller om det er like greit å bytte hele laptopen. Jeg har inntrykk av at firmaer av en viss størrelse har lavere terskel for å bytte ut laptopen enn privatpersoner. Anonymkode: 942f1...105
AnonymBruker Skrevet 3. august 2021 #7 Skrevet 3. august 2021 TS her. Takk for svar alle sammen! Det er en privat laptop, så jobben har ingenting med dette å gjøre. Jeg skal prøve å åpne den og se hva jeg kan få ut av det. Skal undersøke litt angående batteriet og, aner ikke hvor mye det koster å bytte det, men jeg er jo glad i PC-en min, så hadde vært fint å slippe å bytte hele greia Anonymkode: 73df7...570
so_what Skrevet 3. august 2021 #8 Skrevet 3. august 2021 Når batteriet buler er nok det snakk om en intern batterisyrelekkasje. Slike batterier er brann- og eksplosjonsfarlige, og skal ikke brukes. Avhengig av konstruksjonen på maskinen kan utvidelsen også få chassis til å sprekke. Om batteriet skiftes er det ikke noe problem å fortsette å bruke maskinen, men langt ifra alle datamaskiner nå til dags har batterier som er enkelt for lekmann å skifte selv. Overoppheting skyldes enten at maskinen av en eller annen grunn har begynt å produsere mer varme - noe som er veldig usannsynlig - eller at kjølingen har blitt dårligere. Økt lydnivå har samme årsak, fordi viftene må jobbe enda hardere for å oppnå nødvendig kjøleeffekt. Tørket kjølepasta er én mulig årsak; en annen er at det har samlet seg mye støv på innsiden av maskinen. Støvdotter og hybelkaniner hindrer luftflyten og dermed kjøleevnen. Skal man skifte kjølepasta og/eller rense ordentlig for støv, må man åpne maskinen. Bytte kjølepasta på GPU og/eller CPU i en laptop ville jeg definitivt ha overlatt til fagfolk. Om man er passelig handy kan man rense støv selv, men akkurat hvor enkelt dette er kommer litt an på hvordan maskinen er bygget og hvor lett det er å plukke den fra hverandre og sette sammen igjen. Kjøp luft på boks hos f.eks. Kjell & Co, ta av nødvendige deksler, og blås bort luften. Du bør spesielt rense viftene godt, for det er helst der støvet samler seg, men pass på at det å blåse trykkluft på en vifte kan spinne viften opp i hastigheter den ikke er konstruert for, og dermed ødelegge kulelageret i viften. Du kan jamme en binders eller noe imellom bladene på viften for å stoppe den fra å spinne. 3
AnonymBruker Skrevet 3. august 2021 #9 Skrevet 3. august 2021 so_what skrev (4 minutter siden): Når batteriet buler er nok det snakk om en intern batterisyrelekkasje. Slike batterier er brann- og eksplosjonsfarlige, og skal ikke brukes. Avhengig av konstruksjonen på maskinen kan utvidelsen også få chassis til å sprekke. Om batteriet skiftes er det ikke noe problem å fortsette å bruke maskinen, men langt ifra alle datamaskiner nå til dags har batterier som er enkelt for lekmann å skifte selv. Overoppheting skyldes enten at maskinen av en eller annen grunn har begynt å produsere mer varme - noe som er veldig usannsynlig - eller at kjølingen har blitt dårligere. Økt lydnivå har samme årsak, fordi viftene må jobbe enda hardere for å oppnå nødvendig kjøleeffekt. Tørket kjølepasta er én mulig årsak; en annen er at det har samlet seg mye støv på innsiden av maskinen. Støvdotter og hybelkaniner hindrer luftflyten og dermed kjøleevnen. Skal man skifte kjølepasta og/eller rense ordentlig for støv, må man åpne maskinen. Bytte kjølepasta på GPU og/eller CPU i en laptop ville jeg definitivt ha overlatt til fagfolk. Om man er passelig handy kan man rense støv selv, men akkurat hvor enkelt dette er kommer litt an på hvordan maskinen er bygget og hvor lett det er å plukke den fra hverandre og sette sammen igjen. Kjøp luft på boks hos f.eks. Kjell & Co, ta av nødvendige deksler, og blås bort luften. Du bør spesielt rense viftene godt, for det er helst der støvet samler seg, men pass på at det å blåse trykkluft på en vifte kan spinne viften opp i hastigheter den ikke er konstruert for, og dermed ødelegge kulelageret i viften. Du kan jamme en binders eller noe imellom bladene på viften for å stoppe den fra å spinne. Min erfaring med laptoper er at de bør blåses ren veldig ofte fra de er nye, når det først har samlet så mye støv og dritt at de blir varme så er det for sent med trykkluft. Støvdottene blir liggende mellom viften og kjøleribbene så hvis man bruker trykkluft kan det føre til at støvet blåses rundt inne i maskinen eller setter seg fast i viften. Jeg bruker å gjøre denne type jobb for familie og venner, rengjør å bytter kjølepasta på alle typer pc'er og skjermkort. Har lagt merke til at kjølepastaen på enkelte maskiner er helt inntørket etter bare noen år, det er ikke lenger bra kontakt mellom CPU/GPU og kjøleelementet. Viftene går for full guffe og CPU klokker ned for å ikke ta livet av seg selv. AnonymBruker skrev (23 minutter siden): TS her. Takk for svar alle sammen! Det er en privat laptop, så jobben har ingenting med dette å gjøre. Jeg skal prøve å åpne den og se hva jeg kan få ut av det. Skal undersøke litt angående batteriet og, aner ikke hvor mye det koster å bytte det, men jeg er jo glad i PC-en min, så hadde vært fint å slippe å bytte hele greia Anonymkode: 73df7...570 Du kan søke etter modellnavnet på din pc og teardown for å finne videoer instruksjoner, iFixit har også mange instruksjoner og det kan hende at du finner din pc der. https://www.ifixit.com Anonymkode: b230e...007 1
AnonymBruker Skrevet 3. august 2021 #10 Skrevet 3. august 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Min erfaring med laptoper er at de bør blåses ren veldig ofte fra de er nye, når det først har samlet så mye støv og dritt at de blir varme så er det for sent med trykkluft. Støvdottene blir liggende mellom viften og kjøleribbene så hvis man bruker trykkluft kan det føre til at støvet blåses rundt inne i maskinen eller setter seg fast i viften. Jeg bruker å gjøre denne type jobb for familie og venner, rengjør å bytter kjølepasta på alle typer pc'er og skjermkort. Har lagt merke til at kjølepastaen på enkelte maskiner er helt inntørket etter bare noen år, det er ikke lenger bra kontakt mellom CPU/GPU og kjøleelementet. Viftene går for full guffe og CPU klokker ned for å ikke ta livet av seg selv. Du kan søke etter modellnavnet på din pc og teardown for å finne videoer instruksjoner, iFixit har også mange instruksjoner og det kan hende at du finner din pc der. https://www.ifixit.com Anonymkode: b230e...007 Takk for tips! Hva er teardown? Anonymkode: 73df7...570
AnonymBruker Skrevet 3. august 2021 #11 Skrevet 3. august 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Takk for tips! Hva er teardown? Anonymkode: 73df7...570 Demontering. Anonymkode: b230e...007
AnonymBruker Skrevet 3. august 2021 #12 Skrevet 3. august 2021 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Er det laptop eller stasjonær?. Mest sannsynlig så må den åpnes for å rengjøre kjøleribbene, kjølepastaen mellom CPU/GPU og kjølesystemet tørker også ut etter noen år og bør byttes. Anonymkode: b230e...007 Regner med du vet at CPU og GPU ikke er koblet sammen slik. GPU er et kretskort som kobles til hovedkort i PCIe, CPU er koblet direkte i hovedkortet sin socket. Kjølepasta på CPU kan fint byttes, i stasjonære PCer kan ikke kjølepasta byttes på GPU uten å demotere kjøleren, AnonymBruker skrev (15 timer siden): TS her. Takk for svar alle sammen! Det er en privat laptop, så jobben har ingenting med dette å gjøre. Jeg skal prøve å åpne den og se hva jeg kan få ut av det. Skal undersøke litt angående batteriet og, aner ikke hvor mye det koster å bytte det, men jeg er jo glad i PC-en min, så hadde vært fint å slippe å bytte hele greia Anonymkode: 73df7...570 Kan du si noe om hvordan PC det er? Modellnavn, komponenter. Er det en eldre eller utdatert PC vil det ikke være verdt det å kjøpe nytt batteri, da kjøper man heller en ny PC. AnonymBruker skrev (10 timer siden): Takk for tips! Hva er teardown? Anonymkode: 73df7...570 Nettside som viser hvordan man kan demontere og bytte ut komponenter på hardware. Anonymkode: 7a990...b87
AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #13 Skrevet 4. august 2021 ‘Støvsuge’ den. Min første bærbare oppførte seg slik - en slektning som er IT-support fikk sjokk når han skulle hjelpe meg og åpne maskina for en titt. Tips - om en er en strikker - IKKE ha for vane å ha åpen bærbar ved siden av deg og strikketøyet…. Oh my! Var den pakkfull av støv…! Stakkars vifta hadde ikke en sjanse inni der, så ikke rart maskina fikk heteslag og slo seg av Anonymkode: c0f93...52c
AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #14 Skrevet 4. august 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Kan du si noe om hvordan PC det er? Modellnavn, komponenter. Er det en eldre eller utdatert PC vil det ikke være verdt det å kjøpe nytt batteri, da kjøper man heller en ny PC. Anonymkode: 7a990...b87 Det er en HP Envy m6 notebook PC. Den er gammel, mener jeg kjøpte den i 2013. Anonymkode: 73df7...570
AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #15 Skrevet 4. august 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det er en HP Envy m6 notebook PC. Den er gammel, mener jeg kjøpte den i 2013. Anonymkode: 73df7...570 Da kjøper du ny. Nytt batteri vil ikke løse problemet, problemet er at PCen henger langt bak det som kreves av dagens programmer og Windows 10. Kast og kjøp ny. Anonymkode: 7a990...b87
AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #16 Skrevet 4. august 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Regner med du vet at CPU og GPU ikke er koblet sammen slik. GPU er et kretskort som kobles til hovedkort i PCIe, CPU er koblet direkte i hovedkortet sin socket. Kjølepasta på CPU kan fint byttes, i stasjonære PCer kan ikke kjølepasta byttes på GPU uten å demotere kjøleren, Kan du si noe om hvordan PC det er? Modellnavn, komponenter. Er det en eldre eller utdatert PC vil det ikke være verdt det å kjøpe nytt batteri, da kjøper man heller en ny PC. Nettside som viser hvordan man kan demontere og bytte ut komponenter på hardware. Anonymkode: 7a990...b87 Grunnen til at jeg skrev CPU/GPU er fordi at på laptoper med dedikert GPU så er det ofte den samme kjøleren på begge, skal man bytte kjølepasta så må man av med kjøleren og bytte kjølepasta på både CPU og GPU. Laptoper med integrert grafikk har naturlig nok bare en kjøler. Her er en laptop som jeg oppgraderte med ny CPU (socketed), RAM og SSD for en stund siden, den har kombinert kjøler for CPU og GPU. Bytte av kjølepasta og pads på GPU i stasjonær er faktisk mye enklere enn å gjøre det på en laptop, jeg byttet dette på mitt Strix GTX 1080 ti i fjor. Anonymkode: b230e...007 2
AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #17 Skrevet 4. august 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Da kjøper du ny. Nytt batteri vil ikke løse problemet, problemet er at PCen henger langt bak det som kreves av dagens programmer og Windows 10. Kast og kjøp ny. Anonymkode: 7a990...b87 Bruker Windows 8 🙈 Anonymkode: 73df7...570
AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #18 Skrevet 4. august 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Bruker Windows 8 🙈 Anonymkode: 73df7...570 Du kan jo fremdeles oppgradere til Windows 10 gratis, Windows 10 er forresten en god del lettere å kjøre enn Windows 8. Det fungerer utmerket på min laptop som også er fra 2013 og den er en god del svakere enn din HP Envy, hvis det er denne du har så kan den fint fungere i noen år til. https://support.hp.com/hk-en/document/c03489413 Ser ingen grunn til at den bare skal kastes, den har en utrolig treg harddisk som enkelt kan oppgraderes til en kjapp SSD for en billig penge. Hvis du ikke trenger masse lagringsplass så kan du f.eks. bytte til denne. https://www.komplett.no/product/922380/datautstyr/lagring/harddiskerssd/ssd-25/kingston-a400-240gb-25-ssd Det finnes også batteri å få kjøpt hvis du vil bruke den uten kabel, for å finne riktig batteri må du ha hele modellnummeret på maskinen eller batteriet. Men jeg mistenker at nummeret på batteriet er 710417-001 og da kan du finne billig batteri på Ebay eller AliExpress, kan også være at du kan skaffe det i Norge men da kan det bli dyrt. Anonymkode: b230e...007 2
AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #19 Skrevet 4. august 2021 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Du kan jo fremdeles oppgradere til Windows 10 gratis, Windows 10 er forresten en god del lettere å kjøre enn Windows 8. Det fungerer utmerket på min laptop som også er fra 2013 og den er en god del svakere enn din HP Envy, hvis det er denne du har så kan den fint fungere i noen år til. https://support.hp.com/hk-en/document/c03489413 Ser ingen grunn til at den bare skal kastes, den har en utrolig treg harddisk som enkelt kan oppgraderes til en kjapp SSD for en billig penge. Hvis du ikke trenger masse lagringsplass så kan du f.eks. bytte til denne. https://www.komplett.no/product/922380/datautstyr/lagring/harddiskerssd/ssd-25/kingston-a400-240gb-25-ssd Det finnes også batteri å få kjøpt hvis du vil bruke den uten kabel, for å finne riktig batteri må du ha hele modellnummeret på maskinen eller batteriet. Men jeg mistenker at nummeret på batteriet er 710417-001 og da kan du finne billig batteri på Ebay eller AliExpress, kan også være at du kan skaffe det i Norge men da kan det bli dyrt. Anonymkode: b230e...007 Takk for svar. Jeg oppgraderte til Windows 10 for en del år siden. Husker ikke lenger hva som var galt, men det fungerte i alle fall dårlig, så jeg gikk tilbake til Windows 8. Er i og for seg fornøyd med det, så har ikke noe ønske om å bytte. Jeg trenger heller ikke å bruke den uten kabel, det fungerer fint for mitt bruk å ha den koblet til, og den holder en stund når jeg kobler den fra og, så er fornøyd sånn sett. Jeg har ikke gått tom for lagringsplass heller, men det har jo samlet seg en del på denne PC-en gjennom årenes løp, ikke minst fordi jeg flyttet alt over fra den gamle PC-en da jeg byttet til denne, så har en del musikk og slikt liggende. Anonymkode: 73df7...570
so_what Skrevet 4. august 2021 #20 Skrevet 4. august 2021 Jeg antar HP Envy m6 kommer i ulike konfigurasjoner fra fabrikk. Fra denne spesifikasjonssiden finner jeg ihvertfall at Envy m6-1125dx kommer med en i5-3210M og 8 GB RAM. Avhengig av hvordan du bruker maskinen kan dette være plenty nok også i 2021. Selv har jeg en Thinkpad som jeg fikk fra jobb, og som også har en i5-3210M og 8 GB RAM og mest sannsynlig er fra rundt 2013. Den fungerer ganske upåklagelig til blant annet nettbruk, epost, videostrømming og Spotify. Har jeg veldig mange faner oppe i nettleser kan jeg merke at maskinen sliter litt mer, men ikke verre enn at det er fullt brukbart. Jeg har også en langt kraftigere stasjonær maskin, men laptopen er likevel mer enn kraftig nok til at den blir flittig brukt. Dersom din HP Envy har en mekanisk harddisk vil det kunne være en ytelsesflaskehals. Isåfall vil støvblåsing samt en oppgradering til SSD kunne gjøre underverker for responsiviteten til maskinen. Skal du ha en kurant SSD bør du påregne ca 400 kr for ca 250 GB, ca 600 kr for ca 500 GB, eller ca 1000 kr for ca 1000 GB. Samsung 860 EVO/870 EVO, Crucial MX 500 og WD Blue er trygge alternativer. Pass på å få en 2.5" disk med SATA-tilkobling. Det som derimot ville gjort HP Envy m6 til en dealbreaker for meg, er lav skjermoppløsning på en relativt stor skjerm. Hvis man følger med på tilbud og vet hva man skal se etter, får man gjerne tak i en god laptop med tilsvarende spesifikasjoner til rundt 4000 kr, som da også har vesentlig bedre skjermoppløsning - som regel 1920x1080 på enten en 14" eller 15.6" stor skjerm. Skjermen er trossalt hovedgrensesnittet når man bruker en datamaskin, og er alfa og omega. Personlig hadde jeg nok helst sett etter en slik maskin og forsøkt å selge den gamle brukt, fremfor å bruke penger på å oppgradere den. Og enten du kjøper deg ny maskin eller forsøker å sette i stand den du allerede har, så er det viktig at du er bevisst på backup. Mange tror dessverre at backup er ensbetydende med å lagre bildene sine på en ekstern disk, men glemmer nok at også eksterne disker kan ødelegges eller mistes. Backup betyr derfor å ha viktig data lagret minst to steder, altså på minst to separate lagringsmedier. Skylagring spesielt gir en ekstra trygghet fordi du kan få tak i bildene dine selv om huset ditt brenner ned, pluss at en ekstern disk eller minnepinne gjerne oppbevares sammen med datamaskinen slik at gjerne begge deler forsvinner om du opplever tyveri. Om du lagrer de aller viktigste dataene på både PC, minnepinne/ekstern disk, og i sky, så er du skikkelig godt sikret i tilfelle brann, innbrudd, plutselige defekter, og ikke minst brukerfeil. 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå