Gå til innhold

Veterinær som benytter ufaglærte som assistenter.

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ville du benyttet en veterinær dersom hen benyttet ufaglærte assistenter? Altså at noen uten bakgrunn som veterinærassistent eller dyrepleier får lov å være med som fødselshjelp under keisersnitt, hjelpe til med narkose og være med som assistent under operasjoner? Jeg reagerer sterkt når et seriøst veterinærkontor legger ut bilder hvor de nevner sin ufaglærte assistent som "jordmor" under et bilde de har lagt ut på facebook av en hund som trengte fødselshjelp. Hvordan hadde dere reagert dersom dere fikk rede på at en slik assistent var blitt benyttet til å hjelpe til med deres dyr? 

Anonymkode: d1ce7...c51

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er helt vanlig. Er selv veterinær og har hatt masse dyktige ufaglærte assistenter.

Anonymkode: db2f2...eb9

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

De får jo opplæring og blir veiledet. Mengdetrening og praktisk lære er nøkkelen til alt. 

Anonymkode: 0571d...4aa

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært ufaglært assistent på veterinærkontor selv i min ungdom. Skjønner ikke helt problemet? Jeg gjorde ingenting alene bortsett fra å vaske, rydde og forberede mellom konsultasjonene. Noen ganger trengte veterinæren hjelp til å holde dyret for eksempel, løfte det opp på bordet etc. 

Under keisersnitt var det alle mann til pumpene, til og med resepsjonisten tro til. Hvis det var mange valper som kom på løpende bånd, trengtes mange folk så alle kunne ta en valp hver, de skal tørkes og masseres og holdes varme til inngrepet er ferdig. 

Anonymkode: 1953a...3a8

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hørt i fra deg lokale vetrinærkontoret her at det er vanskelig å få tak i dyrepleiere. Og ufaglærte kan være flinke de også. Jeg var på utplassering som 13-åring og fikk hjelpe under en operasjon, løfte hunden ned etterpå bla.

Anonymkode: f3e5b...2ff

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har passet pulsen og gitt smertestillende under kirurgisk kastrering hos min veterinær, og jeg er ingeniør 😆

Anonymkode: 74f29...099

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo ikke som at de står alene med ansvaret. Vetrinæren er alltid der for å veilede om assistenten er ufaglært og skal hjelpe til med noe. Jeg har selv stått å passet på narkose ved kastrering, dyrlegen ga beskjed om hva jeg skulle gjøre. Har også passet på hund som skulle våkne fra narkose. Ellers vasket og ryddet jeg mellom pasientene 

Anonymkode: 38cb2...a77

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Men er dere ikke redd for at de gjør feil? Det er jo en grunn til at vi mennesker ikke kan ha ufaglærte til å behandle oss på sykehuset. Det burde da være sånne krav for dyrepleiere og dyreassistenter også?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Men er dere ikke redd for at de gjør feil? Det er jo en grunn til at vi mennesker ikke kan ha ufaglærte til å behandle oss på sykehuset. Det burde da være sånne krav for dyrepleiere og dyreassistenter også?

Hvis du ser sånn på det. Hva med de tusenvis ufaglærte som tar vare på de eldre her i landet. Gir medisiner, tar blodtrykk, pleie ved døden etc. Tror du ikke de får opplæring ? Er det forsvarlig, kanskje ikke alltid. 

Anonymkode: 728c6...8f3

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Men er du villig til å betale ekstra kostnaden for at det kun er faglærte der?

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Har blitt tatt vare på av flere ufaglærte når jeg har vært innlagt på sykehus. Studenter og ferievikarer som gjør enkle ting som ikke krever mer enn normalt vett. Ved rutiner som å fjerne kateter eller lignende har studentene fått øve på meg, da er det alltid en sykepleier med og veileder. At dyrlegen har en ufaglært med seg er ikke noe annerledes. 

Anonymkode: 38cb2...a77

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvis du ser sånn på det. Hva med de tusenvis ufaglærte som tar vare på de eldre her i landet. Gir medisiner, tar blodtrykk, pleie ved døden etc. Tror du ikke de får opplæring ? Er det forsvarlig, kanskje ikke alltid. 

Anonymkode: 728c6...8f3

Og som i mange tilfeller ble plassert der av NAV, uten interesse for jobben og ikke engang forstår noe særlig norsk. Sånn sett er det tryggere å være hund eller katt i hendene på en veterinærassistent som er glad i dyr. 

Anonymkode: ad43a...4a3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Kjenner et par stykker som jobber på eldrehjem og i hjemmesykepleien ufaglært, de fikk lyst til å jobbe mer etter sommerjobb, og har ikke fått surra seg til å ta fagbrev.

Anonymkode: f3e5b...2ff

AnonymBruker
Skrevet

Jet er sykepleier og reagerer litt på det du skriver. Jeg hadde nok kunne bidratt. Men blir litt som om jeg ber en ufaglært assistent gi smertestillende i sprøyte i stedet for meg. Det er ikke lov i helsevesenet.

Men så klart, med god opplæring er jo det mulig å delegere hvis det er lov da. Men hvor god kontroll kan veterinær ha da? En assistent kan ikke alt og tenker sikkert ikke like raskt. 

Synes det er helt ok om de klipper klør, gir generelle råd og hjelper til med det som ikke er medisinsk (ikke krever kompetanse). Men ville ikke hatt hunden min til feks observasjon over natten også er det en assistent og ikke dyrepleier/veterinær som sjekker til.

Anonymkode: 6e995...d8f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Mange ufaglærte i helse og. Jo høyer krav, jo høyer pris. Mange velger ikke ta med dyret til vetrinære i det hele, så enda dyrer pris skremmer sikker mange 

Anonymkode: 10491...b1b

AnonymBruker
Skrevet

Hadde nok ikke reagert, det er ganske vanlig tror jeg.

Anonymkode: 993d8...a00

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jet er sykepleier og reagerer litt på det du skriver. Jeg hadde nok kunne bidratt. Men blir litt som om jeg ber en ufaglært assistent gi smertestillende i sprøyte i stedet for meg. Det er ikke lov i helsevesenet.

Men så klart, med god opplæring er jo det mulig å delegere hvis det er lov da. Men hvor god kontroll kan veterinær ha da? En assistent kan ikke alt og tenker sikkert ikke like raskt. 

Synes det er helt ok om de klipper klør, gir generelle råd og hjelper til med det som ikke er medisinsk (ikke krever kompetanse). Men ville ikke hatt hunden min til feks observasjon over natten også er det en assistent og ikke dyrepleier/veterinær som sjekker til.

Anonymkode: 6e995...d8f

Nå var det vel ikke snakk om at en assistent gir medisin i sprøyte? Hvor leste du det? Jeg leste det som at assistenten hjelper til med andre "enkle" ting som å holde dyret osv.

Anonymkode: 4f1c8...35d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
11 hours ago, AnonymBruker said:

Veterinærer inngår ikke i det offentlige helsevesenet. Dyrehold er en frivillig og privat greie, og du velger selv hvor du vil at dyret ditt skal behandles. Betaler du nok, kan du få akkurat det stellet for dyret ditt som du ønsker. 

Anonymkode: 2175b...1c2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det ligger jo litt i ordet her, som er assistent.

De står ikke med alt ansvaret alene, regner med de assisterer ved behov og får opplæring underveis. Jeg hadde tatt det helt med ro.

Alle har vært ufaglærte en gang i tiden og det kommer alltid noen nye. Hvordan skal de ellers lære om de ikke får prøvd seg?

Anonymkode: 0a980...0c2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det ligger jo litt i ordet her, som er assistent.

De står ikke med alt ansvaret alene, regner med de assisterer ved behov og får opplæring underveis. Jeg hadde tatt det helt med ro.

Alle har vært ufaglærte en gang i tiden og det kommer alltid noen nye. Hvordan skal de ellers lære om de ikke får prøvd seg?

Anonymkode: 0a980...0c2

De kan ta relevant utdannelse først...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...