Gå til innhold

Omskolere seg i voksen alder


Maestro

Anbefalte innlegg

Hei! 

Jeg ønsker og omskolere meg, fra salgsfaget til barne og ungdomsarbeider. 

Jeg har fagbrevet i salgsfaget, har allmenn påbygg og 2 yrkesår på vgs. Så har ikke rett på skole. 

Hva og hvordan kan jeg gjøre det? :) Ta opp fag som privatist? Hvordan gjør jeg det med læretiden? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Maestro skrev (På 2021-8-3 den 0.09):

Hei! 

Jeg ønsker og omskolere meg, fra salgsfaget til barne og ungdomsarbeider. 

Jeg har fagbrevet i salgsfaget, har allmenn påbygg og 2 yrkesår på vgs. Så har ikke rett på skole. 

Hva og hvordan kan jeg gjøre det? :) Ta opp fag som privatist? Hvordan gjør jeg det med læretiden? 

Lurer på det samme, har du funnet ut av det? 🙂

Anonymkode: c4c9f...dfb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Lurer på det samme, har du funnet ut av det? 🙂

Anonymkode: c4c9f...dfb

Har søkt litt, å ta nettstudier :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du har påbygg, kan du ikke søke studier som feks vernepleier eller barnevernspedagog? 

Anonymkode: 275ce...933

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2021-8-7 den 8.54):

Siden du har påbygg, kan du ikke søke studier som feks vernepleier eller barnevernspedagog? 

Anonymkode: 275ce...933

Jeg syns det er litt skummelt, ifht til jeg har adhd 😳 Konsentrere meg, disipline og sånn 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Maestro skrev (På 9.8.2021 den 13.42):

Jeg syns det er litt skummelt, ifht til jeg har adhd 😳 Konsentrere meg, disipline og sånn 

Er du helt sikker på at det hadde blitt vanskelig? Universitetene er veldig flinke til å tilrettelegge. Selv har jeg tatt utdanningen min over lengre tid pga barnefødsel. Jeg synes det er mye bedre å studere på universitet enn vgs, siden man bare har ett eller to fag om gangen. Da kan du feks konsentrere deg om et fag hvert semester. Mye er ikke obligatorisk heller, så du kan sikkert kjenne an dagsformen også. Vil tro at du har mye god erfaring å komme med fra ditt tidligere yrke. Har troa 👏🏻

Anonymkode: 1c59e...410

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/9/2021 at 1:42 PM, Maestro said:

Jeg syns det er litt skummelt, ifht til jeg har adhd 😳 Konsentrere meg, disipline og sånn 

Det deler du med veldig mange, og som posten over nevner, det er MYE tilrettelegging å få. Selv tok jeg en bachelorgrad for et par år siden, begynte på den i en alder av 35 år.

Hvis du har påbygg, har du vel og studiekompetanse? Hvorfor tenker du på å ta opp fag?

Anonymkode: 16df5...7b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare som et eksempel på tilrettelegging, står dette på UiA sine hjemmesider: 

«Hvis du har ADHD finnes det flere tilbud som kan lette studiesituasjonen for deg. Her ser du et utvalg eksempler på tilrettelegging og råd og tips til studieteknikk for bedre forståelse og læring.»

Anonymkode: 1c59e...410

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Det deler du med veldig mange, og som posten over nevner, det er MYE tilrettelegging å få. Selv tok jeg en bachelorgrad for et par år siden, begynte på den i en alder av 35 år.

Hvis du har påbygg, har du vel og studiekompetanse? Hvorfor tenker du på å ta opp fag?

Anonymkode: 16df5...7b2

Barne og ungdomsarbeiderfag hun vil ta regner jeg med.

Anonymkode: 6f525...c22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...